Kostnad för surrogatmamma?

Sv: Kostnad för surrogatmamma?

Det kan ju verka ytligt eller tolka det hur du vill. Jag tror nämligen att min kropp är skapt just för att vara gravid. Jag har inte haft några bekymmer alls med de två graviditeter jag genomgått. Jag brukar skämta om att om det inte vore för konsekvenserna skulle jag kunna vara gravid hela tiden. Mot bakgrund av detta skulle jag hellre sälja min livmoder än att sälja sex.

Fast det har ju ingenting med det moraliska i det att göra. Folk får gärna sälja sex om de vill, eller 'hyra ut sin livmoder' - men det är ju knappast bara livmodern som berörs vid en graviditet, utan som bekant hela kroppen! Faktum kvarstår dock att barnafödslar inte lämnar kvinnor omärkta och många stryker med i både det ena och det andra. Så är man emot prostitution så kan jag för allt i världen inte se hur man kan tycka att surrogatmammor från u-länder skulle vara mer okej, bara för att syftet av någon anledning anses ädlare. Men även det är ju högst tveksamt. Man kan leva utan sex, och man kan leva utan barn.
 
Sv: Kostnad för surrogatmamma?

Märkligt nog verkar fler kvinnor på Buke vara positiva till den här typen av "tjänster", än prositution. Beror det på att vi knappast är målgruppen för att köpa sex? I övrigt verkar det inte vara någon större skillnad. Man säljer en bit av sin kropp. Bara det att en graviditet är betydligt mer riskfyllt än ett skyddat samlag.

Rent känslomässigt är det för mig stor skillnad.
 
Sv: Kostnad för surrogatmamma?

Vad menar du med det?
Och vad spelar det för roll för kvinnorna som utnyttjas hur du känner kring det?

DU skrev att du inte förstod att man resonerade annorlunda gällande pros kontra surro, jag skrev att det för mig är en känslomässig skillnad.

Antagligen samma känsla som gör att fattiga kvinnor uttrycker surrogatmetoden som en räddning från prositution och andra alternativ som tydligen är mindre lockande.


Jag är emot både surro och pros som generell företeelse men jag är inte emot den lyckliga horan eller den lyckliga surrogatkvinnan - om de finns.
Att använda sig av en surrogatkvinna som lider och känner sig tvingad för överlevnad skulle jag därför aldrig kunna använda eftersom jag skulle se det som övergrepp.
Däremot har jag efter diverse dokumentärer sett rätt övertygande vittnesmål från kvinnor som varit så tacksamma för möjligheten. Då har det inte ens handlat om överlevnad utan om möjligheten till högre utbildning och/eller högre materiell standard, placeringar för framtiden.
 
Sv: Kostnad för surrogatmamma?

Allting handlar egentligen om den rika värdens utnyttjande av den fattiga värden.
Billig elektronik som vi konsumerar mängder av skördar också sina offer.

Så allt vore väl frid och fröjd om kvinnan erbjöds rimlig ersättning med västerländska mått, vilket borde vara en normal årslön, samt erbjuds sjukvård enligt vår standard.

Betala kvinnan 350 000:- och stå för all sjukvård som hon kan behöva samt låt henne leva hemma med sin familj, så kan jag se det som ett jobb bland andra.
Risker - javisst.
Men det är det att bygga hus också - man kan ramla ner och skada sig.
 
Sv: Kostnad för surrogatmamma?

Allting handlar egentligen om den rika värdens utnyttjande av den fattiga värden.
Billig elektronik som vi konsumerar mängder av skördar också sina offer.

Så allt vore väl frid och fröjd om kvinnan erbjöds rimlig ersättning med västerländska mått, vilket borde vara en normal årslön, samt erbjuds sjukvård enligt vår standard.

Betala kvinnan 350 000:- och stå för all sjukvård som hon kan behöva samt låt henne leva hemma med sin familj, så kan jag se det som ett jobb bland andra.
Risker - javisst.
Men det är det att bygga hus också - man kan ramla ner och skada sig.

Så du anser inte heller att det går att jämför med prostitution?
Eller skulle prostitution också vara ok om det blev legaliserat med vettiga anställningsvillkor och lön?
 
Sv: Kostnad för surrogatmamma?

Betala kvinnan 350 000:- och stå för all sjukvård som hon kan behöva samt låt henne leva hemma med sin familj, så kan jag se det som ett jobb bland andra.
Risker - javisst.
Men det är det att bygga hus också - man kan ramla ner och skada sig.

Är det ok alltså att riskera någon annans liv för egen vinning, för att den personen ser det som sin enda chans att tjäna lite pengar?

Man kan dö även med västerländsk sjukdvård, coh kroppen blir kanske aldrig sig lik igen. Jag tycker det här romantiserandet kring att kvinnor och barnabärande är väldigt intressant. De är gjorda för att upplåta sin kropp åt ett barn, men inte för sex.
 
Sv: Kostnad för surrogatmamma?

Jag kan inte se att sex är mer kränkande än graviditet?

Jag antar att du inte har varit gravid då.

Som gravid har man faktiskt full tillgång till sin kropp och sin tid.
Att bli påtvingad andra människors kroppar oavsett vad man tycker om dessa är kränkande av den egna sexualiteten.
En graviditet är en belastning men den tar inte ifrån dig din integritet.
 
Sv: Kostnad för surrogatmamma?

Är det ok alltså att riskera någon annans liv för egen vinning, för att den personen ser det som sin enda chans att tjäna lite pengar?
Alltså det vanligaste är att man överlever en graviditet.
Jag överlevde alla tre gångerna.

Man kan däremot fundera över vilka risker som det är rimligt att utsätta sig för för pengar.
Jobba på oljeplattform.
Sanera elektronik i Kina utan skyddsutrustning.
O.s.v. om massor av farliga saker.

Frågan handlar egentligen inte om surrogatmödrar utan om den rika världens utnyttjande av den fattiga världen.
Vad betalade du för din Mobiltelefon?
Var var den tillverkad och av vem?
Dina kläder vem har sytt dem, en barnarbetare i Indien?
Listan kan göras lång.


De är gjorda för att upplåta sin kropp åt ett barn, men inte för sex.
Sex för andras skull är ett ingrepp på integriteten.
Sexualiteten är något privat som man skall äga själv.
Många kvinnor har enkla graviditeter och tycker faktiskt inte att det är någon större sak.
Prostitution är dessutom något som gör familjesammanhållningen svår att få ihop.
Vem vill ha en fru som alla andra också använder?
 
Sv: Kostnad för surrogatmamma?

Jag antar att du inte har varit gravid då.

Som gravid har man faktiskt full tillgång till sin kropp och sin tid.
Att bli påtvingad andra människors kroppar oavsett vad man tycker om dessa är kränkande av den egna sexualiteten.
En graviditet är en belastning men den tar inte ifrån dig din integritet.

Eh - jag tror det är lite vågat att anta att dina egna upplevelser av graviditet - och nu ska man också komma i håg att du var gravid för din egen skull, inte för någon annans - skulle vara universella.

Det finns garanterat olyckliga kvinnor som säljer sina kroppar, och det finns garanterat olyckliga surrugatmödrar där ute också, som lever under hemska förhållanden eller ångrar vad de gav sig in på av ena eller andra orsaken.

Men jag skulle inte dra det så långt som att känna att jag inte kan köpa en kappa på HM för att det är som att köpa sex.
 
Sv: Kostnad för surrogatmamma?

Men jag skulle inte dra det så långt som att känna att jag inte kan köpa en kappa på HM för att det är som att köpa sex.

Inte som att köpa sex.
Men det är att utnyttja den fattiga världen för att få billiga varor.
Många har lidit på vägen för den kappan.
 
Sv: Kostnad för surrogatmamma?

Jag har svårt för det faktiskt.
Det förtar nöjet med kappan så jag låter antagligen bli.
 
Sv: Kostnad för surrogatmamma?

Håller jag med om. Frågan är: om du vet om lidandet, köper du fortfarande kappan då?



Nej jag hade inte köpt kappan och jag hade bara tagit hjälp av den kvinna som hade en distanserad inställning till surrogatet samt såg pengarna som en möjlighet till ett bättre liv hon aldrig skulle kunna få på annat sätt.

Fö har I_U förklarat även mitt resonemang gällande kränkningen surrogat kontra prostitution.
 
Sv: Kostnad för surrogatmamma?

Knapplån

Då jag har studerat just fattigdom och folkhälsa på universitetsnivå och haft föreläsare från bl.a. indien som pratat om just detta fenomen så känner jag att jag måste svara.

Det är förjävligt att vissa kvinnor måste sälja sin livmoder, det är mot mänskliga rättigheter att barn inte kan gå i skolan utan måste arbeta.

Innan man kan sluta köpa en kvinnas livmoder, innan man kan sluta köpa kläder gjorda av barnarbetare så måste man hitta alternativ för dessa offer. Det räcker inte att ni slutar med att köpa det som är moraliskt och etiskt fel. Gör ni det så tar ni bort den lilla trygghet de faktiskt har.

Föreläsaren från indien sa att då en fabrik med barnarbetare i indien blev stängd (kommer ej ihåg av vilken organisation) så gick barnen emot dem och frågade organisationen hur det var menat att de skulle överleva. Fabiken gav dem visserligen dåligt boende och lite mat men det var något. De överlevde eftersom fabriken gav dem det absolut nödvändigaste. Utan den hade de behövt gå på gatan och tigga eller prostituera sig. Något barnhem fanns inte.
Organisationen stängde fabriken och åkte därifrån.

Surrogatmammor har en chans att få pengar till att köpa sig en ordentlig bostad. Visst, det är lite pengar men för dem är det en förmögenhet (det finns just nu ett projekt där man ger kvinnor ett litet bidrag på 1000 kr som gör att flera av dem faktiskt har haft möjlighet att starta ett eget företag) och de kan ge trygghet till sina andra barn. 9 månader i isolering är ett litet pris för att veta att ens barn kan få utbildning och ta sig ifrån det fattiga livet i kåkstaden.
Som sagt, förjävligt att det är såhär men ni som säger att ni skulle välja en kvinna som hade flera val, varför? Den kvinnan som bara har det här valet ser det som sin räddning, ni tar bort hennes enda hopp om en bättre framtid!


Självklart kan ni sluta köpa surrogatmammor och kläder gjorda av barnarbete. Men då måste ni även åka till indien och ge kvinnan de pengar som hennes livmoder hade gett henne och bygga ett barnhem som ger barnen mat som de tidigare kunde jobba ihop.


Klart som fan att människor ska ha fler val än att sälja sin livmoder eller dö. Men vilka är ni att välja bort deras enda möjlighet till ett något bättre liv när inte NI ger dem ett annat val?


Gnäll och passivt motstånd räcker inte, i den riktiga världen måste man handla.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Pysseltråden
  • Köpa hus
  • Flytt till Gotland!

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp