Kostnad för fodervärd?

CuteForU

Trådstartare
Hur mycket ungefär brukar man få betala som fodervärd, och för vad? :)

(vet inte om denna tråd har kommit in på rätt forum, så säg så kan jag flytta den)
 
Sv: Kostnad för fodervärd?

Som fodervärd betalar du allt som har med hästen att göra under den tiden som du är fodervärd. Det är som att ha en egen häst förutom att du slipper inköpskostnaden och att du i slutändan lämnar tillbaka hästen till ägaren efter utgången fodervärdstid.

I vissa fall står hästägare för försäkringen men det är inte självklart utan sådant får man göra upp om. Det är inte heller så att hästägare är skyldig att skicka med utrustning till hästen, även om det oftast sker. Du får helt enkelt avtala med hästens ägare om vad som gäller för just den hästen.
 
Sv: Kostnad för fodervärd?

Enligt avtalet ;)

Min fv betalar allt utom hästens livförsäkring (som jag betalar eftersom det är mig ev förs.pengar tillfaller vid avlivning/dödsfall).
 
Sv: Kostnad för fodervärd?

Det kan variera lite på vad du och ägaren kommer överens om. Jag har två hästar på foder med olika ägare. För ponnyn, som vi haft i åtta år och som ägarna inte har så där jättemycket beskymmer om, betalar vi allt precis som om hon vore vår egen, inklusive försäkringen. Det enda som i så fall är lite "speciellt" med tanke på att det är just en foderhäst är att försäkringen är skriven på ägarna, de betalar till försäkringsbolaget och vi betalar sen till dem.
Halvblodet står ägaren för försäkringen, resten betalar vi.
 
Sv: Kostnad för fodervärd?

Det beror helt på vad man avtalar, men jag stod för alla kostnader förutom försäkringen när jag hade foderhäst.
 
Sv: Kostnad för fodervärd?

Min häst är utlånad på foder just nu och fodervärden står för allt utom försäkring, den betalar vi (pappa :p) och den går på runt 1000 kr/månad (hästen är högt försäkrad både värde och veterinärvård).
 
Sv: Kostnad för fodervärd?

Okejj men vem skulle få betala om hästen blir skadad/sjuk eller så?
 
Sv: Kostnad för fodervärd?

Försäkringen ska oftast täcka sådant. Men beroende på avtal så får ju oftast du som fodervärd stå för utgifter runtomkring som tex självrisken..
 
Sv: Kostnad för fodervärd?

I de allra flesta fall står fodervärden för alla veterinärkostnader. Vaccination, sjukvård, medicin etc. En del kan täckas av försäkring (det får man kolla upp vad som finns för försäkringsskydd innan man avtalar) men även om man har försäkring springer det snabbt iväg i pengar om hästen behöver veterinärvård.
 
Sv: Kostnad för fodervärd?

Det är som sagt viktigt att kolla upp att hästen har en sjukvårdsförsäkring när man tar den, i annat fall bör man själv se till att teckna en så man inte råkar riktigt illa ut ekonomiskt om den skadar sig. Du bör även se till att göra en veterinärbesiktning av hästen innan du tar hem den så det inte är några diskussioner sedan om skicket på den. Se till att ha ett ordentligt skrivet kontrakt, finns att köpa färdiga där ni även kan göra egna tillägg gällande utrustning mm. :idea:
 
Sv: Kostnad för fodervärd?

Det gör fodervärden. Iaf har vi ordnat det så. Men försäkringen är såpass bra att det enda som ska behöva betalas är självrisken (sen vet man ju aldrig om ngt speciellt händer som inte täcks av försäkringen, typ hästen får en meteorit i huvudet el liknande ;) ). Man kan ju ha självrisk + % men vi valde bort %delen, kändes som det kunde bli dyrt.
 
Sv: Kostnad för fodervärd?

När jag hade foderhäst betalade jag självfallet alla underhållskostnader som stallhyra, foder och hovslagare. Men hästägaren var så pass generös att hon stod för försäkringen samt självrisken när jag fick kalla ut veterinär till hästen. När jag lämnade tillbaka honom fick jag även behålla viss utrustning som täcken och benskydd som jag kunde sälja vidare då hästägaren köpte mycket nytt.
Vad som gäller är helt upp mellan dig och hästägaren att avtala. :)
 
Sv: Kostnad för fodervärd?

Som fodervärd betalar du allt som har med hästen att göra under den tiden som du är fodervärd. Det är som att ha en egen häst förutom att du slipper inköpskostnaden och att du i slutändan lämnar tillbaka hästen till ägaren efter utgången fodervärdstid.

I vissa fall står hästägare för försäkringen men det är inte självklart utan sådant får man göra upp om. Det är inte heller så att hästägare är skyldig att skicka med utrustning till hästen, även om det oftast sker. Du får helt enkelt avtala med hästens ägare om vad som gäller för just den hästen.

Men man betalar alltså ingen HYRA för hästen....
 
Sv: Kostnad för fodervärd?

lite trådkap sorry=(

men om fodervärden ska behandla hästen för något fodervärden säger att hästen dragit på sig hos ägaren, som inte ägaren kan rå för.

ska fodervärden eller ägaren betala den behandlingen, som fodervärden tycker hästen ska få behandling mot?
 
Sv: Kostnad för fodervärd?

Det borde ju i så fall ha uppdagats innan hästen åkte till fodervärden, vid besiktningen. Viktigt att göra en besiktning således.
 

Liknande trådar

Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 394
Senast: animalasia
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 415
Hästmänniskan Hej… Jag vet inte riktigt vad ett rimligt pris är på att bli medryttare/fodervärd här i Dalarna (Falun) typ Det ända jag tänker är att...
Svar
3
· Visningar
1 045
Hästmänniskan Hej! Snart dags att köpa egen häst efter att ha haft den önskan sedan 7 års ålder. Har nu äntligen en månadslön som tillåter häst och...
Svar
1
· Visningar
720
Senast: Andromedae
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29
  • Resultat på HD-röntgen

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp