Kotkompressioner...

K

knyttet

Nån som har/känner nån som rider trots kotkompressioner i ryggen? Är det bra, alltså kan det ha en positiv effekt att rida om man har kotkompressioner? Eller kan det rent av vara skadligt? Nån som vet??? :confused:
 
En "ihoptryckning" av kotorna i ryggen, i det här fallet ländryggen. Det kan uppstå genom yttre våld (en olycka eller liknande, att ramla av hästen och få sådana problem är inte helt ovanligt) eller p.g.a osteoporos (på äldre).

Jag var lite nyfiken på yngre personer som har sådana ryggbesvär och som ändå rider. Undrar om det är bra eller om det kan förvärra skadan...
 
Jag är nu 23 år och har efter en ridolycka (-95) fått en "ihoptryckning" mellan två kotor (även en Whiplash-skada och Fibromyalgi). Jag tränade mkt dressyr innan olyckan. Men har efter den har jag mkt svårt att rida hästar med "bra" steg. Jag blev jätteledsen och trodde att jag nu inte skulle kunna träna dressyr mer. Jag köpte en ponny som är Islandskorsning (Island/New Forest) och har mkt mjukt steg. Jag klarade inte av att träna dressyr särskilt aktivt på honom heller. Vi red mest ut i skogen och tränade lite i perioder. Red jag någon annans häst fick jag ont. Men höll jag mig till min lilla kille så fungerade det ok. Sedan upptäckte jag Akademisk Dressyr. Jag tycker att den ridningen är mkt mjukare och på så sätt bättre för mig. Hästen jobbar mer av egen fri vilja. Jag kan inte rida varje dag. Men med medryttare så klara jag av att vara hästägare.
Jag blir bättre i kroppen av att rida. Mina läkare tycker att det är ett bra sätt att träna upp ryggmusklerna och stabilisera ryggrad och kotor. Men man måste ju känna sig för. Jag har ju en häst med otroligt mjukt steg (vet inte vad jag gör när han dör.. :crazy:). Så på "vanliga" hästar skulle jag nog inte klara av att rida..
Sen gör ju det psykiska sitt också. Jag mår psykiskt bra av att rida. Då kan jag hantera smärtan på ett bättre sätt. Har man en dålig dag kan man ju tömköra och arbeta hästen för hand..
 
så vitt jag kommer ihåg så har en av de absolut mest framgångsrika ryttarna i landslaget bla kotkompressioner.Ridre utmärkt med dem,har tydligen klarat av att ramla av också.

Thina
www.alsterfeldt.nu
 
Så din läkare tycker att det är bra träning?! Det var intressant! Har du gått hos någon sjukgymnast också?

Det stämmer säkert som du skriver, att man får ha en häst med mjukt steg, som inte stöter i ryggen och påverkar negativt. Då kanske det är skadligt, har funderat just på hur nerver etc påverkas så att ridningen inte skadar ryggen.

Akademisk ridning är säkert bra i det sammanhanget och i många andra sammanhang också (förstås)! :)
 
Ja, min läkare kommer från en häst-familj. Både mor, far och syskon har häst. Så han kanske är lite färgad.. Men jag har varit hos många andra läkare som tycker att det verkar ok. Ingen har i alla fall sagt att det skulle vara dåligt att rida. De säger att jag får avgöra själv. Och jag har ramlat av med! Inget blev värre.. Har ju dock inte så långt till marken på min ponny..
Och jo, jag har gått hos sjukgymnaster (5 st). Även de tycker att ridning är bra träning för ryggen. De vill dock inte att jag rider fälttävlan igen. Och det får man ju förstå.
Har även gått på Feldenkrais och den terapeuten tyckte också att ridning var bra träning.
Min mamma som har diskbråck ganska lågnt ner i ryggen fick även hon klartecken att rida. Tyvärr är min häst en enmanshäst och inte så snäll mot lilla mamma. Så hon slutade iaf.
Det finns ju nu gel-paddar som man kan ha både mellan häst och sadel och en som man kan ha på sitsen i sadeln. De verkar tötdämpande. Kan kanske vara värt att prova?
Är det du själv som har dessa besvär? Berätta gärna lite..
 
Tack för bra svar! :)

Det är min mamma som har besvär med ryggen. Hon har fibromyalgi sedan många år och rider som "sjukgymnastik". Det senaste har hon haft väldigt ont i ryggen och var då hos en massör. Massören sa att hon har låsningar och (enligt hennes bedömning) troligtvis kotkompressioner i ländryggen. Hon rekommenderade att hon slutade att rida bums! :(

Jag är själv dipl. massör, men jag kan definitvt inte säga om en person har kotkompressioner. Hade jag misstänkt nåt hade jag skickat personen till en läkare istället!
Hur som helst så är det väldigt tråkigt om ridningen är skadlig, eftersom min mamma köpt in sig som delägare i min ena häst och har tänkt att träna mer "seriöst". Hon har också börjat så smått med AR och tycker att det fungerar bra! ;)

Nu väntar hon på läkartid och röntgen och förhoppningsvis då en "ridvänlig" läkare som tycker att det är bra träning för ryggen att rida...
Men kanske får man skaffa en lämpligare häst som har mjukare och "mindre" steg. Kallblodstravaren som vi har nu har stoort och långt steg så hon kanske inte är så bra. Men hon är lugn och stadig och det är ju också viktigt, det är ju inget vidare med nerviga hästar som skyggar och studsar...

Usch...vi får väl avvakta läkarbesök och röntgen först. Sånt tar tid... :crazy:
 
Jag fick en kotkompressionsfraktur i bröstryggen när jag var 18 år (är 21 år nu). Kunde inte rida första månaderna,(hade en "järnkorsett" som inte var så smidig) Började sedan rida lite försiktigt. Jag blev också rekommenderad av min läkare att rida som sjukgymnastik (så länge jag inte föll av ;) ) för att stärka rygg och magmuskler. Efter ett tag, nu kom jag inte ihåg hur länge, så red jag som vanligt och känner av det väldigt sällan nu för tiden.
 
Jag har också mkt låsningar i ryggen. Mina sjukgymnaster och läkare har sagt att under ridning så rör sig kotorna lite och man får mindre låsningar. Och jag tycker det verkar stämma. Jag blir mkt sämre i ryggen om jag inte rider. Synd att ni inte bor i Sthlm. Då kunde ni gått till min gamla läkare..
 
Jag(29år nu 17 år gammal då jag var med om olyckan) har 3 kotor L4, L5 och S1 som är komprimerade och diskarna mellan dessa kotor buktar utåt(som ett diskbråck men det kommer aldrig att läka) och trycker på nervkanalerna efter en olycka då jag fick en häst över mig. Jag har egen häst, en arab och jag har ägt henne sedan hon var 2 år och jag har ridit in henne själv. Hon har ett mycket mjukt steg och ett väldigt mjukt rörelsemönster i övrigt.
Jag måste fortsätta med ridning för att inte bli sängliggande. Jag märker att när jag inte har ridit på ett tag(tex om hästen varit skadad) så blir jag mycket sämre i ryggen musklerna håller upp ryggen så att den inte "säckar ihop".
Pga att min skada sitter så långt ner i ryggen så har jag sämre funktion och kraft i benen så min häst rids på ett rätt så speciellet sätt(nästan helt utan skänklar) nästan allt sker från sitsen och händerna. Tex så vet min häst att när jag lutar mig framåt så ska hon sakta av och om jag lutar mig bakåt så ska hon öka och om jag sitter precis mitt vöer henne så ska hon bara behålla det tempo hon har.
Om du undrar nått mer får du gärna maila mig på mirjada@astrom.net
/C
 
Kompressioner i nacke och länd, länden lindrigare än nacke.

Led och muskelproblem. Ingen läkare eller sjukgymnast hittils har sagt att jag skall sluta rida utan att det är ett bra val. Ridning eller simning har de sagt är den bästa motionen för hela kroppen.

Under åren jag red "vanligt, centrerad ridning" så hade jag mer eller mindre konstant ont och ibland fick jag nästan "bända" loss min kropp så stel och stum blev jag efter ett ridpass.

Då ramlade jag över AR och började om helt och hållet, ett år senare var all värk utifrån ridningen helt borta, hästen mådde också bättre.

Men nu sedan hästen blev så sjuk så han inte kan ridas längre så har min kropp bara rasat i krämpor igen.

Så för min del är ridningen och allt med mockning m.m. min räddning.

Jag har aldrig stoppat i mig en massa medicin, men nu skulle jag behöva något, men vill inte äta en massa "vanliga" värktabletter.

Har provat alger, och homeopatmedicin lite smått men inget långvarigt.
Vad tar ni för hjälp mot era smärtor??
MVH/
 
Jag fick en smäll i ryggen i slutet av juni i år när min häst stegrade, jag gled bakåt och åt sidan så det blev ett ryck när hästen landade och jag som var halvvägs av, rycktes tillbaka i sadeln. Läkaren skickade mig på röntgen där de såg en kompression i ländryggen. Blev hemskickad med Tradolan 1:a juli och här sitter jag än i dag med 4-6 Tradolan om dagen, sjukskriven med förskräcklig värk.

Var till en ny läkare i fredags och pratade motion. Jag kan bara gå kortare sträckor, sen gör det ont i ländryggen och mellan skulderbladen, vilket han förklarade att jag går och spänner mig pga smärtan... (hade jag oxå räknat ut)
Jag ska börja simma, och hade även planer på att ta upp ridningen igen. Min häst dog ju för några veckor sen och innan hade jag helt enkelt för ont för att rida.
När jag sa det så tittade läkaren på mig och log, sen sa han att jag skulle låta bli. Anledningen var att eftersom diskarna är sammanpressade så tar de inte emot stötar lika bra och man kan göra det värre än vad det redan är.... Jag gick gråtande därifrån.

När jag äntligen kommit över hästen så pass att jag ska börja rida kompisens häst, så får jag inte för ryggen. Jag som tyckte att det skulle bli perfekt motion.

Nu funderar jag på att prata med en annan läkare, alternativt rida ändå. Om man bara skrittar lite och tar det försiktigt borde det väl inte vara någon fara tycker jag.....

Har sedan jag var lite ( är i och för sig bara 25 nu) haft scolios, med snett bäcken och olika långa ben som följd, men har alltid kännt mig bättre i ryggen genom regelbunden ridning.

Vad tycker du/ni??? Ska man våga prova?? Har ridabstinens så det rinner ur öronen!!! :(
 
Jag förstår vissa läkare som säger att man inte ex. skall rida. Det är stora stötar och tryck som går genom kroppen och som vad jag själv märkt i all fall gör att man "trycks ihop" ännu mer.

MEN, om man ändrar sin ridstil och rider mer på ett avslappnat vis så blir till slut hästen också mer avslappnad vilket i sin tur ger en mjukare ridning och mjukare gångarter och då försvinner denna "stötridning" som inte är bra för våra kroppar. En genomgående harmoni och avslappning som är bra gymnastik.

Sedan finns det säkert de personer som har nerver av betydelse för resten av sin kropps funktion som bör vara mer försiktiga och inte riskera något.
Men har man inte det så tycker jag nog att man visst kan prova att sätta sig på en häst igen och känna sig fram, men man måste bli mkt. mer kroppsmedveten.

Tråkigt med din häst, står själv inför att min häst skall få gå till ängarna.

MVH/
 
Jag tycker att du ska prata med en sjukgymnast istället för en läkare. De brukar kunna tipsa om bra övningar för att stärka och har mer kunskaper om hur kroppen påverkas än vad läkare har... ;)

Min mamma har varit hos en sjukgymnast nu, som gett henne övningar att träna hemma, för att göra ryggen smidigare och för att placera diskarna rätt (hennes är ihoptryckta på ena sidan). Hon har blivit mkt bättre efter att ha tränat detta i två veckor! Nu har hon börjat att rida så smått igen. Hon rider ut i skritt och trav (lättridning) och rider också enligt AR-principer. Jag tror helt klart att det är det bästa; att rida mjukt och lätt och att bli mer medveten om den egna kroppen. Sitter man fel eller att ridningen blir stötig så påverkas ju ryggen negativt. För min mamma är det tvunget att rida mjukt, eftersom hon även har fibromyalgi och inte har uthålligheten att rida på något annat vis.
 
Visste inte att du också har ryggproblem, då kunde jag ju ha frågat dig direkt... ;)

Det som gör mig glad är att höra är att de flesta som svarat rider akademisk ridning, det är alltså det vanligaste sättet att hantera smärtan och problemen. En mjukare typ av ridning som stärker kroppen långsamt! Jag har föreslagit min mamma det länge och hon har börjat att intressera sig för AR. Jag ska ta med henne för att lyssna på Christina Drangel i helgen, hoppas att hon får en kick!

Sissu, vad tråkigt att din häst blivit sämre. Hoppas att det löser sig till det bästa (vad det nu är)... :(
 
Svarar er båda på en gång här....

Först till Sissu, mycket tråkigt med din häst. Är den sjuk? Min var sjuk i kolik i 2 år, fick små koliker lite då och då, den sista var så svår att det inte gick att göra något åt, så då fick han vandra vidare. Chansen att han skulle överleva transporten till djursjukhuset var ca 5%.... Han fick ett fint slut med mycket smärtstillande och en gråtande matte runt halsen. Lider med dig, det är det svåraste jag tvingats göra.

Tillbaka till ämnet.
Jo, en mjukare form av ridning håller jag på med, nämligen western. Jag är tränare för kompisen och hennes häst och de gör stora framsteg. Tänkte lära den jog nu, så kan jag sitta även där ;) Där var min häst asbra, man satt bara och gungade, väldigt bekvämt. På köpet får man ju kroppkontroll och viktmedvetenheten eftersom den spelar väldigt stor roll i western oxå.
Min mamma har oxå fibromyalgi och hon fick av mig en gelpad i julklapp (tidig) innan hästen dog.....hon har den kvar och jag tänkte be att få låna den om jag ska rida. Hon har bara ridit två gånger det här året, och nu lär det ju dröja innan hon kommer upp igen. Hon trivdes oxå bra med Ivans mjuka jog, eftersom det var mer än skritt men ändå så mjukt och lugnt. Hon har ju inte heller uthållighet och inga ben att brata om, så jag lärde min häst att bara lyssna på rösten. Ville man trava sa man trav, och ville man jogga så sa man jog. Galopp och halt kunde han oxå. Mycket behändigt.

Jag tycker det är konstigt faktiskt att jag inte blivit remiterad till sjukgymnast. Inte en enda hemövning eller nåt. Jag går till läkaren, mäter hur långt jag har kvar ner till golvet när jag böjer mig framåt, han trycker lite på ryggen, jag skriker, får ett nytt läkarintyg och får gå hem... Ibland får jag frågan om jag behöver mera Tradolan??!!
Jag har själv kommit med förslag om sjukgymnastik, och vattengymnastik och såna skonsamma saker, men då säger han att det behövs inte och du kan visst simma själv på badhuset. De verkar inte måna om att man ska bli frisk.

Nu funderar jag på att söka till en privat sjukgymnast, utan remiss. Visst, det blir dyrare, men kanske behöver man inte så många besök. Den jag har i åtanke är den som upptäckte mitt sneda bäcken och scoliosen. Jag har för mig att det kostade 350 kr och då fick jag värmebehandling och sen knäckte han ur mig och böjde och kände.

Jag ska i alla fall rota fram hans nummer, har inte varit där sen -97...
 
Rapportera gärna hur det gick hos sjukgymnasten! Det är intressant att få höra vad de sagt och rekommenderat för träning/övningar...
 
Jorå, men jag gör inte så stor affär av det. Bara att inse och kämpa på.

Det började -97 och efter det har man antingen inte gjort något åt det eller bara fått träffa klåpardoktorer. Man kan inte springa hos massörer och kiropraktorer för jämnan då har man ju inte råd att ha häst till slut :p

Nu som först har jag äntligen lyckats få till en röntgen så jag kan få mina fel även på papper :bump:

Svenska sjukvården i ett nötskal :devil: :devil:

Ang. hästen så blir det aldrig bra :cry:, står om alla hans fel under "hästvård- medicinsk översättning önskas".

MVH/
 

Liknande trådar

Hat
Relationer Dethär kanske är en konstig fråga så ursäkta då. Men jag undrar om ni hatar någon? Eller har gjort nångång? Alltså jag menar inte som...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
1 848
Senast: manda
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
2
· Visningar
379
Senast: Emma-pemma
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har ju anmält en sak som har hänt. Och då säger flera att det är bra och rätt och alltmöjligt. Men det KÄNNS verkligen inte så...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 226
Hästvård Nån som vet nån bra salva att smörja en hästs spenar och området runt då hon kliar sig mycket där? Hon har svullet juver alltid haft och...
Svar
9
· Visningar
792
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp