Kostnader vid avlivning!

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare kakelfrugan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 41
  • Visningar Visningar 6 774
Sv: Kostnader vid avlivning!

Har själv sett hur scan i Kävlinge driver kor med elpistol, så särskilt harmoniskt är det inte. det är råmande stressade tjurar o kor. (till pmm)

Men, där själva slakten av häst är brukar det vara lugnt o avskilt, iallafall där jag varit och vad jag hört andra säga. SLP i Helsinborg åkte jag till med min häst, och de skötte sig utmärkt. Kan säga att jag fick 1600 för min lilla travare.

Kan man avliva på slakteri utan att de tar tillvara köttet, ex butabehandlad häst? Vill gärna veta om någon vet.

Åska skrev:
Vill du sedan kremeras så blir det en extra kostnad för det blir ju lite extra pyssel. Jag valde att hoppa över det men det är ju upp till var och ens personliga övertygelse...

Jag är övertygad om att jag vill kremeras men jag vill nog vara död först :D

Vi får inte använda elpåfösare, har leds djuren, en leder i grimma och en går bakom. Lammen går av sig själva med hjälp av ett judasfår och grisarna har automatiska väggar som flyttar sig. Och ja, detta är anläggningen dom tänker stänga ner och pressa in ännu mer djur på dom andra slakterierna (= garanterad stress)

En bekant till mig var med vid slakt på litet privat slakteri, då gick man in i en box ungefär med en trappa upp och en dörr, hon stod högst upp och höll längst ut på grimskaftet och när killen bultat och hästen föll kunden hon bara öppna dörren och gå ut.

Det står på medecinen du ger till din häst hur lång karrensen är för slakt.

Är intresserad av att veta vad det kostar extra bara för att jag inte har pass på hästen? De kan väl inte neka mig att avliva hästen bara för att den inte har pass? Vill att det ska göras hemma på gården med bult.

Rätta mig om jag har fel men jag har fattat de som att det inte är någon skillnad ekonomiskt att avliva en häst med pass som en häst utan pass!
Neka till avlivning kan man väl inte göra då lider ju djuret men har man hästen försäkrad får man nog inte ut nått för hästen kan jag tänka mig!
Dock om man har en gammal häst brukar de iallafall inte ha någon livförsäkring!
Någon som vet vad som gäller vid avlivning de som nu väljer att inte skaffa pass till sina gamla hästar(25+)

Jag avlivade min häst i juli. Det kostade 3250,-. Själva avlivningen skedde på kliniken som vi åker till och det var en veterinär som gjorde det med bultpistol. Skulle jag gjort det hemma hade det kostat 2750,- och då hade SLB (?) gjort det. Det var även de som hämtade kroppen på kliniken. Kroppen skulle destrueras. Anledningen till att vi gjorde det på kliniken var att stallägaren där jag hade honom inackorderad inte ville ha en blodpöl hemma och han hade varit på kliniken otaliga gånger plus att han fick en rejäl dos lugnande innan.
Jag hade inget pass till min häst, men det är samma kostnad om man har det eller inte. Neka till avlivning får de inte heller göra pga djurskyddsskäl. Försäkringsbolaget har ingenting med passen att göra. Inte i nuläget iallafall.

Senast ändrad av en moderator:

än så länge är de inge måste man har jutill 1 januari 06 på sig att skaffa pass.
Efter detta kan jag tänka mig att man inte får försäkra en häst om den inge pass
Så de var den totala summan du betalade för allt?? smart att åka iväg och avliva. För visst är de ohygeniskt att ha en blodpöl på gårdsplanen :crazy:
Då slipper man ju kostnaderna för att djurambulansen skall komma ut eller??

Då sköter kliniken allt efter avlivningen och tar hand om kroppen?

4000kr tog nödslakten här för att avliva Patsy och ta med till destruktion. Hade hon gått att använda till livsmedel hade jag fått tillbaka en del. Använde också Sthlm Nödslakt. Kontant vid hämtning pga de har haft problem med att folk inte betalar sina fakturor.

(Kommer de akut så är det ingen som tvingar dig att åka till bankomaten innan de tar bort hästen).

Senast ändrad:

Nej avliva gör de, däremot så går de automatiskt till destruktion. Kan alltså inte gå till livsmedel = du får betala (om de går till livsmedel kan man få ut pengar i slutändan).

Oki ja tack så mycket för alla svar..
Nu är min mage mycket lugnare när jag förstått att de inte är så våldsamt dyrt att ta bort en häst!

Här kostar det 4500:- när de kommer till stallet, avlivar med bult och tar med sig kroppen. Då blir hästen mat (om den får bli det alltså).
Vid samma procedur och hästen ska destrueras kostar det 5000:-.

Nin skrev:
Tog bort min i Juni, Sthlm nödslaktservice :bow: avlivning hemma samt sedan borttransport gick på ca 1500kr kan klart rekommenderas om du bor inom deras område, mkt trevlig personal

Juni i år? Stor häst el ponny? Jag har bara använt sthlms nödslakt men aldrig fått betala mindre än 4500:- för häst...

är det swedish meats du pratar om Pmm? Konstigt om det är olika vid de olika slakterierna. Vad säger lagen?

/jenny

När jag tog bort min gamla vän för drygt 4 år sen var det med djurambulansen från Helsingborg (bodde i Skåne då). De tog betalt kontant vid hämtningen för själva avlivningen och kremeringen + milersättning. Tror jag betalade ca 4000:- och stallet låg ca 5 mil fån där ambulansen finns. Då kom en djurskjukvårdare ut till gården. Vi gick med hästen till en äng utanför stallet, där han först fick en spruta med lugnande, medan han stod och betade, sen användes bultpistol.
Även om det var en hemsk dag, så underlättade det massor att killen som kom ut var så snäll, tog sig tid att prata med både mig och hästen, och gav mig all tid jag ville att sitta kvar efteråt och ta farväl.

Ja det är bra om den som ska avliva sätter sig ner innan och pratar lite med ägaren och förbereder att det kommer se lite läskigt ut med ex ryckningarna.
Så ägaren vet att det är normalt och att de ska vara så och inte blir rädd och tror hästen lever!
Jag ska vara med när hästen skjuts med bultpistolen sedan kommer jag säga hej då och gå!
Vill inte ha min sista bild/minne av min häst med avskuren hals liggandes i en blodpöl vevandes in i en transport.. :crazy:

Även om hästen är död och inte lider.. de är ju bara skalet som ligger där själen är ju vid trappalanda och betar gräs och är glad :love:
Så själva synen tror inte jag att jag pallar att ha på näthinnan livet ut :cry:

Vi fick ganska akut avliva ett sto i våras pga sjukdom. Via telefon till djuskyddsinspektören - som direkt faxade till länsstyrelsen - fick vi tillstånd att gräva ner hästarna hemma på gården. Tillståndet kostade några hundralappar.

En lokal slaktare utförde avlivning med bultpistol och avblodning, och en bonde skötte grävningen. Båda ställde upp gratis.

Det känns dessutom fint att ha hästarna här hemma, så vi har en liten minneslund att besöka :smirk:

Det var den totala kostnaden. Personalen på kliniken skötte allt. Han var så van vid kliniken och personalen där efter en längre tids skada, så det kändes ok att han skulle tas bort där också.

Precis, www.swedishmeats.com där står lite av vad som händer.

Jag tror det är förbjudet med elpåfösare, visst jag säger inte att de inte finns, för jag vet att de finns påfösare men dom används inte, de behövs inte. Har många kompisar som jobbar på stall, enda gångerna dom använder påfösarna är om det kommer en tjur på + 2.000kg och då för att han inte ska skada sig eller någon annan, dom använder dom alltså inte för att fösa på djuren.
Stöten man får av en elpåfösare är mindre än den man får av ett elstaket.

När dom slaktade hästar så kom ägaren själv med hästen och ledde den till skutboxen som jag förstått de, men som sagt, jag tror inte SQM slaktar hästar längre.

kakelfrugan skrev:
Så du betalade 25 tusen totalt ur egen ficka för att avliva din häst med bult??

Jösses så dyrt.. hur har folk råd att avliva djur om de är så dyrt? :crazy:
Går inte försäkringsbolaget in och betalar lite??

Nej, det gjorde jag inte!
Jag avlivade med bult hemma och ambulansen tog kadavret med sig.
Kadavret brändes inte..
Kalaset kostade mig ca 3500 kr om jag inte minns helt fel..

Försäkringbolaget betalade inget men jag fick ju ut livförsäkringsvärdet såklart!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma... 2
Svar
24
· Visningar
3 295
Senast: mars
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns... 6 7 8
Svar
151
· Visningar
24 286
Senast: Gunnar
·
Fordon Jag och min kille har varit ihop i fem år, har precis köpt hus. Vi har inget samboavtal, då vi inte anser oss behöva avtala bort någon... 2
Svar
34
· Visningar
6 415
Senast: Presto
·
Hästmänniskan I familjen har vi tre hästar; mina två + dotterns ponny/sällskapsponnyn (+ en inackordering). Ponnyn i fråga lider av... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 320
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka