Räkna med att det blir dyrare så är ni föreberedda iaf.
Det här med lån och månadskostnader kan man räkna på ihop med banken. Lägg därtill alla räkningar rörande hushåll, t.ex. sophämtning, el(förbrukning och
nätkostnader!), uppvärmningskostnader, sotare(?), brunnstömning(om man har eget avlopp), husförsäkring och telefonabbonemang. Amortera så mycket ni klarar av på huset, så det verkligen är Erat! Då finns dessutom bättre möjligheter att låna upp mer pengar/minska topplån vid behov. Se över ur ni placerar lånen, med bindningstider o så.
Har man ett hus så får man själv stå för allt som går sönder, det är väl det som drastiskt skiljer från lägenhet. Med ett äldre hus så kan vadsomhelst hända, vattenberedaren kan gå sönder, vattenpumpen eller man kanske upptäcker mögel, dålig dränering etc. Det finns ingen hyresvärd att ringa och det kan bli dyrt. Så man behöver ha nån form av buffert för akutfall. Och är det ett så billigt hus ni köper så kanske det är äldre? Och då i behov av renovering, räkna med det om ni har möjlighet att låna även till det. Se över vad det är för avlopp och så att det är lagligt! Tänk oxå på att ni kommer behöva betala lagfart och ev. pantbrev- det skall betalas kontant och går inte att låna till. Dessutom skall ni ju ha handpenning, man kan ta handpenningslån men måste ndå i slutänden lägga minst 5% själv? Tror jag...
Vi köpte hus för två år sedan, jag var inte mer än 23år gammal! Det kändes stort... Gick från mamma o pappa till eget hus typ

Vi amorterar 2000:-/mån och har tack vare stort lån stora räntekostnader. Vi fick omvandlat vårat sk "topplån" till vanligt bolån i våras, så mycket ansågs att huset stigit i kombination med att vi varit duktiga o amorterat mycket. Jag sparar dessutom pengar på att kunna ha hästarna hemma, så jag brukar räkna in minst 3000:- av våra boendekostnader varje månad som stallhyra jag hade fått betala om vi bodde i lägenhet. Jag personligen lägger 10 papp varje månad till hushållet, likaså min sambo. Det funkar bra och vi klarar oss på det.