Kostnader och stallhyra *Halland*

MaRomer

Trådstartare
Alltså jag vet inte om jag är helt bakom flötet. Men räknade lite på vad man skulle behöva ta för att det ska "gå runt" med inaccoderingar.

Grovfoder: 15 kg /häst á 2:-/kg = 900:-/månad (eller är 12 kg för mycket? Har bara haft storhästar som ätit max 12 kg)

Och strö. Vet inte ännu vilket som jag gillar bäst eller är billigast! Men det lutar åt spånpellets! Då är det 1 säck veckan á 49 kr. Alltså 4 st i månaden. Dvs ca 200 kr/mån.

Totalt: strö+foder: 1100:-

Sen är det kraft. Miner, betfor och havre ingår. Men vad kostar igentligen det per häst? Havre inköpes av lokal bonde, har dock inget exakt pris ännu! Någon som vet vad det "brukar" kosta?

Detta är ingen annons, utan jag mest sitter och räknar på vad det ev kommer kosta! Vi har inte ens en gård ännu;) Vet att det är annorlunda priser i tex göteborg, stockholm och malmö. Har suttit och kikat på Blocket för att få ett hum, men tycker det är svårt!
 
Sv: Kostnader och stallhyra *Halland*

Kan miner kosta 50:-/månad per häst

Betfor 50:-/månad per häst

Havre 150 ´:-/månad per häst?

Vill hellre räkna för mycket än för lite!
 
Sv: Kostnader och stallhyra *Halland*

Jag ska också ha inackorderingar och jag kommer nog att ta 1000 kr i kallhyra och sen får de köpa strö, hö och kraft själv. Tycker att det är enklast så.
 
Sv: Kostnader och stallhyra *Halland*

Räcker det inte bara om det ingår (analyserat) hö och strö? Så får var och en köpa det kraftfoder som just deras häst behöver :) En del kanske inte behöver något alls, medan andra behöver massor (och kanske inte ens ngt av alternativen som erbjuds).
Jag personligen vill i alla fall köpa mitt eget kraftfoder! :)
 
Sv: Kostnader och stallhyra *Halland*

En säck spånpellets klarar du dig inte långt på för en vecka, minst två per vecka får du räkna med utan permententbädd tom fler. Det blir inte mkt av en sådan liten 16 kgs säck.
 
Sv: Kostnader och stallhyra *Halland*

Kanske ska tillägga att jag vill att fri tillgång på hö ska ingå. Så slipper de bli snack om svinn/stöld eller att någons häst äter upp den andra hästens hö i hagen o.s.v. Angående strö så är väl torv det som förmultnar bäst (och spån sämst) om det ska ut på åkern sen, om jag minns rätt.
 
Sv: Kostnader och stallhyra *Halland*

Jag tycker inte att du är helt fel ute, men du får inte glömma kostnaden för el, slitage, stänsel och in- och utsläpp mm. Det kostar en del att ha gård så det arbetet ska du inte ge bort gratis
 
Sv: Kostnader och stallhyra *Halland*

jag har et tinackorderingsstall. Där tar jag 1500 kr i månaden, året runt. Då ingår box i 8 månader av året (600 kr i kallhyra), bete i 4. Det ingår strö för 250 kr i månaden, då vi har eget sågverk innebär det 5 kärror med sågspån i månaden eller annat strö i motsvarande mängd. Det ingår 15 kg hösilage varje dag, det ingår kraftfoder för 15 kr per dag, linfrö ( som vi kokar själva 1 dl/dag), mineraler med vitaminer. Självklart kan man köpa till mer av spån etc om man behöver det, då skriver man upp det på en lista o debiteras månaden efter. Vi delar på alla pass, dvs in o utsläpp då hästarna har fri tillgång på hösilage i hagen. Samt att vi delar på sysslan att fylla på vattnet, eftersom det lätt slarvas med det så har jag en lista där man kryssar i vad man har gjort (kontroll av vattennivå, fyllt på, samt gjort rent och fyllt på, följt av datum, tid o signatur). Jag har tydliga regler i stallmiljön för att det ska funka samt rejäla kontrakt framtagna med hjälp av jurist. Det ingår även paddock och strand man kan rida på förutom natur o vissa åkrar där det finns några naturhinder. Jag har rinnande vatten, dock inget varmvatten, men uppvärmda utrymmen som sadelkammare o vattenrummet. Jag köper in allt, inackorderinga köper av mig såvida de inte har särskilda behov. Men jag ser helst att de inte köper eget om de inte har bra anledningar. Jag lägger på 10% plus eventuell fraktkostnad på allt jag köper in så att jag slipper o bara punga ut med tiotusentals kronor åt gången bara för att vara snäll. Det är en tuff branch. Ska man leva på det så gäller det o ha stall i rätt område o helst ha fullservice. I mitt fall har jag mina tre hästar gratis när det kommer till mat o nåt täcke om året. Kan tillägga att i kontraktet finns ett "drullealternativ" där man antingen betalar för sig när nåt går sönder eller att man betalar 500 kr per år.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag funderar på att skaffa häst och planerar lite inför det. Men jag behöver få svar på lite frågor. Jag har nämligen tänkt att bygga...
2
Svar
21
· Visningar
2 484
Senast: Dopy
·
Hästmänniskan En moderator har brutit ut detta från en annan tråd eftersom ämnet passar i en egen tråd. Fast om hästägaren söker efter medryttare så...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
9 515
Senast: Mumfie
·
Foder & Strö Är det någon som förvarnats om höjd stallhyra till hösten? De stallägare som köper in foder måste ju reglera hyran för att få det gå...
6 7 8
Svar
153
· Visningar
15 845
Senast: lillamy73
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 065
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp