Korsgalopp!!

• Hoppning
  • Trådstartare Trådstartare hoppryttare_Miró
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 763
H

hoppryttare_Miró

hej jag och min häst hopptävlar väldigt mkt, jag älskar det! Han tar sig runt hur bra som helst bjuder på hindert, Hoppar högt över, jätte bra.

Men problemet är att han landar alltid i korsgalopp, fast jag tänker på att trampa ner lite i stigbygeln över hindret åt den galopp jag vill att han ska landa i men har också låtit han hoppa utan att jag gör något. Vad ska jag göra? någon som skulle berätta fler tips man kan testa! Visst går det att har korsgalopp hela banan men är det stillbedömning är det ju flera minus poäng och sen vill men ju komma in på bana och göra en fin runda:)
Seriösa svar tack;)

Sv: Korsgalopp!!

Att hästen går i korsgalopp handlar oftast om obalans,eller att hästen använder det som en flyktväg från det som är jobbigt(sätta under sig bakbenen och jobba i en korrekt galopp)

/I

ställ även hästen lite över hindret?

Sen som ovan skriver, beror oftast på att hästen använder det som flyktväg.
Jobba upp musklerna på hästen mer.
Mkt markarbete

Håller med föregående svaret är att hästen är i obalans pga otillräckliga muskler eller bara av lathet. Träna gärna galoppombyten övern en bom eller en upphöjd bom hemma, detta gav mig resultat på samma problem. Var bara väldigt ihärdig och varje gång han hamnar i fel- eller korsgalopp saktar du av och byter direkt.. Det gäller att vara petnoga så sitter det snart.. en annan som är mkt lösgörande för hela kroppen på hästen är att rida skänkelvikning i skritt på diagonalen för att sedan direkt få över till en framdelsvänding och direkt från den tillbaka in i skänkelvikningen. Tidskrävande och svår, men vilket resultat!

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har för flera år sedan fått mitt ledbrosk i ena foten söndertrampat av min käre Kanalj som hade bråttom in från hagen en...
Svar
15
· Visningar
393
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 496
Senast: Edla
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 472
Senast: zarmino
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
187
· Visningar
25 706

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka