Kräsen katt

Mat i mousseform 😊

Hon kanske är den typen av katt som behöver fri tillgång?
Prada äter max 5 bitar i taget men ofta.
Det skulle aldrig fungera att ge henne mat några gånger per dag, då svälter hon ihjäl 😅
Ok. Har aldrig sett.

Om jag har mat framme hela tiden så snor tjockisen maten.
Tyvärr har jag också det problemet….. Den andra är alldeles för tjock. De är ganska unga så än så länge har jag inte begränsat så mycket, men nu närmar de sig året så jag måste göra något snart.
Mina går ut och in som de vill när vi är hemma så då har jag haft mat framme när den smala är inne och ställt undan när tjockisen kommer in, men det är ingen bra lösning för man är ju inte alltid hemma.
Så kommer du på nån bra lösning får du gärna skriva det här :p
Det finns en svindyr matskål som öppnar till den katt som den är inställd för. Den läser av kattens microchip och öppnar bara för rätt katt. Jag har dock inte råd med en sådan.
Denna får Kantarell 😊
Bitar i sås och annat snusk kan hunden äta.
Visa bifogad fil 88396
Ser dyr ut. Jag har ju egentligen inte råd med katter just nu så de får billig mat.
 
Pratade med förra ägaren och tydligen är lillkatt kinkig med maten till och från, framförallt på våren. Så hon är tydligen bara sån.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Gav ju förresten ett dyrt blötfoder förut från veterinären och gissar att det var mousse. Den var i alla fall utan textur, sås eller gele. Men båda tyckte den var äcklig. Stora katten åt ändå med viss tveksamhet.
 
Ok. Har aldrig sett.

Om jag har mat framme hela tiden så snor tjockisen maten.

Det finns en svindyr matskål som öppnar till den katt som den är inställd för. Den läser av kattens microchip och öppnar bara för rätt katt. Jag har dock inte råd med en sådan.

Ser dyr ut. Jag har ju egentligen inte råd med katter just nu så de får billig mat.

Den är inte särskilt dyr 😊
Köper all mat på Zooplus 😊
 
När jag hade två katter med olika behov så gjorde jag iordning en matstation inne i en garderob, sen satt jag fast ett rep i dörren så dörren kunde öppnas tillräckligt för att lilla katten kunde ta sig in men inte den större :p
Så fick den mindre katten ha sin fria mattillgång ifred och den stora fick sin portionsmat på annat håll.
 
Den är inte särskilt dyr 😊
Köper all mat på Zooplus 😊
Kollade lite matpriser och både den och Latz är ganska dyra. Latz var den billigaste av dem (omkring 50 kr/kilo). Gourmet kostar runt 68 kronor kilot.

Synd att mina katter inte gillar Mjau. En burk på 635 gram kostar runt 17 kronor. Är inget mattesnille så kan inte räkna ut kilopriset. Den stora äter Mjau ändå med viss tvekan. Brukar blanda ut det med lite Latz för att göra det godare.
 
Kollade lite matpriser och både den och Latz är ganska dyra. Latz var den billigaste av dem (omkring 50 kr/kilo). Gourmet kostar runt 68 kronor kilot.

Synd att mina katter inte gillar Mjau. En burk på 635 gram kostar runt 17 kronor. Är inget mattesnille så kan inte räkna ut kilopriset. Den stora äter Mjau ändå med viss tvekan. Brukar blanda ut det med lite Latz för att göra det godare.

Ja alltså, om jag fått välja hade mina katter ätit Mjau pga svenskt kött, inga kolhydrater osv.
Men nu är det katter med egna åsikter och jag vill att det ska vara glada så jag anpassar mig snällt efter deras önskemål.
 
Jag skulle gärna ha mat stående framme hela tiden till lillkatt, men då kommer stora katten och äter hennes mat. Så det funkar inte.

Jag har tre katter. En med dålig aptit och tunn. Den har fått en foderautomat med chipläsare. Så den kan ha fritt torrfoder, utan att de andra stjäl. De andra får I portioner.

Jag har en surefeed. Finns bland annat hos supercat. Dyr men värd varenda krona för att veta att katten kan äta som den vill och inte får i sig för lite.
 
Tyvärr har jag också det problemet….. Den andra är alldeles för tjock. De är ganska unga så än så länge har jag inte begränsat så mycket, men nu närmar de sig året så jag måste göra något snart.
Mina går ut och in som de vill när vi är hemma så då har jag haft mat framme när den smala är inne och ställt undan när tjockisen kommer in, men det är ingen bra lösning för man är ju inte alltid hemma.
Så kommer du på nån bra lösning får du gärna skriva det här :p

Jag kan verkligen rekommendera surefeed foderautomat med chipläsning. Har gjort enormt stor skillnad härhemma där 2 ska gå på begränsad mängd och en bör äta så mkt som möjligt. Dyr men värd alla slantar
 
Jag har tre katter. En med dålig aptit och tunn. Den har fått en foderautomat med chipläsare. Så den kan ha fritt torrfoder, utan att de andra stjäl. De andra får I portioner.

Jag har en surefeed. Finns bland annat hos supercat. Dyr men värd varenda krona för att veta att katten kan äta som den vill och inte får i sig för lite.
Jag har tänkt köpa en sådan matskål men har inte råd. Min inkomst understiger mina utgifter med råge just nu. Lever på besparingar för att få det att gå runt.
 
Jag har tänkt köpa en sådan matskål men har inte råd. Min inkomst understiger mina utgifter med råge just nu. Lever på besparingar för att få det att gå runt.

Jag förstår. Ett billigare alt är en chipstyrd kattlucka, jag skrev om det ovan. Kanske kan det vara ett alt istället? Oro tär ju också, förutom ekonomisk oro. Och om inte annat kanske det är närmare I tid att ha råd med en sån?
 
Jag kan verkligen rekommendera surefeed foderautomat med chipläsning. Har gjort enormt stor skillnad härhemma där 2 ska gå på begränsad mängd och en bör äta så mkt som möjligt. Dyr men värd alla slantar

Den har jag faktiskt tittat på, men den verkar inte finnas att få tag i nånstans. Överallt jag tittat är den slutsåld. Och när det är på det viset med nån vara är min erfarenhet tyvärr att det kan dröja väldigt länge innan de kommer tillbaka, om de ens kommer tillbaka……
Får kika lite på ditt andra tips som alternativ kanske.
 
Den har jag faktiskt tittat på, men den verkar inte finnas att få tag i nånstans. Överallt jag tittat är den slutsåld. Och när det är på det viset med nån vara är min erfarenhet tyvärr att det kan dröja väldigt länge innan de kommer tillbaka, om de ens kommer tillbaka……
Får kika lite på ditt andra tips som alternativ kanske.

Jag hittade en på min första googling. 1399 kr?
 
Den har jag faktiskt tittat på, men den verkar inte finnas att få tag i nånstans. Överallt jag tittat är den slutsåld. Och när det är på det viset med nån vara är min erfarenhet tyvärr att det kan dröja väldigt länge innan de kommer tillbaka, om de ens kommer tillbaka……
Får kika lite på ditt andra tips som alternativ kanske.

Äsch då, det hade jag missat. Hoppas de kommer in igen. Jag rekommenderar btw den där "huven" man kan köpa till som skydd för att andra katter snor från baksidan.
 
Äsch då, det hade jag missat. Hoppas de kommer in igen. Jag rekommenderar btw den där "huven" man kan köpa till som skydd för att andra katter snor från baksidan.

Ja, jag läste lite recensioner och där var många som berättade om det problemet när de inte hade huven, så den blir nog ett måste. Tjockisen är ett riktigt matvrak så han lär lyckas annars :p
Jag får försöka hålla koll, men som sagt så tror jag det kan dröja innan den finns igen.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 122
Senast: Sassy
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 606
Senast: cirkus
·
Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
896
Senast: escodobe
·
Katthälsa (Med hänvisning till min tidigare tråd om torrfoder till mager katt, ”N”, detta är min andra katt :meh:) ”P”: kasterad katthona, Devon...
Svar
7
· Visningar
955
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp