Bukefalos 28 år!

Kräkreflexen hos tandläkare

MissFideli

Trådstartare
Jag har problem med en tand. Tyvärr sitter den näst längst bak vilket orsakar problem när den ska röntgas eftersom den lilla röntgenplattan, förutom att göra väldigt ont, orsakar väldiga kväljningar.
Det gör att jag drar mig för att gå till tandläkaren nu.
När jag pratade med de sist, så sade hon att det fanns hjälp för sånt men eftersom jag var in i mars för samma tand och inte fick nån hjälp då, så antar jag att det handlar om ett missförstånd.

Eller finns det?
 
Jag har problem med en tand. Tyvärr sitter den näst längst bak vilket orsakar problem när den ska röntgas eftersom den lilla röntgenplattan, förutom att göra väldigt ont, orsakar väldiga kväljningar.
Det gör att jag drar mig för att gå till tandläkaren nu.
När jag pratade med de sist, så sade hon att det fanns hjälp för sånt men eftersom jag var in i mars för samma tand och inte fick nån hjälp då, så antar jag att det handlar om ett missförstånd.

Eller finns det?
Har samma problem. Men andas du genom munnen när du har den öppen, eller genom näsan?
För mig blir det ännu värre när jag (utan att tänka på det) andas genom munnen.
 
Har samma problem. Men andas du genom munnen när du har den öppen, eller genom näsan?
För mig blir det ännu värre när jag (utan att tänka på det) andas genom munnen.

Jag tror jag försöker andas genom munnen. Jag andas vanligtvis inte alls i sånna situationer, så jag får påminna mig. Ska testa näsan hemma, för morgonborstningen är oftast jobbigast av samma anledning.
 
Jag har problem med en tand. Tyvärr sitter den näst längst bak vilket orsakar problem när den ska röntgas eftersom den lilla röntgenplattan, förutom att göra väldigt ont, orsakar väldiga kväljningar.
Det gör att jag drar mig för att gå till tandläkaren nu.
När jag pratade med de sist, så sade hon att det fanns hjälp för sånt men eftersom jag var in i mars för samma tand och inte fick nån hjälp då, så antar jag att det handlar om ett missförstånd.

Eller finns det?
Slappna av med tungan! Om du spänner tungan (vilket man nog rätt automatiskt gör) så kommer genast kräkreflexen. Detta råd fick jag faktiskt hos tandläkaren för etr antal år sedan, och sedan dess går det mycket bättre.
 
Det finns en bedövningsspray som kan sprutas i svalget.
Jag fick det när de gick ner med kamera till stämbanden via näsan. De borde ha sånt hos tandläkaren. Ring och fråga.
 
Be om en eftermiddagstid, fråga om ev bedövning (vi har ett man får gurgla med), försök slappna av med tungan (och resten av kroppen), andas genom näsan, har de en riktpinne på hållaren som de sätter röntgenfilmen/sensorn på fråga om du får hålla i den medan de tar bilden.
 
Jag tror jag försöker andas genom munnen. Jag andas vanligtvis inte alls i sånna situationer, så jag får påminna mig. Ska testa näsan hemma, för morgonborstningen är oftast jobbigast av samma anledning.
Haha. Då är vi lika du och jag.
Tack för påminnelsen att jag ska tänka på att andas i näsan även vid borstningen. Jag har mest genomlidit borstningen :o
 
Be om en eftermiddagstid, fråga om ev bedövning (vi har ett man får gurgla med), försök slappna av med tungan (och resten av kroppen), andas genom näsan, har de en riktpinne på hållaren som de sätter röntgenfilmen/sensorn på fråga om du får hålla i den medan de tar bilden.

Varför eftermiddagstid?
 
Jag som har samma problem blev erbjuden att skölja/gurgla med liknande i veckan. Tackade nej då jag kom direkt från jobbet och var jättehungrig och skulle äta efter (man ska inte äta förrän bedövningen släppt så man inte sväljer fel).
Men det finns!

Aha, då förstår jag. Äta ordentligt först alltså.
 
Jag har samma problem. Man ska tydligen kunna sätta lite salt på tungspetsen för att motverka reflexen sa min tandläkare sist.
 
När jag var tillräckligt ung för att ha gratis tandvård, fick jag visdomständer utdragna. Då fick jag någon bedövningsspray innan sprutan pga kräkreflex, sedan dess har jag inte råkat ut för någon som har haft koll på denna spray. Skulle gärna ta den före tandröntgen, men ...
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 498
Senast: Hazel
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 250
Senast: __sofia__
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 492
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ En specifik fråga men även en generell fundering! Jag hade för ett tag sedan, i ungefär en månads tid, ont i en led i ena lillfingret...
Svar
17
· Visningar
1 117
Senast: TantAgda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp