Kostnad ridhuskort

Eller den med ett toppenridhus där man är glad att man får lov att träna?

Varför skulle du vara snål för att du har vett att ta betalt för något som i stort sett alla hästmänniskor vet kostar rejält att bygga? :)

Jag är en extremt generös människa av naturen men jag är inte dum, det är en viss skillnad :)
Det kostar ordentligt att uppföra ett ridhus, ska någon rida enstaka timmar i veckan så är det en liten merkostnad i underhållet jämfört med att enbart rida själv om personen beter sig normalt är ganska måttligt.


Man kan som du vilja tjäna pengar (att folk bidrar med mer än deras ridning kostar i underhåll) och man kan välja att hålla sig väl med grannar och ta betalt för merkostnaden. Man kan också ha det som affärsverksamhet och hyra ut till affärsmässiga priser, med eller utan rabatt för grannarna.

Den som endast låter grannar rida och till ett pris som är satt att tjäna pengar kommer att med rätt ses som snål och kommer att få motsvarande prissättning på tjänster i omgivningen såsom att putsa gräset i hagen, snöskottning eller att köpa ägg.
 
Senast ändrad:
Eller den med ett toppenridhus där man är glad att man får lov att träna?

Varför skulle du vara snål för att du har vett att ta betalt för något som i stort sett alla hästmänniskor vet kostar rejält att bygga? :)

Jag är en extremt generös människa av naturen men jag är inte dum, det är en viss skillnad :)
Är detta exempel på att vara extremt generös, så är de flesta snåljåpar i din klass. De summor du tänker dig handlar om att tjäna pengar (alltså driva ridhuset affärsmässigt) och inte täcka merkostnader. Det är inget fel i det, men generöst är det då inte.
 
Är detta exempel på att vara extremt generös, så är de flesta snåljåpar i din klass. De summor du tänker dig handlar om att tjäna pengar (alltså driva ridhuset affärsmässigt) och inte täcka merkostnader. Det är inget fel i det, men generöst är det då inte.

Nej men det är ju det jag menar. Min natur ligger i att vara extremt generös men hade jag haft ett ridhus som jag (precis som TS) inte vill att alltförmånga använder är det väl perfekt att både tjäna pengar och minska gästerna så att säga. Samtidigt som att man faktiskt erbjuder ett ridhus och jag förutsätter ju att detta är träningsmässigt toppskött via underlag osv, annars går det ju inte.

Bygger vi ridhus sen på vår gård så är ju tanken att det skall finnas en läktare, varmrum med litet enkelt kök och eventuellt en liten toalett, just för att det skall vara gångbart att ta betalt :)
 
Nej men det är ju det jag menar. Min natur ligger i att vara extremt generös men hade jag haft ett ridhus som jag (precis som TS) inte vill att alltförmånga använder är det väl perfekt att både tjäna pengar och minska gästerna så att säga. Samtidigt som att man faktiskt erbjuder ett ridhus och jag förutsätter ju att detta är träningsmässigt toppskött via underlag osv, annars går det ju inte.

Bygger vi ridhus sen på vår gård så är ju tanken att det skall finnas en läktare, varmrum med litet enkelt kök och eventuellt en liten toalett, just för att det skall vara gångbart att ta betalt :)

Den som har extremt generös natur skulle möjligen ta en symbolisk summa för ett ridhus denne byggt utan att behöva det bara för att vara snäll och sen kommit och bjudit på fika :)
 
@Ridinglady du vill ta rejält betalt. Din redovisade rörliga kostnad ligger på 153 kr i månaden för 10 betalande. Mitt intrycker att Du kanske har förköpt dig när du byggde ridhus. Räntorna är låga nu. Så har du kunder så....

Jag betalar 800 kr per år och ett standard medlemskap i ridklubben. Mindre ridskola mindre ridhus, ridavstånd. Jag antar att jag betalar den rörliga kostnaden, den fasta finansieras på annat sätt men jag har tillgång till ridhuset fm, dagar och helger i princip.
 
Senast ändrad:
@Ridinglady du vill ta rejält betalt. Din redovisade rörliga kostnad ligger på 153 kr i månaden för 10 betalande. Mitt intrycker att Du kanske har förköpt dig när du byggde ridhus. Räntorna är låga nu. Så har du kunder så....

Jag betalar 800 kr per år och ett standard medlemskap i ridklubben. Mindre ridskola mindre ridhus, ridavstånd. Jag antar att jag betalar den rörliga kostnaden, den fasta finansieras på annat sätt men jag har tillgång till ridhuset fm, dagar och helger i princip.
Du har missförstått mig. Jag är har inte förbyggt mig och är inte i behov av intäkterna från de som rider. Men jag har heller ingen lust att låna ut mitt ridhus gratis eftersom det ger mig merarbete och ökade kostnader.
 
Om man ska räkna kostnader så måste man ju lägga in en kostnad för låneränta på 2,7 milj
Ja, och lägga på moms och skatt och 100 kr i timmen tycker jag inte är mycket till lön faktiskt :-D Jag skulle också vara tveksam till att hyra ut ridhuset till en förening.
 
Eller den med ett toppenridhus där man är glad att man får lov att träna?

Varför skulle du vara snål för att du har vett att ta betalt för något som i stort sett alla hästmänniskor vet kostar rejält att bygga? :)

Jag är en extremt generös människa av naturen men jag är inte dum, det är en viss skillnad :)
Jag tror tvärt om att de flesta har väldigt dålig uppfattning om vad det kostar att såväl bygga som underhålla ett ridhus.
 
Fast det här med förväntningar är ganska intressant när man tänker efter. Om man bygger ett ridhus förväntar sig andra att man - mot avgift - ska få rida där ( även jag själv).
Men om man istället byggt ett flashigt innegym med pool hade man inte förväntat sig att få använda det tämligen fritt mot en lite avgift ( inte jag i alla fall)

Har en granne med pool - undrar vad minen blir om jag vill lösa månadskort!🤓
 
Fast det här med förväntningar är ganska intressant när man tänker efter. Om man bygger ett ridhus förväntar sig andra att man - mot avgift - ska få rida där ( även jag själv).
Men om man istället byggt ett flashigt innegym med pool hade man inte förväntat sig att få använda det tämligen fritt mot en lite avgift ( inte jag i alla fall)

Har en granne med pool - undrar vad minen blir om jag vill lösa månadskort!🤓

Klart du ska ta betalt! Eller brukar du få saker gratis av grannarna?

Hatar människor som ska ha/låna ngt gratis ”för du har ju ändå det/du har ju ändå köpt en sån” Jag ska gå till mitt nordic wellness gym ikväll och säga att jag inte längre kommer betala för gymkortet, de har ju redan byggt och betalat gymet så då gör det väl inget om jag tränar lite gratis liksom 😎
 
Fast det här med förväntningar är ganska intressant när man tänker efter. Om man bygger ett ridhus förväntar sig andra att man - mot avgift - ska få rida där ( även jag själv).
Men om man istället byggt ett flashigt innegym med pool hade man inte förväntat sig att få använda det tämligen fritt mot en lite avgift ( inte jag i alla fall)

Har en granne med pool - undrar vad minen blir om jag vill lösa månadskort!🤓
Vill de rida i ridhuset kan ni byta :)
 
Fast det här med förväntningar är ganska intressant när man tänker efter. Om man bygger ett ridhus förväntar sig andra att man - mot avgift - ska få rida där ( även jag själv).
Men om man istället byggt ett flashigt innegym med pool hade man inte förväntat sig att få använda det tämligen fritt mot en lite avgift ( inte jag i alla fall)

Har en granne med pool - undrar vad minen blir om jag vill lösa månadskort!🤓

Jag glömmer aldrig den sommaren vi beslutade oss att inför hösten utöka tiden i vårt privata ridhus för de egna inackorderade och förlängde den egna tiden på kvällen (stängt för externa ryttare) med en timma.

Blev stoppad av grannen när jag red förbi dennes stall någon dag senare infon gått ut, och skälld på. Det var skandal för ”dennes inackorderade tjejer var bla ensamstående mammor och diverse annat etc etc, så de kunde INTE rida på de erbjudna tiderna!” 😎

(Det privata Ridhuset var f.ö öppet för externa ryttare 10-16 och 20-22 alla vardagar samt) 10-15 och 18-22 helger.)
 
Fast det här med förväntningar är ganska intressant när man tänker efter. Om man bygger ett ridhus förväntar sig andra att man - mot avgift - ska få rida där ( även jag själv).

En vän till mig byggde ett ridhus och sa innan det att jag skulle få rida där, gratis. Når ridhuset väl var på plats frågade jag vad hen ville ha betalt om jag kom och red, ingenting blev svaret. Hen ville inte ha betalt hur jag än ”trugade” så jag köpte småsaker som saknades i ridhuset när det var nytt, red med vännens barn, krattade spåret och lite sådant. Jag var alltid noga med att fråga angående betalning och så hade jag förstås inga krav på tider utan red bara när vännen meddelade att det var okej. Så kan man ju som ridhusägare göra om man vill, jag var tacksam.

I din sits hade jag nog för grannsämjans skull upplåtit till de i de allra närmsta stallen att få köpa ridtid, med förbehåll om bara vissa tider osv. Det kan visa sig att man kan behöva hjälp med något någon gång och så är det ju trevligt att vara sams. Priset tycker jag ska vara skäligt för din tid och slitaget, om du inte hyr ut ridhuset mer än till grannarna är de ju faktiskt redan utvalda på så sätt.
 
En vän till mig byggde ett ridhus och sa innan det att jag skulle få rida där, gratis. Når ridhuset väl var på plats frågade jag vad hen ville ha betalt om jag kom och red, ingenting blev svaret. Hen ville inte ha betalt hur jag än ”trugade” så jag köpte småsaker som saknades i ridhuset när det var nytt, red med vännens barn, krattade spåret och lite sådant. Jag var alltid noga med att fråga angående betalning och så hade jag förstås inga krav på tider utan red bara när vännen meddelade att det var okej. Så kan man ju som ridhusägare göra om man vill, jag var tacksam.

I din sits hade jag nog för grannsämjans skull upplåtit till de i de allra närmsta stallen att få köpa ridtid, med förbehåll om bara vissa tider osv. Det kan visa sig att man kan behöva hjälp med något någon gång och så är det ju trevligt att vara sams. Priset tycker jag ska vara skäligt för din tid och slitaget, om du inte hyr ut ridhuset mer än till grannarna är de ju faktiskt redan utvalda på så sätt.
Precis så är det!
 
Min granne byggde ridhus för 2 år sedan. Lite enklare ridhus och underlaget är gummi och sand (tror jag), det kan bli lite dammigt ibland när det inte har vattnats. Full hinderpark med alla möjliga hinder. Har även en stor utebana där det också finns hinder att tillgå.
Vi betalar 2500:- för 6 månader, får då välja när det börjar gälla. Brukar ha oktober-mars.
Helår kostar 3500:- och per gång 75.
Detta året har vi valt helår, använder dock inte ridbana/ridhuset så mycket sommartid men då har vi möjlighet i alla fall!
Denna kostnaden är för både mig och min sambo och även om någon annan rider våra hästar.
Kan använda ridhuset när man vill förutom någon kväll i veckan när det är träning. men man får gärna vara med på träningarna om man vill.
Vintertid använder vi ridhuset rätt mycket, har 3 hästar och är nog där 2ggr i veckan med varje.

Jag är jätte tacksam för att vi har möjlighet att få hyra in oss. Kan rida dit och behöver inte alltid lasta hästen. Är det skitväder händer det att vi kör ner istället.
Är beredd att betala för möjligheten att använda det och tycker att det är värt det. Framför allt skulle jag inte bråka om priset, är inte värt det och sedan kanske bli osams. Jag betalar det de vill ha, annars får jag ju strunta i det.
Har så mycket hjälp av olika grannar runt omkring så värdesätter att ha ett bra samarbete.
 
Betalar 4000 per år. Finns inga andra alternativ. Stort ridhus och stor belyst paddock ingår. Betalar per häst.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 265
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
1 973
Senast: Smurfoff
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 360
Senast: Hedinn
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 569
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Barn och djur
  • Dejtingtråden del 37
  • Hat

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp