Kostnader för tävling

matildadahlgren

Trådstartare
Snart kommer jag börja tävla dressyr men jag är inte så insatt i tävlingsvärlden och har därför inte koll på kostnader osv. Jag tog ett grönt kort för några år sedan och fick då ingen information om någon registrering, men har nu vänner som säger att det inte är giltigt då?
Jag går på ett ridgymnasium och kommer därför inte behöva betala medlemskap för att tävla för föreningen.
Men om vi säger att jag tävlar varje helg (så jag är beredd på det "värsta") ungefär hur mycket kommer det kosta varje månad och år att tävla då? Då menar jag bara tävlingarna, licens osv. och inte med träningar (men träna kommer jag ju såklart göra)
Tacksam för svar! :)
 
Sv: Kostnader för tävling

Räkna med snittpris på 200 kr per start sen så är det ju resekostnader, mat på platsen osv..
Hästlicens 200 kr/år har jag för mig
Ryttarlicens 750 kr/år

Ska du tävla meeting så tillkommer ju så klart uppstallning och liknande :)
 
Sv: Kostnader för tävling

medlemskap i klubb 400-1000kr /år
ryttarlicens beror på hur gamal du är.
hästen du tävlar ska också lösa licens 200kr/år
tävlingsstart per klass brukar kosta ca 200-500kr
sen tillkommer resan till tävlingsplatsen dvs bilens kostnader per mil och möjligtvis om du tex. ska hyra transport.
så månadskostnaden får du räkna ut själv beroende på hur långt det är till tävlingsplatserna och hur många klasser du rider per helg.
 
Sv: Kostnader för tävling

Jag tog ett grönt kort för några år sedan och fick då ingen information om någon registrering, men har nu vänner som säger att det inte är giltigt då?

Grönt kort ska registreras i Tdb, så allra först gör du ett konto på tdb. Jag tror att det är så att man får skicka in en kopia på kortet, och har man det inte kvar så får du kontakta det distriktet som du tog kortet i och hoppas på att de har det registrerat. Har du inte registrerat kort hos distriktet eller det fysiska kortet kvar tror jag att du måste gå om kursen.
 
Sv: Kostnader för tävling

Haha, märks att du bor i Stockholm! Klubben jag tävlar för kostar 150:-/år i medlemskap (och en annan klubb jag är medlem i för att använda anläggningen kostar 260:-/år). I min tävlingsklubb får man tillbaka licenskostnaden om man gjort ett visst antal starter.

Här uppe kostar det mellan 100-160:-/klass på lokal/regional tävling.

*kl*

Jag löser endagslicenser tills licensen är klarbetald. Annars kan man lika gärna stå där med en dyr licens och halt häst så det inte ens blir några starter alls. Så början av säsongen kostar mina starter ca 300:-, och i slutet blir dom lite billigare.
 
Sv: Kostnader för tävling

Finns den möjligheten kvar att betala dag för dag upp till 750kr? Det har jag fått info om att de tagit bort nämligen, så jag betalade vackert in 750 kr...
 
Sv: Kostnader för tävling

Endagarslicensen finns kvar 150kr senior och är då knuten per tävlingstillfälle/meeting. Blir per automatik helårslicens när man tävlat 6ggr under samma år.
 
Sv: Kostnader för tävling

Det dyra (och krångliga) är ju bil, chaufför, transport, bensin, eventuell skötare.

Föreningsavgifter brukar klubben bjuda på om man tävlar, och licenser och anmälningsavgifter är inte så dyrt. All logistik är det jobbiga.

Sen kostar ju tävlingsutrustning en del också, även om det är engångskostnader. Bara kavaj och stövlar är ju en rejäl slant, sen är det ju trevligt att ha särskild skjorta och ridbyxor och tävlingsschabrak. Sen kan man gå lös på tävlingsskåp, fintäcken, flätgeléer, plastrongnålar, håruppsättningspryttlar, pälsglans, svansskydd, bettputsningsmedel... :D Övre gräns finns nog inte.
 
Senast ändrad:
Sv: Kostnader för tävling

i uppsala var det 400kr /klass i DIV 3 ponnydressyr.... svindyrt.

så 400kr/klass (+75kr/start i hästhyra)
350 transport (ridskolans=billigt)

sen ridskolelicense gick på 250 om jag inte minns fel, annars license 500 (om du är under 18).

sen bensin.
 
Sv: Kostnader för tävling

Visst ser det ju dyrt ut när man ställer upp det så med hästhyra och transporthyra osv. Dyrt per klass. Är du säker på att det är 400kr per ekipage och inte för hela laget?

I vilket fall är det ju sånt vi privathästägare inte betalar för per start, dvs hästhyra och i mitt fall har jag egen transport. Men det är ju sånt jag köpte innan, hästen och släpet. Det är ju dyrare per månad men inte per start så att säga.

Ridning är ju en dyr sport, men har man möjlighet att låna häst och släp och få tävla på så vis så är det ju ett billigt alternativ till att ha en egen häst och tävla med.
 
Sv: Kostnader för tävling

KL*


Har du tagit grönt kort så är det giltigt men har du inte själv kortet får du maila distriktet du tog det i precis som ngn annan skrev innan.
Min ena häst har livstidslicens så den betalas det ingen licens för, man kan aktiverar den varje år så dom där 200 kr minskas isåfall.

Här i Skåne kostar väl en lokal klass 100-130 kr i hoppning. Vet ej vad dressyren ligger på men ungefär samma skulle jag gissa på.
Har du inte någon transport brukar det kosta 3-400 kr per dygn enligt stallkompisen som ej har ett eget.
 
Sv: Kostnader för tävling

Gick på bio igår. Biljetten kostade 220 kr.

400 kr för att ockupera en jätteanläggning i en hel helg och kräva arrangörers, funktionärers och domares jobb? Det är pinsamt lite.

(Och då gissar jag ändå som de andra att 400 nog var för hela laget.)
 
Sv: Kostnader för tävling

220:-
Jesus, jag betalar 70:- en tia till om det är 3D.

Apropå tävling så har jag både dragbil, släp och är min egen chaufför. Åker aldrig längre än 10 mil heller, dräller av tävlingar i.mitt distrikt så det finns ingen anledning.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 755
Senast: IngelaH
·
L
Gnägg Hej! Jag vill bara fråga vad andra skulle tipsa om men säger INTE att vi ska köpa nån häst eller ponny NU så ingen miss förstår. Utan...
2
Svar
22
· Visningar
2 495
Senast: LiviaFilippa
·
Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 500
Senast: Roheryn
·
Skola & Jobb Jag har arbetat inom privat verksamhet hela mitt yrkesliv och med några få undantagsfall så har det mesta handlat om att få fler...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 397
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Bra blötmat

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp