Svarar er båda på en gång här....
Först till Sissu, mycket tråkigt med din häst. Är den sjuk? Min var sjuk i kolik i 2 år, fick små koliker lite då och då, den sista var så svår att det inte gick att göra något åt, så då fick han vandra vidare. Chansen att han skulle överleva transporten till djursjukhuset var ca 5%.... Han fick ett fint slut med mycket smärtstillande och en gråtande matte runt halsen. Lider med dig, det är det svåraste jag tvingats göra.
Tillbaka till ämnet.
Jo, en mjukare form av ridning håller jag på med, nämligen western. Jag är tränare för kompisen och hennes häst och de gör stora framsteg. Tänkte lära den jog nu, så kan jag sitta även där

Där var min häst asbra, man satt bara och gungade, väldigt bekvämt. På köpet får man ju kroppkontroll och viktmedvetenheten eftersom den spelar väldigt stor roll i western oxå.
Min mamma har oxå fibromyalgi och hon fick av mig en gelpad i julklapp (tidig) innan hästen dog.....hon har den kvar och jag tänkte be att få låna den om jag ska rida. Hon har bara ridit två gånger det här året, och nu lär det ju dröja innan hon kommer upp igen. Hon trivdes oxå bra med Ivans mjuka jog, eftersom det var mer än skritt men ändå så mjukt och lugnt. Hon har ju inte heller uthållighet och inga ben att brata om, så jag lärde min häst att bara lyssna på rösten. Ville man trava sa man trav, och ville man jogga så sa man jog. Galopp och halt kunde han oxå. Mycket behändigt.
Jag tycker det är konstigt faktiskt att jag inte blivit remiterad till sjukgymnast. Inte en enda hemövning eller nåt. Jag går till läkaren, mäter hur långt jag har kvar ner till golvet när jag böjer mig framåt, han trycker lite på ryggen, jag skriker, får ett nytt läkarintyg och får gå hem... Ibland får jag frågan om jag behöver mera Tradolan??!!
Jag har själv kommit med förslag om sjukgymnastik, och vattengymnastik och såna skonsamma saker, men då säger han att det behövs inte och du kan visst simma själv på badhuset. De verkar inte måna om att man ska bli frisk.
Nu funderar jag på att söka till en privat sjukgymnast, utan remiss. Visst, det blir dyrare, men kanske behöver man inte så många besök. Den jag har i åtanke är den som upptäckte mitt sneda bäcken och scoliosen. Jag har för mig att det kostade 350 kr och då fick jag värmebehandling och sen knäckte han ur mig och böjde och kände.
Jag ska i alla fall rota fram hans nummer, har inte varit där sen -97...