Kostnader vid avlivning!

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare kakelfrugan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 41
  • Visningar Visningar 6 773
K

kakelfrugan

Alla ska dit någon gång med våra älskade djur.Att behöva ta beslut att ta bort hästen!

Jag har dock aldrig varit där med äger en gammal häst och tankarna för framtiden finns så klart!
Nu tänkte jag höra med er som har varit där redan vad gick allt på igentligen??

Vilken alternativ avlivning gjorde ni spruta?? eller bult?
Gjorde ni de hemma? eller åkte ni iväg?
Vart hästen slaktad och matprudukt eller krimerades(stavas?) hästen?

Jag har nog valt följande avlivningssätt.
Spruta hemma och de skall utföras av djuranbulansen och hästen ska bli aska!
Jag har räknat på 8000 är de rimligt

Sv: Kostnader vid avlivning!

kakelfrugan skrev:
Jag har nog valt följande avlivningssätt.
Spruta hemma och de skall utföras av djuranbulansen och hästen ska bli aska!
Jag har räknat på 8000 är de rimligt

Jag avlivade min älskling i mars och gick då igenom de olika alternativen med djurambulansen.
Enligt honom skulle det kosta ca 20-25 000 kr för mig att få hästen avlivad med bult hemma och sedan transporterad till kremering för att sedan få hem askan.
Vill man inte ha hem askan blir det billigare men jag tror inte det räcker med 8000 kr om kadavret ska åka härifrån. (skåne)

Min pålle avlivade vi med bult (och avblodning naturligtvis) i sommarhagen.
Efter avlivningen tog jag farväl och sedan åkte han iväg med kadavret.. :cry:

Så du betalade 25 tusen totalt ur egen ficka för att avliva din häst med bult??

Jösses så dyrt.. hur har folk råd att avliva djur om de är så dyrt? :crazy:
Går inte försäkringsbolaget in och betalar lite??

Senast ändrad av en moderator:

Hos oss kostar det 3600 kr när djurambulansen kommer ut och avlivar med bultpistol och tar med sig kroppen.

Om man vill ha askan från sin egen häst måste den kremeras enskilt och därför blir det en högre kostnad om man vill ha det så.

Vi har åkt iväg till slakteri med många av våra äldre hästar när det varit dags, men med åren har det blivit flera avlivningar hemma.

/// ghost

Oki är det den enda kostnaden du betalar då när djuranbulanden kommer betalar man kontant eller får man en faktura??

Går hästen till slakteri med djuranbulanden eller vad händer??

Vad fick du betala när de äldre hästarna åkte till slakt då?? visst blir dom livsmedel då??

Jag har tagit bort två hästar. Har valt att vet. fått ge dem spruta i boxen på hemmaplan bägge gångern, sen har nödslakt fått hämta upp dom hos mig för bränning.
Att man pratar om så mycket pengar som 20-25 tusen, då är det nog så att man får hem askan i en låda/urna, då har de gjort en separat bränning av bara din häst. (så vet jag det funkar med hundar, separat bränning ca 3 ggr så dyrt som brännig tillsammans med flera djur)
Jag har för avlivning, hämtning av häst och bränning betalat nånstans omkring 6-7 tusen per häst, så för mig låter det som om 8 tusen låter rimligt.

Du bestämmer själv om din häst ska gå till livsmedel eller inte!
Dock tror jag inte att en häst som avlivats med spruta får gå till livsmedel då dom inte avblodas direkt (OM dom ens avblodas alls), men jag är inte säker.
Jag har fått faktura från nödlakt, men har en bekant neråt i landet som var tvungen att betala kontant vid upphämtandet. Jag har dessutom betalat ett kilopris för bränningen, medans min bekant förmodligen fick betala ett fast engångsbelopp.

oki de låter som de är billigare att låta djurambulanden avliva hästen med bult och att de tar hand om hästen.
3600 var de någon som sa att de gick på!? och de låter ju inte alls så dyrt!

För mig gör de inget om hästen bränns med andra hästar bara att den bränns!

vad kostar det att slakta på slakteri, tex swedish meat? Om köttet får gå till livsmedlesproduktion får man väl betalt, men om hästen har behandlats med något med livstids karens (tex butta), vad kostar det då?

8000 låter väldigt mycket..... :confused:

Mitt halvblod avlivades hemma, med bult, hösten 2000. Sedan tog djurambulansen med sig kroppen för destruktion.
Det kostade 2900 kronor, inklusive moms.

Immer

okej.. ja jag vet inte hur mycket de kostar så de är lika bra att lägga undan för mycket än för lite tänkte jag! :)

Jag gav ca 2000 kr till veterinären för avlivning med spruta och sedan kom kadaverbilen och körde kroppen till destruktion och det gick också på ungefär 1900-2000 kr. Jag tyckte det hela fungerade väldigt bra och smidigt och både veterinär och föraren av kadaverbilen var jättegulliga mot mig.

Vill du sedan kremeras så blir det en extra kostnad för det blir ju lite extra pyssel. Jag valde att hoppa över det men det är ju upp till var och ens personliga övertygelse...

Var i kontakt med destruktionen häromdagen och de talade om ca 2750 kronor för att avliva hästen hemma och ta med kroppen.

kakelfrugan skrev:
Oki är det den enda kostnaden du betalar då när djuranbulanden kommer betalar man kontant eller får man en faktura??

Går hästen till slakteri med djuranbulanden eller vad händer??

Vad fick du betala när de äldre hästarna åkte till slakt då?? visst blir dom livsmedel då??

Som någon annan redan sagt, man väljer själv om de ska gå till livsmedelsproduktionen eller om de ska avlivas så länge de HAR pass och inte behandlats med något som det är livstids karens på.
Man kan avliva hästar på slakteri också, men det har inte vi gjort vid de tillfällen vi tagit bort någon. Men det är nog tio år sen vi åkte iväg med någon sist.

Vår djurambulans kör upp kroppen direkt till Örebro, det kan vara därför det kostar olika på olika ställen? Det finns även en annan firma här men de samlar ihop ett gäng i en container och åker iväg.

Man betalar kontant när de kommer hem till stallet och då ingår transporten till destruktion.

Vi väntar precis på papper så att det är dags att ta ett "varv" igen. :( Det är andra gången i år. :cry:

/// ghost

Jag betalade 2125 kr när jag avlivade min häst 2002 efter lång tid av diverse behandlingar. Då kom de hem och avlivade hästen med pistol (det var nog bult) och tog därefter med den avlivade hästen i en container. Vad de gör med liket sedan vet jag inte...

Hur blir de med alla som väljer att inte skaffa pass till sina gammelhästar(25+) när dagen är inne för avlivning?.
De verkar som att försäkringsbolaget iaf inte går in och betalar själva avlivningen!
Utan den får man betala själv kontant så om jag har fattat de rätt så är de ekonomiskt ingen skillnad på hästar med eller utan pass vid själva avlivningen??
Bara att man inte kan skicka hästen till slakt till livsmedel om den inte innerhaver pass?

Har jag fattat detta rätt eller är jag helt ute och vinglar??

Men nu vart jag iallafall lite lugnare de pendlar mellan 3600 och 6000:- vad jag ser om man inte skall ha hästen i en askhög hem då blir de dyrare

Jag jobbar som slaktare, har varit med vid avlivning av kor, gris och lamm.

Hästar tar inte många slakterier in för det är så svåra att flå. Men dit kan man få köra hästen själv och det finns många små gårdsslakterier man kan hitta.

Man ska avbloda efter max 30 sekunder för att djuret ska vara dödsförklarat. I alla fall med bult, gas och el som vi använder då djuret bara blir medvetslöst, inte dödsförklarar man en människa bara den är medvetslös.

Djuren på ett slakteri handkas av kunnig personal, det vimlar av vetrinärer och vår policy är att behandla djuren med respekt. Har ju själv vart i stall o.s.v och där tvingas inga djur, det går otroligt lugnt till.

Sen kollar ju verinärerna allt, leder, tarmar, lever, njurar, hjärta, lungor o.s.v, avlivar du hemma och vill ha djuret dissikerat kostar det multum!

Hästarna på ridskolan avlivas med bult ute på grådsplanen och avblodas där, sen går de till destruktion och bränns för det finns inget annat att göra med det då det är lagar på precis allting!

Det många tycker är otäckt är avblodningen då det kommer mkt blod och djuren får muskelryckningar och många uppfattar det som att djuret fortfarande lever, men efter ca 30 min på ett klyvt djur kan du fortfarande se muskler som rycker.

Tog bort min i Juni, Sthlm nödslaktservice :bow: avlivning hemma samt sedan borttransport gick på ca 1500kr kan klart rekommenderas om du bor inom deras område, mkt trevlig personal

När medryttarpållan avlivades förra året kostade det något på 3000 kr. Vet. avlivade henne med spruta och nödslakten kom och hämtade henne någon timme senare :cry:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma... 2
Svar
24
· Visningar
3 277
Senast: mars
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns... 6 7 8
Svar
151
· Visningar
24 266
Senast: Gunnar
·
Fordon Jag och min kille har varit ihop i fem år, har precis köpt hus. Vi har inget samboavtal, då vi inte anser oss behöva avtala bort någon... 2
Svar
34
· Visningar
6 412
Senast: Presto
·
Hästmänniskan I familjen har vi tre hästar; mina två + dotterns ponny/sällskapsponnyn (+ en inackordering). Ponnyn i fråga lider av... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 319
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp med diarré?
  • Dalmatiner
  • Valp 2025