krav på chipmärka?

S

__Stilett__

är det krav på att chippa? om inte, kommer det bli krav inom kort tror ni?
 
Då jag fixade pappren till hästens pass (i april) fanns inte några krav på chipmärkning.
Jag hoppas inte att det kommer ett krav eftersom jag är skeptisk mot "ingreppet". Jag har dock full förståelse om ett krav kommer.

//Alice
 
Nu när jag skulle registrera min islänning (hon är 1 nu men skickade in pappren i höstas).
De ringde från SIF och sa att vill jag ha papper på hästen MÅSTE jag chippa henne :mad:. Jag är emot sådant, så på isläningarna är det ett måste om man ska registrera de, de har haft det sedan 2003.
 
På Gotlandsrussen är det krav från i år. i alla fall på fölen
 
Det kommer att bli krav att en ponny som slutmäts är chipmärkt. Dvs har du en som inte är slutmätt så chippa den.
 
Nej, det är inte krav på att chipmärka fjordingar än. Men det kommer nog. Chippade min häromdan, just för att dom är så lika. Med hästpasset är det inte alls lika säkert att du har rätt häst, eftersom det oftast bara är ett par-tre virvlar som utmärker en enskild fjording.
 
Nej, inte något krav ännu. Hon kommer dock att chippas av de nya ägarna i samband med mätning. :)

//Alice
 
Då kan jag fråga - vilka är det som chipmärker egentligen? Pris? Det är väl inte veterinärer som gör det...? :confused:

Mvh Huntress
 
Varför jag är emot det?
Jo för hur naturligt är det att ha ett chip under huden i resten av sitt liv, det är tur att de "nya" chipen inte vandrar i alla fall. Jag hade hellre frys eller brännmärk istället.
M vH Mannis
 
Nä naturligt är det inte, men å andra sidan hur naturligt liv har hästen i vårna ägo? Hur naturligt är det att bränn/frysmärka en häst. Här måste man nog välja på pest eller kolera, frysmärkning gör säkert inte så ont men blir ofta otydlig till skillnad mot brännmärkning.

Chipmärkning kan vara till en stor hjälp, tex vid stöld. Tanken är nog också att ägaren skall kunna få reda på hästens medicinska historia, något som är näst intill omöjligt idag om det funnits många ägare på pållen.
 
Undra när vi människor ska bli chipmärkta :rofl:
Jo, det kan jag håll med om att det är bra om hästarna blir stulna :(
 
chipmärker gör några av id-kontrollanterna som man kan se vilka de är på SH:s hemsida. Jag chipmärkte och för det fick jag betala 300 för + resekostnaden, blev 400 kr.
har inte gjort det på mina shettisar än.. får väl ta o göra det också kan jag tänka mig...
 
jo det är sant, men det är desto dyrare med tanke på att det är ett veterinärbesiktning de gör typ, deras resekostnader försöker man ju hålla sig undan.. så dyrt!
 
Jag skulle chansa på att det kommer bli krav på det inom några år på alla raser, med inom några år så menar jag ett 10 tal..

Travare, islänningar, gotlands russ och fjordningar chippas väl i samband med föl-registrering med det finns vad jag har fattat inget krav på att chippa de vuxna.
När det gäller ponnys fattade jag det som att ponnyn måste vara chippad för att få tävla men det finns inga krav på "fritids/hobby" ponnyerna

Från och med nästa år måste halvblods hingstarna som ska gå bruksprovet vara chippade INNAN de röntgas för att slippa sånna spekulationer som det var om en hingst i år.
Jag chansar på att inom några år kommer ASVH ha krav på att föl ska chippas.
Jag ska chippa mitt sto nästa år i samband med att ID-kontollanten kommer för att göra en signalements beskrivning på fölungen hon förhoppningvis fått då, ska även chippa fölet då.
 
Ok, tack! Gick in och tittade på listan över vilka som bla chipmärker och har en fråga: är det så att man måste ha en registrerad häst för att få chipmärka? Ska hästen ha hästpass INNAN man chipmärker? :confused:
Håller på och funderar över att skaffa hästpass nu, har redan skaffat signalementsbeskrivning etc. :)

Mvh Huntress
 
du behöver inte ha en registrerad häst för att få chipmärka, utan kan göra det i samband med registreringen när du ändå måste ta ut id-kontrollant för att rita ut vart alla hästens tecken sitter , ta dna på svanshårstrån o så.
så du behöver inte ha hästpass innan du chipmärker, utan registering och hästpass får du ju ihop så att säga när du registrerar och innan du skickar in papprena för registering/hästpass tar du ut id-kontrollant för bla. chipmärkning och skickar in även dessa papper som du får när du ska registrera.
bra val och skaffa hästpass, håller själv på och skaffar till alla mina, säger bara.. SÅNT BÖK! undrar varför ens ena lilla skogsmulle som aldrig lämnar stallplan ska ha pass.. eller iofs så förstår jag varför, men lite onödigt..
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag kommer inom en överskådlig framtid stå utan häst och har funderat på, om jag vill ha en ny häst och i så fall vilken typ av häst som...
2 3
Svar
57
· Visningar
2 874
Senast: grodan21
·
  • Artikel
Hästnyheter Naturvårdsverket meddelar nu att nya riktlinjer för skyddsjakt på stora rovdjur är på plats. Kraven på fyra tamdjursangrepp sänks till...
Svar
0
· Visningar
87
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Svenska Institutet för Standarder, SIS, har fastställt en ny standard som ställer högre krav på ridhjälmar. Detta för att i framtiden...
Svar
0
· Visningar
324
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Jag har varit en person som övertänkt väldigt mycket. En del ligger i att andra har pratat så mycket om vad som kan hända eller berättar...
Svar
2
· Visningar
720
Senast: Krummi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp