kortison???

M

mira_fell

har någon nån erfarenheter av att ge kortison till hästar??
i så fall, vid vilka tillfällen???
 
Sv: kortison???

grannen gav kortison till sin gamling förra våren när han hade andningsbesvär och slem i lungorna. det hjälpte bra. det sprutas ju väldigt ofta i lederna på hästarna med.
 
Sv: kortison???

vet du hur lång kuren var? -stog hästen under hela kuren?
 
Sv: kortison???

Min häst stod på kortisontabletter i 10 dagar nyss. Hon har ledinflammationer i flera leder och därför allmänbehandlades hon (tuppkam i blodet och kortison i tablettform). Hon promenerades vid hand under den tiden.

/JES
 
Sv: kortison???

min ponny fick kortison opticorten 28 dygn mot hosta & slem..
Visst det hjälpte mot hostan osv.. men var inte bra annars... hon fick kolik/fång 2 dar efter avslutad behandling... vilket vetrinären beror på att at* vet inte sagt att det ska trappas ner... när dom äter det under längre tid och sedan bara skär av så blir det stora förändringar i kroppen.. vilket vart med min polle... och hon blev sjuk... hoppas det går bra för dig
 
Sv: kortison???

Min har bara fått det sprutat i leden i kombination med tuppkamsbehandling. Min erfarenhet är att det tar bort symptom (gallor i detta fallet) men inte hjälper i övrigt. Så fort kortisonet gick ur kroppen kom gallan tillbaka. Vid senare behandlingar har jag bett veterinären att inte använda kortisonet.
 
Sv: kortison???

När en häst har ledinflammationer så ÄR ju inflammationen SYMTOMET, men det måste ju ändå bort innan man kan börja försöka göra något för att hästen inte ska få tillbaka inflammationerna igen.
Jag har kommit fram till att kortison ensamt inte är särskilt bra, men jag vete tusan om tuppkam UTAN kortison verkligen är så verksamt mot inflammationen? Min häst fick iaf tuppkam i blodet och sen 10 dgr kortison (Opticorten) följt av 10 dgr anti-inflammatoriskt (Pronaxen) och nu har hon varit av medicinerna i... *räknar efter*... 12 dagar och hon är ju inte halt iaf och verkar må bra.

/JES
som testar med Flexijoint för att problemen inte ska komma tillbaka och som ska på återbesök till kliniken om en vecka.
 
Sv: kortison???

Min häst fick kortisoninjektion plus sen kortisontabletter när han fick en kraftig allergisk reaktion mot något (vi lyckades aldrig ta reda på vad). Han svullnade upp med bölder över hela kroppen och huvudet såg ut som en fotboll, med kortisonet försvannd et relativt snabbt.
 
Sv: kortison???

tack för alla svar :)

hästarna har antagligen haft når virus och då de inte verkade bli bättre föreslog vet en kortisonkur (på sex veckor...) men efter att ha varit o kollat på hästarna i morse ångrade hon sig och tyckte att de skulle klara sig utan.
så man får väl hoppas......
 
Sv: kortison???

Min häst blev behandlad i leden efter en birkelandoperation. Enl. vet gav hon kortisonet i samband med tuppkammet för att leden inte skulle reagera på att man varit inne i leden. Eftersom hästen inte svarade på den behandlingen så sprutades endast tupopkam vid följande behandlingar...
 

Liknande trådar

Hästvård En häst har fått svallkött på ett ben. Veterinären tyckte att vi ska "gnugga bort det själva" och att de inte behövde komma ut och skära...
Svar
15
· Visningar
1 711
Senast: Summerwind
·
Hästvård Min häst fick en stenhård stor svullnad (typ som ett halvt äpple) insida knä höger fram. Ingen hälta. Veterinären trodde det var ett...
Svar
3
· Visningar
1 365
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa HJÄLP - ÄR DET NÅGON SOM VARIT MED OM NÅGOT LIKNANDE MED HUND?? VETERINÄREN HITTAR INGET SVAR! För 2 månader sen Blöder från urinröret...
Svar
1
· Visningar
488
Senast: Lyan
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
866
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Uppdateringstråd 29
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp