Kostnad för hund

Mirre

Trådstartare
Ja vad kostar en hund i månaden egentligen? På ett ungefär då, går väl inte och säga exakt.
Tänker mig en stor hund, berner sennerstorlek typ.
Har jag glömt några utgifter?
Allt är väl inte varje månad iof, men tog med det ändå

Mat
Utrustning (som skålar, koppel/halsband/sele, bädd, klotång osv)
Vaccinationer/ avmaskning/ övrig vetvård
Kostnad för klubbmedlemskap
Kursavgifter
Försäkring
 
En så stor hund är dyr i drift. Iaf 2000kr/månad skulle jag tippa på, om det ens räcker. De brukar vara dyra att försäkra, dyra i drift.

Medlemskap/kursavgifter kollar du enkelt där du hade tänkt gå kurser.
 
Allt är väl inte varje månad iof, men tog med det ändå

Har inga input om hundar direkt men tycker det är mer överskådligt om man delar upp det i månadskostnader och årskostnader. Till årskostnaderna hör vaccinationer, försäkring, medlemskap och liknande. Månadskostnader är kanske främst mat? Hur som helst så kan man ju slå ut årskostnaderna per månader sen om man vill, men tycker det kan vara svårt att uppskatta innan vad en försäkring kostar per månad från början :)
Utrustning känns mer som en engångskostnad.
 
Ja vad kostar en hund i månaden egentligen? På ett ungefär då, går väl inte och säga exakt.
Tänker mig en stor hund, berner sennerstorlek typ.
Har jag glömt några utgifter?
Allt är väl inte varje månad iof, men tog med det ändå

Mat
Utrustning (som skålar, koppel/halsband/sele, bädd, klotång osv)
Vaccinationer/ avmaskning/ övrig vetvård
Kostnad för klubbmedlemskap
Kursavgifter
Försäkring

Får jag fråga om du funderar på att skaffa hund?

Om så, tänk efter 1-2 eller fler gånger, tänker med en tidigare tråd där du fått låna till att fixa en ny toastol osv.
En stor hund kostar mycket i månaden javisst. Tänk ett steg längre, på att du ska ha en buffert för ev. veterinärkostnader osv!
 
Jag räknar ungefär 1000 kr/månad för Monster (ungefär 50 kgs cane corso hane) utöver stora utgifter som tex kurser (från några hundringar till ett par tusen för en kurs), försäkring (5000/år), bensin för träning och liknande, och större engångsutgifter i stil med bädd eller sådant. Jag känner dock att den budgetposten är lite suspekt ärligt talat och har faktiskt bestämt mig för att bena i exakt vad han kostar i år...

Men det är dyrt att ha hund. Monster är min absolut främsta penga-ätare, och det är långt till tvåan på den listan. (Och då räknar jag inte ens med veterinärkostnader, som kan kuta iväg något alldeles fruktansvärt.)
 
I löpande kostnader kostar våra hundar nästan exakt 1000kr per hund i nödvändiga kostnader, dvs mat och försäkring. Och då har vi ändå 20% rabatt på försäkringar och 25% rabatt på fodret. Lägg till ungefär 200kr/hund i tuggben och godis. I december kostade dock den ena hunden 4300kr extra då han blev inlagd på djursjukhuset ett dygn, och den andra hunden 2100kr extra då han gjorde hälsoundersökningar. Och i februari tillkommer ytterligare 600kr/hund då dom ska vaccineras.

Bensinkostnader till och från tävlingar och träningar vill jag inte ens tänka på.... Och inte hur mycket jag lägger på startavgifter heller.

En kurs kostar normalt 1500-2500kr beroende på vad man vill gå.

Klubbmedlemsskap kostar 300-550kr per år.

Första och andra året man har hund är alltid dyrast i "måste"-utgifter. Första året ska man dels punga ut 10000-15000kr för hunden, köpa bädd, bur, koppel, halsband osv osv för hutlösa summor och dessutom vaccinera två gånger. Andra året är det hälsoundersökningar som måste göras.

På sommaren tillkommer fästingmedel för några hundralappar extra i månaden.
Måste man ha hunden hos hundvakt eller på hunddagis tillkommer någon-några tusenlappar till i månaden.
 
Senast ändrad:
Får jag fråga om du funderar på att skaffa hund?

Om så, tänk efter 1-2 eller fler gånger, tänker med en tidigare tråd där du fått låna till att fixa en ny toastol osv.
En stor hund kostar mycket i månaden javisst. Tänk ett steg längre, på att du ska ha en buffert för ev. veterinärkostnader osv!
Inte nu, om ett år eller två kanske :)
Nu har jag varken tid eller råd för någon hund, men spåna och drömma kan man ju göra ändå.

@lady_vip Jo de är ju det, men spånar lite bara som sagt. Om det sedan blir en så stor hund när den dagen kommer, det återstår och se.

@tolksele Det är sant.
Kanske är smartare att dela upp det så
 
Mat: Mina kostar i snitt 8 kr/hund och dag, men då kommer jag ner EXTREMT billigt pga bulkköp och mycket egenproducerat kött.

Utrustning : En struntsumma vid inköp. Kanske några hundralappar på hela hundens liv. Bortsett från klotång som jag köper ny en gång om året(99:-). Syr massor själv.

Vaccinationer/ avmaskning/ övrig vetvård: Vanliga vaccinationen var tredje år, ca 400 kr/hund. Rabiesvacc varje år a ca 300 kr/hund.

Kostnad för klubbmedlemskap: Ras/specialklubbsmedlemsskap 300:-/år

Kursavgifter: 2500-5000 kr/kurshelg. Startavgifter i min gren ligger på 250 kr/start.

Försäkring: Ca 1500-2500 kr/hund och år. Mycket billig ras att försäkra, varierar massor. Räkna också med rejäl buffert till självrisk, min ligger på 1900 kr + 25% rörlig del.

Bensinpengar till träningar: Ca 5000 kr om året

Jag har tur, mina tillhör en billig och frisk ras. Jag kommer ner i struntsummor inom vissa områden av mitt hundägande för att jag är effektiv. Köper 500 kg mat åt gången och fodrar med massor av slaktrester, köper aldrig onödiga prylar (deras favoritsäng är en gratissoffa från Blocket), ger inte massa konstiga dyra tuggprylar osv osv. Hundägande är i regel DYRT.
 
  • Foder: 550 kr
  • Försäkring: 300 kr
  • Dagmatte: 1500 kr
  • Ben och godis: ca 200 kr
  • Medlemskap i klubbar: ca 500 kr/ år (1 brukshundklubb, 1 rasklubb och 1 tävlingsklubb)
Sen tillkommer ibland dyrare utrustning och kurser som kanske går på 2-3000 per år. Max lyckas skada sig emellanåt så då kostar det en del. Har inte räknat med vaccination och bensin för träningar
 
Foder ca 400 kr månad 200 kr per hund
Försäkring:4000( år)
Ben och godis:100 kr månad
medlemskap sbk 500 år

kurser ca 3600 (beräknat 2 kurser per år och hund)
Tävlingar ca 1000 år
utrustning ca 1000 år
vaccinationer ca 1200 år

så ca 1000 kr i månaden delat på 2 så 500 kr i månaden per hund mitt mattehuvud kan ha fel, men något sådant.
 
Usch! Vilken jobbig tråd! Nu fick jag ju räkna efter. :crazy::nailbiting:

Så, efter lite efterforskningar så... Tre hundar kostar totalt drygt 1000 kr/mån. Hundarna är av medelstor ras, schnauzer och en liten dvärgschnauzer.

Men då har jag inte räknat med veterinärbesök, medicin, mattes fåfänga med nya koppel och annat onödigt. Kurs räknade jag med, men inte bensinkostnader. Men jag har inga andra hobbies såsom häst eller annat kostsam (gymkort etc), så ser man det så - så är det väl inte så farligt... Vi är dessutom många i familjen som delar samma intresse för hundarna och då kan man ju slå ut kostnaden på fyra personer till.

/Priffe - som är kreativ bokförare just nu :D
 
Jag råkade räkna efter att mina kostar mig närmre 4000/mån i snitt.
Då med kurser, veterinär (senaste året), mediciner, hallhyra, medlemsavgift, dagmatte, viss utrustning, mat, försäkring osv. Dock inte medräknat slitage och vad ungdomen tidigare tuggat sönder.

De löpande kostnaderna varje månad ligger på ca 2500.

Nu är ju mina två vilket blir högre kostnad, men väger nog tillsammans fortfarande mindre än en Berner sennen.
 
Min hund kostar mig mer än vad jag vill veta, egentligen. :D

Men ca 3000kr/månad (minst) i form av mediciner, foder, dagis och försäkring. Sen tillkommer alla jäkla veterinärbesök, sjukgymnastik, kosttillskott osv vilket gör att min hund i princip kostar mig mer (sett över hela året och bensin inräknat) än vad jag själv gör. Och då tränar vi inte direkt, åker sällan på kurser som inte är "billiga" eller liknande.

Så med detta vill jag egentligen mest säga att det kanske inte är de synliga löpande kostnaderna som är ett problem utan snarare alla kringkostnader som en kan drabbas av. Jag tänker också att om en har otur kan veterinär/friskvårdskostnaderna skena iväg rätt rejält vilket trots allt kräver son buffert.

Ytterligare en aspekt i kostnaderna är ju vilken ras en väljer - dels sett till försäkringspremier som varierar väldigt men även till vilken hälsa du kan "räkna" med (och är det en ras med sjukdomar kan en räkna med att det kommer bli dyrt).
 
Kostnader kring hund är ju väldigt beroende på vad man vill få ut av sitt hundägande. Vill man träna och tävla? Jaga? Ha hunden som tjänstehund? Eller kanske bara en följeslagare i vardagen?

Jag har ju just nu två hundar av sällskapstyp. Jag hade gärna tävlat med båda i lite olika saker men de kräver absolut inte massor av träning utan är ganska nöjda av att få klura lite ibland och annars bara busa, gå långpromenader och vara med i vardagen.

Men om man tänker att man har sin första hund så tycker iaf jag att man ska gå iaf valpkurs och sen en vardagslydnadskurs eller liknande. Eventuellt mer om man känner att man behöver mera stöd.

Så valpkurs ca: 1500 kr
Någon form av fortsättningskurs: 1500 kr
Vaccinering när hunden är 12 veckor och 1 år och sen är det väl var tredje år eller något.
Hälsoundersökningar när hunden är 1-2 år.

Mina hundar väger knappa 9 kg och knappa 5 kg.
Och jag räknar väl ungefär på dessa kostnaderna:

Årskostnader
Försäkringar på ca 2500 kr/hund. Har inte exakta siffror i huvudet.
Vaccinering, som jag faktiskt inte kommer ihåg exakt. Är lite olika om jag rabiesvaccinerar samtidigt men 300-500 kr/hund.
Medlemsavgift i klubbar, som jag faktiskt inte alls har i huvudet..
Utrustning, det beror ju på väldigt mycket. Allt mellan någon hundralapp till ett par tusen beroende på om något går sönder eller om man vill shoppa loss :D

Månadskostnader
Är väl egentligen bara foder som är här, vilket ligger på ca 200-400 kr för bägge hundarna. Och då räknar jag även med godis och tuggben.
 
Ja vad kostar en hund i månaden egentligen? På ett ungefär då, går väl inte och säga exakt.
Tänker mig en stor hund, berner sennerstorlek typ.
Har jag glömt några utgifter?
Allt är väl inte varje månad iof, men tog med det ändå

Mat
Utrustning (som skålar, koppel/halsband/sele, bädd, klotång osv)
Vaccinationer/ avmaskning/ övrig vetvård
Kostnad för klubbmedlemskap
Kursavgifter
Försäkring

Mina konstar;
2600 i månaden för dogwalker
400 för mat
500 för försäkring
Cirka 300 för "övrigt", godis, utrustning, kurs- medlems- och startavgifter och vaccination.

3800 i månaden för två dvärgpinschrar. Herregud. Över 45 000 om året.
 
Sen bör man tänka på också att med en större hund så blir vardagen dyrare! Du måste ha en stor bil, reser ni på annat sätt måste hunden ha biljett, allt blir omständligare och kräver lite mer planering och framförhållning. Allt slits mycket mer hemma också, från möbler till städgrejer, och det som är en liten olycka med en dvärgpudel blir snabbt en stor katastrof med en hund i berner sennen-storlek.

Det är liksom inte bara saker man köper direkt till hunden som kostar, utan det påverkar hela ens liv. :)
 
Har en liten hund, per månad kostar han ungefär:
Hundpassning, 1000 kr (dagis och dagmatte)
Mat, 300 kr
Försäkring, 300 kr
Trimning, ca 150 kr
Medlemskap i rasklubben, 20 kr

Summa: ca 1800 kr/månad

Tillkommer all utrustning (bilburen som är det som varit dyrast kostade omkring 3000-4000 kr) och träningar (ca 1000-1500 kr per termin).
 
Svår fråga att besvara för det beror så väldigt mycket på. Generellt, om ekonomin är en viktig aspekt, är det bra att välja en frisk och liten ras om du vill komma billigt undan. Och kunna lösa dagpassningen gratis.

Du behöver inte betala många kronor för utrustning om du letar begagnat. Min ena hundbädd är en gammal möbeldyna, den andra köpte jag begagnad för 200. Å andra sidan fick jag byta bil när jag köpte större ras..

Foder och försäkring kostar ca 800 kr per hund för mig. Kostnader för klubb, träning och tävling styr jag ju själv beroende på hur aktiv jag vill vara. Träning kommer man inte undan men den kan vara allt från svindyr till gratis.

Sen får man räkna in att hemmet och bilen slits, hunden kan vara en olycksfågel och dra på sig skador eller äta fel saker, du behöver en del utrustning själv i form av kläder mm om du inte redan har uteliv som livsstil.

Och vissa saker i din vardag, som tex resor, blir dyrare när du har hund, eftersom du antingen har med den, eller betalar någon för att passa den. Och dina möjligheter att vara flexibel på jobbet, jobba extra eller kanske byta arbetstider, kan också påverkas när du har hunden att ta hänsyn till.

Allt sammantaget - köp hund om du vill bli fattig, uppbunden och lycklig :-)
 
Jag gjorde en uträkning när jag bara hade en hund (16 kg) att han kostade mig från cirka 4500kr i månaden, nu har jag två men det blir inte dubbelt så dyrt iaf. Då har jag hundvakt nästan varje vardag och tränar och tävlar mycket. Som @Lejonelle skrev ovan så kostar kläder till föraren en hel del också. Kängorna slits snabbt när man går mycket varje dag och det är skönt att ha särskilda byxor och jacka som det inte gör något om de blir skitiga (för det blir man!).

Men man kan säkert komma undan från 1000 kr i månaden och uppåt beroende på intresse, ras och eventuella skador/sjukdomar.
 
Min känns ganska billig just nu, men det blir nog ändå närmare 1000 kr i månaden om man slår ut mat, ben, försäkringskostnad och nån mer liten pryl som kan tänkas kosta.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag går i hundköpartankar och försöker räkna ut vad det kan komma att kosta per månad/år. Jag tänkte jag skulle skapa ett separat...
2 3
Svar
56
· Visningar
3 562
Senast: AraSlei
·
Övr. Hund Hej kompisar, det börjar äntligen bli dags för mig att planera flytt och resa hem till Sverige från Tyskland, för mig själv, häst och...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 960
Senast: dobbis
·
Övr. Hund Hej! Jag är en 12:årig tjej som längtar ihjäl sig efter en hund. Jag har ungefär 2000 kr sparat och sparandet tar sig. Jag har alltid...
Svar
18
· Visningar
2 215
Senast: Ferrari
·
Övr. Hund På onsdag morgon packar vi in oss i bilen och drar till norska västkusten. Vi ska jobba på en mellanstor fårgård (ca 250 tackor) med...
2
Svar
28
· Visningar
2 117
Senast: hagel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp