Jag har i samma stall fått betalt för att rida andras häst och betalat till ägare. Olika behov, hyfsat lika utbildade hästar.

”Det beror på” är ju svaret så man får kolla typ blocket i sitt område :)
 
Nu behöver jag pris förslag på dessa grejer:
1. Foderhäst/ponny: hur mycket ska man betala ägaren för att ha hästen på foder?

2. Medryttare: Hur mycket ska en medryttare betala ägaren i månaden om man är där ca 2-3 gånger i veckan?

Inget rätt och fel, vill bara ha riktmärken 😊

När jag hade min häst utlånad på foder så stod fodervärden för allt utom försäkringen. Den ville jag stå kvar på just för att veta att den blev betald osv

När jag har haft medryttare så har dom ridit gratis mot att de mockat och gjort ordning mat åt hästen.
Ibland har de frivilligt betalt en säck mat då och då eller halva skoningen tex :)
 
Hur mycket medryttare betalar beror helt på vad det är för häst och i vilken del av landet du bor. Jag bor i Stockholm och här tar många 500:- för en dag i veckan, 1000:- för två dagar o s v för hästar som är normalutbildade.
Nja, många var nog verkligen en överdrift... jag bor också i Sthlm, Djursholm och jag vet ingen som tar 500 kronor för en dag. Snarare tvärtom att många inte tar betalt alls. Så vanligt i Sthlm tror jag inte att det är, även om det säkert förekommer😀
 
Ja men precis! Det är nog bara jag som är trög när folk skriver i sina foderhäst anonser ”pris: 5000 kr/mån” då tänker jag att det är 5000 som betalas till ägaren, knas.
Om det står ett sådant pris handlar det nog om att hästen hyrs ut. Hästar som hyrs ut och hästar som det söks fodervärd till brukar på många ställen (tyvärr) hamna i samma annonskategori. Så står det ett pris kan du räkna med att det är den summan ägaren vill ha för att hyra ut hästen.

Som fodervärd betalar man annars för hästens uppehälle men man får låna hästen gratis. Att ägaren står för försäkringskostnaden har jag bara stött på på buke. Jag har alltid betalat försäkringens kostnad till ägaren när vi har haft foderhästar och har aldrig hört någon IRL som gjort på annat vis.

Vad som är rimligt att ta betalt för en medryttare varierar och inte bara beroende på vad det är för häst/hur utbildad hen är utan också vad det kostar att hålla hästen och hur attraktivt det är att vara medryttare där man bor. Stort utbud av hästar och litet utbud av medryttare ger lägre pris och vice versa. Jag bor i ett hästtätt område på landet utan kommunikationer och här är det jättesvårt att få någon medryttare överhuvudtaget och då blir betalningen därefter. Jag tog en symbolisk summa på 200 kr/månad för ridning 3-4 gånger i veckan för tio år sedan när det var aktuellt. Jag subventionerade alltså medryttarens intresse. Själv betalade jag endel av skoningen (då 350 kr/månad) när jag och dottern var medryttare tre-fyra gånger i veckan för 15 år sedan. Då hos en tränare och dottern fick träna för tränaren gratis och tävla så mycket hon ville. Ett fantastiskt upplägg som dottern lärde sig massor på. Tränaren såg det som att vi gjorde henne en tjänst, därav det låga priset.

Jag tycker att ett rimligt pris är hästens uppehälle delat på månadens dagar gånger det antalet dagar man är medryttare. Säg att hästen kostar 5000 kr/månad så betalar medryttaren 167 kr/gång hen rider. Men, det här beror såklart också på om man är medryttare för att avlasta ägaren, dvs. man är så duktig att man tillför något eller om man inte är lika duktig utan att det handlar om att ägaren helt enkelt gör en en tjänst som låter en rida.
 
Nja, många var nog verkligen en överdrift... jag bor också i Sthlm, Djursholm och jag vet ingen som tar 500 kronor för en dag. Snarare tvärtom att många inte tar betalt alls. Så vanligt i Sthlm tror jag inte att det är, även om det säkert förekommer😀

Så bara för att du inte har sett det så förekommer det inte?
Läs lite medryttarannonser så får du en känsla för hur det ser ut i våra trakter.

De allra flesta jag känner tar betalt för medryttare och många tar så som jag skrivit ovan.
 
Diskussionen om vem som gör vem en tjänst och vem som ska bekosta vad, när det handlar om medryttare, kommer alltid fortsätta. Det finns ungefär lika många förutsättningar för detta som det finns medryttartillfällen.
Vissa hästägare behöver hjälp pga tidsbrist, vissa av ekonomiska skäl. Andra tycker det är bra om hästen motioneras lite mer även om det inte är någon katastrof om hästen vilar 5 dagar/vecka.
Vissa hästar kostar några kg hö om dagen, andra uppemot 10.000 i månaden i bara uppstallningskostnad.

Som jag skrev tidigare i tråden, det finns massor av trådar med såna här diskussioner. De kommer aldrig att nå konsensus. Varför inte bara släppa det?
/mod
 
Diskussionen om vem som gör vem en tjänst och vem som ska bekosta vad, när det handlar om medryttare, kommer alltid fortsätta. Det finns ungefär lika många förutsättningar för detta som det finns medryttartillfällen.
Vissa hästägare behöver hjälp pga tidsbrist, vissa av ekonomiska skäl. Andra tycker det är bra om hästen motioneras lite mer även om det inte är någon katastrof om hästen vilar 5 dagar/vecka.
Vissa hästar kostar några kg hö om dagen, andra uppemot 10.000 i månaden i bara uppstallningskostnad.

Som jag skrev tidigare i tråden, det finns massor av trådar med såna här diskussioner. De kommer aldrig att nå konsensus. Varför inte bara släppa det?
/mod
Så utifrån din roll som mod uppmanar du oss att sluta diskutera på detta diskussionsforum? O_o
Jag tänker att många av oss är här för att diskutera även frågor där vi inte når konsensus. Vad är problemet sålänge alla håller god ton?
 
Diskussionen om vem som gör vem en tjänst och vem som ska bekosta vad, när det handlar om medryttare, kommer alltid fortsätta. Det finns ungefär lika många förutsättningar för detta som det finns medryttartillfällen.
Vissa hästägare behöver hjälp pga tidsbrist, vissa av ekonomiska skäl. Andra tycker det är bra om hästen motioneras lite mer även om det inte är någon katastrof om hästen vilar 5 dagar/vecka.
Vissa hästar kostar några kg hö om dagen, andra uppemot 10.000 i månaden i bara uppstallningskostnad.

Som jag skrev tidigare i tråden, det finns massor av trådar med såna här diskussioner. De kommer aldrig att nå konsensus. Varför inte bara släppa det?
/mod
Jag ser det tvärtom att det är bra att se olika åsikter om kostnader och sätt att ha hästeriet på. Jag tycker inte det är mer trådar om detta än om något annat, definitivt inte så att det på något sätt tar över forumet iallafall. Detta om något finns det ju mycket att diskutera om och få nya sätt att se på saker, trodde det var det som var lite vitsen med diskussionsforum.
 
Av erfarenhet vet jag att diskussionerna om just detta brukar gå i rundgång, femtioelva varv, med samma argument. Och inte sällan spåra ur till otrevligheter.
Ibland kan man välja att inte spinna vidare på trådar där alla argument redan har kommit fram. Särskilt eftersom ämnet har diskuterats igenom i långa trådar ett stort antal gånger redan tidigare.
Jag förbjuder ingen att fortsätta. (då hade jag låst tråden)

Nedan länkar jag till trådar som handlar om medryttare e.d. och betalning som varit aktiva i år.

https://www.bukefalos.se/threads/avgift-medryttare.1477933/
https://www.bukefalos.se/threads/betala-foer-mycket-som-medryttare.1480926/
https://www.bukefalos.se/threads/medryttare-eller-inte-hur-skulle-ni-taenka-i-min-sits.1478505/
https://www.bukefalos.se/threads/hur-mycket-kan-man-ta-foer-medryttare.1477913/
https://www.bukefalos.se/threads/pris-foer-delfodervaerd.1477920/
 
Jag valde att bryta ut diskussionen om varför man har medryttare till en egen tråd, så får TS diskutera kostnader ifred. /mod
 
Diskussionen om vem som gör vem en tjänst och vem som ska bekosta vad, när det handlar om medryttare, kommer alltid fortsätta. Det finns ungefär lika många förutsättningar för detta som det finns medryttartillfällen.
Vissa hästägare behöver hjälp pga tidsbrist, vissa av ekonomiska skäl. Andra tycker det är bra om hästen motioneras lite mer även om det inte är någon katastrof om hästen vilar 5 dagar/vecka.
Vissa hästar kostar några kg hö om dagen, andra uppemot 10.000 i månaden i bara uppstallningskostnad.

Som jag skrev tidigare i tråden, det finns massor av trådar med såna här diskussioner. De kommer aldrig att nå konsensus. Varför inte bara släppa det?
/mod
Uppenbarligen är folk intresserade och har åsikt och då blir det diskussioner.
 
VI tar det från början då.
Detta är ett öppet internetforum. Man får inte alltid de svar man ber om. Ibland får man tips om var man kan hitta många fler svar än de som kommer lämnas i tråden ifråga.
Trådskaparen äger inte tråden, utan får acceptera att den kan få stickspår och svar som inte nödvändigtvis är exakt de som trådskaparen önskade från början.
Så länge forumets regler följs är detta helt okej.

Och du måste nog inse att det finns varken median, medelvärden eller riktmärken för det du söker. Det varierar mellan olika platser i landet, beroende på vad det kostar att ha häst just där. Det varierar mellan olika stall, beroende på var de ligger (både var i landet och var i förhållande till närmast större stad/tätort), om det finns kollektivtrafik, ridhus, ridvägar etc. Och det varierar väldigt mellan individer beroende på varför hästägaren vill ha medryttare eller fodervärd till sin häst.
Du har fått några förslag. De stämmer i just de fallen, men behöver inte vara ett dugg representativt för hur det är i resten av landet.
Ja det vet jag mycket väl så jag förstår inte varför det behöver förklaras? Det tar bara onödig plats på tråden. Bra att du som moderator tar din uppgift på allvar men jag tycker att det ör onödigt i detta fall eftersom att jag inte har skrivit något fel, jag vill bara ha en uppfattning om hur det skiljer sig osv av olika anledningar. Nu tycker jag att det räcker med uppmaningar, jag vet att det finns andra liknande trådar. Eftersom alla trådar har så många svar och flyter ut i andra ämnen så hittar jag inte det jag letar efter: en översikt hur det ser ut i olika delar. Ta bort funktionen att starta trådar om det är så viktigt att kolla igenom alla gamla trådar. Med utveckling kommer förändringar vilket gör att en tråd från ex 2005 inte längre är relevant nu i 2019 (beroende på ämnet). Jag ber om ursäkt för att jag är jobbig.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 348
Ekonomi & Juridik Jag ska ha häst på foder för första gången i mitt liv och funderar på vad som bör stå i kontraktet. Hästägaren är en kär vän, vilket...
2
Svar
31
· Visningar
2 097
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 323
Senast: Nepenthe
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
4 005
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp