Kosttillskott -vad är det bra för?

Jag passar mig för att äta kosttillskott pga att man har sett ökat risk för cancer och antioxidanter. Antioxidanter som varit så hypat kan, enligt studier, göra att cancerceller sprider sig och utvecklas snabbare. Började med att min vän i Holland tog upp det, sen såg jag ett reportage om detta och har även läst om det.

https://www.cancerfonden.se/nyhet/kosttillskott-kan-fa-cancerceller-att-spridas

Vad är egentligen antioxidanter, vilka ämnen ska jag titta efter?

– I kosttillskott är det framförallt E-, A- och C-vitamin, och betakaroten. Däremot är B- och D-vitamin inte antioxidanter. I krämer är det ofta retinylpalmitat, retinoler, betakaroten, A- och E-vitamin.
 
B12 eftersom jag har konstaterad brist pga autoimmunitet. D-vitamin på vinterhalvåret. Sen borde jag också äta kalk men det tar jag då jag minns.
 
Jag brukar köpa en burk MittVal Vegetarian (100 tabletter) varje höst, men i år blev det D-vitamin i stället. I bland köper jag en flaska Blutsaft, och gör då uppehåll med tabletterna.
 
Jag äter tillskott av mineraler och vitaminer från FitLine. Hög biotillgänglighet. Vet många som blivit hjälpta av det som lider av samma problem som jag har med sköldkörteln. Dessutom kan jag ärligt säga att jag äter inte så hemskt varierad kost som jag borde, en följd av mina ätstörningar. Så det skadar inte att få i sig lite balanserade vitaminer och mineraler...
Skulle väl egentligen behöva prova antiinflammatorisk kost också, men orkar inte... är dessutom vego och det verkar vara en omöjlig kombo.
Fitline innehåller massor med socker.
 
Håller med ovanstående, många produkter är första (största) ingrediensen socker i någon form. Klart uppiggande, men knappast nyttigt och sjutton så dyr form av godisskål.
Ja det är verkligen en djungel, med det ena påståendet mer fantastiskt än det andra och bristfällig kontroll av vad tillskotten verkligen innehåller.
 
Ja det är verkligen en djungel, med det ena påståendet mer fantastiskt än det andra och bristfällig kontroll av vad tillskotten verkligen innehåller.

Fast jag ögnar ju igenom innehållsförteckning till hästar och hundar, det vore ju sjutton om jag inte kollade igenom innan jag väljer att svälja något själv.
 
Fast jag ögnar ju igenom innehållsförteckning till hästar och hundar, det vore ju sjutton om jag inte kollade igenom innan jag väljer att svälja något själv.
Jo, men stickprov har ju visat att det kan innehålla både betydligt lägre och betydligt högre halter än vad som anges. Det är riktigt dåligt, det gäller att försöka hitta seriösa tillverkare på något sätt.
 
Jag tar folsyra eftersom det var för lågt vid ett blodprov, nu med hjälp av tabletterna ligger det bra. Jag har problem med järnbrist sedan en tid tillbaka, som är under utredning. Tog järntabletter och ett nytt blodprov visade att värdena var ok så jag slutade ta dem, för att se om värdena sjönk. Det gjorde dem, så efter koloskopin i veckan ska jag börja med järntabletterna igen. Förhoppningsvis får jag svar då på varför värdena sjunker och slipper kanske i framtiden ta järntabletter.

Jag såg ett avsnitt av Vetenskapens värld om vitaminer, och har svårt att förstå att man utan att ha kollat upp ifall man verkligen har en brist, stoppar i sig sådant regelbundet, de innehåller ju inte enbart vitaminer de där tabletterna.
Mina övriga värden är bra trots att mina matvanor är usla så är det verkligen svårt att få i sig ett grundbehov genom sin mat?
 
Jag tar folsyra eftersom det var för lågt vid ett blodprov, nu med hjälp av tabletterna ligger det bra. Jag har problem med järnbrist sedan en tid tillbaka, som är under utredning. Tog järntabletter och ett nytt blodprov visade att värdena var ok så jag slutade ta dem, för att se om värdena sjönk. Det gjorde dem, så efter koloskopin i veckan ska jag börja med järntabletterna igen. Förhoppningsvis får jag svar då på varför värdena sjunker och slipper kanske i framtiden ta järntabletter.

Jag såg ett avsnitt av Vetenskapens värld om vitaminer, och har svårt att förstå att man utan att ha kollat upp ifall man verkligen har en brist, stoppar i sig sådant regelbundet, de innehåller ju inte enbart vitaminer de där tabletterna.
Mina övriga värden är bra trots att mina matvanor är usla så är det verkligen svårt att få i sig ett grundbehov genom sin mat?
Det är ju inte bara vad man äter som spelar roll utan också vad kroppen klarar av att ta upp.
 
Jag tar folsyra eftersom det var för lågt vid ett blodprov, nu med hjälp av tabletterna ligger det bra. Jag har problem med järnbrist sedan en tid tillbaka, som är under utredning. Tog järntabletter och ett nytt blodprov visade att värdena var ok så jag slutade ta dem, för att se om värdena sjönk. Det gjorde dem, så efter koloskopin i veckan ska jag börja med järntabletterna igen. Förhoppningsvis får jag svar då på varför värdena sjunker och slipper kanske i framtiden ta järntabletter.

Jag såg ett avsnitt av Vetenskapens värld om vitaminer, och har svårt att förstå att man utan att ha kollat upp ifall man verkligen har en brist, stoppar i sig sådant regelbundet, de innehåller ju inte enbart vitaminer de där tabletterna.
Mina övriga värden är bra trots att mina matvanor är usla så är det verkligen svårt att få i sig ett grundbehov genom sin mat?
Nu är inte jag utbildad eller så, men jag gissar att det har att göra med att det är skillnad på innehåll vs upptag. I mitt (special)fall så klarar inte min kropp att ta upp allt pga operation så jag måste föra till tabletter hur balanserad kost jag än har. En normal människa med järnbrist kanske blir ordinerad 1 tablett, jag ska ta 2 järn plus multivitamintablett som innehåller 100% rdi (inte bara för järn, men ändå).
 
Jag har dåliga värden på ferrit/depå-järn så jag äter järntabletter. Det är inte katastrof-dåligt 18 när det borde vara 30, men jag är trött också. Jag äter lite kött igen också.

Järn kan man överdosera.
Läste någonstans att man rekommenderar 100 för kvinnor.
 
Det är ju inte bara vad man äter som spelar roll utan också vad kroppen klarar av att ta upp.
Och om kroppen inte klarar av att ta upp blir det ju brist, vilket gör att man behöver tillskott, vilket jag köper.
Men om man inte har några brister, inte ens kollar det, och ändå stoppar i sig tillskott, det är det jag har svårt att förstå. Att man gör det liksom bara för att.
 
Nu är inte jag utbildad eller så, men jag gissar att det har att göra med att det är skillnad på innehåll vs upptag. I mitt (special)fall så klarar inte min kropp att ta upp allt pga operation så jag måste föra till tabletter hur balanserad kost jag än har. En normal människa med järnbrist kanske blir ordinerad 1 tablett, jag ska ta 2 järn plus multivitamintablett som innehåller 100% rdi (inte bara för järn, men ändå).
Alla människor är ju inte specialfall, även om jag ju förstår att det finns många. Dock finns det trots allt många människor i Sverige som stoppar i sig kosttillskott utan att ha koll på sina värden. Det är den biten jag har svårt att greppa. Visar kroppen att man behöver tillföra något så måste man ju göra det, men varför äta något man kanske inte ens behöver, som man inte vet om man behöver?
 
Alla människor är ju inte specialfall, även om jag ju förstår att det finns många. Dock finns det trots allt många människor i Sverige som stoppar i sig kosttillskott utan att ha koll på sina värden. Det är den biten jag har svårt att greppa. Visar kroppen att man behöver tillföra något så måste man ju göra det, men varför äta något man kanske inte ens behöver, som man inte vet om man behöver?
Nä, det är ju bara onödigt!
 
Jag tar d-vitamin (på recept) sedan magnesium och en om dagen vilket jag gjort i många många många år, finns säkert bättre kosttillskott än den men än har jag ute dött iaf :D
 
Håller med ovanstående, många produkter är första (största) ingrediensen socker i någon form. Klart uppiggande, men knappast nyttigt och sjutton så dyr form av godisskål.

De jag tar är ju frukt- och bärpulver, så jag har bara antagit att det är fruktsoker. Inget tillsatt. Är även de svar jag fått då jag frågat.
 
Och om kroppen inte klarar av att ta upp blir det ju brist, vilket gör att man behöver tillskott, vilket jag köper.
Men om man inte har några brister, inte ens kollar det, och ändå stoppar i sig tillskott, det är det jag har svårt att förstå. Att man gör det liksom bara för att.
Ja det är dumt och kan vara farligt beroende på vad och vilken mängd man stoppar i sig. Det finns roligare saker att lägga sina pengar på.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 736
Senast: fejko
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 348
Senast: Calmiche
·
  • Artikel
Dagbok När jag gick i gymnasiet såg jag filmen Almost Famous med min mamma hemma i soffan på vår gamla tjock-TV. Egentligen är det väl en...
Svar
0
· Visningar
740
Senast: miumiu
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 266
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vinterföräldrar 23/24
  • Flytta eller ej?
  • 112 Appen

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp