Kosttillskott -vad är det bra för?

Ja alltså du kan ju dö av att dricka för mycket vatten... Det jag menade var att du tar typ en multivitamintablett varje dag fast dina värden är bra, det som händer är att du typ kissar ut det du inte behöver och slösar dina pengar. Inte farligt att experimentera med, typ att ta d-vitamin om du är trött.
Att övertolka och tro att jag menar att man kan trycka i sig typ en förpackning av valfri vitamin om dagen är bara löjligt...
Om värdena är bra så KAN det vara skadligt att lägga till ett helt dagsbehov av alla de vitaminer som finns i multivitamintabletter.
Som @Lovisaleonora skrev är det inte bra att överdosera D-vitamin.
Även A-vitamin kan vara direkt skadligt att överdosera.
1607702596878.png

källa Överdos av vitaminer – Overdos.se
 
Jag har dåliga värden på ferrit/depå-järn så jag äter järntabletter. Det är inte katastrof-dåligt 18 när det borde vara 30, men jag är trött också. Jag äter lite kött igen också.

Järn kan man överdosera.
 
Återigen... Självfallet kan man överdosera, du kan överdosera vatten. Det finns INGENTING du inte kan överdosera liksom. En multivitamintablett av märket Mitt val kvinna innehåller ungefär 30% av RDI av A-vitamin. Obs: kanske lite dålig jämförelse, men du måste då äta 3 tabletter om dagen för att komma upp i 100% av RDI, vilket kanske inte är den optimala dosen av multivitamintabletter till att börja med.

Precis som med allt annat kan det vara bra att kolla upp om man har brister, det tyckte jag var självklart och inte behövdes skrivas ut.
 
Jag har under årens lopp haft en del brister.
Ingen läkare har varit intresserad av att utreda varför jag har ständiga brister, däremot brukar jag se till att få blodprov lite då och då för att hålla koll och förebygga alltför låga värden.

Brukar behöva äta järntillskott (alternativt få intravenöst), zinktillskott, dvitamin, kalium, b12, magnesium vid behov.
Äter även jättenattljusolja mot PMDS-besvär.

Äter varierat, mycket vegetariskt och lite kött.
Är intresserad av kost och kosthållning vilket gör det extra trist att ändå ha sådana problem med värdena.
 
Alltså, jag har nog generellt en alldeles för dålig kosthållning. Men, trots det så är alla kontrollerade mineral- och vitaminvärden i kroppen bra. (jag är grundligt utredd och kontrollerad)
Så, jag skulle nog våga påstå att man absolut inte behöver vara någon mästerkock, dietist eller i övrigt väldigt nitisk med kosthållningen för att ens behov ska
Och jag menar alltså att våra gränsvärden för vad som är brist inte har något med vad som är optimalt att göra. Humansidan ligger efter här.
 
hypo-vaddå?
Visa bifogad fil 61423
hypo används i många fall om det finns för lite av något, men säger ingenting om vad

Alltså, jag har nog generellt en alldeles för dålig kosthållning. Men, trots det så är alla kontrollerade mineral- och vitaminvärden i kroppen bra. (jag är grundligt utredd och kontrollerad)
Så, jag skulle nog våga påstå att man absolut inte behöver vara någon mästerkock, dietist eller i övrigt väldigt nitisk med kosthållningen för att ens behov ska tillgodoses.

Jag tänker olämpligt att skriva att det inte går att överdosera. En tablett då och då gör förmodligen ingen skada, men visst sjutton kan det vara både olämpligt och i vissa fall skadligt att överdosera även vitaminer.
Ja. Fettlösliga vitaminer ska man absolut inte överdosera och man ska inte hatta lite hit och dit med mineraler heller. Vattenlösliga vitaminer kvittar om man överdoserar, det är som att ge hästar b-vitamin, man kissar ut det.
 
Och jag menar alltså att våra gränsvärden för vad som är brist inte har något med vad som är optimalt att göra. Humansidan ligger efter här.
och då undrar jag vilka kunskaper du har som är bättre än det som rekommenderas, baserat på vetenskap?
 
Fast... nej. Det är inte "bara att", d-vitamin är ju fettlösligt och kissas inte ut utan lagras i kroppen. Det har dessutom i vissa undersökningar noterats ett samband mellan d-vitamin och cancer, vilket gör att jag är ännu mer försiktig med överdosering och dragit ner mitt intag till hälften av vad jag tidigare tagit när det kommer till ADE-tillskott.

Konstigt, jag har hört motsatsen. Att det finns samband mellan d-vitaminBRIST och cancer🤔
 
Då jag var 20 tog jag inga kosttillskott alls. Då jag var ca 30 så började jag jobba natt och tänkte att omega 3 är nog bra, särskilt om vintern. Sen blev det selen också för vi har ju selenfattiga jordar. Då o då under årens lopp har det blivit en ny burk eller flaska... oftast för att jag haft ont i kropp och/eller själ. Gud vet vad som hjälpt på riktigt eller varit placebo 😁. Nu vill jag höra om era erfarenheter.

Jag tar multivitaminer med b12 i pga äter mycket veganskt. På vintrarna äter jag d-vitamin eftersom jag tidigare har haft lågt värde där. Vet inte om det där med b12 hjälper, men d-vitaminen hjälper absolut eftersom jag tog blodprov innan och efter :)
 
då är mitt råd till dig att du skriver hypotyreos när du menar det, så blir det inga missförstånd :idea:
Det är allmänt vedertaget för oss som har det att kalla det hypo, den andra varianten är hyper. Det gick av bara farten helt enkelt, inte lätt att alltid hålla isär allt beroende på vilket forum en skriver i. Och så är det ju ingen större katastrof än att fråga och få ett svar.
 
Konstigt, jag har hört motsatsen. Att det finns samband mellan d-vitaminBRIST och cancer🤔

"D-vitaminbrist framhävs av många som ett oerhört vanligt tillstånd.

Emellertid finns inte vetenskapligt stöd för den allmänna uppfattningen att D-vitamintillskott förhindrar osteoporos, frakturer och icke-skeletala sjukdomar.

I stället finns risk för att intag av D-vitamintillskott utan evidensbaserad indikation kan göra mer skada än nytta."

https://lakartidningen.se/klinik-oc...ott-av-d-vitamin-kan-gora-mer-skada-an-nytta/
 
"D-vitaminbrist framhävs av många som ett oerhört vanligt tillstånd.

Emellertid finns inte vetenskapligt stöd för den allmänna uppfattningen att D-vitamintillskott förhindrar osteoporos, frakturer och icke-skeletala sjukdomar.

I stället finns risk för att intag av D-vitamintillskott utan evidensbaserad indikation kan göra mer skada än nytta."

https://lakartidningen.se/klinik-oc...ott-av-d-vitamin-kan-gora-mer-skada-an-nytta/

Verkar ju väldigt kluvet då 🤔 det är farligt att leva 😅
 
och då undrar jag vilka kunskaper du har som är bättre än det som rekommenderas, baserat på vetenskap?
Ja, det går ju att skriva en hel avhandling om det. Av förklarliga skäl går det inte att göra samma typer av utfodringsstudier på människor som på djur. De nordiska näringsrekommendationerna, NRC, är under kritik för en kombination av att inte vara tillräckligt vetenskapligt underbyggda och att vara "tvärsäkra", vilket jag inte tycker är en lysande kombination. Läs bla vetenskapsjournalisten Ann Fernholm(tex här).

Tex d-vitamin:
Rekommendationerna för d-vitamin diskuteras flitigt, och har ändrats de senaste åren. Det är mycket vi inte vet där om gränsvärden etc. Här är tex en dietist som refererar Nordiska nutritionskonferensen 2016, som visar att den som uttalar sig tvärsäkert om att vi får i oss allt via sol och mat kanske skulle behöva vara lite mer ödmjuk. Inte minst det faktum att de nordiska länderna har olika strategier visar ju på det.
Kanada, som ur solsynpunkt liknar oss, har RDA för personer 1-70 år på 600 IE per dag. De sätter den övre säkra gränsen vid 4000 IE. Organisationen Osteoporosis Canada rekommenderar vuxna att ta ett tillskott på 400-1000 IE enheter året runt.

Det finns en massa exempel på att näringsrekommendationerna inte är någon exakt vetenskap. Det finns kunskapsluckor, och från början utgick man från nivåer där man såg att folk inte fick tex engelska sjukan (D) och skörbjugg (C).

Vad gäller min kompetens så tänker jag att jag som husdjursagronom med specialintresse utfodring och som arbetar dagligen med forskningskommunikation kan hyfsat bedöma just det vetenskapliga underlaget. Och här tycker jag, och många med mig, att mantrat "Det räcker med en varierad kost" från experter inte har tillräcklig täckning.
 
Jag tar, fast inte varje dag:
Omega 3 och 6 (=eye-q)
Probi mage (annars rasar magen ihop)
Msm
Selen
Kalcium/magnesium
Krom
Ashwaganda
D3-vitamin (rek av läkare)
K2-vitamin (förbättrar upptaget av D3)
B-vitaminkomplex (är vegetarian)
C-vitamin (när jag får uvi-känningar)

Har dålig aptit och äter inte varierat så därför tar jag så här mycket men som sagt inte varje dag så oroar mig inte för överdosering. Har även hypotyreos och det verkar som om värdena förbättrats sen jag började ta selen men kan inte vara säker på det förstås.
Ashwagandan kanske är onödig men tycker jag är lite piggare, vet såklart inte om det beror på den.
 
Jag tar ingenting :o I bland får jag järnbrist och då tas prover, alla mina värden är alltid toppen förutom just järn. Då får jag järnpiller på recept.

När jag försökte ta en massa konstiga kosttillskott för att jag ville vara hälsosam, ballade magen ur, jag blev trött och grinig, och kroppen kändes konstig. Så jag slutade :D
 
Jag äter inga tillskott öht.
Jag äter mestadels lakto-ovo-vegetariskt (äter lax ibland, skaldjur kanske ett par gånger om året) sedan 2007/2008 ungefär. Min kost pendlar mellan bra, helt okej och ganska mycket skräp. Jag har vid två tillfällen (2016 och 2020) lämnat blodprov vid vårdkontakt (vc respektive företagshälsan, båda för att utesluta annat då jag har problem med utmattning) där de kollat det mesta från järn till vitaminer till sköldkörteln - helt normala värden.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 734
Senast: fejko
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 347
Senast: Calmiche
·
  • Artikel
Dagbok När jag gick i gymnasiet såg jag filmen Almost Famous med min mamma hemma i soffan på vår gamla tjock-TV. Egentligen är det väl en...
Svar
0
· Visningar
740
Senast: miumiu
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 244
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp