Bukefalos 28 år!

Kraftfoder utan havre

M

MALINox

Har läst alla gamla trådar jag kan hitta i detta ämne.
Har två hästar till vilka foderstaterna i princip är färdiga. Det enda problemet är att jag skulle vilja hitta ett foder som båda kan äta...så jag slipper ha flera olika.

En hästen får en bra foderstat bestående av;
Hö, kornkross, lusern, krafft groov och miner vit

medan den andra får en bra foderstat med;
Hö, lusern, NYA krafft groov, betfor och miner vit.

Problemet är att jag inte kan ge ena hästen nya krafft grov, eftersom den innehåller havre...vilket han inte tål. Å ger jag den andra hästen gamla grooven så blir hans foderstat helt åt h*sike.
Får ingen klarhet i huruvida den gamla grooven innehåller havre eller inte. Alternativet är att byta mot Krafft rehab, vilket kan fungera!

Har ett väldigt dåligt smrp värde och följdeaktligen en mkt dålig kvot på höet, varför det krävs en hel del kraftfoder.

Har hittat andra foder (hestekraft, mustang, betamix, salsa, hippochoice) som kanske skulle kunna vara utbytbara, men då är problemet huruvida dessa säljs här i närheten?! Har inte kunnat hitta några åf.

Help... :confused:
 
Sv: Kraftfoder utan havre

Vad händer om du ökar på lucernen lite och tar bort betforen på häst nummer två? Funkar det med krafft groov då?
 
Sv: Kraftfoder utan havre

Den gamla grooven innehåller havrekli dvs skalet från havren. Själva havrekorn finns det inte i groov.
// Linda
 
Sv: Kraftfoder utan havre

Ahh..tack så mkt! Det var en ändring jag inte ens tänkt på... :bow: :bow:
 
Sv: Kraftfoder utan havre

Äsch...vettja om han reagerar på havrekli? Det borde han väl inte göra?
Vad ska jag annars byta ut mot...krafft rehab? Krafft musli?

Tack iaf...ska räkna lite!
 
Sv: Kraftfoder utan havre

MALINox skrev:
Har hittat andra foder (hestekraft, mustang, betamix, salsa, hippochoice) som kanske skulle kunna vara utbytbara, men då är problemet huruvida dessa säljs här i närheten?! Har inte kunnat hitta några åf.

på Hippofoders hemsida så står det att det finns en återförsäljare i Karlskoga :KARLSKOGA KARLSKOGA HÄST & FODER 0586-723 100
 
Sv: Kraftfoder utan havre

Okey...har räknat lite...vad tror ni om dessa? Ger lite olika alternativ;

Om pållen klarar av gamla grooven med havrekli i;

Häst 1

6 kg hö
2.5 kg lucern
1.5 kg korn
1 kg krafft groov
60 g miner vit

å den andra hästen

5 kg hö
2.5 kg lucern
0.8 kg krafft groov
30 g miner vit

Om det inte funkar kan jag välja krafft rehab istället;

Häst 1

6 kg hö
2.5 kg lucern
0.8 kg rehab
1.5 kg korn
60 g miner vit

eller

6 kg hö
2.5 kg lucern
1 kg rehab
1 kg korn
60 g miner vit

Vet ej om han mår bäst av mer korn och mindre rehab eller tvärtom?!

å pålle nr 2

5 kg hö
2.5 kg lucern
0.5 kg rehab
30 g miner vit
 
Sv: Kraftfoder utan havre

:bow: Tack!
Ibland är man både blind och döv...
Ska räkna lite på det oxå och se vad jag kan få till!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 898
Senast: Fazeem
·
Hästvård Hej hej, Jag har två ridtravare på lösdrift med fri tillgång hö. Tyvärr ingen analys på höet. Den ena är ny sedan 3 månader tillbaka...
Svar
17
· Visningar
1 337
Senast: Ketrawzc
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 308
Senast: Karamello30
·
Foder & Strö Hej! :) Jag ska prova ett nytt kraftfoder i höst åt mina hästar då de inte gillade lusernen de fick i fjol. Jag inväntar ännu svar på...
Svar
2
· Visningar
920
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp