Kostnader/buffert

V

vill veta mer

Hej!
Är ny på det här med hästar . Har lite funderingar på kostnader. Har förstått att kostnaderna kan dra i väg rejält om hästen blir sjuk och att det är bra med en buffert. Hur stor? vet inte ens vad det kan kosta att ta ut vetten till stallet om hästen blir halt? För att inte tala om hästen måste åka till en klinik?
Kan man betala sånt på faktura?. Kan oxå tänka mig att när man väl har fått i hop lite sparat kan dom snabbt gå åt- måste hela tiden ligga steget före.
Har haft en massa andra djur tex katter o hundar men har haft sån tur att ingen har varit riktigt sjuk utan bara småsaker som inte har kostat så mycket.
Vad kostar tex en koll av tänderna på hästen? Vet att det kan skilja mellan sjukdomar men vad har ni fått betala? Hoppas någon har lust att svara på mina knäppa frågor :crazy:
/ ic

Sv: Kostnader/buffert

men alla har väl inte försäkring? vad kan det bli utan försäkring då?

Hej!
Är ny på det här med hästar . Har lite funderingar på kostnader. Har förstått att kostnaderna kan dra i väg rejält om hästen blir sjuk och att det är bra med en buffert. Hur stor? vet inte ens vad det kan kosta att ta ut vetten till stallet om hästen blir halt? För att inte tala om hästen måste åka till en klinik?
Kan man betala sånt på faktura?. Kan oxå tänka mig att när man väl har fått i hop lite sparat kan dom snabbt gå åt- måste hela tiden ligga steget före.
Har haft en massa andra djur tex katter o hundar men har haft sån tur att ingen har varit riktigt sjuk utan bara småsaker som inte har kostat så mycket.
Vad kostar tex en koll av tänderna på hästen? Vet att det kan skilja mellan sjukdomar men vad har ni fått betala? Hoppas någon har lust att svara på mina knäppa frågor :crazy:
/ ic

Min häst är välförsäkrad, hög veterinär ersättning där även djurambulans ingår. Dock inte så mycket i livförsäkring.
Jag har en sjuka djurfond som ligger på 10 000 kr som jag kan ta av till självrisker, mediciner och annat när något händer. Tycker det är skönt att inte behöva bry mig om pengar när olyckan är framme. I sjukadjurfonden ingår även katterna.
Att ha häst kostar alltid mer än vad man tror, täcken går sönder, hovslagarn kommer och som du nämner tandläkaren ( ett besök för mig brukar gå på runt 900 kr). Senast som jag använde vet till min häst så var det pågrund av akut kolik. Den räkningen gick på ca 3000 kr.

/B

Jag har en buffert på ca 40K för ponnyn. 35K för att kunna täcka det förutsedda kostnaderna under ett helt år och 5K är för självrisken på försäkringen. Vill vara säker på att om det blir arbetstorka, så har jag ändå pengar kvar till att kunna hålla honom.

Så hur stor den ska vara beror helt på hur stor du vill att den ska vara. Många tycker nog min buffert är orimligt stor, men enligt mig fattas det en ca 12K till bensin, fast det har jag i och för sig lagt in i "min" buffert.

Mina veterinärkostnader har legat ganska låga, mellan 2500 och 8000kr per gång. Har aldrig behövt åka till klinik så kan inte uttala mig om hur mycket det kostar. Men kan råda dig att veterinärförsäkra hästen, kostnaderna kan dra iväg ganska rejält.

Nej, vill man köra utan försäkring tycker jag man ska ta sig en funderare på hur mycket man är villig att lägga på hästen vid sjukdom. En hältutredning kan ju på en dyr klinik gå på 20 000 kr, och då är det ju bara en utredning och kanske en eller två behanlingar om det är en enklare ledinflammation.

Hej igen!
Jo då , har hästen försäkrad men det är ju självrisk och så.. Tack för era svar
/ ic

Våra veterinärräkningar har gått på allt från några futtiga hundralappar till över 35 000. Vi har dock en mycket bra försäkring som gör att vi inte
behöver betala speciellt mycket av den egentliga kostnaden, tack och lov.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 371
Senast: Presto
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 612
Senast: Squie
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
181
· Visningar
23 382
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Jag har haft mitt isländsto i snart 8 år. 4 somrar har jag kunnat rida henne och 4 har hon varit sjuk/skadad. Hon är en riktig liten...
Svar
6
· Visningar
1 608

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka