Korta GP-programmet

GoLightly

Trådstartare
Det verkar som att det var blandade reaktioner från ryttarna som red det nya och kortare GP-programmet på Olympia igår. Har ni sett några av ritterna och vad tycker ni?

Jag har inte sett några av ritterna, men tycker att det känns tveksamt om en minut kortare program kommer att göra dressyren till en sport för de stora massorna.
 
"Klassen var den första som reds enligt ett nytt koncept med kortare Grand Prix-program och avsuttna intervjuer med ryttarna direkt efter ritten inne på arenan."
Kopierat från Svenska ridsportförbundet

Men det är väl intervjuerna man vill åt?
Personligen lockar det inte mig alls men det finns säkert de som tycker det är en bra idé.
 
"Klassen var den första som reds enligt ett nytt koncept med kortare Grand Prix-program och avsuttna intervjuer med ryttarna direkt efter ritten inne på arenan."
Kopierat från Svenska ridsportförbundet

Men det är väl intervjuerna man vill åt?
Personligen lockar det inte mig alls men det finns säkert de som tycker det är en bra idé.

Vem är man som du refererar till? Både intervjuerna och de kortare programmen är tänkta för att locka en bredare publik till dressyren och funka bättre på TV. Jag tvivlar nog på att de som inte är intresserade av dressyr skulle vara intresserade av att lyssna på intervjuer med ryttarna.

Det är en god tanke att man vill göra dressyren mer lättillgänglig, men det är tråkigt om det sker på sportens bekostnad.
 
Såg en av ritterna. Tyckte programmet kändes lite plottrigt och kvickt. Jag tror inte att det kommer att leda till att fler människor ser på dressyr på TV eller att dressyr blir mer lättsmält för icke-hästmänniskor. Håller med Die Werth i det hon sade i en intervju förra veckan.
 
Såg en av ritterna. Tyckte programmet kändes lite plottrigt och kvickt. Jag tror inte att det kommer att leda till att fler människor ser på dressyr på TV eller att dressyr blir mer lättsmält för icke-hästmänniskor. Håller med Die Werth i det hon sade i en intervju förra veckan.

Vad sa hon?
 
Jag som helt klart föredrar att kolla på de fasta programmen (GPn och Specialen) framför küren tycker att detta är en urtråkig idé. Det tar bort hela poängen med dressyren att kunna visa hästen liksidig och att göra alla rörelser åt båda hållen. Är inte särskilt intresserad av ryttarintervjuerna heller. De säger ändå bara vad en såg inne på banan.
 
Jag är inte heller en fan. Såg Charlotte Dujardins ritt och tycker att det ser så mycket mer krävande ut med svåra övningar som uppföljer varandra i ett högt tempo, och ingen flow i uppvisningen liksom.

Fattar inte heller poängen med en intervju direkt efteråt i banan medans hästen blir bortled som om det vore en cykel.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 397
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Jag ser det om och om igen. Narrativet att dressyrryttare är rädda för sina hästar - och att det går ut över hästarnas välfärd. Vad...
10 11 12
Svar
228
· Visningar
12 341
Senast: fio
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 242
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 724
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp