Kostnad för surrogatmamma?

Sv: Kostnad för surrogatmamma?

Klart som fan att människor ska ha fler val än att sälja sin livmoder eller dö. Men vilka är ni att välja bort deras enda möjlighet till ett något bättre liv när inte NI ger dem ett annat val?

Jag tycker att du ska lägga lite mer ansvar på indiens regering i den frågan. Vi kan inte rädda alla människor med skattepengar, det går inte.
 
Sv: Kostnad för surrogatmamma?

Jag tror du missade poängen....

Läs om läs rätt.
 
Sv: Kostnad för surrogatmamma?

Jag tror du missade poängen....

Läs om läs rätt.

Det är ju enklare om du bryter ut vad du menar i så fall. Att saker och ting är komplexa är ju ingen nyhet. Men att köpa en surrogatmamma i ett u-land med ursäkten att det är det bättre av två riktigt kassa alternativ känns inte rätt för mig, så jag skulle aldrig göra det principiellt. Då hade jag absolut valt en kvinna som ville föda mitt barn, av andra skäl än pengar. Och det tycker inte jag handlar om att vara patroniserande, för det aktiva valet och ansvaret är mitt.
 
Sv: Kostnad för surrogatmamma?

Och där bevisade du att du inte förstod ett ord av det jag försökte förklara :crazy:
 
Sv: Kostnad för surrogatmamma?

Det är ju inte den ekonomiska biten som är den komplicerade i frågan, eller den etiska. Det är den juridiska. Det finns en anledning till att det är förbjudet i Sverige och det är för att det är oerhört svårt att skydda alla inblandade i en sådan situation.

Visst, är det en bra inkomstkälla för surrogatkvinnan, men det finns massor med komplikationer som gör att det kanske blir en ren ekonomisk förlust för henne eller rent av etisk problematik. Tex, vad händer ifall adoptivföräldrarna dör i en bilolycka dagen innan förlossningen? Vem ska behålla barnet då? Vem tillhör ens barnet? Det är ju inte kvinnans, det är inte adoptivföräldrarnas och det är inte förmedlingens.

Vad händer ifall adoptivföräldrarna ändrar sig och inte vill ha barnet? Vad händer ifall kvinnan ändrar sig och vill behålla barnet? Man kan inte tvinga någon att ta hand om sina barn och är det flera länders lagar som ska blandas in är det ännu krångligare. Vem tar hand om barnet under tiden saken är löst? Något barnhem i Indien? Där hade inte jag velat ha mitt adoptivbarn ifall jag egentligen ville ha hem det!
 
Sv: Kostnad för surrogatmamma?

Det är ju inte den ekonomiska biten som är den komplicerade i frågan, eller den etiska.

Men visst tusan är det en etisk fråga!
Det handlar ju om att använda någon annans kropp, på samma sätt som det är rätt tvivelaktigt etiskt att använda andra människors organ (vilket redan har varit uppe i diskussionen tidigare, har jag för mig). Det finns, som jag ser det, massor av etiska komplikationer (såväl som juridiska). Det vore ganska cyniskt kallt att bortse från det.
 
Sv: Kostnad för surrogatmamma?

Men visst tusan är det en etisk fråga!
Den etiska frågan är för mig inte komplicerad. Det är en personlig fråga där det kommer finnas åsikter åt varje håll. Vissa kan tänka sig, vissa kan inte tänka sig, etc. Ungefär som abort!

För lagstiftaren är det dock inte etiken som är den svåra, utan hur lagen ska formas. Lagstiftaren bryr sig inte om etiken tror jag, utan svårigheterna med att lösa problemen som kommer. Tittar man på tex USA där det är lagligt med surrogat finns det massor med rättsfall på hur människor åt alla håll ändrar sig, dör, dödar varandra etc. Det är barn med i bilden! Och när det gäller barn så tänker man på deras bästa. Deras bästa är att slippa allt det.
 
Sv: Kostnad för surrogatmamma?

Innan man kan sluta köpa en kvinnas livmoder, innan man kan sluta köpa kläder gjorda av barnarbetare så måste man hitta alternativ för dessa offer. Det räcker inte att ni slutar med att köpa det som är moraliskt och etiskt fel. Gör ni det så tar ni bort den lilla trygghet de faktiskt har.
/.../
Självklart kan ni sluta köpa surrogatmammor och kläder gjorda av barnarbete. Men då måste ni även åka till indien och ge kvinnan de pengar som hennes livmoder hade gett henne och bygga ett barnhem som ger barnen mat som de tidigare kunde jobba ihop.


Klart som fan att människor ska ha fler val än att sälja sin livmoder eller dö. Men vilka är ni att välja bort deras enda möjlighet till ett något bättre liv när inte NI ger dem ett annat val?


Gnäll och passivt motstånd räcker inte, i den riktiga världen måste man handla.

Ska vi också köpa (andra) organ från människor i utvecklingsländer där enda sättet för dem att säkra överlevnad för sin familj är att sälja detta organ?

Enligt ditt resonemang bör en person snarare köpa den indiske kvinnans/mannens njure än att acceptera den som doneras till personen genom vårt sjukvårdssystem. Hur resonerar du kring det?


Ramona: Jag håller med dig om att den juridiska biten avgjort visar på en mängd anledningar till att inte tillåta surrogatmödraskap, men inte att den skulle vara den enda komplicerade aspekten. Etiska ställningstaganden finns ju även i de juridiska frågeställningarna (som till exempel att barnen måste skyddas från problem som kan uppstå).
*delvis kl*
I USA är det dessutom efter vad jag har förstått inte ovanligt med problem som uppstår ur olika lagstiftning för olika stater i den här frågan. (Det är olagligt med surrogatmödraskap i vår stat, men inte i grannstaten så vi skaffar en surrogatmamma därifrån. När barnet är fött vill surrogatmamman inte lämna bort det och vi kan inte få rätt i domstol eftersom surrogatmödraskap är olagligt här osv osv.) Sådana problem blir knappast mindre när det handlar om internationella avtal.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Häst
  • Dressyrsnack 17
  • Överproduktion av hud?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp