Bukefalos 28 år!

Kostnad för surrogatmamma?

No1

Trådstartare
Finns det någon som känner till ungefärlig kostnad för ett svenskt par att använda sig av en surrogatmamma?

Det talades om det på TV under veckan och tydligen har det börjat bildas en branschverksamhet runt detta fenomen.
Bla erbjuds denna organiserade lösning på några håll i Indien, istället för en osäkrare privat lösning som det för många par blir.
Ett par kommer till sjukhuset i indien, deras coctailembryo placeras in i en indisk kvinnas livmoder.
För att ställa upp detta kunde den indiska kvinnan betala sin dotters utbildning, vilket aldrig hade kunnat ske annars så hon tyckte det var väl värt pengarna.
Fast vilka pengar handlar det om?
 
Sv: Kostnad för surrogatmamma?

Det går att se dokumentären på tv4s hemsida. Jag gjorde massa annat samtidigt men de pratade om pengar, fick inte surrogatmamman typ 20-30 euro/månad + mat och husrum under graviditen och sen 400 euro när barnet var fött?
 
Sv: Kostnad för surrogatmamma?

Skaffar man själv blir det billigare, skall en förmedling hitta blir det mkt dyrare.
Som exempel kostar en surrogatmamma från Ukraina 35000 euro. Hittar man surrogatmamman själv och åker till Cypern kostar det 3-5000 euro. Seadn tillkommer det antagligen x antal kronor utöver detta.

Circle Surrogacy har massor av information, www.surrogat.nu har en del också.
 
Sv: Kostnad för surrogatmamma?

Jag tycker faktiskt just den dokumentären var jättetragisk.

"Hyr en livmoder"

Kvinnorna fick ju bo ifrån sina egna barn under 9 månader och ja :-/

Förlorar dom barnet så får dom inga pengar alls, dom får absolut ingen ersättning om dom själva skulle få komplikationer osv ..
 
Sv: Kostnad för surrogatmamma?

Fast jag skulle också göra det om det gav min dotter en utbildning...

(Såg inte dokumentären, men jag ser inte fenomenet som bara som av ondo)
 
Sv: Kostnad för surrogatmamma?

Men självklart, dom gör det för sina barns bästa men jag tycker det var tragiskt iaf.

Se dokumentären den är helt klart värd en titt :)

Brandgul : Ja ( lite osäker på vart du vill komma ? )
 
Senast ändrad:
Sv: Kostnad för surrogatmamma?

Att surrogat inte är det enda anmärkningsvärda som sker i fattiga länder.
 
Sv: Kostnad för surrogatmamma?

Det är svårt egentligen, jag menar, vad som är etiskt 'okej' och inte. Jag känner att jag skulle kunna 'hyra ut' min livmoder om någon nära mig skulle behöva det - å andra sidan skulle jag kunna ge dem en njure också...

Nu blev jag faktiskt nyfiken, kanske skall försöka se dokumentären...
 
Sv: Kostnad för surrogatmamma?

Dom fick motsvarande 15 årslöner... Men man undrar ju vad "förmedlarna" tjänar...
 
Sv: Kostnad för surrogatmamma?

Självklart inte, men nu var det ju surrogat som togs upp ( med hänvisning till dokumentären ).

Mitten: Jo visst fast jag tycker inte alls att det är jämförbart att du skulle låna ut din livmoder till någon närstående ( eller donera njure ) med vad dokumentären tog upp faktiskt.

Ja se dokumentären :)
 
Sv: Kostnad för surrogatmamma?

Egentligen hör inte det till diskussionen, men jag skulle bara kunna tänka mig att låta en annan människa bära mitt barn (i sin livmoder) om det var det enda sättet för mig att få barn. Med tanke på hur himla försiktig man är med mediciner, mat etc så skulle jag inte lämna det ansvaret till någon annan. Det är bara min åsikt (vet att det inte stod något om detta i tråden, men har för mig att No1 är tveksam till bl.a att föda och tänker att fråga uppkommit ur det).
 
Sv: Kostnad för surrogatmamma?

Egentligen hör inte det till diskussionen, men jag skulle bara kunna tänka mig att låta en annan människa bära mitt barn (i sin livmoder) om det var det enda sättet för mig att få barn. Med tanke på hur himla försiktig man är med mediciner, mat etc så skulle jag inte lämna det ansvaret till någon annan. Det är bara min åsikt (vet att det inte stod något om detta i tråden,

Jag håller med dig.
Nu beror det på vilket alternativ som gäller men jag har läst lite på olika surrogatsidor och i vissa fall står kvinnan under "övervakning" :crazy: där man har koll på mediciner och kost.

Det jag känner är att det ÄR en risk att föda barn och skulle det hända kvinnan något som gav henne men för livet, eller dog, så skulle jag aldrig förlåta mig själv.
Att det skulle varit hennes egna val skulle inte hjälpa då hon troligen bara ställde upp för att hon var i behov av pengar.


men har för mig att No1 är tveksam till bl.a att föda och tänker att fråga uppkommit ur det).

Det stämmer.
 
Sv: Kostnad för surrogatmamma?

Det går att se dokumentären på tv4s hemsida. Jag gjorde massa annat samtidigt men de pratade om pengar, fick inte surrogatmamman typ 20-30 euro/månad + mat och husrum under graviditen och sen 400 euro när barnet var fött?

Toppen, den ska kollas :)
 
Sv: Kostnad för surrogatmamma?

Jag tycker att det är hemskt det som sker i Indien. Kvinnorna får inte äta hur de vill, de får inte motionera hur de vill, de får inte göra vad de vill etc. De lever som i ett fängelse under hela graviditeten!
 
Sv: Kostnad för surrogatmamma?

surrogatmamma är för det första olagligt i sverige och det var en USEL ersättning för kvinnan, nej fy för surrogatmammor tycker inte skillnad från att vara surrogat mamma pch vara livegen är speciellt stor om man tänker på hur vi lever i väst..
 
Sv: Kostnad för surrogatmamma?

surrogatmamma är för det första olagligt i sverige och det var en USEL ersättning för kvinnan, nej fy för surrogatmammor tycker inte skillnad från att vara surrogat mamma pch vara livegen är speciellt stor om man tänker på hur vi lever i väst..


Ja det är mycket som är olagligt i Sverige, en del åker till Danmark och inseminerar sig, andra åker till indien för surrogatlösning.

Usel ersättning vet jag inte om man kan säga eftersom det för indierna handlade om 15 årslöner med möjlighet att betala en unges utbildning, köpa hus, starta företag osv.
Den totala kostnaden låg väl snäppet över adoption på 200´-250´?

Det är en svår fråga men det går inte att undvika faktumet att det handlar om pengar som hjälper och ingen blir tvingad till att ställa upp.
Flera av surrogatmödrarna anmälde dessutom sitt intresse att göra om det.
 
Sv: Kostnad för surrogatmamma?

Jag tycker att det är hemskt det som sker i Indien. Kvinnorna får inte äta hur de vill, de får inte motionera hur de vill, de får inte göra vad de vill etc. De lever som i ett fängelse under hela graviditeten!

Hahaha och exakt de orden har jag nog hört alla mina bekanta säga om sina graviditeter och är ytterligare ett argument för att inte vilja vara gravid :D
 
Sv: Kostnad för surrogatmamma?

Det är en svår diskussion.

Nej inget tvingar dom i sin egentliga mening, men jag kan nog tänka mig att för de kvinnor finns eg inget val om man är så fattig och ändå vill att sina barn ska få något så självklart ( i väst ) som skolundervisning.

Jag pratar nu inte om surrogat i allmänhet utan just om detta som utespelar sig ex i Indien ( som dokumentären visade )
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp