Kramp i benen och fötter

sthu

Trådstartare
Jag får kramp i vaderna och fötterna på daglig basis. Det kan komma närsomhelst hursomhelst och helt utan förvaring. Det går över fort om jag sträcker ut foten/vaden men det gör ju så ont!
Testat magnesium ca två månader nu utan resultat. Läste att det kan hjälpa att höja huvudänden på sängen, så jag sover med extra kuddar under madrassen sen några dagar tillbaka. Ingen skillnad än men det kanske tar ett tag innan det märks.

Vad mer kan jag göra?
 
Får du i dig tillräckligt med vätska på dagarna? Kan vara idé att testa vätskeersättning annars.
 
Får du i dig tillräckligt med vätska på dagarna? Kan vara idé att testa vätskeersättning annars.
Jag dricker säkert två liter per dag, har inga tecken på att det skulle vara vätskebrist.
Drack ersättning i somras och hade samma problem då.
 
Testat stödstrumpor?
Stretching kan säkert hjälpa också.
Har stödstrumpor på jobbet, hjälper lite. Kan inte sova med den, blir för varmt. Stretchar vaderna tre gånger dagligen enligt schema från sjukgymnast men det hjälper inte mot varken kramp eller det det var tänkt att "bota".

Visst är du vegetarian? Selenbrist?
Ja, det är jag. Äter kosttillskott som innehåller selen.
 
Har stödstrumpor på jobbet, hjälper lite. Kan inte sova med den, blir för varmt. Stretchar vaderna tre gånger dagligen enligt schema från sjukgymnast men det hjälper inte mot varken kramp eller det det var tänkt att "bota".


Ja, det är jag. Äter kosttillskott som innehåller selen.
Hur mycket selen får du i dig via tillskott? Har du även tillskott på zink, jod och flera olika bindningar magnesium?

En vän till mig fick inte ordning på det allt med kramp, visade sig att magnesiumet togs inte upp korrekt, när hen bytte till två olika med 3 olika bindningar i varje, samt la till just zink, selen och jod där zink var i en lättupptaglig bindning så släppte det i kombination med just stödstrumpor. Tipsar som stödvader om du blir varm. Var som en strumpa utan fot och i nät för svalka. Fungerade ypperligt.
 
Hur mycket selen får du i dig via tillskott? Har du även tillskott på zink, jod och flera olika bindningar magnesium?

En vän till mig fick inte ordning på det allt med kramp, visade sig att magnesiumet togs inte upp korrekt, när hen bytte till två olika med 3 olika bindningar i varje, samt la till just zink, selen och jod där zink var i en lättupptaglig bindning så släppte det i kombination med just stödstrumpor. Tipsar som stödvader om du blir varm. Var som en strumpa utan fot och i nät för svalka. Fungerade ypperligt.

91 % av rdi på selen. Är apotekets vegan-tabletter. Käkar magnesium from great Earth (ska vara fem olika typer av magnesium i den).

Ska kolla på stödvad, det lär ju funka för vaderna i alla fall.
 
Vännen tog 100mcg selen jästfri sådan, 35mg zink i picolinateform, 75mcg jod, 1,1g magnesium totalt av bindningarna Magnesiumcitrat, magnesiumglycinat, magnesiumsuccinat, magnesiummalat, magnesiumtaurat (det var visst endast 5).

Tipsar även om stödstrumpor i bambu!

just det, även K2 kan vara en sak att kolla tillskott på! Behöver minst 45mcg via tillskott vännen då, tar en tablett med 45mcg varje dag och några dagar i veckan två.
 
Kan vara av överansträngning också. Du jobbar ju väldigt fysiskt och kanske ska tänka att det är som ett träningspass och värma upp och stretcha innan du ger dig iväg?
 
Kan vara av överansträngning också. Du jobbar ju väldigt fysiskt och kanske ska tänka att det är som ett träningspass och värma upp och stretcha innan du ger dig iväg?

Fast hela sommaren har jag mest kört bil. 17 mil om dagen närmare bestämt. Har fått kramp i fötterna av det med förstås, men vill inte gärna tro att jag är så otränad :angel:

Tårna liksom fastnar i neråtpekande läge ibland. Det gör inte så ont men är sjukt obehagligt. En gång hände det i handen med, ett finger fastnade i ett läge och jag fick använda andra handen för att lossa det.
 
Som andra tidigare nämnt, vätskebrist? Jag får alltid det där om jag druckit för dåligt.

Två liter behöver ju inte vara tillräckligt, det beror på hur mycket du rör dig och svettas under dagen, hur varmt det är osv.
 
Som andra tidigare nämnt, vätskebrist? Jag får alltid det där om jag druckit för dåligt.

Två liter behöver ju inte vara tillräckligt, det beror på hur mycket du rör dig och svettas under dagen, hur varmt det är osv.

Jag svettas typ ingenting, sitter som sagt mest i bilen på dagarna och det är inte speciellt varmt.
Om jag skulle haft vätskebrist i några månader borde jag väl ha andra symtom? Typ det där att skinnet inte går tillbaka snabbt när man lyfter det på handryggen
 
Jag svettas typ ingenting, sitter som sagt mest i bilen på dagarna och det är inte speciellt varmt.
Om jag skulle haft vätskebrist i några månader borde jag väl ha andra symtom? Typ det där att skinnet inte går tillbaka snabbt när man lyfter det på handryggen
Jo kanske, vet som sagt bara hur det är för mig.

Om du vill veta exakt är det nog det bästa att gå till VC och få tester gjorda för att se om du har brist av något.
 
Jag vill helst inte mixtra mer med tillskott utan att kolla vad som faktiskt behövs. Vet inte om det går att se på blodprov?
Vännens syntes på något specifikt blodprov något av bristerna, annat är framkommet i samarbete av en väldigt engagerad läkarkontakt… Tänk att om man tar järnprov så ser man inte hur depåerna ser ut, utan det är ett eget prov. Det var på ett liknande något av det kom fram. De vanliga proverna såg bra ut.
 
Fast hela sommaren har jag mest kört bil. 17 mil om dagen närmare bestämt. Har fått kramp i fötterna av det med förstås, men vill inte gärna tro att jag är så otränad :angel:

Tårna liksom fastnar i neråtpekande läge ibland. Det gör inte så ont men är sjukt obehagligt. En gång hände det i handen med, ett finger fastnade i ett läge och jag fick använda andra handen för att lossa det.
Aha, jag trodde du hade en mer rörlig runda.
Haha, nä inte otränad - snarare övertränad. Det är vanligt med dom här problemen bland högaktiva ryttare och dansare, och det är just för att det är hårt tränade muskler som används ganska statiskt.

Jag hade samma problem när jag var högaktiv ryttare och samtidigt jobbade på posten och hade cykel och trapp-runda... så jag vet hur grönjävligt det är!
I mitt fall så var det vätska, natrium och magnesium som var räddningen, men det hjälpte inte fullt ut när det var som värst tyvärr. Dessutom var jag oerhört dålig på det där med uppvärmning och stretching på den tiden, det hade inte kommit ut i "vardaglig tal" än då så jag hade ingen aning, det var bara styrkelyftarna som pratade om det ;)
 
Får väl prova att hinka mer vatten och vätskeersättning (här föreslog autocorrect världslitteratur, det kanske också funkar :p)

Har försökt få hjälp från sjukvården för ont i ben förr, blev bollad hit och dit och till slut kom de fram till att de inte vet vad det är. Det var snart ett år sen och jag har fortfarande ont..
 
Hur snabbt borde jag se en förbättring om det är vätskebrist?
Har druckit minst tre liter varav en vätskeersättning varje dag sen i tisdags. Får fortfarande kramp..
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 161
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Såå.. För fyra dagar sedan fick jag en hästspark på utsidan av vänster knä. Inte så hård tänkte jag, det löser sig. Men den verkar ha...
Svar
4
· Visningar
472
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Jag snubblade häromdagen, foten vred sig först åt vänster o sen åt höger, med ett rätt högt knäckande ljud. Gjorde svinont o jag blev...
Svar
19
· Visningar
934
Senast: sassiball
·
Kropp & Själ Jag känner mig smått desperat. Jag har under de senaste kanske 2-3 månaderna fått problem med krampbesvär. Det har allt eftersom ökat i...
Svar
12
· Visningar
873
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp