Sv: Krafft mag och tarm
Du kan ge betfor, om du blöter den i massvis med vatten, slår av vattnet när den svällt, sen spolar betforn tills sköljvattnet är klart. Då får du bort sockret och kvar är fibrerna.
Det är ju dock lättare att helt enkelt byta preparat. Jag har gett bakteriebalans just för det inte luktar/smakar, sen snart ett år sen har jag gått över till vanlig bakjäst dock. Enklare, billigare och fungerar bättre anser jag.
Annars kan du köpa t ex melassfri lucern att blanda i, eller ge med spruta i munnen - det är dock ett sätt jag bara tar till när det är något de måste, måste ha och inga andra val finns.
Vad gäller bakjäst så dels finns det forskning på just den jästsvampen som är i bakjäst (och det är eg det enda det finns ordentlig forskning på), och en rad personer i fångtråden har gett och/eller ger sin/a häst/ar det. Tog lång tid innan jag slutade vara skeptisk och prova, men som sagt, det fungerar bättre än det mesta annat. De var inte imponerade i början, då blandade jag i urvattnat betfor eller melassfri lucern, och rörde ner jästen. Numera räcker det smula det över torr mat (exvis melassfri lucernhack). Många hästar äter jästen ren när de vant sig, inte mina dock.
Jag ger jäst dagligen förebyggande nu sommartid btw. Hade ett litet uppehåll i vintras, men annars har jag gett jäst i snart ett år, dagligdags.