Krafft mag och tarm

Fillifjonkan

Trådstartare
Hur ska jag lyckas lura i min häst att äta mag och tarm? (ponnyn glufsar villigt i sig :D). Hästen har haft fång och jag vill på något sätt kunna ge honom det vid foderbyten osv. har prövat att hälla gurkmeja på vilket brukar kunna fungera men inte denna gången. Vågar självklart inte ge betfor m.m.

Sv: Krafft mag och tarm

Du kan ge betfor, om du blöter den i massvis med vatten, slår av vattnet när den svällt, sen spolar betforn tills sköljvattnet är klart. Då får du bort sockret och kvar är fibrerna.

Det är ju dock lättare att helt enkelt byta preparat. Jag har gett bakteriebalans just för det inte luktar/smakar, sen snart ett år sen har jag gått över till vanlig bakjäst dock. Enklare, billigare och fungerar bättre anser jag.

Annars kan du köpa t ex melassfri lucern att blanda i, eller ge med spruta i munnen - det är dock ett sätt jag bara tar till när det är något de måste, måste ha och inga andra val finns.

Vad gäller bakjäst så dels finns det forskning på just den jästsvampen som är i bakjäst (och det är eg det enda det finns ordentlig forskning på), och en rad personer i fångtråden har gett och/eller ger sin/a häst/ar det. Tog lång tid innan jag slutade vara skeptisk och prova, men som sagt, det fungerar bättre än det mesta annat. De var inte imponerade i början, då blandade jag i urvattnat betfor eller melassfri lucern, och rörde ner jästen. Numera räcker det smula det över torr mat (exvis melassfri lucernhack). Många hästar äter jästen ren när de vant sig, inte mina dock.

Jag ger jäst dagligen förebyggande nu sommartid btw. Hade ett litet uppehåll i vintras, men annars har jag gett jäst i snart ett år, dagligdags.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 758
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 508
Senast: Cattis_E
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
5 174
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 953
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka