Bukefalos 28 år!

Kostnad ladda elbil utanför hemmet?

Ni som pratar om snabbladdare och att ladda bilen i samband med tex besök i mataffären: hur lång tid tar det för er att ladda bilen? (alltså så att det blir fullt, för man kanske inte gärna åker och handlar varje dag hela veckan bara för att tanka bilen).
På en snabbladdare från 10% till 80% så tar min 20 min.
Ska jag ladda fullt tar det 40 min. Men bilen går ju ca 25 mil på 80% så jag står sällan mer än en kvart eftersom jag inte kör långmil.

Men de flesta laddare vid affärer, köpcentrum, sjukhus, pendelparkeringar och stationer är oftast vanliga laddare. (Brukar finnas nån eller ett par snabbladdare)
Min laddar från 10% till 80% på ca 1,5 timme på en standardladdare.

Hur fullt batteriet blir beror givetvis på hur stort det är dvs hur långt det räcker.
 
Det är väl ytterligare en sak, de som är vana elbil laddar till max 90% oftast endast 80% för att vara snäll mot batteriet. Därav att många svar är just 10/20-80/90% i tid.
 
Då är du nån annanstans än mig. Den affär jag vet har laddare än Vingåker factory outlet och dit går jag. Annars har kommunhuset laddare och ev banken. Inget av de ställena springer jag och har ärende hos ofta.
I min lilla yttepyttekommun så finns det labbplatser vid kommunhuset, vid parkeringen vid busstorget, på stora parkeringen vid torget och vid bilist bara i huvudtätorten. Vet även att det finns i de två större av yttertätorterna. Känns orimligt att det finns så då laddställen I Vingåker som är så mycket större...
 
Just laddmöjligheterna halkar efter.
Vore det ekonomiskt möjligt att byta bil nu skulle det inte bli elbil, just för att det i mina trakter, och längs vägarna till större orter har så väldigt få laddmöjligheter.

Antar att situationen blir bättre om ett gäng år.
 
Det är helt ok att inte vilja ha elbil men jag förstår inte argumentet helt.
Bor man i eget hus installerar man ju laddare hemma.

Fast nu hamnar vi på ett sidospår från trådens ämne.
Ja, jo jag är ju alltid hemma och beger mig ju aldrig ut på någon resa.. 🙄
 
Ja, jo jag är ju alltid hemma och beger mig ju aldrig ut på någon resa.. 🙄
Vad menar du?

Tråden handlar om vad det kostar att ladda en elbil och vad den kostar att köra.

Ditt inlägg känns ganska malplacerat i tråden.
”Jag ska aldrig ha elbil”

Nähä?

Lite som att svara i en tråd om jakthundar ”jag ska aldrig ha jakthund för jag har ingen jaktmark”.
 
Just laddmöjligheterna halkar efter.
Vore det ekonomiskt möjligt att byta bil nu skulle det inte bli elbil, just för att det i mina trakter, och längs vägarna till större orter har så väldigt få laddmöjligheter.

Antar att situationen blir bättre om ett gäng år.
Innan jag hade elbil tyckte jag att laddningsmöjligheterna utanför hemmet var små.

När jag skaffade elbil, installerade några appar så insåg jag att det fanns många fler än jag trott.

Men det är klart. Varför skulle jag ha lagt märke till laddare innan?
 
Sålänge som jag bor som jag gör, en eltankning tar en halv evighet och räcker färre mil jämförelsevis mot nuvarande bil, så är elbil inte aktuellt.

Dvs, jag kommer aldrig att köpa elbil.
Fast med tanke på hur snabbt utvecklingen för elbilarna har gått under de senaste åren tack vare att elbilsbranschen fått ett rejält uppsving så lär ju räckvidderna bara bli längre och längre. Här i Göteborg till exempel byggs det nu en hel (bil)batterifabrik inne på Volvoområdet.

Det tar nog inte särskilt många år till innan elbilarna kör betydligt längre på en laddning.
 
Jag kör elbil som förmånsbil i jobbet och jag älskar det! Jag har turen att kunna ladda hemma och vad som är så bra med det (förutom den smidiga tillgången på laddbox) är att mitt jobb numera betalar för min parkeringsplats. I och med att jag måste ha tillgång till laddplats eftersom jag kör en del i tjänsten och företaget gärna ser att vi väljer elbilar som tjänstefordon så står dem för hela parkeringskostnaden.

Min elbil har dessutom lägre förmånsvärde än min förra dieselbil och såklart också lägre kostnad för privata mil.

Jag tjänar flera tusen i månaden på att köra elbil framför diesel.
 
Innan jag hade elbil tyckte jag att laddningsmöjligheterna utanför hemmet var små.

När jag skaffade elbil, installerade några appar så insåg jag att det fanns många fler än jag trott.

Men det är klart. Varför skulle jag ha lagt märke till laddare innan?
Ok sökte på det förut med tanke på tråden. Jag vet inte. Jag är inte en sån person som parkerar bilen 20-30 minuter går en promenad när jag tex är på resa.
 
Ok sökte på det förut med tanke på tråden. Jag vet inte. Jag är inte en sån person som parkerar bilen 20-30 minuter går en promenad när jag tex är på resa.
Sen tror jag inte man skaffar elbil om man ofta gör långresor på över 50 mil.
Handlar det om någon eller ett par ggr per år så står man nog ut med en paus.

Som jag sagt tidigare, det passar inte alla men det är verkligen inte så bökigt som en del verkar tro.
 
Sen tror jag inte man skaffar elbil om man ofta gör långresor på över 50 mil.
Handlar det om någon eller ett par ggr per år så står man nog ut med en paus.

Som jag sagt tidigare, det passar inte alla men det är verkligen inte så bökigt som en del verkar tro.
Gör man inte?

Med handen på hjärtat så trodde jag att omställningen skulle bli större, hade förväntat mig (och kanske även sett fram mot) att få ta promenader och att behöva vänta. Nu efter 500mil är jag förvånad över hur snabbt det går. En 50-mils resa kräver typ en 4 min laddning för att vi inte ska komma fram med lite kvar (gillar att veta att man tar sig fram plus en eventuell resa till närmsta sjukinrättning typ) helt ärligt hinner inte ens kissa längre 😂

Men man kan inte förvänta sig att flytta fossilbilstänk över till en elbil då risker man att bli frustrerad. Sedan hjälper det ju också till att välja en bil som sväljer höga laddhastigheter.

Det är mycket man inte kan, vi kundeninte klara oss utan två bilar, vilket vi faktiskt kunde visade det sig
 
Gör man inte?

Med handen på hjärtat så trodde jag att omställningen skulle bli större, hade förväntat mig (och kanske även sett fram mot) att få ta promenader och att behöva vänta. Nu efter 500mil är jag förvånad över hur snabbt det går. En 50-mils resa kräver typ en 4 min laddning för att vi inte ska komma fram med lite kvar (gillar att veta att man tar sig fram plus en eventuell resa till närmsta sjukinrättning typ) helt ärligt hinner inte ens kissa längre 😂

Men man kan inte förvänta sig att flytta fossilbilstänk över till en elbil då risker man att bli frustrerad. Sedan hjälper det ju också till att välja en bil som sväljer höga laddhastigheter.

Det är mycket man inte kan, vi kundeninte klara oss utan två bilar, vilket vi faktiskt kunde visade det sig
😃 Jag jämför nog med de billigare och äldre modellerna på marknaden som tar lite tid att ladda.
 
Hade jag haft råd hade jag gärna haft elbil, bor i ett samhälle vid E4an med väldigt bra läge så Tesla har smällt upp typ 50 super chargers vid affären ett par kilometer hemifrån, hade varit supersmidigt att ladda där eftersom jag ändå åker förbi till och från jobbet. Har ingen möjlighet att ladda hemma.
Men det blir alldeles för hög månadskostnad, än så länge är det betydligt billigare med min snåla lilla bensinbil.
 
Just laddmöjligheterna halkar efter.
Vore det ekonomiskt möjligt att byta bil nu skulle det inte bli elbil, just för att det i mina trakter, och längs vägarna till större orter har så väldigt få laddmöjligheter.

Antar att situationen blir bättre om ett gäng
Knapplån
Jag var tvungen att kolla laddmöjligheter i närheten av mig. De är faktiskt ganska dåliga trots att jag bor i en stor stad centralt. De blir ännu sämre av att staden är en byggarbetsplats som gör det rätt bökigt att köra hemifrån. Vi tänker byta till elbil nästa gång, men har möjlighet att ladda på egen parkering i föreningen. Våran bil rullar väldigt lite till vardags då det till jobb/förskola är snabbare att gå/cykla. Hade jag kört bil dagligen som tidigare i livet hade det varit lättare att ladda i vardagen. Ni som vet, hur mycket/ofta behöver en elbil rulla? Det är inte ovanligt att vår bil står två veckor i sträck..
 
I min stad finns det goda laddmöjligheter. Bor man centralt och ändå behöver hyra parkering finns det laddplatser i typ alla parkeringshus. Inte det billigaste sättet att ladda på men det är ändå billigare än att tanka bensin eller diesel.

Jag ska flytta ut till ett samhälle 1,5 mil utanför stan och där finns det såklart inte laddare på samma sätt, men hyr man av det kommunala bostadsbolaget så kan man ansöka om att de ska installera laddare på ens parkeringsplats. Jag är ändå hoppfull att det ska lösa sig! Jag kör ju laddhybrid så är inte beroende av el, även om jag försöker undvika att köra på diesel så mkt jag kan.
 
Knapplån
Jag var tvungen att kolla laddmöjligheter i närheten av mig. De är faktiskt ganska dåliga trots att jag bor i en stor stad centralt. De blir ännu sämre av att staden är en byggarbetsplats som gör det rätt bökigt att köra hemifrån. Vi tänker byta till elbil nästa gång, men har möjlighet att ladda på egen parkering i föreningen. Våran bil rullar väldigt lite till vardags då det till jobb/förskola är snabbare att gå/cykla. Hade jag kört bil dagligen som tidigare i livet hade det varit lättare att ladda i vardagen. Ni som vet, hur mycket/ofta behöver en elbil rulla? Det är inte ovanligt att vår bil står två veckor i sträck..
Alla offentliga laddare är inte alltid utmärkta. Det finns olika bolag. Detta är ett gissel. Man behöver ett par tre appar om man ska täcka in alla.

En elbil behöver inte rulla nått speciellt. Kör som en vanlig bil😊
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp