Bukefalos 28 år!

Inackorderad häst - vad gäller

xaheena

Trådstartare
Hej, innan ni alla kommer med arga svar, ja JAG VET att det var klantigt att inte ha något kontrakt.

Behöver hjälp med vad jag skall göra åt nedanstående situation.
Fick hit en häst på bete i maj, ägaren betalade regelbundet fram till aug och allt var frid och fröjd.
Ägaren frågade sen om hästen fick gå kvar på lösdrift på hösten, vilket var okej och vi kom överens om en summa.
Den 5:e september blev hästen blockhalt, varpå jag kontaktade ägaren. Då denne befann sig utomlands ville hon att den skulle kollas av hovslagare för att utesluta hovböld. Hovslagaren kom, ingen hovböld. Hästen blev bättre, men sedan sämre. Ägaren kom fortfarande inte ut men sa ok till veterinär som kom och hittade ingen hovböld heller och rådde oss att ta hästen till klinik.
Jag påtalade detta för ägaren som då fortfarande var utomlands, jag erbjöd mig ta den till klinik på ägarens bekostnad men ägaren var tvärsäker på att den endast var ömfotad och behövde skor. Då hästen var så pass halt vägrade både jag och min hovslagare att sätta skor på den påtalade jag för ägaren att hästen behövde tillsyn av henne och om den nu skulle ha skor så fick hon och hennes hovslagare lösa detta. Inget hände och hästen blev mycket bättre men fortfarande halt.
Efter många turer fram och tillbaka med historier man knappt tror är sanna har hon nu sålt hästen till sin bekanta som skall hämta hästen. Ägaren är inte kontaktbar. Hästen är fortfarande halt och jag har kontakt med den nya ägaren som "verkar" vettig.
Till saken hör att den ursprungliga ägaren till dags dato är skyldig mig drygt 6000 kr för hästen i form av foder, veterinär och hovslagarkostnader.
Jag har muntligt avtal och även bevis i form av sms mellan mig och ägaren om att hon skall stå för alla kostnader. Hon har hävdat att hon satt in pengar och ska skicka kvitto men inget har hänt.

Nu undrar jag, kan jag behålla hästen tills skulden är reglerad trots att hästen har ny ägare?
Om inte, kan jag som privatperson skicka skulden för indrivning via kronofogden?

Får jag rent lagligt sett lämna ut hästen till "nya ägaren" utan att ha fått bevis på att hästen är hennes?

Ytterst tacksam för svar
 
Sv: Inackorderad häst - vad gäller

Jag tror inte att du vill behålla hästen tills skulden är reglerad. Tänk på hur mycket pengar det kan komma att kosta dig.

Om den person som har hyrt in hästen av dig säger att du får lämna ut den till en annan person, torde det vara tillåtet.
 
Sv: Inackorderad häst - vad gäller

Skicka en faktura om inte den betals kan du ta hjälp av kronofogden, det kostar en slant o det är viktigt att du talar om att du kommer gå vidare om inte fakturan betals innan förfallodatum.
 
Sv: Inackorderad häst - vad gäller

Om inte, kan jag som privatperson skicka skulden för indrivning via kronofogden?
Ja det kan du. Som Bison skrev, skicka en faktura till den som har skulden - och skriv att om h*n inte betalar innan ett visst datum så går det vidare till KFM och de avgifterna läggs på skulden.
 
Sv: Inackorderad häst - vad gäller

Alla -

Den ursprungliga ägaren får jag inte tag på så jag har inte fått klartecken från henne att lämna ut hästen.
Hon har två hästar till i ett snall ca 2 mil bort, jag har talat med stallägaren där och han har fått betalt, ibland några dagar sent men hon har betalt.

Personen ifråga jobbar på ett klädföretag och reser tydligen mycket, det verkar inte vara lågavlönat direkt och då borde man väl ha råd att betala för sin häst!

En väldigt frustrerad stallägare...
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 082
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
1 950
Senast: mily
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 198
Senast: super
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 174
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Guldfasanerna
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp