Kotledsinflamation eller något annat? HJÄLP!

C

carolome

Hej!

Under våren har jag haft en medryttare på min häs p.g.a att jag har varit borta och pluggat. Det har gått jätte bra för dom, men ungefär vid april började min häst, protestera, ställa sig på bakbenen och var var nästan omöjlig att rida. Vi trodde det var ryggen och tänderna. Sen såg det ut som hon markerade på högerbakben. Det visade sig att hon hade en vargtand när veterinären tittade. Vi tog också ut en hästphysioterapuet som tittade igenom henne och hon hittade spänningar vid halsen där tanden hade suttit och i vänster bakben.

I hagen rörde hon sig fortfarande väldigt stel, såg ut som hon inte fick med sig bakbenen. Sen ligger hon ofta ner i hagen och ser ut att ha problem när hon ska resa sig upp.

Hästphsyioteraputen fick komma tillbaka på ett återbesök. Spänningen i halsen hade blivit mycket bättre och hon behandlade ryggen och bakbenet igen.

Under den här tiden har vi bara gått ut promenader med henne och longerat p.g.a av läkningen av tanden. Sen nu för två veckorna sen skulle jag prova att skritta igång henne. Första dagen gick det väldigt bra. Andra dagen började hon ställa sig på bakbenen på gården, vill inte gå därifrån m.m Sen kändes det som att högerbakben bara försvann när hon gick ibland. Så jag skrittade bara henne i paddocken tills hon hade lungnat ner sig.
Samma sak hände några dagar senare, att hon totalvägrade att gå ut från gården, protesterna var ännu värre. Ägaren som också har ridit in min häst provade och kände att något var galet med henne och tyckte hon var oridbar så som hon bettede sig. Vi hade lika uppfattningar om att bakbenet försvann under henne också.

Dagen efter for vi till atgkliniken. Vid böjprovet markerade hon väldigt på vänsterframben och veterinären konstaterade att det var en kotledsinflamation. I bakbenen blev veterinären förvånad att hon var så mjuk och fin. Hon blev även spattröntgad och det visade inget (vi i stallet hade nämligen trott att det kunde vara spatt) När vi longerade henne visade hon inget på något av benen. Annars har hon sett väldigt stel ut vid longeringen och ibland inte riktigt trampat under sig med högerbak och vissa steg "hoppat" på tre ben.

Vi fick order om att hon skulle skrittas på en gång eftersom hon hade vilat ca 1 månad innan. Det kändes inte helt rätt att sätta igång henne när hon har varit så bråkig när vi har ridit henne. Så vi ringde tillbaks till kliniken och fick prata med en annan veterinär och han att hästen skulle få vila tre veckor så kortisonsprutan som hon fick skulle få värka och sen ett återbesök.

Det som känns konstigt är att hon har varit så stel i bakbenen, ibland när hon har rört sig i hagen har hon tagit skutt på tre ben och haft högerbakben i luften, markerat på det bakbenet vid ridning, när jag longerat henne vill hon gärna inte ta högervarvet och när hon väl går där vill hon vända på en gång, sen resningarna o protesterna vid ridningen det har varit farligt nära att hon har tippat över och hon har verkligen varit oridbar och erfarna duktiga ryttare som har känt hästen och även ridit in henne har haft problem med henne. Och kan allt detta bero på en kotledsinflamation? Visst kan det vara något parallellt med högerbak och vänsterfram, fast nu är det ju så att hon rör sig stelt med hela bakdelen.:confused:

Vet någon vad det här kan bero på? Eller någon som har erfarenhet av kotledsinflamationer?
 
Sv: Kotledsinflamation eller något annat? HJÄLP!

Kanske inte så bra att spekulera såhär över internet, men du tror inte att problemet bak kan sitta högre upp, i exempelvis bakknä(n)?

Det som känns konstigt är att hon har varit så stel i bakbenen, ibland när hon har rört sig i hagen har hon tagit skutt på tre ben och haft högerbakben i luften, markerat på det bakbenet vid ridning, när jag longerat henne vill hon gärna inte ta högervarvet och när hon väl går där vill hon vända på en gång, sen resningarna o protesterna vid ridningen det har varit farligt nära att hon har tippat över och hon har verkligen varit oridbar och erfarna duktiga ryttare som har känt hästen och även ridit in henne har haft problem med henne. Och kan allt detta bero på en kotledsinflamation? Visst kan det vara något parallellt med högerbak och vänsterfram, fast nu är det ju så att hon rör sig stelt med hela bakdelen.

Det du beskriver här har jag sett hos en häst med problem med ett bakknä. Han blev pga detta stel bak, sned i ryggen pga snedbelastning (bara stapplade sig fram med korta steg och nästan raka bakben ett tag) och hade det fortgått längre kan jag garantera att det lett till frambenshälta också eftersom hästen försökte avbelasta hela sin bakre halva i princip.

Men, som sagt, bara spekulationer. Lycka till med din häst!
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 176
Senast: Oknytt
·
Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
782
Hästvård Hej! Min häst gjorde ett riktigt rejält balltramp i hagen förra våren. Tog någon månad att läka, efter det vid igångsättning var han...
Svar
6
· Visningar
925
Senast: MiniLi
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 442
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp