Kraftfoder

P

Pirayan

Hur mycket kraftfoder kan en häst utan arbete äta utan risk för komplikationer (t ex korsförlamning)?
Kan tillägga att hon är dräktig men bara sedan en mánad.
Säg inte att det beror pá kvalitet pá grovfoder osv.
Har precis fátt mitt hö och vet inte var och hur jag kan analysera det (bor i utlandet).
Vill ge kraftfoder för att fá i henne mineraler och höja upp proteinniván lite eftersom hon fortfarande äter mycket gräs, men även hö.
Lite konstig frága kanske, men jag hoppas att ni förstár.
M V H Lotta
 
Men det beror ju på grovfodret.. så hur ska man kunna svara?

Du borde kunna skicka till AnalyCen i Sverige även fast du bor i Belgien eftersom du har hö och inte silage(som ju kan bli dåligt).
 
Detta hittade jag om korsförlamning...kommer inte i håg vilken sida...kanske SLU :confused:

Korsförlamning förknippades förut med tyngre arbetshästar som användes i skogs och jordbruk. Ofta hände detta efter en långhelg som jul eller nyår eller efter några dagars vila. Korsförlamning kallades därför också för måndagssjuka. Under helgen kanske man gav sin arbetskamrat litet extra kraftfoder i all välmening fast det var fel. Nutidens forskning inom korsförlamning säger att: Genom forskning vid institutionen för kirurgi och medicin vid SLU, vet man idag att dessa hästar som ofta har korsförlamning mycket lätt lagrar upp energi i sina muskler i form av glykogen. Jämfört med andra hästar så har de mer upplagrad energi i sin muskulatur. När hästarna sedan skrittas eller travas går muskelcellerna sönder och det blir kramp i framför allt bakdelsmuskulaturen. Det viktigaste att tänka på är att hästen utfodras efter den mängd arbete den utför. Om hästen inte skall användas på flera dagar måste fodergivan reduceras. Vissa hästar kanske får korsförlamning någon enstaka gång under sitt liv medan andra är mycket känsliga. Stress i olika former kan också vara en utlösande faktor.
 
Det är ingen dum ide! Har inte tänkt sá lángt.... :smirk:
Hur skulle jag annars förstá uppgifterna här. De kanske mäter helt annorlunda....
Kan jag använda en egen páse eller hur fungerar det?
Vilken adress ska det till?
 
Du kan använda egen påse! På mitt kuvert jag fick av dem står det:
AnalyCen Nordic AB
Box 905
531 19 Lidköping

Så får du väl lägga till Sverige vad det nu kan heta på.. belgiska? :crazy:

Om du skriver med din mailadress också så tror jag att de kan skicka svaret dit med. Men tja, annars ska det väl inte vara några problem. Men du får ju räkna med att seleninnehållet, och kaliuminnehållet t.ex. skiljer sig en del från svenska marker, kan jag tänka mig iaf! Fast selen analyserar vi ju inte här, det är ju så gott som 0 mg så.. Kanske gör man det på belgiska analysföretag?

Hm.
 
Tack för de raderna.
Jag vet vad hennes behov är, men vet inte hur jag ska ge just nu.
Hon har fátt en liter per dag nu av Havens pellets och en musli blandning. Kan jag ge henne mer?
Höet är nog inget topp-hö sett ur näringssynvinkel.
Vad svárt det är utan analys.
Tycker det är svárt ocksá, när de fortfarande äter massa gräs ute, precis i övergángsperioden när näringen börjar tryta....
 
Tja ditt namn och adress. :smirk: Och sedan att du vill ha analys för hö till häst(så du får hästvärden och inte kovärden), samt att du vill att analysen ska omfatta energi, protein och de vanligaste mineralerna.

605 kr kostar det, sedan kan det väl variera lite på vart man bor då. ;)
 
Förutom ditt namn /adress...villket tro det eller ej en del faktisk glömmer...så ska du skriva vad för något du vill ha analyserat: tex hö, ensilage o.s.v...sedan kan du skriva om du enbart vill ha analys på Mj och Smb.rp eller mj, smb.rp samt mineralanalys. Ta det senaste, det har du mest nytta av. Priserna är detta utan moms:


Mj/smb.rp 308:-
med mineraler: + 173:-

ensilage:
350:-
Med mineraler + 173:-
 
Kan jag fá selen analys ocksá?
Vilka ämnen är det mest troligt att det skiljer sig mellan i Sverige och Belgien?
 
Nä, selen har jag aldrig hört man kan få analyserat...Ingen aning om skillnaden mellan Belgien/Sverige. Kanske du ska ringa SLU eller Analycen och höra efter ? Dom om någon borde kunna ge något sånär svar.
 
Jag har för mig att man kan ladda ner följesedlar på Analycens hemsida. Bara att skriva ut, fylla i och skicka med!
 
Perfekt!
Har skickat ett mail till ansvarig för grovfoder hos AnalyCen.
Har ocksá klurat ut att vi inte lider av nágon selen brist här.
Det behandlar de endast hästar som har förlamningssymptom med. Tillade personen jag frágade som en lite extra förstärkning. Stämmer det?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 426
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Hej på er alla! Tänkte slänga ut en fråga som kan bli ganska intressant och höra ifrån er hästmänniskor hur era tankar går. :)...
6 7 8
Svar
154
· Visningar
11 637
O
Foder & Strö Hur får jag till en bra foderstat utan hö/silage som bas? Det jag har tillgång till är hackad halm (havre).. Bor i Israel och pga...
Svar
3
· Visningar
872
Senast: Natasja
·
A
Hästmänniskan Då stallet på gården fixades finns det plötsligt plats för fler hästar. Jag har alltså för första gången inackorderingar. Eftersom...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 661
Senast: Gargoyl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp