Bukefalos 28 år!

Billig stallhyra

Sv: Billig stallhyra

KL.
Jagt hyrde billigt.
Kan börja med att skriva att det var vitt (jag postade ofta momsredovisningen åt hyresvärden eftersom jag bodde i stan och de bodde på landet utan "gul postlåda").

Jag betalade 1600kr per månad för helinackordering. Hösilage i fri mängd ingick liksom havre. Ville man ha annat foder, fick man köpa själv. Saltsten fick man köpa själv.
Vi ströade med torv.

Utsläpp och intag ingick liksom fodringar, mockning ingick.

Stallet ligger ca en halvmil från torget i en medelstor stad.
 
Sv: Billig stallhyra

Knapplån

jag har stått på massa olika ställen med mer eller mindre service och förmåner. Det dyraste jag stått var 2000 kr i kallhyra, det som ingick var in- och utsläpp vardagar + fodringar samt tillgång till ridhus. Sen fick vi köpa allt hö och foder samt strö själva och även ha stallpass på helgerna. Jag kunde inte stå kvar. Det blev för dyrt.

Senaste stället betalade jag 1900 kr i månaden inkl hö, spån, foder, in- och utsläpp alla dagar och fodringar. Fin ridbana fanns men inget ridhus. Heller inget varmvatten men mycket bättre hagar så pållen storstrivdes och fri tillgång på hö tillsammans med hästkompisar i stor hage gjorde min häst lugn och harmonisk. Min plånbok var också nöjd.

Har för mycket länge sedan haft en ponny som jag betalade 500 kr i månaden för inkl allt utom hage. Det var lite skumt. Box, strö, mat, stans bästa träningsmöjligheter men fick bara ut hästen i hage några timmar om dagen i olika hagar som man sprang runt och frågade om lov hit och dit. Jobbigt.

Stått kollektivt i olika stall. 1000 kr inkl hö men inget annat. Delade upp alla in- och utsläpp. Ingen ridbana ens i närheten.
1200 inkl hö och då fanns liten ridbana på gården. Passen delades upp.
1800 inkl hö, fin ridbana, nyrenoverat stall men för övrigt samma som ovan.
1800 inkl viss mängd hö, min åt mer, in- och utsläpp vardagar och stallpass på helgerna, ok ridbana på gården.
 
Sv: Billig stallhyra

Jag betalar 300 i "kallhyra". För boxplats och viss service. Vet inte riktigt hur det kommer bli i vinter men jag får väl mocka och fixa höpåsar själv iaf.

Vad som är billigt och inte beror väl mkt på servicen odyl tycker jag. I ett välskött stall med bra ridmöjligheter med trevliga människor kan man ju lägga mer innan man tycker det blir dyrt.
Jag tycker 300 är extremt lågt men å andra sidan är inte stallet det bästa och det finns i nuläget ingen ridbana.

Runt tusen spänn i 'kallhyra'(beroende på vad som ingår) är väl åt det billiga hållet.över blir det dyrt
 
Sv: Billig stallhyra

I Norrland betalade jag 1200:- för helservice. In/utsläpp 7 dagar veckan, mockning, fritt med spån (ägarna hade sågverk), fritt med grovfoder ( ägarna slog själva, hade själva får), fritt med havre och krafft (om man så ville), enorma sommarbeteshagar, belyst paddock.

I annat stall i norrland: 500:- stallhyra, sedan delade jag och stallägaren på in/utsläpp. Den som kunde fixade detta. Grovfoder/krafft köptes oftast gemensamt likaså spånbalar. morgon/kvällsfodring, fritt med grovfoder ute i hagen. Sommarbete gratis hos grannen. Ingen paddock, men det låg 10 min från ridskolan, också fanns det ett grustag nedanför man kunde rida i.

I Göteborg ( eller 3 mil utanför) har jag betalat: 1500:- för in/utsläpp 7 dagar/veckan, grovfoder, havre, 1 bal spån/veckan. Mockning 20:- extra/gång, sommarbete, belyst paddock, 3 fodringar/dag.

Annat stall GBG: 600:- stallhyra, in/utsläpp 7 dagar/veckan, halm/analyserat grovfoder köptes av stallägaren för självkostnadspris, kraftfoder köptes själv, liten men fungerande paddock, ej belyst. 3 fodringar/dag. Sommarbete hos grannarna. Mockningen delade vi på. När jag inte var där, mockade hon och när jag var där mockade jag.
 
Sv: Billig stallhyra

Kl

Jag tar 2600. Jag tar alla in- och utsläpp och fodringar. Det ingår fri tillgång på halm, 12 kg hö, betfor och kli.
 
Sv: Billig stallhyra

Det är ju mer rimligt! =)

Men att få allt det för ca tusenlappen är väldigt billigt...
 
Sv: Billig stallhyra

Tänkte det, jag tar också 1000kr dock ingår torv, paddock är på g. (hö går att köpa utav mig för 2.50kr/kg) Får ändå höra att det är dyrt ;( vilket jag inte tycker.
 
Sv: Billig stallhyra

Jag tog emot häst på helinackordering ett tag. Då tog jag 2500 vitt. Allt ingick utom hovslagare och veterinär. Jag tyckte det var billigt när jag räknade på vad jag fick i timmen för det jobb jag utförde ...:eek:
 
Sv: Billig stallhyra

Kl
Hur kan ni hyra ut så billigt? Det blir ju inget över till er själva för allt jobb?
1000 kr för box, strö och hö är ju löjligt billigt. Det måste ju gå plus minus noll?
 
Sv: Billig stallhyra

Det är ju inte dyrt!
(nästan lite för billigt)
Förut var jag rädd att vara för dyr men nu har jag haft några inackorderingar under några år och jag har insett att passar det inte och dom tycker att det är för dyrt så kan dom stå någon annan stans.
 
Sv: Billig stallhyra

Jag ansåg det samma och höjde från 800 till 1000kr =)
Men oftast är det inte värt det, man jobbar helt gratis =( funderar på att höja lite till och hellre ha det tomt, blir inget tjafs då heller ;) fast sällskap är ju alltid trevligt, om det är rätt folk, ska börja ta referenser har jag bestämt mig för.
 
Sv: Billig stallhyra

kl

Jag har låg hyra. 2000:- per månad för full service, fri tillgång på hö, halm, krafft grund, mockning alla ut o insläpp. Stor box, gummimatta, spolspilta, uppvärmd sadelkammare, tvättmaskin, stora hagar, ridhus, ridbana, bra ridvägar.
 
Sv: Billig stallhyra

KL

Jag betalar 1200 i kallhyra (spolspilta m varmvatten, ridbana, bra ridvägar, stor box, upppvärmd sadelkammare m. toalett, stora hagar, fri tillgång på grovfoder dagtid) och då ingår förutom faciliteter utsläpp på vardagar. Kommer väl landa på ca 2300/månad med hö+strö.

Där jag stod innan kostade det 2500/mån. In- och utsläpp alla dagar, ensilage upp till 10 kg, kraftfoder (4 kg/dag!!?), halm. Fanns ridbana och bra ridvägar.

Allt vitt, 1,5 mil från centrum till storstad.
 
Sv: Billig stallhyra

När jag var student hade jag en kallhyra på 250:-, den hade jag förhandlat mig till själv då gårdsägaren tyckte jag lika gärna kunde stå gratis. Jag köpte sedan hö av gårdens egna tillverkning så det brukade sluta mellan 500-700:-/mån på vintern för hö och strö.

Dock fanns där inga faciliteter, hästen gick i en ganska dålig lösdrift, skötte gjorde vi i ett gammalt ko-stall. Paddock o sånt fanns givetvis inte. Men en uppvärmd sadelkammare hade vi. :) jag älskade att stå där allt till trots! De hade inte annonserat utan det var jag som absolut ville flytta från tidigare stall och helt sonika red hem till dom o frågade.
 
Sv: Billig stallhyra

Jag tycker att det är väldigt skönt att höra här att de flesta som står billigt inser att det faktiskt är väldigt billigt och att det inte går att få någon vinst på det för stallägaren- om man ska räkna arbetstid alltså ....

Jag har slutat med att hyra ut boxplatser och kommer aldrig göra det igen. Tyckte det var hur mycket arbete som helst för mycket liten peng.
 
Sv: Billig stallhyra

Ofta när det kommer upp frågor om hur människor har råd att ha häst så skriver människor att man har en billig stallhyra, men vad är en billig stallhyra? Jag tycker att jag har ganska billig stallhyra, 2000:- vit.

Om man sak räkna på vad som blir kvar av de pengarna när mat och strö är borträknat är det väl:

Stallhyra: 2000:-
Moms: 400:-
Grovfoder: 8kg/dag 2,5kr/kg 600:-
Strö: 4 balar* 80kr 320:-

Kvar blir det alltså 680 kronor i månaden. Då har jag en liten ponny, men det är samma pris för stor häst som kan äta mer än dubbelt så mycket. Havre ingår även. Nästan alla pass med hästarna ingår med (upp till fyra fordringar per dag). Detta tycker inte jag är en dyr stallplats.

När tycker ni en stallplats blir billig respektive dyr?
680 spänn...om det är vitt som du säger så får stallägaren kvar...få se nu...30% skatt och 25-30% i sociala avgifter..kvar 272: _
Du har å andra sidan inte räknat in el, vatten, hagmatreal, söndersparkade boxar, vattenkoppar, slitage på inventarier och för att inte tala om allt underhåll som kostar. Så...ja din stallägare får nog i slutändan betala för att du står där...om det nu är vitt alltså.....
gulan
 
Sv: Billig stallhyra

Funderat lite på det där med vitt o svart... Det pratas mycket om det här i tråden. Om stallägaren inte har verksamhet/inte är momsredovisningsskyldig, och inte gör någon som helst förtjänst på att hyra ut box i sitt stall, dvs efter att foder, strö och arbetstiden dragits ifrån det som betalats är det +-0 - vad är det då att redovisa?

Är alla hyror som inte är momsade per automatik svarta hyror?

Det är säkerligen fler som har inhyrda för sällskapets skull eller för hjälp med in/utsläpp, fodringar m m än för den fantastiskt stora förtjänsten. Då undantar jag de som ägnar sig åt hästverksamhet på heltid t ex inackorderingsstall/träningsanläggningar etc.
 
Sv: Billig stallhyra

Jag tycker min stallplats är billig :)

Betalar 450 kr/mån i kallhyra (ingår box, vinterhage, sommarhage, plats i sadelkammare och på loge, el, gödselhantering, plats för transport om så önskas, kallvatten).

kollektivstall, så vi delar på alla fodringar (4 per dag vintertid). blir ungefär 1 morgon, 1 lunch, 1 middag och 1 kväll på 2 veckor).

köper som det är nu spån på ci**gr*ss för 69 kr/balen (har en väldigt renlig häst). blir ca 3 balar per månad: 210 kr/mån

hösilage köps in gemensamt för 2 kr/kilo. landar för min del på ca 800 kr/mån

kraftfoder/mineraler etc köper man in var för sig. olika från år till år beroende på analys. men i vintras så kan jag tänka mig att vi landade på ca 300 kr/mån med allt.

är i medelstor stad (växjö) med 500 m till anläggning med 2 ridhus och 2 ridbanor... :banana:
 
Sv: Billig stallhyra

Funderat lite på det där med vitt o svart... Det pratas mycket om det här i tråden. Om stallägaren inte har verksamhet/inte är momsredovisningsskyldig, och inte gör någon som helst förtjänst på att hyra ut box i sitt stall, dvs efter att foder, strö och arbetstiden dragits ifrån det som betalats är det +-0 - vad är det då att redovisa?

Är alla hyror som inte är momsade per automatik svarta hyror?

Det är säkerligen fler som har inhyrda för sällskapets skull eller för hjälp med in/utsläpp, fodringar m m än för den fantastiskt stora förtjänsten. Då undantar jag de som ägnar sig åt hästverksamhet på heltid t ex inackorderingsstall/träningsanläggningar etc.

De flesta som hyr ut ett antal boxar har nog någon form av verksamhet och därmed redovisningsskyldighet. Undantaget de som har ett eget litet stall och behöver en sällskapshäst, eller som du skriver, hjälp med den dagliga skötseln.
Jag har hästarna som verksamhet och redovisade när jag hyrde ut. Vet inte hur man ska bära sig åt för att få en sådan verksamhet att ens gå ihop sig, man måste nog vara riktigt tät redan från början och kunna satsa på ett supermodernt stall med massor av eftertraktade faciliteter och så hyra ut till dem som också är täta och kan betala för sig .....
 

Liknande trådar

Samhälle Först så vill jag säga att vi trots allt har det ganska bra i Sverige som har relativt låga avgifter för sjukvården jämfört med många...
2
Svar
31
· Visningar
1 533
Hästmänniskan Hej! Det är så att jag eventuellt ska skaffa min första egna häst och har en fråga om stallplats och tänkte fråga er om vad ni anser om...
Svar
18
· Visningar
2 360
Hästmänniskan Hej, Jag är gammal användare här men har visst raderat mitt hotmailkonto som användaren var registrerad på (säger något om hur länge...
Svar
8
· Visningar
2 796
Senast: Marita73
·
Hästmänniskan Jag står i ett stall där jag känner att stallägaren tar orimligt lite betalt. Jag har tidigare betalt betydligt mycket mer och...
2
Svar
23
· Visningar
3 646

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp