Kostnader för häst?

E

Emeelie

Hej alla vana och kunniga hästägare! Jag har en fråga om foder och dess kostnader till våra älskade vänner. Jag har tänkt att skaffa mig en arab av något slag, möjligen ett halvblod om inte arab. Jag undrar lite med er som har dessa raser om det finns några riktlinjer generellt sett hur mycket de kan tänkas äta i månaden. Det beror självklart på vilken individ det gäller, alla hästar är ju olika och har olika behov. Dock skulle jag vilja höra era erfarenheter om olika hästraser. Skriv gärna om ni vet fler raser vad ni har betalat för dem i månaden :D

MVH

Sv: Kostnader för häst?

Jag tror att din fråga är nästintill omöjlig att svara på. Själv äger jag en travare och han äter 8 kg hö och 1 kg lusern om dagen. Höet kostar 2 kr/kg och lusernen 256 kr för 25 kg. Du får räkna själv, min hjärna är helt seg i värmen. :p

Lycka till med hästköpet! :)

Mitt halvblod äter gladeligen 15 kilo hösilage om dagen medan andra halvblod inte får i sig mer än hälften. Så frågan är omöjlig att svara på för det handlar både om enskilda hästar och var i landet man bor för hösilaget kostar olika.

Precis som alla andra också har skrivit är det väldigt olika...

Jag har en halvblodsvalack som är ganska svårfödd, han äter 11 kg hö (á 2,50 kr/kg), 2,5 kg lusern (187 kr/25 kg), 3,5 kg havre (1,90 kr/kg), 0,8 kg av Kr***ts gröna müsli (235 kr/20 kg) och 1 l betfor (i torrt skick) om dagen, att jämföra med den av lektionhästarna som har ätit minst i vinter: 8 kg hösilage (med betydligt sämre värden än mitt hö) 0,5 kg havre och 2 dl soja/dag...

Mina connemaror har haft behov från 10-20kg hösilage om dagen.
Från inget kraftfoder till 1kg lusern, 1kg havre och 1kg krafft protein om dagen.

Den lättfödda var billig i drift, den svårfödda inte riktigt lika billig i drift och då var de ändå jämnstora och halvsystrar...

Det beror på.
Kommer du köpa hö eller kommer du ta eget?
Om du köper kan det det gå på från 1,5 upp till 4kr/kg.
Om ni kommer ta eget så beror det på vilken stadarden ni vill ha på maskinerna.

Om du får ett bra hö och hästen inte är svår att hålla hullet på så är det bara mineraler du behöver ge utöver höt.

Om du har en svårfödd häst eller har ett hö med dåliga värden så kan det bli hur dyrt som hälst beroende på vad du väljer/behöver fodra med.

Kram

Jag har en väldigt lättfödd dock stor halvblodsvalack som får 14kg hösilage om dagen när han är igång och tränas regelbundet. När det gäller kraftfoder så får han 0,5L Krafft Grund om dagen. Just nu har han sommarlov och lever endast på gräs.

Jag har ett extremt lättfödd arab som äter 5-7 kg hö per dag... Men hon är nog som sagt extremt lätt född....

Jag har ett extremt lättfödd arab som äter 5-7 kg hö per dag... Men hon är nog som sagt extremt lätt född....

inte da, mina 3 arabians far inte mer heller.. dock har jag enormt bra ho och behover inte ens lagga till mineraler.. bara ett saltblock i stallet ar nog.. Vintertid far de up till 15 kg hosilage ja de fick det i vintras for att kunna halla sig varma dar de stod utan tacke i utestall..

TS. I generellt skulle jag saga att araber ar mer lattfodda and halvblood/warmbloods, men det kan ju ocksa variera. Vad du skall tanka pa dock ar att havre ar inte ett bra alternative till araber.. hellre Korncross eller lucern pellets.

Lycka till med hast val.

som sagt är det väldigt induviduellt!
Mitt halvblod äter 11-12kg hö om dagen.

Sen får han 6 dl musli
2 dl betfor
1dl b-vitamin
1dl e vitamin
extra magnesium
morötter
och mineralsten. / om dagen

:)

Har ett lättfött halvblod. Normalstor och arbetar / rids normalt. Hon äter ca 8-10 kg hö per dag samt ett fullkostfoder ca 4 dl dagligen. kostar mig kanske strax under 100-lappen i mån. Tror hon totalt ligger på 600-700 kr mån.

Mitt halvblodsto (13 år, normal motionsridning) äter vintertid ca. 12 kg hösilage om dagen, enligt bonden vi hyr stallplats av tar han en krona/kg för hösilaget. Utöver det äter hon en liter kornkross morgon och kväll, 3/4 dl mineraler och 2 dl soya varje kväll.

Min arabkorsning (23 år, också i normalt arbete) äter 7 kg hö/dag, en halvliter Krafft grund och en halv dl mineraler.

Sen tillkommer ju givetvis en massa andra kostnader, som hyra, hovslagare, veterinär, träningar och tävlingar. Jag tror vi brukar landa på 1600 i månaden med allt inräknat för båda hästarna, de månader hovslagaren inte kommer.

våran nuvarade arab får äta hur mkt hon vill då vi inte vill att hon ska tappa vikt då hon är 21 år gammal....men hon är inte stor i maten. Hon nöjer sig med 7 kg/hö dag ungefär. (fast som sagt, hon får mer, men hon äter det inte)

min förra arab åt nog lätt 15 kg/hö per dag! hon sprang av sig så mkt energi i hagen så hon behövde äta pga det.

Har ett halvblod som säkert skulle klara sig på 8-9 kg hösilage med bra värden rent hullmässigt. Men med tanke på att "ättiden" blir väldigt kort i så fall och därför behöver fördelas minst 4 grr om dagen, vilken inte funkar där jag står. Så har jag henne på fritillgång. Vilket landar på ca 14-17 kg om dagen. Grovfoder kostnader (avrundat) 800 kr/månaden.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 574
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 418
Senast: Johanna1988
·
Ekonomi & Juridik Idag noteras att det finns 186 svenska halvblod mellan två och tre år till salu på den stora hästförsäljarsajten. Tittar man på alla...
Svar
6
· Visningar
1 180
Senast: Blyger
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som... 2
Svar
34
· Visningar
4 535
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp med diarré?
  • Dalmatiner
  • Valp 2025