Korsning SWB sto och fullblodsarab?

Hej,

finns det någon med halvblod och fullblodsarabkorsningar? Inte angloarab. Skulle gärna se bilder/ film och höra lite om hur de är i temperament osv.
Jag hade en jättefin och trevlig valack med gröna papper. Mamma var arabiskt fullblod (e Metat) och pappa halvblod (e Corrado WL). Han var ca 158 i mankhöjd. Stort hjärta och arbetsvillig. Trevliga gångarter med plus för galoppen.
 
Jag hade en jättefin och trevlig valack med gröna papper. Mamma var arabiskt fullblod (e Metat) och pappa halvblod (e Corrado WL). Han var ca 158 i mankhöjd. Stort hjärta och arbetsvillig. Trevliga gångarter med plus för galoppen.
Åh vad härligt! Ja om pappan är godkänd hingst i SWB så blir det väl gröna papper med arabsto? Eller det kanske också var förr? Spelar ingen roll ;) Jag har ju ett SWB sto i alla fall. Har du några bilder?
 
Hej, det var inte denna typ av råd jag efterfrågade. JAG VET. Ja, precis så totalt blir det ju 20-30 tusen med en godkänd halvblodshingst. Jag är inte ute efter att sälja och avtal för prestation eller sälja för att "tjäna pengar" . Jag vill ha en trevlig hobbyhäst som fungerar med min vardag som till stor del handlar om mina döttrar på 3 och 5 år och deras shettisar.

Det är inget bra läge att investera i en dyr häst för mig helt enkelt. Det får bli längre fram eventuellt. Jag efterfrågade andra som har korsningar arab/halvblod. Eller erfarenheter av dessa. inget annat. Sorry, jag blir lite trött på "snobberiet" bara och att hela tiden behöva "försvara mig", jag är 45 år och vet att det kostar, jag har haft två föl.
I din sits hade jag lusläst annonser och funderat på att köpa en ung arabhäst eller korsning. Ofta är det ganska OK ungar ute för runt 20 000. Inräknat kostnaderna för att regga (på min tid hade ARAB dåligt rykte) så blir det billigare, även om hingsten är gratis. Är stoet maiden och äldre kan det vara en onödig risk att ta ett föl, om man inte är ute efter något mycket speciellt.

Att läsa annonser ger också en fingervisning om vad det finns för marknad OM ni inte kan ha ungen kvar. Och också lite om vad det blir för hästar.

Och för att vara krass, sälja för att tjäna pengar det gör man knappt. Att hästen är säljbar handlar mer om att några ska vilja ha den, så att man kan vara lite kräsen vad gäller ett eventuellt nytt hem. Är det en häst som man får sälja bort för mindre än vad en hund kostar, så kan det många gånger vara bättre att slakta. (En OK riden hygglig halvblodskorsning i storleksordningen 155-160 bör det finnas hem till. Särskilt om ni tävlar lite - vilket visar att den funkar i olika miljöer, är någorlunda korrekt riden och, går att lasta) Många av oss som pysslar med hästar i "stan" där kostnaderna att hålla häst är höga har alltid lite ett öga på "andrahandsmarknaden". Det handlar inte om snobberi så mycket som om blödighet.
 
Åh vad härligt! Ja om pappan är godkänd hingst i SWB så blir det väl gröna papper med arabsto? Eller det kanske också var förr? Spelar ingen roll ;) Jag har ju ett SWB sto i alla fall. Har du några bilder?
Hittade en okey bild på min häst.
Pappa Corrado WL (e Cortez) är godkänd. Har flera placeringar i SM dressyr.
SV101097.jpeg
 
Åh vad härligt! Ja om pappan är godkänd hingst i SWB så blir det väl gröna papper med arabsto? Eller det kanske också var förr? Spelar ingen roll ;) Jag har ju ett SWB sto i alla fall. Har du några bilder?
Varför kollar du inte med SWB vilka godkända arabhingstar de har? Då jag får känslan att det var viktigt att kunna regga avkomman hos dom.
Så borde du utefter det kunna välja lämplig hingst till ditt sto.
 
Det finns ju ett par DW godkända både araber o anglos i DK ,kanske värt att titta på,dom borde ge gröna papper i sverige.
 
I din sits hade jag lusläst annonser och funderat på att köpa en ung arabhäst eller korsning. Ofta är det ganska OK ungar ute för runt 20 000. Inräknat kostnaderna för att regga (på min tid hade ARAB dåligt rykte) så blir det billigare, även om hingsten är gratis. Är stoet maiden och äldre kan det vara en onödig risk att ta ett föl, om man inte är ute efter något mycket speciellt.

Att läsa annonser ger också en fingervisning om vad det finns för marknad OM ni inte kan ha ungen kvar. Och också lite om vad det blir för hästar.

Och för att vara krass, sälja för att tjäna pengar det gör man knappt. Att hästen är säljbar handlar mer om att några ska vilja ha den, så att man kan vara lite kräsen vad gäller ett eventuellt nytt hem. Är det en häst som man får sälja bort för mindre än vad en hund kostar, så kan det många gånger vara bättre att slakta. (En OK riden hygglig halvblodskorsning i storleksordningen 155-160 bör det finnas hem till. Särskilt om ni tävlar lite - vilket visar att den funkar i olika miljöer, är någorlunda korrekt riden och, går att lasta) Många av oss som pysslar med hästar i "stan" där kostnaderna att hålla häst är höga har alltid lite ett öga på "andrahandsmarknaden". Det handlar inte om snobberi så mycket som om blödighet.
Återigen - det var inte det jag efterfrågade..... varför kan man inte bara respektera det? Så himla onödigt att hålla på och råda folk med saker de inte bett om råd för.
 
SE MIN FRÅGA!? Jag repeterar den.... jag har inte frågat efter RÅD, eller eg hingstar heller. Jag har hittat en jättefin arabahingst. Jag har inte bestämt mig -- hence the question. HURNÄRVARMEDVEM är inte aktuellt i denna tråd..... :)

Hej,

finns det någon med halvblod och fullblodsarabkorsningar? Inte angloarab. Skulle gärna se bilder/ film och höra lite om hur de är i temperament osv. DETHÄRÄRDETJAGEFTERFRÅGAR
 

Liknande trådar

Avel Önskar tips på svensk stammade halvblods hingstar. (SWB godkända) Har en vän som har ett sto med gammal svensk halvblodstamstam som vi...
Svar
13
· Visningar
1 445
Hästmänniskan Hej, Finns det någon här som har erfarenhet av UPH Academy, Vessigebro, de har yrkesutbildningar som man betalar för, tex Equicoach...
Svar
1
· Visningar
296
Senast: ameo
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
954
Senast: linlar1
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 507
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp