Kräks i perioder

Kaktusblomma

Trådstartare
Jag har två katter varav den ena som är en bondhona på dryga året i perioder kräks upp halv-smält torrfoder, medan i vassa perioder kräks hon ingenting alls. Jag har provat blöta upp torrfodret men det tyckte dom inte var aptitligt och hon kräktes iaf.

Har ni några funderingar om vad det kan bero på och tips på vad jag kan försöka med?

Sv: Kräks i perioder

Våran katt gör likadant. En dag började han plötsligt att kräkas upp allt han fick i sig så vi tog honom till vetten. Inga hårbollar, alla blodvärden bra och allt såg helt normalt ut.
Åkte hem och bytte foder. Och från första gången han fick det nya fodret så slutade han kräkas tvärt. Nu får han bara det fodret för han kräks av allt annat.

Jag har också provat med olika foder men hittar inget som funkar, nu har jag RC för känsliga katter men hon kräks iaf. Vad ger du för foder?

Jag ger Iams seniorfoder. Har du gjort en veterinärundersökning? Vissa katter har också svårt att få upp hårbollar och det ska visst finnas foder för detta.

Äter hon fort? Min hane kastar i sig maten, och det i kombination med känslig mage gör att han ofta kräks upp osmält/halvsmält torrfoder.
Numera får han mest blötmat (Mjau), och kräkningarna har minskat dramatiskt. Ska ha äta torrfoder funkar det hyfsat med James Wellbeloved (bra foder för känsliga katter, finns i vissa djuraffärer och går att betsälla på nätet), och det blir bättre om det är uppblött (men han är ju en glufsare som glatt äter det trots att det är blaskigt).

Det tog flera veckor innan han ville äta burkmaten, och det var mycket gnäll "Matte, jag är hungrig, ge mig riktigt mat, inte den här äckliga röran) " men nu accepterar han det mesta man ställer fram som mat. Det är fler än jag som har haft bra resultat av att byta till burkmat kan jag dessutom säga.

Nej jag har inte hunnit göra en veterinärundersökning, det svåra är att det kommer i perioder, då är det oftast några dagar på raken hon kräks sedan verkar det som att det är bra en betydligt längre period än kräk-perioden och så går det på. Hon är inte så gammal utan drygt ett år.

Jag tycker inte att hon äter så fort, mina katter har torrfodret framme hela tiden och äter när dom är hungriga. Det är mycket möjligt att hon hetsäter i perioder kanske och att hon då därför kräks i perioder, men vi ser oftast inte när dom äter... Jag ska prova fodret du rekomenderade nästa gång och se om perioderna försvinner.

Kanske inte är samma sak, men min hund kräks om det går för länge mellan måltiderna. Min fd svägerska hade samma problem med sin , hund alltså. Katterna mina kräks nog aldrig upp maten, mig veterligen.

två av mina katter kräks upp torrfodret om det gått lite för lång tid mellan avmaskningarna. Det blir bra direkt då de fått avmaskningsmedel.

madde

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har två nya ungkatter (typ 9 månader), som blev klappade en del när de var små men som senaste månaderna innan de kom till mig inte...
Svar
15
· Visningar
1 103
Senast: Skjøldur
·
Gravid - 1år Vår son är 8 månader nu och sedan en tid tillbaka har vi börjat försöka introducera riktig, vanlig mat till honom. Med dottern körde vi...
Svar
9
· Visningar
635
Senast: gulakatten
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 862
Senast: Sassy
·
Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
3 321
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken hundras?
  • Husky från USA, tips och råd m.m
  • Uppdateringstråd 31