Bukefalos 28 år!

Billig stallhyra

Sv: Billig stallhyra

Jag betalar 1250kr för min stallplats. (875kr under juni, juli, augusti) Det tycker jag är väldigt billigt.
Då ingår det alla insläpp och utsläpp, spån, hö, havre, betfor, mineraler, saltsten, morötter.
Finns uppvärmd sadelkammaren, spolspilta med varmvatten och paddock.
Om det inte är fri tillgång på hö/ensilge i hagen hjälps vi åt med lunchfodring.
En dag i veckan har man stallet och mockar och fixar allt, ca 10 hästar, alla andra dagar behöver man inte göra mer än man känner för.
 
Sv: Billig stallhyra

Jag har en liten ponny som blir tjock av att titta på maten och dessutom är väldigt duktig på att hålla rent i boxen, så på mig tjänar hon nog lite pengar, men på de som har en stor häst blir det nog inte mycket över.
Men hon har mest inhyrningar för att få hjälp i stallet, hon har 7 hästar själv, så när vi inhyrda mockar 6 dagar i veckan tjänar hon massor av tid.
 
Sv: Billig stallhyra

Jag tycker att min stallhyra är relativt billig men vissa här har ju galet billig stallhyra!

Jag betalar 2317kr och då ingår in & utsläpp, fem fodringar, fri tillgång på strö (halm eller torv), hösilage, havre/havrekross, mineraler och fodersalt, ridhus + paddock och solarie. Finns cafeteria, varmvatten, spolspilta, rymlig sadelkammare och det är bra bussförbindelser och bra läge.
Helgerna är det dock kollektiv som gäller.
 
Sv: Billig stallhyra

Jag har en mycket billig stallhyra i mina ögon. Betalar vitt : 1800 vintertid och 1000 under betessäsongen för lösdrift med tillgång till box för islandshäst. Då ingår vintertid fordringar, hösilage, krafft grund, 4 balar spån, och utsläpp samt mockning av lösdriften. Jag får själv ställa in honom om jag vill ha honom inne, men eftersom det bara händer om han är svettig så är ju inte det något problem. Sommartid är det dygnet runt ute som gäller. På anläggningen finns ridhus, ovalbana och en fullstor paddock samt 2 mindre varav en under tak. Fri tillgång till dessa när det inte är ridskola ingår i hyran, så det finns alltid någonstans att rida.
 
Sv: Billig stallhyra

680 spänn...om det är vitt som du säger så får stallägaren kvar...få se nu...30% skatt och 25-30% i sociala avgifter..kvar 272: _
Du har å andra sidan inte räknat in el, vatten, hagmatreal, söndersparkade boxar, vattenkoppar, slitage på inventarier och för att inte tala om allt underhåll som kostar. Så...ja din stallägare får nog i slutändan betala för att du står där...om det nu är vitt alltså.....
gulan

Men tre månader om året går hästarna på bete, då gör inte stallägaren något med hästarna. Men det är ju den personen som väljer att sätta hyran på stallet! Fattar inte hur man orkar hålla igång en verksamhet när man själv har hästar! Men det är väl för att de finns andra djur på gården som de ändå måste sköta varje dag.

Men räknar vi på hur mycket tid som den som sköter stallet lägger varje dag på HELA stallet är det MAX 1 timme.
 
Sv: Billig stallhyra

Jag betalar ca 3000 inkl foder och strö. Då slipper jag fodringar/insläpp och tycker det är helt klart värt det. Tycker allt under 2000 är löjligt billigt för ett stall och undrar hur de går runt.
 
Sv: Billig stallhyra

Håller med dig Coral,allt under 2000 kr kan helt enkelt inte täcka utgifterna ens. Om man i hyran har allt inkl, även service och underhåll m m som enligt min mening måste finnas med i beräkningarna om de ska bli korrekta.

Många hästägare verkar helt bortse från driftskostnad, arbetstid och underhåll av byggnaderna, hagar m m. Antagligen för att de aldrig haft eget stall och därför inte begriper vad det innebär.
 
Sv: Billig stallhyra

Håller med dig Coral,allt under 2000 kr kan helt enkelt inte täcka utgifterna ens. Om man i hyran har allt inkl, även service och underhåll m m som enligt min mening måste finnas med i beräkningarna om de ska bli korrekta.

Många hästägare verkar helt bortse från driftskostnad, arbetstid och underhåll av byggnaderna, hagar m m. Antagligen för att de aldrig haft eget stall och därför inte begriper vad det innebär.

Fast det är en självvald livsstil som stall/gårdsmänniskor själva har valt. Även att ta in inackorderingar är självvalt och i dom stall jag stått i så har stallägaren mest valt att ha inackorderingar pga att den tycker det är kul med sällskap och flera människor i stallet. Sen så betalar dom hästarna sig själva. Blir det ett väldigt slitage på boxen/staket/ligghall som inte är rimligt och som kallhyran inte täcker så betalar hästägaren det oftast.

Men det finns ju olika sortes stall också, jag stod på ett stall där dom som ägde det jobbade själva på gården och drev det som en verksamhet, det stallet förstår jag var betydligt dyrare eftersom dom behövde en viss vinst eftersom dom faktiskt levde på det.
 
Senast ändrad:
Sv: Billig stallhyra

Betalar i nuvarande stall 2400 kr/månad. Då ingår alla in/utsläpp samt fodringar varje dag. Inga pass öht. Ingår även fri tillgång på hösilage och spån. Stora vinterhagar, samt massor med sommarbete.
Även mockning 3-4 ggr/vecka.
Kraftfoder köper jag själv.
Bra standrad på stallet, finns belyst paddock med mycket hindermaterial samt 2 km till ridhus.

Sommarbete 800kr/månad.

6 mil från Stockholm innerstad, ute på landet i Södermalands län.
 
Sv: Billig stallhyra

*Knapplån*

Ville bara säga att min sommarhage kostar ungefär 10 000 kr i material (stolp, tråd, aggregat och batterier). Så att säga att en stallägare inte har kostnader på sommaren... nja.

Jag har stått uppstallad i många och och i många stall. Som billigast har jag stått för 650 kr i månaden inkl. hö (vi skötte allt annat själv men stallägaren stod för material till allt). Jag har stått i kollektiv med kallhyra på mellan 800 kr-1000 kr i månaden vilket känns som minimum jag skulle ta i kallhyra.
Jag har stått i stall med mer service för mellan 3000 kr - 4500 kr i månaden.

Nu har jag eget stall (har även haft det tidigare) och jag kommer nog aldrig hyra ut en stallplats för det kommer aldrig att gå runt. De flesta är helt enkelt inte beredda att betala vad det faktiskt kostar och att sponsra någon annans häst vill då inte jag göra.

:)
 
Sv: Billig stallhyra

Sen beror det väl på vad stallägaren vill få ut av det hela. Min stallägare har konstant ont om tid så för henne är det guld värt att vi inhyrningar mockar och sköter insläpp de flesta dagarna i veckan. Hon bryr sig nog inte om hon skulle förlora en och annan krona på att vi står där med tanke på hur mycket tid hon tjänar.
 
Sv: Billig stallhyra

Vi som har samma hage året runt, sen så finns det ett agregat till alla djuren ska man räkna på det per djur kan det inte bli många kronor om året per djur (minst 40 stycken ute på sommaren). Den hagen som vi har nu är ca 5-7år gammal och kan säkert hålla lika långe till. Då blir inte hagkostnaden speciellt hög.

Om vi räknar på dit exepel med 10 000:- och den håller i tio år. Blir det 1000:- per år vilket blir 17:- per månad och häst.
 
Sv: Billig stallhyra

Uppsnärjd; det är en annan sak för då måste ER arbetstid, dvs den tid ni som hyr in er lägger ner i stallet också värderas i pengar och därmed är det inte säkert att stallägaren "går back". Det är just det här med arbetstimmar som man måste värdera, och det gäller självklart på båda hållen.
 
Sv: Billig stallhyra

Absolut, har man möjlighet att ha många hästar så kommer man ju ner i pris per häst. Men jag har bara fyra boxar i mitt stall. Dessutom så lägger jag ju ner en massa arbetstid på att bygga hagen också och har jag inhyrningar så vill jag faktiskt ha betalt för min tid också precis som i vilket annat företag som helst.

Men nu ska jag ju inte hyra ut någon plats... (och skulle jag vilja leva på det skulle jag ha ett betydligt större stall ;) ) ville dock bara visa på att allt kostar pengar.


:)
:)
 
Sv: Billig stallhyra

Fram till Juni i år hade jag en billig stallhyra.
400:- kallhyra då delade vi på in och utsläpp. Fick köpa spån, hö och annat foder själv så klart, varje häst brukade i snitt gå på ca 1900:-/månad.

Nu har jag flyttat hem hästarna till gården vi hyr men då stallet inte riktigt är klart än har vi inte fått veta någon hyra för själva stallet.
Men när vi hade häst på hyresvärdarnas egna gård betalade vi 1500:- då ingick halm, hö, havre/korn. Sen delade vi på in/utsläpp samt hjälptes åt att köpa in mineralfoder.
Tyckte detta var riktigt billigt. Stallet var nybyggt, stora hagar, tillgång till tvättmaskin samt att duscha hästarna. Paddock anlades någon månad efter jag flyttat men hyran höjdes inte.
 
Sv: Billig stallhyra

Jag betalar 700 kr i grundhyra i ett litet privat stall. Då ingår alla morgonfodringar plus utsläpp. Insläpp delar vi på (oftast sköter jag vardagar och stallägaren helger) och nattfodringen sköter stallägaren. Hästarna går i stor vinterhage och sommartid finns två hyfsat stora sommarhagar att växla mellan. I stallet finns uppvärmd sadelkammare med varmvatten och toalett. Belyst ridbana finns på gården och skogen med bra ridvägar ligger precis utanför.

Jag köper hö, spån och halm av stallägaren och brukar landa på ca 1500 totalt i månaden. Kraftfoder köper jag själv, vilket blir några hundralappar till. Bara foder och strö går alltså på mer än 1000 kr, och då har jag inte någon stökig eller svårfödd häst.

6 månader om året går våra hästar ute dygnet runt, så länge så möjligt på enbart gräs men stödfodras med hö när det behövs. Grundhyran på 700 kr är samma hela året, jag har trots allt tillgång till samma grejer, det är "bara" stallägarens fodringar som försvunnit. I gengäld kollar de till hästarna på betet, ser till att vattnet fylls på och saltsten finns.

Jag har även haft hästen i ett stall där foder och strö ingick i hyran. Som hyresgäst tyckte jag dock att det var bökigare, ville man ha annat foder än det stallägaren hade så fick man fixa det själv och man betalade lika mycket oavsett om hästen åt max-mängden eller flera kilo mindre. Hyran var så klart beräknad på de största mängderna.

Jag tycker min häst står billigt där han står nu. I gengäld får stallägarna hjälp med stall, hästar, får och katter när de är ute och reser, vilket de verkar värdera högt.
 
Sv: Billig stallhyra

Jag har en hästgård och hyr ut mitt 5-boxarsstall för 5.000 kr/månad året runt+ el 200 kr på vintern (även sommaren). Hästägarna sköter allt själva förutom underhåll av stallbyggnaden om det behövs. I övrigt står dom för allt själv och de är 5 personer som delar på alla kostnader, exakt hur dom gör upp sinsemellean vet jag inte men det fungerar iaf. Stallet har som sagt 5 boxar. Spolspilta (både varmt- och kallt vatten) En sadelkammare, en tvättstuga/täckeshängarrum samt förvaring för foder, strömaterial osv. De har också tillgång till en ridvolt som vi byggde förra sommaren (alla hjälptes åt att bygga men vi betalade). Det finns inga ridhus i närheten utan det är ridvolten (belyst) som gäller eller de stora skogarna.
 

Liknande trådar

Samhälle Först så vill jag säga att vi trots allt har det ganska bra i Sverige som har relativt låga avgifter för sjukvården jämfört med många...
2
Svar
31
· Visningar
1 533
Hästmänniskan Hej! Det är så att jag eventuellt ska skaffa min första egna häst och har en fråga om stallplats och tänkte fråga er om vad ni anser om...
Svar
18
· Visningar
2 360
Hästmänniskan Hej, Jag är gammal användare här men har visst raderat mitt hotmailkonto som användaren var registrerad på (säger något om hur länge...
Svar
8
· Visningar
2 796
Senast: Marita73
·
Hästmänniskan Jag står i ett stall där jag känner att stallägaren tar orimligt lite betalt. Jag har tidigare betalt betydligt mycket mer och...
2
Svar
23
· Visningar
3 646

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp