Kort bomlös sadel med mycket stöd

Lycanthrope

Trådstartare
Vill köpa en bomlös sadel till unghästen som ska ridas in, det är sambons häst och viktigt att han känner sig trygg i sadeln, ingen sån där billig bomlös som är sådär platt.

Hon har ganska kort rygg också, sambons rumpa är väldigt liten (min är större men jag kan rida barbacka) så han behöver ingen jättesadel.

Vilka modeller är värda att kika på om jag vill ha en ganska kort, som man ändå sitter stadigt i? Jag är själv förtjust i Espaniola och liknande, fast jag har aldrig suttit i någon :o Fördel med paneler att anpassa efter hästen.

Sv: Kort bomlös sadel med mycket stöd

Jag har en Startrekk Dressage, och skulle inte välja att rida in en unghäst i den. Det är en jättebra sadel som jag är mycket nöjd med, men en av fördelarna är också dess nackdel; den nära kontakt man får med hästen. På en unghäst blir det åtminstone för mig alltför obalanserat, minsta lilla jag som ryttare är i obalans fortplantar det sig direkt till hästen. En skickligare ryttare kan säkert rida in en häst i bomlöst, men jag skulle inte våga.

Jag brukar göra mycket av inridningen barbacka.

Sambon är väldigt balanserad.
Vi kommer göra en del barbacka även med denna häst, fast sambon kommer göra i stort sett allt (med min övervakning) men som sadel vill vi ha bomlös eller western. Det är en fördel om den också kan passa den andra hästen (fördel med flyttbara paneler).
Båda är raka och ganska platta.

Jag har en Star Trekk Western. Jag är inte så mycket för bomlösa sadlar av fler anledningar. Delvis fördelar de inte trycket som en bomsadel och där förlorar man en del av syftet. Men vi köpte våran därför att vi rider barbacka men vill ha en sadel för att kunna sitta just lite extra stadigt och tryggt i vid behov. Så syftet är inte att fördela ryttarens vikt utan i första hand har vi den för att ryttaren ska kunna sitta stadigt. Anledningen till att vi valde bomlös var att vi som sagt sällan använder sadel och när vi gör det vill vi ha en sadel som är följsam och sitter bekvämt på hästen även om den förändrats en aning muskelmässigt.

Kan tyckas överdrivet att köpa en ny sadel för 14 000 för att använda bara ibland, men som sagt ska det ju vara en bra sadel om den ska sitta stabilt på hästen utan bom (och jag ville ha en ny så att den kunde måttbeställas efter min nordsvensk). Jag måste säga att jag tycker att man sitter stadigt i den, den glider inte iväg som alla andra bomlösa sadlar jag ridit i (3-4 st, bla barefoot). Den ligger jättebra på hästen och ryttaren hamnar rätt i den. Man kan även ändra vidden på den själv (eller vad det nu var), med kuddar. Vet inte riktigt hur bra det är, men det kanske kan vara nåt när man rider bara ibland i sadeln och hästen i fråga förväntas förändras kroppsligt som vid inridning.

Ser nu det du skrev om paneler i första inlägget. Det var det jag menade med kuddar. :D Redan dags att sova här tror jag.

Jag säger Sensation sadel. Kanon ! Dyr men funkar bra och har ett högt andrahandsvärde ifall man vill sälja.
Det finns flera modeller att välja på och det finns alltid någon som passar. Jättebra för unghäst som ändrar form.

Min favorit är Startrekk Island, kort och fin med rundbossa. Sjukt stabil, maken har lärt sig rida i den och vi har ridit in flera unghästar med den. När jag sålde Startrekk för många år sedan vet jag att det var några kunder som på provning upplevde sadeln som rejält instabil, och då var det inga ovana ryttare alls. Kom aldrig fram till vad det var med det där, men det var otroligt få som sagt. Klart värt att ta hem en och provrida. De nyare har väl inte flyttbara paneler, men ett järn som kan anpassa sadeln lite efter olika hästar.

En annan sadel som ser intressant ut, men som jag inte provat själv än är Karlslunds nya bomlösa (minns inte namnet nu) den ligger ligger billigare i pris, runt 9000 kr ny tror jag, ser klart intressant ut som sagt.

Tipsa gärna om märken. Har funderat på en Sensation till ena hästen men vill få fler idéer innan jag bestämmer mig.

Finns bättre och billigare.

Vilka sadlar är bättre och billigare än Sensation ride sadlarna?

Till Ts
Jag säger också helt klart Sensation. Dyr men väl värd sitt pris. Jag har en hybrid och jag har exakt det stödet jag vill ha och behöver utan att det för den sakens skull gör att jag blir fastlåst.

Jag tycker man ska vara lite försiktig med skolsadel till unghäst. Man sitter ju VÄLDIGT fast i dem i form av att man inte åker av ens när hästen skuttar till så pass att kroppen kanske inte klarar av att följa med eg. Jag vet folk som dragit på sig ryggskott/diskbråckoch likn av oförutsedda skutt i såna sadlar.
Visst åker man inte av. Men ibland kan åka av nästan vara skonsammare än en sån snabb knyck som man sitter fast i. Andra sadlar kan mankanske iaf glida lite mer fel i också. Det finns skäl till att man bara rider i dem då man rider skolsprång på de ställen man gör sånt. Annars i vanliga sadlar.
Fundera kring det iaf..:)

Vilka sadlar är bättre och billigare än Sensation ride sadlarna?

Till Ts
Jag säger också helt klart Sensation. Dyr men väl värd sitt pris. Jag har en hybrid och jag har exakt det stödet jag vill ha och behöver utan att det för den sakens skull gör att jag blir fastlåst.

Håller med.
Har en G3 m G4-sits och är väldigt nöjd. Man kan göra mkt justeringar med olika paddning. Har en ponny som är överbyggd + att jag har stor röv så det är en dålig ekvation. Köpte sadeln utan att prova på ponnyn och har ridit in henne med den. Från början hade jag förbygel och svanskappa för säkerhets skull men numera rider jag inte med varken det ena eller andra.

Jag tycker man ska vara lite försiktig med skolsadel till unghäst. Man sitter ju VÄLDIGT fast i dem i form av att man inte åker av ens när hästen skuttar till så pass att kroppen kanske inte klarar av att följa med eg. Jag vet folk som dragit på sig ryggskott/diskbråckoch likn av oförutsedda skutt i såna sadlar.
Visst åker man inte av. Men ibland kan åka av nästan vara skonsammare än en sån snabb knyck som man sitter fast i. Andra sadlar kan mankanske iaf glida lite mer fel i också. Det finns skäl till att man bara rider i dem då man rider skolsprång på de ställen man gör sånt. Annars i vanliga sadlar.

Håller med.
Köpte en Barefoot Lexington som jag bara la på hästen (provsatt på sadelbock) och den hade jag inte velat sitta i om jag hade behövt komma av snabbt....

Håller med. Tycker det verkar livsfarlig att sitta fast i en sadel med stort fram- och bakvalv.
Om en häst skuttar är det mycket lättare att sitta kvar om man bara kan ställa sig lite upp i stigbyglarna, och komma bort från ryggen.
Annars får man ju en jäkla skjuts av bakvalvet.

Som att åka pulka i puckelpist. Finns väl ingen som kan sitta kvar i den?
Däremot, om man åker skidor, och kan gunga med i kroppen, är det betydligt lättare.

Är själv på jakt efter en bomlös sadel, fast en dressyrsadel.

Är det någon som har erfarenhet av Maxflex sadlar, har spanat och läst mycket om dom, men skulle gärna vilja höra någon som har provat en?

Jag använder startrekk endurance på unghästen. Den funkar bra tycker jag. Man sitter stabilt men den är något bred.

Angående avåkningar i den modellen kan jag säga att den kan vara lite lurig att trilla av i. Jag skulle kasa av normalt vid en avsittning och överdragsbrallorna fastnade i bakvalvet så det slutade väl med att jag hängde med huvudet vid hästens framben medan hästen gick runt ocj inte visste riktigt var hon skulle vara innan jag fick tag i ett staket och kunde dra mig ner. Hade varit värt att ha på film. Gravid i 5:e-6:e månaden någonting så jag kunde ju inte direkt skryta med min smidighet :o :D i övrigt är jag toppnöjd med sadeln! Jag har ramlat av i den en gång med vanliga byxor som sitter mer slimmat, då har det gått bra :)

Det där har jag också tänkt på, egentligen skulle jag helst rida barbacka i början bara för att det är så mycket enklare att glida av vid problem :p

Håller med.
Köpte en Barefoot Lexington som jag bara la på hästen (provsatt på sadelbock) och den hade jag inte velat sitta i om jag hade behövt komma av snabbt....

Fast det är en ren vanesak. När jag började rida med sadlar som hade höga fram och bakvalv var jag ganska osmidig i och ur sadeln men nu är det ingen större skillnad alls mot till exempel en vanlig engelsk sadel.

De flesta bomlösa sadlar är inte stadiga. De som jag anser att jag har haft mest stöd i är StarTrekk Western och Libra.

Espaniola skulle jag inte rekomendera som inridningssadel där ryttaren behöver stöd, de blir väldigt lätt sneda och ryttaren har inte mycket stöd alls.

Liknande trådar

R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 290
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
980
Senast: Esmeralda
·
Western Jag använder inte FB och tänker inte börja igen med det. Men jag skulle gärna vilja ha folk online att bolla med, fråga saker osv. Jag... 2
Svar
23
· Visningar
4 744
Senast: Ramona
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 321
Senast: lillamy73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka