Kotkompressioner

MissFideli

Trådstartare
Jag har kotkompressioner på 2 ställen fick jag reda på i våras.

Kommer dessa vålla mig problem i framtiden? Eller är det nått som var och varannan människa har utan symptom?
 
Det beror väl lite på varför du har kompressionerna? Har de kommit till pga en olycka eller är det nåt pågående, pga urkalkning t.ex.? Jag har en rejäl kotkompression på första ländkotan från en olycka; efter första röntgen trodde man att jag var förlamad (innan de sett mig in person så att säga, bara bilderna) och jag fick ligga platt i 2 månader. Detta var längesen, 40 år sen (!!) men jag har inga större besvär av det. Jag har lätt för att få ryggskott men de går snabbt över OCH kan lika gärna bero på att jag sitter hela dagarna i mitt arbete, lutad över ett ritbord.....
 
Det beror väl lite på varför du har kompressionerna? Har de kommit till pga en olycka eller är det nåt pågående, pga urkalkning t.ex.? Jag har en rejäl kotkompression på första ländkotan från en olycka; efter första röntgen trodde man att jag var förlamad (innan de sett mig in person så att säga, bara bilderna) . Detta var längesen, 40 år sen (!!) men jag har inga större besvär av det. Jag har lätt för att få ryggskott men de går snabbt över OCH kan lika gärna bero på att jag sitter hela dagarna i mitt arbete, litad över ett ritbord.....

De är inte orsakade av trauma, vården trodde på mitt jobb som bussförare som orsak.
Får väldigt lätt ont i nacke och axlar, men det är nog också jobbrelaterat och en sak för sig. Däremot har jag dålig blodcirkulation i händerna, vilket kanske beror på det. Eller bara på att man som hästbarn på 80-talet förfrös händerna jämt och ständigt.
 
Man får inte kotkompressioner av att bara sitta om man inte har benskörhet. Vet inte hur gammal du är men har du inte genomgått klimakteriet eller ätit mycket kortison bör det kollas upp varför du fått det. Och oavsett orsak bör du göra en bentäthetsmätning för att se om du har så svår benskörhet att du behöver behandling för att undvika att få fler kompressioner eller andra benbrott.

De kompressioner du har ger inga besvär om de har läkt. Får du fler kan du få sned rygg.
 
De är inte orsakade av trauma, vården trodde på mitt jobb som bussförare som orsak.
Får väldigt lätt ont i nacke och axlar, men det är nog också jobbrelaterat och en sak för sig. Däremot har jag dålig blodcirkulation i händerna, vilket kanske beror på det. Eller bara på att man som hästbarn på 80-talet förfrös händerna jämt och ständigt.

Nackvärk mest troligt pga arbetsställning, och då muskulär smärta.
Kotkompressioner orsakar inte cirkulationsstörningar.
Sen är det en enorm spännvidd mellan en liten nedpressning och en rejäl kompression. Om du inte har ont så är det ett bifynd.
 
Man får inte kotkompressioner av att bara sitta om man inte har benskörhet. Vet inte hur gammal du är men har du inte genomgått klimakteriet eller ätit mycket kortison bör det kollas upp varför du fått det. Och oavsett orsak bör du göra en bentäthetsmätning för att se om du har så svår benskörhet att du behöver behandling för att undvika att få fler kompressioner eller andra benbrott.

De kompressioner du har ger inga besvär om de har läkt. Får du fler kan du få sned rygg.

Jag sitter ju inte bara utan utsätts för mycket studs och dunkar pga dålig fjädring i bussen, ingen fjädring på stolen och många farthinder och potthål. Enligt den läkaren jag pratade med sist, var det vanligt med kotkompressioner på bussförare. Mig veterligen har jag ingen benskörhet, äter dock Cerazette sen typ 15 år tillbaka.
Jag har inte haft lätt för att få benbrott. Har haft 2 på 39 år, ett orsakat av en avramling och ett av en trafikolycka. Så jag är nog inte speciellt känslig för brott.
 
Nackvärk mest troligt pga arbetsställning, och då muskulär smärta.
Kotkompressioner orsakar inte cirkulationsstörningar.
Sen är det en enorm spännvidd mellan en liten nedpressning och en rejäl kompression. Om du inte har ont så är det ett bifynd.

De har inte vållat mig några problem vad jag kan tycka. De dök upp på en röntgen efter en avramling och noterades också på röntgen efter trafikolyckan i våras. De togs upp av läkare, men bara i farten som fynd. Det var förvisso på akuten, men hade det sett hemskt ut antar jag att man sagt att jag borde kolla upp det.
 
Fick en kotkompression på TH11 efter en ridolycka 2010, har inga besvär av den när jag ser till att underhålla kroppen med träning och hyfsat regelbunden massage (numera ung var 7-8vecka). Började träna med PT i höstas som har gjort underverk med både ryggen och mitt problemknä tack vare rätt övningar och jag kan idag köra marklyft vilket jag aldrig klarat tidigare. Om jag inte tränar och rör på mig så stelnar ryggen till, musklerna drar ihop sig och jag får ont i rygg.
 
Jag sitter ju inte bara utan utsätts för mycket studs och dunkar pga dålig fjädring i bussen, ingen fjädring på stolen och många farthinder och potthål. Enligt den läkaren jag pratade med sist, var det vanligt med kotkompressioner på bussförare. Mig veterligen har jag ingen benskörhet, äter dock Cerazette sen typ 15 år tillbaka.
Jag har inte haft lätt för att få benbrott. Har haft 2 på 39 år, ett orsakat av en avramling och ett av en trafikolycka. Så jag är nog inte speciellt känslig för brott.

Nu är jag absolut inte läkare, men har hört att mini-piller ska kunna ge benskörhet/åtminstone öka risken för dito efter många års användning. Om det ligger någon sanning i det påståendet låter jag dock vara osagt, men tycker mig ha hört det flera gånger, av olika personer, iaf.
 
Nu är jag absolut inte läkare, men har hört att mini-piller ska kunna ge benskörhet/åtminstone öka risken för dito efter många års användning. Om det ligger någon sanning i det påståendet låter jag dock vara osagt, men tycker mig ha hört det flera gånger, av olika personer, iaf.

Jag har också hört det, därför jag tog upp det här. Men det borde ju visa sig på fler sätt än att man får kotkompressioner tycker jag. Båda frakturerna jag haft har varit "normala" för respektive händelse, framför allt trafikolyckan borde gett mig mer frakturer än en trolig spricka i ett revben om jag led av benskörhet. Tycker jag.
 
Fick en kotkompression på TH11 efter en ridolycka 2010, har inga besvär av den när jag ser till att underhålla kroppen med träning och hyfsat regelbunden massage (numera ung var 7-8vecka). Började träna med PT i höstas som har gjort underverk med både ryggen och mitt problemknä tack vare rätt övningar och jag kan idag köra marklyft vilket jag aldrig klarat tidigare. Om jag inte tränar och rör på mig så stelnar ryggen till, musklerna drar ihop sig och jag får ont i rygg.

Jag har också ont i musklerna i ryggen. Inte alltid vid rörelse, men är i princip alltid ta-öm och kan inte masseras osv. Men träna borde jag göra. Har jobbat extra i ett stall just för att få röra på mig, vilket har funkat kanon till nu. Men nu är det extra mycket jobb, och det pallar tydligen inte axlar och nacke med så jag har sagt upp mig därifrån.
 
Jag har också hört det, därför jag tog upp det här. Men det borde ju visa sig på fler sätt än att man får kotkompressioner tycker jag. Båda frakturerna jag haft har varit "normala" för respektive händelse, framför allt trafikolyckan borde gett mig mer frakturer än en trolig spricka i ett revben om jag led av benskörhet. Tycker jag.

Nej, det har du alldeles rätt i! :up:
För jag tänkte om liksom frakturen hade varit "onormala för situationerna", men eftersom att de inte var det, så kan man nog räkna bort det alternativet också.
 
Jag har kotkompressioner efter en ridolycka för en massa år sedan. Upplever inga problem av just dem.

Har för mig att min karl har det med efter mc-olycka. Även de ger inga problem.
Han får ju rätt tuff belastning på rygg/kropp i jobbet ibland.
Om ngt strular är det mer någon disk etc.
 
Om det är bussförandet som har gett kotkompressioner, som i sig inte ger kanske några symptom, så kan ju det som har orsakat kompressionerna också orsaka de symptom som du upplever.

Alltså att det inte är kotkompressionerna i sig som du får ont av, men det ena hänger ihop med det andra ändå.
 
Om det är bussförandet som har gett kotkompressioner, som i sig inte ger kanske några symptom, så kan ju det som har orsakat kompressionerna också orsaka de symptom som du upplever.

Alltså att det inte är kotkompressionerna i sig som du får ont av, men det ena hänger ihop med det andra ändå.

Ja, smärtan hänger garanterat ihop med bussen, det är typiska arbetssmärtor. Händerna tror jag är nått annat i grunden.
 
Jag har det i bröst och ländrygg efter en flygtur från hästryggen. Har ont i bland men inga större problem av det.
 
De har inte vållat mig några problem vad jag kan tycka. De dök upp på en röntgen efter en avramling och noterades också på röntgen efter trafikolyckan i våras. De togs upp av läkare, men bara i farten som fynd. Det var förvisso på akuten, men hade det sett hemskt ut antar jag att man sagt att jag borde kolla upp det.

Det går ju inte att veta hur länge det har sett ut så, men hade du inte ont just där efter avramlingen så var det inte färskt då heller.
Så, bifynd, inget att bekymra sig över.
 
Fick en kotkompression på TH11 efter en ridolycka 2010, har inga besvär av den när jag ser till att underhålla kroppen med träning och hyfsat regelbunden massage (numera ung var 7-8vecka). Började träna med PT i höstas som har gjort underverk med både ryggen och mitt problemknä tack vare rätt övningar och jag kan idag köra marklyft vilket jag aldrig klarat tidigare. Om jag inte tränar och rör på mig så stelnar ryggen till, musklerna drar ihop sig och jag får ont i rygg.

Det tror jag inte alls har med kotkompressionen att göra. Träna och röra på sig är förstås bra!
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag red i helgen och har ganska nya sköna ridthigts med hög midja, lite tjockare fluff på insidan. Jag ville inte riktigt hoppa ur dem...
Svar
17
· Visningar
872
Senast: Angel
·
Samhälle Människor verkar i allmänhet haka upp sig på de närmaste små detaljerna. Och missa hur de stora sammanhangen påverkar de villkor som vi...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
5 886
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ Vi har haft något väldigt märkligt loopande runt hemma hos oss som vi tror är samma sjukdom fast vi familjemedlemmar har fått olika...
Svar
6
· Visningar
534
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Jag ska ta dos 3 i morgon, sen är det väl 5 år till nästa. :up: Tänkte att jag vill ta sprutan innan våren då alla andra kommer på att...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
1 904
Senast: Emtherlia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp