Bukefalos 28 år!

Kostnad för surrogatmamma?

Sv: Kostnad för surrogatmamma?

Det är en svår diskussion.

Nej inget tvingar dom i sin egentliga mening, men jag kan nog tänka mig att för de kvinnor finns eg inget val om man är så fattig och ändå vill att sina barn ska få något så självklart ( i väst ) som skolundervisning.

Jag pratar nu inte om surrogat i allmänhet utan just om detta som utespelar sig ex i Indien ( som dokumentären visade )


Man önskar ju att alla hade val som sträckte sig längre än pest eller kolera.
Nu är det inte så, tyvärr.
Jag tänker att skillnaden är att de iaf får fler val.
Vilka kan valen vara?
1. Svält, fattigdom, ingen möjlighet till utbildning, barnarbete.
2. Prostitution.
3. Surrogat

?
 
Sv: Kostnad för surrogatmamma?

Jag tänker som du... och jag vet de som gillar att vara gravida här i Sverige som gärna skulle varit surrogatmammor om det varit lagligt. Pratade om det igår (när jag läst tråden ;) ) med en kompis och hon tyckte, att skulle hon få betalt så hon kunde vara ledig ett år och gå runt och vara gravid skulle hon göra det alla gånger. Liksom, en gång.
Fast omständigheterna i Indien är såklart annorlunda och mer en sista utväg kanske, och det är väl inte så kul. Varför fick de inte träffa sina egna barn under tiden? Eller inte bo med dem?
 
Sv: Kostnad för surrogatmamma?

Jag tänker som du... och jag vet de som gillar att vara gravida här i Sverige som gärna skulle varit surrogatmammor om det varit lagligt. Pratade om det igår (när jag läst tråden ;) ) med en kompis och hon tyckte, att skulle hon få betalt så hon kunde vara ledig ett år och gå runt och vara gravid skulle hon göra det alla gånger. Liksom, en gång.
Fast omständigheterna i Indien är såklart annorlunda och mer en sista utväg kanske, och det är väl inte så kul. Varför fick de inte träffa sina egna barn under tiden? Eller inte bo med dem?

Praxis skiljer, det finns flera olika kliniker och alla har sina egna rutiner.
En del kvinnor smusslar med sin graviditet, att vara surrogat är inget man delar med grannarna och då är det praktiskt att hålla sig borta ett par månader.
I andra fall handlade om att undvika sjukdomar, infektionsrisk och hålla koll på att kvinnan fick rätt kost osv.
Att bo i kåkstad är säkert inte de bästa förutsättningar om man vill hålla sig frisk.
 
Sv: Kostnad för surrogatmamma?

Jag tycker att det är hemskt det som sker i Indien. Kvinnorna får inte äta hur de vill, de får inte motionera hur de vill, de får inte göra vad de vill etc. De lever som i ett fängelse under hela graviditeten!
Jag är inte helt säker på att kvinnornas situation avviker så mycket när de inte är gravida, dvs att de har särskilt stort spelutrymme.

För övrigt så såg jag dokumentären och tyckte till en början att det ändå var ett schysst alternativ för kvinnorna som aldrig hade haft en möjlighet att kunna få en så stor summa pengar på andra relativt schyssta sätt. Men när de nämnde, liksom i föribfarten, att de blev lottlösa om de inte kunde leverera något barn, då blev jag illamående.
 
Sv: Kostnad för surrogatmamma?

Jag vet att för några år sedan var det möjligt att anlita surrogatmödrar i Finland och många utnyttjade detta, bl a homosexuella män. Jag tycker att det är svår fråga, och det känns som att om det skulle vara tillåtet i rika västländer som t ex Sverige skulle kanske utnyttjandet av fattiga kvinnor i tredje världen minska. Sverige är faktiskt ett av de mest restriktiva länderna i världen när det gäller fertilitetsfrågor, t ex är ju embryodonation förbjudet här. Jag tror jag ställer mig positiv till att tillåta surrogatmödrar i Sverige, men skulle nog vilja ha mer information innan jag tar slutgiltigt ställning.
 
Sv: Kostnad för surrogatmamma?

Ja, jag skulle nog hellre anlita någon i Sverige än i Indien - just för att det känns som ett utnyttjande av de som har det svårt. Jag _tror_ inte att det skulle vara en 'sista utvägen'-grej i Sverige på samma sätt. Jag är inte emot surrogatmammor, men jag är emot att man utnyttjar människors kroppar för att de inte har något val, typ.
 
Sv: Kostnad för surrogatmamma?

Ja, jag skulle nog hellre anlita någon i Sverige än i Indien - just för att det känns som ett utnyttjande av de som har det svårt. Jag _tror_ inte att det skulle vara en 'sista utvägen'-grej i Sverige på samma sätt. Jag är inte emot surrogatmammor, men jag är emot att man utnyttjar människors kroppar för att de inte har något val, typ.

Tidigare har jag också tänkt i dina banor men hur ska man ställa sig till att flera av dessa fattiga kvinnor varit tacksamma för möjligheten att komma över pengar de annars bara hade kunnat drömma om?
Pengar som hjälpt deras familj och räddat dem från annan typ av mindre lockande försörjning?

Av just denna anledning börjar jag nu fundera över om jag inte anser att det skulle kännas bäst att vända sig till ex Indien och då kunna "hjälpa" en människa som har det riktigt tufft i livet?
Man utökar ju deras valmöjligheter.
 
Sv: Kostnad för surrogatmamma?

Eller att om dom skadades (komplikation till följd av graviditet ) på något sätt så fick dom ingen ersättning för det heller ..
 
Sv: Kostnad för surrogatmamma?

Eller att om dom skadades (komplikation till följd av graviditet ) på något sätt så fick dom ingen ersättning för det heller ..

Det känns inte ok men det finns inget som hindrar att man styr upp det där på eget initiativ.
 
Sv: Kostnad för surrogatmamma?

Tidigare har jag också tänkt i dina banor men hur ska man ställa sig till att flera av dessa fattiga kvinnor varit tacksamma för möjligheten att komma över pengar de annars bara hade kunnat drömma om?
Pengar som hjälpt deras familj och räddat dem från annan typ av mindre lockande försörjning?

Av just denna anledning börjar jag nu fundera över om jag inte anser att det skulle kännas bäst att vända sig till ex Indien och då kunna "hjälpa" en människa som har det riktigt tufft i livet?
Man utökar ju deras valmöjligheter.

Ja jag håller med dig där också - egentligen tror jag att jag vet för lite om dessa kvinnor, hur de tänker och hur de mår för att egentligen kunna ta ställning... ser man det som ett 'jobb' vilket som helst är det klart att jag hellre projektanställer en indisk kvinna! Hon får ju så mycket mer ut av det hela.
Någonstans är det någon slags etik som är lite för subjektiv för att jag egentligen skall veta vad jag exakt skall säga ...
 
Sv: Kostnad för surrogatmamma?

Fast om det är så hemskt att de är borta från sin familj i 9 månader, hur hemskt är det inte då för alla dessa som jobbar utomlands och får åka hem en gång om året (pratar om de fattiga länderna). Vad är då 9 månader mot att få 15 årslöner?
Hade jag haft det livet de har så tror jag baske mig att det varit ett alternativ!

Att de sen inte får någon ersättning om de inte levererar eller vård vid skador är illa (har inte sett dokumentären)
 
Sv: Kostnad för surrogatmamma?

*kl*

Hur man än vänder på det blir det ett utnyttjande enligt min mening. Vad är det för skillnad på att en utfattig man säljer en njure (han kan ju leva ett fullvärdigt liv med bara en, förutsatt att inga komplikationer/sjukdomar tillstöter) och en utfattig kvinna som säljer sin kropp för en tid (hon kan ju leva ett fullvärdigt liv efteråt, förutsatt att inga komplikationer/sjukdomar tillstöter). Bortsett helt från den psykiska påfrestningen.

Jag sätter mig emot att människorna ses som reservdelar. Vi vill gärna tro att vi gör dem en tjänst genom att de får betalt, men tänk på hur utsatta de är. Om du har absolut ingenting och får ett erbjudande om mer pengar än du kan föreställa dig, hur kan du då säga nej? Även om du egentligen inte vill bära någon annans barn och sedan lämna bort det, eller inte riktigt förstår vad det innebär att donera en njure.

Jag har läst lite om organdonation(= surrogatmoderskap), och det jag vänder mig emot främst är

att den ersättning som kommer donatorn till del är minimal jämfört med vad förmedlaren/läkarna tjänar på varje människa.

att donatorn "dumpas" med (den oskäliga) ersättningen i handen efteråt. Ingen uppföljning för att se om allt går bra, inget intresse för givaren (förutom om den är intresserad av att donera en njure till (exempel ur verkligheten).

Sedan är det viktigt att vara oerhört medveten om att det inte är lätt att ta sig ur fattigdom, inte i Sverige och verkligen inte i Indien. Fattigdom där har ofta likhetstecken med att ha mycket lite vetskap om världen utanför den egna sfären. Det innebär att givaren och familj ofta bor kvar i slummen och ohälsan, och pengarna "försvinner", inte till barnens utbildning utan till saker som lyser upp situationen tillfälligt.

Jag anser mig inte berättigad att bestämma vad de ska göra med sina pengar, men många vittnar om att de känner sig lurade, de kunde inte hantera situationen och nu står de på samma ställe, minus t.ex. en njure och kanske plus en infektion eller nedsättning i arbetsförmåga.
Det här anser jag vara en viktig faktor, och kan inte ursäktas med att det är "deras ansvar att använda pengarna till något beständigt". Vi kan inte till fullo förstå deras situation.

Jag ser ingen skillnad mellan organdonation och surrogatmoderskap i det här fallet.

Det finns surrogatmammor med betydligt bättre förutsättningar i länder med betydligt striktare reglerade omständigheter runt surrogatmoderskapet. Vill man använda sig av en surrogatmamma, använd då en som har acceptabla rättigheter.

Som sagt, vi vill gärna tro att vi "hjälper" människorna "där borta", som vi inte har träffat och inte har en aning om vilken sorts hjälp de skulle vilja ha. Vill vi hjälpa till med pengar finns det bättre sätt än att utnyttja en annan människas kropp för egen vinning.
 
Sv: Kostnad för surrogatmamma?

*kl*

Hur man än vänder på det blir det ett utnyttjande enligt min mening. Vad är det för skillnad på att en utfattig man säljer en njure (han kan ju leva ett fullvärdigt liv med bara en, förutsatt att inga komplikationer/sjukdomar tillstöter) och en utfattig kvinna som säljer sin kropp för en tid (hon kan ju leva ett fullvärdigt liv efteråt, förutsatt att inga komplikationer/sjukdomar tillstöter). Bortsett helt från den psykiska påfrestningen.

Jag sätter mig emot att människorna ses som reservdelar. Vi vill gärna tro att vi gör dem en tjänst genom att de får betalt, men tänk på hur utsatta de är. Om du har absolut ingenting och får ett erbjudande om mer pengar än du kan föreställa dig, hur kan du då säga nej? Även om du egentligen inte vill bära någon annans barn och sedan lämna bort det, eller inte riktigt förstår vad det innebär att donera en njure.

Jag har läst lite om organdonation(= surrogatmoderskap), och det jag vänder mig emot främst är

att den ersättning som kommer donatorn till del är minimal jämfört med vad förmedlaren/läkarna tjänar på varje människa.

att donatorn "dumpas" med (den oskäliga) ersättningen i handen efteråt. Ingen uppföljning för att se om allt går bra, inget intresse för givaren (förutom om den är intresserad av att donera en njure till (exempel ur verkligheten).

Sedan är det viktigt att vara oerhört medveten om att det inte är lätt att ta sig ur fattigdom, inte i Sverige och verkligen inte i Indien. Fattigdom där har ofta likhetstecken med att ha mycket lite vetskap om världen utanför den egna sfären. Det innebär att givaren och familj ofta bor kvar i slummen och ohälsan, och pengarna "försvinner", inte till barnens utbildning utan till saker som lyser upp situationen tillfälligt.

Jag anser mig inte berättigad att bestämma vad de ska göra med sina pengar, men många vittnar om att de känner sig lurade, de kunde inte hantera situationen och nu står de på samma ställe, minus t.ex. en njure och kanske plus en infektion eller nedsättning i arbetsförmåga.
Det här anser jag vara en viktig faktor, och kan inte ursäktas med att det är "deras ansvar att använda pengarna till något beständigt". Vi kan inte till fullo förstå deras situation.

Jag ser ingen skillnad mellan organdonation och surrogatmoderskap i det här fallet.

Det finns surrogatmammor med betydligt bättre förutsättningar i länder med betydligt striktare reglerade omständigheter runt surrogatmoderskapet. Vill man använda sig av en surrogatmamma, använd då en som har acceptabla rättigheter.

Som sagt, vi vill gärna tro att vi "hjälper" människorna "där borta", som vi inte har träffat och inte har en aning om vilken sorts hjälp de skulle vilja ha. Vill vi hjälpa till med pengar finns det bättre sätt än att utnyttja en annan människas kropp för egen vinning.

1. Håller med dig om nackdelarna du tar upp.

2. Om huvudsyftet vore att hjälpa just den enskilde fattige individen så skulle man skänka pengar genom bistånd.
Nu är inte huvudsyftet bistånd. Det handlar snarare om tänket att man kanske kan slå två flugor i en smäll.

Jag vill inte tro någonting.
Faktum är att du ger en människa fler valmöjligheter, eller hur?
Om ditt erbjudande inte är tillräckligt intressant så kan människan välja något som passar bättre eller helt avstå och istället fortsätta leva sitt liv som innan.
Menar du att det är bättre att en fattig kvinna inte får ytterligare en valmöjlighet som för henne innebär 15 årslöner?
Man har dessutom möjlighet att få träffa de anmälda surrogatkvinnorna, vilket känns som en bra möjlighet.

Jag är fortfarande mer inne på den fattiga kvinnan än den amerikanska/svenska graviditetsjunkien.
 
Senast ändrad:
Sv: Kostnad för surrogatmamma?

Faktum är att du ger en människa fler valmöjligheter, eller hur?
Om ditt erbjudande inte är tillräckligt intressant så kan människan välja något som passar bättre eller helt avstå och istället fortsätta leva sitt liv som innan.
Menar du att det är bättre att en fattig kvinna inte får ytterligare en valmöjlighet som för henne innebär 15 årslöner?
Jag kanske var lite otydlig i mitt jätteinlägg ovan, jag vill påstå att en människa som lever i den sortens fattigdom helt enkelt inte har något val.
För mig är det svårt (omöjligt?), när man lever som vi gör, att fullt ut förstå vad det innebär att erbjudas pengar för en kroppsdel/ sin kropp när man lever i så absolut fattigdom att man tvingas tillbringa hela dagarna i kemikalieförgiftat, bakteriefyllt vatten för att fånga lika giftig fisk att sälja till lika fattiga människor och äta till middag. Hur ska man då kunna säga nej till ett erbjudande som innebär mat på bordet, en tv, kläder och skor. "Erbjudanden" från organhandlare/surrogatförmedlare får människor att göra något som de kanske aldrig hade gjort om de HADE haft ett val.
(Exemplen är hämtade ur verkligheten.)

Jag är fortfarande mer inne på den fattiga kvinnan än den amerikanska/svenska graviditetsjunkien.
Varför? *nyfiken*
Om jag skulle hyra en kropp för graviditet (vilket jag inte har något att invända mot principiellt!) skulle jag alla gånger välja någon som faktiskt gjorde det av egen fri vilja, någon som inte hade något emot att vara äggkläckningsmaskin för en summa pengar. Det skulle kännas mer som ett tjänsteutbyte; jag fick ett barn, surrogatmamman fick pengar, utifrån lika villkor.

Det är möjligt att jag skulle känna annorlunda om ersättningen till den indiska kvinnan liknade den som den amerikanska kvinnan får, om inte största delen av ersättningen gick till förmedlaren, om kvinnan behandlades bättre och fick bättre förutsättningar, men nu är det ju inte så.
Eller kanske inte, jag upplever det ungefär som att; genom århundraden har den rika västvärlden utarmat andra länders naturtillgångar, befolkning, miljö, ja allt som finns att roffa åt sig. Nu köper vi människorna eller delar av deras kroppar i stället.
 
Sv: Kostnad för surrogatmamma?

Jag kanske var lite otydlig i mitt jätteinlägg ovan, jag vill påstå att en människa som lever i den sortens fattigdom helt enkelt inte har något val.
För mig är det svårt (omöjligt?), när man lever som vi gör, att fullt ut förstå vad det innebär att erbjudas pengar för en kroppsdel/ sin kropp när man lever i så absolut fattigdom att man tvingas tillbringa hela dagarna i kemikalieförgiftat, bakteriefyllt vatten för att fånga lika giftig fisk att sälja till lika fattiga människor och äta till middag. Hur ska man då kunna säga nej till ett erbjudande som innebär mat på bordet, en tv, kläder och skor. "Erbjudanden" från organhandlare/surrogatförmedlare får människor att göra något som de kanske aldrig hade gjort om de HADE haft ett val.
(Exemplen är hämtade ur verkligheten.)


Varför? *nyfiken*
Om jag skulle hyra en kropp för graviditet (vilket jag inte har något att invända mot principiellt!) skulle jag alla gånger välja någon som faktiskt gjorde det av egen fri vilja, någon som inte hade något emot att vara äggkläckningsmaskin för en summa pengar. Det skulle kännas mer som ett tjänsteutbyte; jag fick ett barn, surrogatmamman fick pengar, utifrån lika villkor.

Det är möjligt att jag skulle känna annorlunda om ersättningen till den indiska kvinnan liknade den som den amerikanska kvinnan får, om inte största delen av ersättningen gick till förmedlaren, om kvinnan behandlades bättre och fick bättre förutsättningar, men nu är det ju inte så.
Eller kanske inte, jag upplever det ungefär som att; genom århundraden har den rika västvärlden utarmat andra länders naturtillgångar, befolkning, miljö, ja allt som finns att roffa åt sig. Nu köper vi människorna eller delar av deras kroppar i stället.

Jag håller med dig i allt du skriver och har delat dina tankar, det är på senare år som jag börjat fundera i fler banor dvs att man i slutänden kan få ut något gott av det onda.
Utgångsläget är att jag själv anser att pengar underlättar för de flesta av oss och jag tror pengar underlättar enormt mycket mer och på ett helt annat sätt för den som är fattig.
Jag önskar att alla människor hade i-världens tillgångar och valmöjligheter, absolut.

Jag har skummat mycket material om surrogatmödrar den senaste tiden och sett både baksidan och vad jag tolkar som en framsida.
Baksidan har du redan redogjort för.
Framsidan är par som innan beslut sållat bland surrogatalternativen, skapat sig en inblick i kvinnans liv och hört hennes argument till varför hon anmält sig.
Det är, inte helt förvånande, sällan de fattiga kvinnorna gör det för att de vill utsätta sig för detta utan det handlar givetvis om pengar.
Kvinnorna ser en möjlighet att ge både sig själva och sin familj en bättre framtid och tillvaro.
Det här är en möjlighet som dessa kvinnor annars aldrig hade kommit i närheten av.

Detta är anledningen till att jag i dagsläget hade valt en kvinna som verkligen behöver pengar än en som klarar sig bra ändå.
 
Sv: Kostnad för surrogatmamma?

Hejsan alla

Jag tycker detta med surrogatmamma verkar väldigt intressant för en del av befolkningen, nämligen alla homosexuella, det är i dagsläget väldigt svårt att få t ex adoptera när man är gay, och detta verkar vara ett bra allternativ tycker jag. Personligen så kan jag tänka mig få ett barn på detta vis. Nu finns det alternativ för tjejer som är homosexuella som bland annat att man befruktar deras ägg och sedan adopterar paret barnet så att barnet blir deras på pappret, så gick det till när jag hjälpte ett lesbigt par här i sverige, men hur har man möjlighet som gaypar, jag ser detta som enda alternativet, oavsett om man har en bekant eller om det blir i indien, och om det kostar vad det kostar så gör det oftast inget, man har inget annat alternativ.
 
Sv: Kostnad för surrogatmamma?

Jag är inte helt säker på att kvinnornas situation avviker så mycket när de inte är gravida, dvs att de har särskilt stort spelutrymme.

För övrigt så såg jag dokumentären och tyckte till en början att det ändå var ett schysst alternativ för kvinnorna som aldrig hade haft en möjlighet att kunna få en så stor summa pengar på andra relativt schyssta sätt. Men när de nämnde, liksom i föribfarten, att de blev lottlösa om de inte kunde leverera något barn, då blev jag illamående.

Precis samma argument används i Tyskland för att försvara laglig, övervakad prostitution, som där sker under kontrollerade, rätt schyssta former. Och samma argument kan användas för organhandel.

Märkligt nog verkar fler kvinnor på Buke vara positiva till den här typen av "tjänster", än prositution. Beror det på att vi knappast är målgruppen för att köpa sex? I övrigt verkar det inte vara någon större skillnad. Man säljer en bit av sin kropp. Bara det att en graviditet är betydligt mer riskfyllt än ett skyddat samlag.
 
Sv: Kostnad för surrogatmamma?

jag ser detta som enda alternativet, oavsett om man har en bekant eller om det blir i indien, och om det kostar vad det kostar så gör det oftast inget, man har inget annat alternativ.

Menar du att bristen på alternativ skulle uppväga det etiskt mycket tveksamma i att köpa en annan människa under ett år, en person som faktiskt sätter sitt liv på spel?
 
Sv: Kostnad för surrogatmamma?

Det menar jag absolut inte, det är massor med saker som bör betraktas när man gör en handling som denna, det jag menade att det inte finns nästan andra alternativ för "bögar" förutom kanske adoptera, och detta har inte någon lyckats med i sverige, och det är lite tragiskt med tanke på hur många som det är som verkligen vill ha barn och en lycklig familjeliv som bög här i sverige. Jag tycker att man måste prata om olika alternativ som denna lite mer öppet, men att adoption bör vara absolut den första alternativet och där bögar bör ha samma rättighet som heterosexuella par, det måste vara förutsättningarna som paret har, hur framtidsutsikterna ser ut, och inte den sexuella läggningen!! Jag menar, bara för att jag är bög behöver inte betyda att jag inte kan uppfostra mitt barn mindre än någon annan. Jag drömmer om att få barn, och få gå på hockeyträningar, sitta o plugga mm men svårt o få det i sverige nu.
 
Sv: Kostnad för surrogatmamma?

Märkligt nog verkar fler kvinnor på Buke vara positiva till den här typen av "tjänster", än prositution.

Det kan ju verka ytligt eller tolka det hur du vill. Jag tror nämligen att min kropp är skapt just för att vara gravid. Jag har inte haft några bekymmer alls med de två graviditeter jag genomgått. Jag brukar skämta om att om det inte vore för konsekvenserna skulle jag kunna vara gravid hela tiden. Mot bakgrund av detta skulle jag hellre sälja min livmoder än att sälja sex.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp