Kostnad ridhuskort

@Ridinglady tillägg sen ang vad det är värt pga underhåll osv. Det är ju enbart upp till dig.

Vi har haft noga regler om att mocka efter sig, kratta efter hoppning, inga externa ryttare får lösgaloppera sin häst/löshoppa utan extra avgift.

Det har funkat bra till 90% - i regel är betalande kunder väldigt måna om att sköta uppsatta regler . Ffa som i vårt fall där grannstallen varit mycket måna om möjligheten att kunna nyttja vårt ridhus .

Om du inte tycker det är värt underhållet osv så är det ju helt upp till dig! Men att ha gemensamt underhåll/städning av det privata ridhuset för betalande externa ryttare så nej. Det är inte rimligt i min värld.
 
Är du alltså framåt i tiden nu med din ännu inte existerande gård och noll erf av att ha eget inkl ridhus att hyra ut?

Nej jag jämför med hur dom här i området gör och inser att den möjligheten kommer jag också att ha OM jag vill.
Högst sannolikt vill jag inte ha några extra hos mig :)
 
Nej jag jämför med hur dom här i området gör och inser att den möjligheten kommer jag också att ha OM jag vill.
Högst sannolikt vill jag inte ha några extra hos mig :)

Vad bra 👍 Jag läste dina inlägg som att du tyckte och rekommenderade och diverse däremellan 👍 tack för förtydligandet att du inte har nån erf utan drömmer om din framtida gård 👍
 
Senast ändrad:
Det privata ridhuset i kommunen jag hittar uppgifter om på nätet tar 3000 för helår, 2000 för halvår, 300/timme om man vill hyra.
Jag har bara ridit nån enstaka träning där så kan inte riktigt uttala mig så mycket om det i övrigt.
 
Vad bra 👍 Jag läste dina inlägg som att du tyckte och rekommenderade och diverse däremellan 👍 tack för förtydligandet att du inte har nån erf utan drömmer om din framtida gård 👍

Ja erfarenhet har jag förvisso då jag har haft hand om uthyrning av ridhus via styrelse i klubb.
Men inte av helt egen gård ännu nej.
 
Närmaste gården här som har ridhus har även 18 boxplaser och hyr inte ut till dom 4 andra gårdarna som har skrittavstånd dit, ridhuset är till för dom som har häst på gården med ett undantag för mig som får rida där kostnadsfritt, skulle jag börja med att ha inhyrda så vet jag att mina inhyrda inte kommer ha tillgång till ridhuset.
 
Vänder på min fråga ...
Nytt ridhus m ridyta på 21*50 m.
Helt privat. Mkt välskött. Finns inget annat ridhus inom ridavstånd. Används av mig själv ( hobbyryttare) samt ett 10-15 andra.
Bara jag själv kan boka ridhuset, vilket jag gör på dagtid 2 ggr i veckan och en kväll var annan v. Finns hinder men hoppning annat än enstaka hinder görs efter ök med mig. Vill inte att man rider sena kvällar ( i princip e 20).
Har legat lågt i pris efter vad ni skriver här men har nu lagt 25 000 kr på att underhålla underlaget efter tre år samt själv skurat sargen i en vecka av min semester.
Känns lite som om jag subventionerar andras ridning ...men vet inte vad som är ett rimligt pris f dem ....
Vad tycker ni?
Ok, försök strukturera. Ta hjälp av någon med med affärsmässighet typ LRF konsult.

25000kr på 3 år blir 25000/3/12 = 695 ungefär 700kr alltså
En vecka 40 Timmar a 100 kr blir 4000 på ett år 400/12 = 333kr

Du har alltså kostnad på drygt 1000 kr/ månad på tre år förutom underhåll.

Underhållskostnad nu gissar jag bara 4800kr/ år blir 200kr/ månad

Sen har du investeringskostnad men den skippar jag pga av att det är ditt ridhus byggt för egen vinning.

Månadskostnad blir då 1533 enligt ovan på 10 betalande blir 153kr i månaden.

Ökar du antalet ridande till 20 halverar du underhållskostnaden. Lägger du in investeringskostnad så ökar beloppet. Tar du skötselhjälp försvinner en del kostnad men tid tillkommer att administrera och skapa gemenskap men det kanske grannen vill.

Jag tycker du ska skapa en ideell förening för ridning i ridhuset eftersom du vill ha god kontakt med ryttarna också. Då blir skötselekonomin offentlig och ni kan faktiskt få en trevlig gemenskapoch hjälp att sköta anläggningen.
 
Ok, försök strukturera. Ta hjälp av någon med med affärsmässighet typ LRF konsult.

25000kr på 3 år blir 25000/3/12 = 695 ungefär 700kr alltså
En vecka 40 Timmar a 100 kr blir 4000 på ett år 400/12 = 333kr

Du har alltså kostnad på drygt 1000 kr/ månad på tre år förutom underhåll.

Underhållskostnad nu gissar jag bara 4800kr/ år blir 200kr/ månad

Sen har du investeringskostnad men den skippar jag pga av att det är ditt ridhus byggt för egen vinning.

Månadskostnad blir då 1533 enligt ovan på 10 betalande blir 153kr i månaden.

Ökar du antalet ridande till 20 halverar du underhållskostnaden. Lägger du in investeringskostnad så ökar beloppet. Tar du skötselhjälp försvinner en del kostnad men tid tillkommer att administrera och skapa gemenskap men det kanske grannen vill.

Jag tycker du ska skapa en ideell förening för ridning i ridhuset eftersom du vill ha god kontakt med ryttarna också. Då blir skötselekonomin offentlig och ni kan faktiskt få en trevlig gemenskapoch hjälp att sköta anläggningen.
Om man ska räkna kostnader så måste man ju lägga in en kostnad för låneränta på 2,7 milj
 
Om man ska räkna kostnader så måste man ju lägga in en kostnad för låneränta på 2,7 milj
Mycket förenklat budget vill du ha mer seriös föreslår jag att du pratar med LRF-konsults proffs på småföretag. Jag tog bort din investering, som fast kostnad, som jag skrev att du byggde ridhuset för din egen skull. Det du behöver hjälp med som jag förstod jag från trådstart, det är skötsel och underhåll, dvs de rörliga kostnaderna. Ta hjälp av proffs.

Gör som du vill men räknar du på dina kostnader för underhåll så kan du motivera dina priser för grannarna till på köpet offentligt utan problem. En del är praktiska har inget emot att hjälpa till med arbetstid medan andra hellre vill betala lite mer för underhållet ofta för att de jobbar ändå för mycket.
 
Alltså räntan är ju så beroende

2700000* 3 % ränta blir 81000/ år 6750/ månad är 675 på 10 betalande

6% ränta 1350kr/månad på 10 betalande osv...

Sen finns ju fortfarande ränteavdrag kvar och du har förmodligen lantbruksfastighet etc... nä det där måste du be om hjälp med beroende på er ekonomi. Åså amorteringar etc, det där är en djungel.
 
Alltså räntan är ju så beroende

2700000* 3 % ränta blir 81000/ år 6750/ månad är 675 på 10 betalande

6% ränta 1350kr/månad på 10 betalande osv...

Sen finns ju fortfarande ränteavdrag kvar och du har förmodligen lantbruksfastighet etc... nä det där måste du be om hjälp med beroende på er ekonomi. Åså amorteringar etc, det där är en djungel.
Det är just här vi har dilemmat ...
Egentligen vill jag inte släppa in någon ( nästan) = min relation till grannarna blir lidande
Om jag ska ta betalt för vad det verkligen kostar att hålla ett ridhus blir kostnaden hög. 1000 kr / mån minst = grannarna tycker det är för dyrt och min relation blir lidande ...
Om jag inte tar betalt alls blir grannarna glada men jag själv blir illa till
mods ...
Så var ligger jämvikten?
Efter att ha läst tråden så verkar ca 300 per månad, dvs 3500 per år kunna vara en slags rimlig jämvikt
 
Det är just här vi har dilemmat ...
Egentligen vill jag inte släppa in någon ( nästan) = min relation till grannarna blir lidande
Om jag ska ta betalt för vad det verkligen kostar att hålla ett ridhus blir kostnaden hög. 1000 kr / mån minst = grannarna tycker det är för dyrt och min relation blir lidande ...
Om jag inte tar betalt alls blir grannarna glada men jag själv blir illa till
mods ...
Så var ligger jämvikten?
Efter att ha läst tråden så verkar ca 300 per månad, dvs 3500 per år kunna vara en slags rimlig jämvikt

Ta 1000kr i månaden och hänvisa till underhåll och så? :)
Inga konstigheter.
 
Ngn ställde frågan om ’subventionera andras ridning’ . Den ligger väl i just att ha kostnader som motsvarar 1000 kr per ekipage men bara ta ut 300 ...Det bästa och billigaste f mig hade ju varit om grannen byggt ridhus och låtit mig rida där ... men nu är det ju inte så det är ...
 
Det är just här vi har dilemmat ...
Egentligen vill jag inte släppa in någon ( nästan) = min relation till grannarna blir lidande
Om jag ska ta betalt för vad det verkligen kostar att hålla ett ridhus blir kostnaden hög. 1000 kr / mån minst = grannarna tycker det är för dyrt och min relation blir lidande ...
Om jag inte tar betalt alls blir grannarna glada men jag själv blir illa till
mods ...
Så var ligger jämvikten?
Efter att ha läst tråden så verkar ca 300 per månad, dvs 3500 per år kunna vara en slags rimlig jämvikt
Om du helst inte vill ha ridande där, så sätt en månadskostnad. De allra flesta som har tillgång till paddock rider bara under vintern i ridhus. Kan man lösa månadskort så tror jag att många bara vill lösa under vinter och inte under sommaren. Har man däremot kort som gör att man kan lösa under sommaren så kommer man rida där ändå. (Jag utgår fram de ridhus där jag stått och löst kort i.)
Då blir det kanske mer ridning under vintern, men du kan ha ditt eget mer eller mindre 6 månader om året.
Ev. ha 2- 3 dagar i veckan du tillåter utomstående och resterande dagar är det bara du som rider där? Det låter ju som om du helst inte vill hyra ut alls, men ända låta grannarna rida där för sämjan.

Edit: Då kan du kanske ta en utgift på 50kr/ gång så är det upptill ryttarna hur mycket de tycker det är värt det.
 
Om du helst inte vill ha ridande där, så sätt en månadskostnad. De allra flesta som har tillgång till paddock rider bara under vintern i ridhus. Kan man lösa månadskort så tror jag att många bara vill lösa under vinter och inte under sommaren. Har man däremot kort som gör att man kan lösa under sommaren så kommer man rida där ändå. (Jag utgår fram de ridhus där jag stått och löst kort i.)
Då blir det kanske mer ridning under vintern, men du kan ha ditt eget mer eller mindre 6 månader om året.
Ev. ha 2- 3 dagar i veckan du tillåter utomstående och resterande dagar är det bara du som rider där? Det låter ju som om du helst inte vill hyra ut alls, men ända låta grannarna rida där för sämjan.

Edit: Då kan du kanske ta en utgift på 50kr/ gång så är det upptill ryttarna hur mycket de tycker det är värt det.
Jag är inne på din ide - att ta avgift med 300 kr 15 sept - 15 maj och sedan ta 50 kr per gång när ridhuset är öppet under sommaren. Problemet m betalning per gång är att hålla reda på inbetalningarna så jag drar mig f det som ’grundsystem’.
 
Jag är inne på din ide - att ta avgift med 300 kr 15 sept - 15 maj och sedan ta 50 kr per gång när ridhuset är öppet under sommaren. Problemet m betalning per gång är att hålla reda på inbetalningarna så jag drar mig f det som ’grundsystem’.
Min tanke med att alltid ta 50 kr / gång är att rider man 3 gång i veckan under vinterhalvåret så blir det 600 kr/ månad.
De som anser sig ha råd med det gör det, de andra gör det inte. Men eftersom du kan lägga fram det som att du inte har en förening o.s.v. så kommer du inte anses som ogin, tänker jag.

Jag vet inte vad du har för internetbank, jag har handelsbanken och deras app, får jag en inbetalning/ betalar så kan jag göra en egen flik där alla in och utbetalningar samlas. Så har t.ex. en ryttare betalat en gång så lägger du dem i den fliken, det går på ett par sekunder att se vilka som betalat o.s.v. Jag tänker att det borde gå att lösa rätt lätt.

Jag red ett tag i ett stall där utomstående endast kunde köpa 10- klippkort för 500 kr. Sedan disponerade man de gångerna själv.
(Men då får man ha en viss tillit till sina "gäster".) Men då blir det färre då och då betalningar.
 
Senast ändrad:
Min tanke med att alltid ta 50 kr / gång är att rider man 3 gång i veckan under vinterhalvåret så blir det 600 kr/ månad.
De som anser sig ha råd med det gör det, de andra gör det inte. Men eftersom du kan lägga fram det som att du inte har en förening o.s.v. så kommer du inte anses som ogin, tänker jag.

Jag vet inte vad har för internet bank, jag har handelsbanken och deras app, får jag en inbetalning/ betalar så kan jag göra en egen flik där alla in och utbetalningar samlas. Så har t.ex. en ryttare betalat en gång så lägger du dem i de fliken, det går på ett par sekunder att se vilka som betalat o.s.v. Jag tänker att det borde gå att lösa rätt lätt.

Jag red ett tag i ett stall där utomstående endast kunde köpa 10- klippkort för 500 kr. Sedan disponerade man de gångerna själv.
(Men då får man ha en viss tillit till sina "gäster".) Men då blir det färre då och då betalningar.
Ska kolla upp det!
 
Jo, för då har de flesta inte råd och jag blir den ’rika och snåla kärringen m ridhuset’ ...

Eller den med ett toppenridhus där man är glad att man får lov att träna?

Varför skulle du vara snål för att du har vett att ta betalt för något som i stort sett alla hästmänniskor vet kostar rejält att bygga? :)

Jag är en extremt generös människa av naturen men jag är inte dum, det är en viss skillnad :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 265
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
1 973
Senast: Smurfoff
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 360
Senast: Hedinn
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 570
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp