Kräkiga föräldrar....lång historia

A

ainavi

Vad kan man göra....

Min kompis,kallar h*n för x.X har haft en foderhäst i 1 år.Kontraktet gick ut 1:a september-09.Det står ju på kontraktet att det förlängs automatiskt med x antal månader om inget sägs.Men den rutan är tom.Efter x tid med foderhästen bestämdes det att en annan skulle ta över hästen.Ägaren till denna häst och föräldrarna till nya fodervärden kom överens om att de skulle ha hästen till nyår och sedan köpa hästen.Kom bara överens muntligt då föräldrarna aldrig skickade iväg kontraktet till ägaren.Utan x vetskap.Hästen skulle få stå kvar i x stall som inackorderad.Under denna tid så var det mycket "aha" från denna nya fodervärd.Typ som vägrade betala avmaskning...teorin var att x skulle ju ändå avmaska sina hästar så då kunde lika gärna x betala hennes också.Spån ingick med 4 balar i månaden...fodervärden tog slut på alla 4 innan månadens slut,och tog utav x balar.Hovslagaren kom och skulle sko hästen,hon kom inte och mötte upp honom utan x var tvungen att sköta det.Dessutom hade nya fodervärden inte lagt några pengar så hon tyckte att x skulle betala även det.I alla fall lägga ut,utan att ens fråga först.

Nu för ett par veckor sedan så kläcker sig hennes föräldrar att hon inte kommer komma något mer efter oktober...de vill inte att hon ska hänga i stallet varje dag.Det är för dyrt osv.X undrar ju naturligtvis vem som ska sköta om hästen då.De tyckte ju att eftersom x hade hästen på foder innan så kunde väl x ta hästen igen.Men det vill ju x inte.De kommer inte betala något mer på hästen.Ingenting....ägaren till hästen och föräldrarna har tydligen bestämt utan x medgörande att hästen ska stå kvar hos x november ut,han är till salu så ägaren hoppas på att han kan bli såld under den tiden,vilket han inte kommer bli.Inte för de pengarna hon begär.Föräldrarna vägrar köra hem honom,ägaren vägrar hämta honom.X har erbjudit sig att köra hästen till ägaren mot ersättning,men föräldrarna vägrar betala."tänker inte köra hästjäveln" säger pappan.Ägaren har erbjudit sig att betala halva stallhyran till x,men vem ska betala andra halvan.Inte föräldrarna!

Nu har tydligen ägaren och föräldrarna kommit överens om att det är x kontrakt som fortfarande gäller och att det är x som ska köra ner hästen till ägaren.Men x kontrakt gick ju ut i september.

VAD GÄLLER EGENTLIGEN I DENNA SITUATION!!!
 
Sv: Kräkiga föräldrar....lång historia

Varför bröts inte kontraktet när hästen gick över till en annan fodervärd? :confused:

Hade kontraktet brutits så hade det varit hästägarens sak, men iom att kontraktet automatiskt förlängs så är det ju första fodervärden som gott får stå och betala alla kostnader och sköta/träna hästen på det sättet som står i kontraktet..
Görs inte det så gör x ett kontraktsbrott.

Problemet blir väl då - hur mycket förlängs kontraktet?
Se till att få kontraktet brutet NU, annars kanske x får stå där i ett halvår till och betala för en häst som x inte vill ha!
Utan att säga upp kontraktet kanske hon aldrig blir av med hästen, om den inte blir såld.
 
Sv: Kräkiga föräldrar....lång historia

Har inte ägaren något kontrakt med nya fodervärden som kan gälla? I så fall står ju striden mellan ägaren och nya fodervärden som uppenbarligen inte tagit sitt ansvar men under tiden hästen står i stallet måste ju någon betala. Frågan är vem, det måste ju nästan kontraktet dem emellan avslöja?
 
Sv: Kräkiga föräldrar....lång historia

Varför bröts inte kontraktet när hästen gick över till en annan fodervärd? :confused:

Hade kontraktet brutits så hade det varit hästägarens sak, men iom att kontraktet automatiskt förlängs så är det ju första fodervärden som gott får stå och betala alla kostnader och sköta/träna hästen på det sättet som står i kontraktet..
Görs inte det så gör x ett kontraktsbrott.

Problemet blir väl då - hur mycket förlängs kontraktet?
Se till att få kontraktet brutet NU, annars kanske x får stå där i ett halvår till och betala för en häst som x inte vill ha!
Utan att säga upp kontraktet kanske hon aldrig blir av med hästen, om den inte blir såld.

Kontraktet bröts ju automatiskt 1:a september.Kontraktet förlängs väl bara om man fyller i de antal månader som man kommer överens om?Men den rutan är tom,de skrev aldrig i antal månader.När x tid började rinna ut så frågade ägaren om x ville köpa hästen,men det ville inte x.Och då bestämdes det att nya fodervärden skulle ha honom på foder istället.Nu vet jag inte exakta tidpunkter när allt skedde.Men i det stora hela så var det så att x tid gick ut,ny fodervärd tog över.Föräldrarna till denna och ägaren till hästen kom överens om ett köp vid nyår.Tills dess vara fodervärd.Föräldrarna ångrar sig och beslutar att inte deras dotter inte längre ska hänga i stallet varje dag utan ska sluta komma till hästen efter oktober.Föräldrarna skickade aldrig ner något eget kontrakt till ägaren så de har bara muntligt mellan varandra.Men x kontrakt har ju gått ut.Eller har det inte det?
 
Sv: Kräkiga föräldrar....lång historia

Har inte ägaren något kontrakt med nya fodervärden som kan gälla? I så fall står ju striden mellan ägaren och nya fodervärden som uppenbarligen inte tagit sitt ansvar men under tiden hästen står i stallet måste ju någon betala. Frågan är vem, det måste ju nästan kontraktet dem emellan avslöja?

Ägaren och nya fodervärden har bara muntlig uppgörelse.Men nu har ju ägaren och föräldrarna kommit överens om att det är x kontrakt som fortfarande gäller av någon anledning...x kontrakt gick ju ut 1 september.Eller gäller det verkligen fortfarande,i så fall ser jag inte hur det kan fortfarande gälla.
 
Sv: Kräkiga föräldrar....lång historia

Det allra klokaste är nog att ringa en advokat och kolla... Det blir ju lite pengar, men betydligt billigare än att stalla upp hästen. Lycka till! :)
 
Sv: Kräkiga föräldrar....lång historia

Verkar billigast för X att transportera hästen till ägaren.
Transport är billigare än kostnad för hästen/månad, antar jag.
Trist historia :-(
Christa
 
Sv: Kräkiga föräldrar....lång historia

X och ägaren har inget kontrakt, det har gått ut per 1/9 2009. Frågan är vad som är avtalat mellan ägaren och X gällande stallhyra? Finns något uppstallningsavtal?

Är uppstallningsavtalet kanske mellan X och senaste fodervärden?

Klart verkar ju att X under alla förhållanden inte har något ansvar för hästen. Ägarn har ju (vad jag kan utläsa) accepterat att denn* har ansvar för hästen (beredd att betala halva stallhyran) även om de vill pruta på uppstalllningen.

I X ställe hade jag kört tillbaka hästen, skickat faktura på körningen (till ägaren) och sedan drivit den till KFM om så skulle behövas. Det finns en uppenbar risk att hästen annars kommer att kosta X en rejäl slant som är svårt att få in. OM X accepterar att ha hästen i stallet för halva priset kan detta ses som en accept av både priset och uppstallningsavtalet (halva boxpriset).

Hem med hästen omgående är mitt råd.
 
Sv: Kräkiga föräldrar....lång historia

Nu vet jag inte allt vad som har hänt...men de senaste är nu att föräldrarna har gått med på att köra ner hästen tillsammans med x...MEN...det är så att föräldrarna har av någon anledning betalat stallhyran i efterskott.Så nu oktobers slut så ska stallhyran för oktober då vara hos x.Men då säger den knäppa pappan att x bara får 400 kr för oktober för resterande ska gå till resan när de kör hem hästen.Alltså jag bara säger hur jävla knäpp får man vara.Sen tjejen då,den så kallade fodervärden va i stallet och plockade hem precis allting,grejer som i och för sig hon köpt till hästen.Men inte bara som hon köpt heller utan hon hade sönder ett par tyglar för x som tillhörde hästen.Då köpte hon nya tyglar men de tog hon hem.Det är väl hästens??Sen hade också x köpt nya vojlockar,de hade hon också plockat med sig hem.Inte ens hennes egna saker!!

Jag förstår inte vad x har med hästen att göra egentligen när hennes kontrakt med ägaren har gått ut??
Ägaren och föräldrarna har därefter kommit överens om att de skulle ha hästen till nyår och sen köpa honom.Vilket nu då föräldrarna brytit.Så det är väl då förälrarna som gör kontraktsbrott...de har inget skriftligt utan bara muntligt.
 
Sv: Kräkiga föräldrar....lång historia

Fast om det står "förlängs automatiskt" så förlängs det ju om man INTE fyller i att kontraktet är uppsagt.
Så har iaf vi haft det på våra kontrakt.
Dvs när tiden går ut - så blir hästen kvar hos fodervärden tills man väljer att säga upp hästen.

Antalet månader bestämmer man ju när man skriver på kontraktet, står det inga månader så är det väl bara så att det förlängs på oviss tid?! :p

Eller menar du att det finns en sån punkt, men att det ej är ikryssat att det ska gälla automatisk förlängning?
Isåfall har ju X inte något med hästen att göra och skulle i teorin helt enkelt kunan skita i den.
Då är allt på hästägarens ansvar!

Om tjejen har STULIT dina saker, säg till hennes föräldrar och hota med polisanmälan?
Ang tyglarna så är det ju ganska svårt. Eftersom det inte finns kontrakt så har hon ju heller ingen skyldighet att skicka tillbaka sakerna i bra skick.

Tycker överlag att föräldrarna är bra korkade.
Kommer man överens om något får man ju hålla det också, och om det av någon anledning inte funkar, så måste man ju prata med ägaren och försöka fixa en lösning.
:mad:
 
Sv: Kräkiga föräldrar....lång historia

Fast om det står "förlängs automatiskt" så förlängs det ju om man INTE fyller i att kontraktet är uppsagt.
Så har iaf vi haft det på våra kontrakt.
Dvs när tiden går ut - så blir hästen kvar hos fodervärden tills man väljer att säga upp hästen.

Antalet månader bestämmer man ju när man skriver på kontraktet, står det inga månader så är det väl bara så att det förlängs på oviss tid?! :p

Eller menar du att det finns en sån punkt, men att det ej är ikryssat att det ska gälla automatisk förlängning?
Isåfall har ju X inte något med hästen att göra och skulle i teorin helt enkelt kunan skita i den.
Då är allt på hästägarens ansvar!

Om tjejen har STULIT dina saker, säg till hennes föräldrar och hota med polisanmälan?
Ang tyglarna så är det ju ganska svårt. Eftersom det inte finns kontrakt så har hon ju heller ingen skyldighet att skicka tillbaka sakerna i bra skick.

Tycker överlag att föräldrarna är bra korkade.
Kommer man överens om något får man ju hålla det också, och om det av någon anledning inte funkar, så måste man ju prata med ägaren och försöka fixa en lösning.
:mad:

Ja det kan ju bero på vad man kommer överens om.Men jag vet att ägaren frågade till och med x om hon ville köpa hästen.Och det ville inte x utan sa helt enkelt upp kontraktet.Men för att ägaren inte skulle behöva få hem hästen,vilket hon inte ville,så beslöt dåvarande medryttaren att hon ville ta över honom.Alltså dåvarande medryttaren är den nya fodervärden.Och hennes föräldrar kom då överens om med ägaren att ha hästen till nyår på foder för att sedan köpa honom,vilket de nu inte vill längre.

Ägaren är ju också lite konstig egentligen,hon har inte speciellt varit nårbar när man försökt tidigare mailat/ringt och berättat hur hästen mår.Mailar knappt tillbaka.Och nu senast när pappan då ringde och berättade att han minsann inte ville köra ner hästen och de skulle sluta betala var det enda hon sa"jaha"....ingen bil eller släp.Jag skulle då hyra både bil och släp om jag inte hade något och hämtat hästen omedelbums.
 
Sv: Kräkiga föräldrar....lång historia

Jag blir lite full i skratt även om det inte är det minsta roligt.
Vem fan vill inte ställa bort hästen i oktober och återkomma i April ?

Det är ju bara så sorgligt att det är ett djur som i kläm.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag tog emot en obesiktad häst. Den va även oskodd (inte verkad sen i somras) och inte vaccinerad sen 2017. Då hästägaren skrivit...
Svar
10
· Visningar
2 196
Ekonomi & Juridik Hej! En bekant till mig har råkat ut för en incident där både vi utomstående och hon som hästhållare står handfallna inför hur fel det...
2
Svar
27
· Visningar
3 749
Senast: Blomskan
·
Ekonomi & Juridik Hej, innan ni alla kommer med arga svar, ja JAG VET att det var klantigt att inte ha något kontrakt. Behöver hjälp med vad jag skall...
Svar
4
· Visningar
1 784
Senast: xaheena
·
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 391

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp