Krav på daglig utevistelse?

Sv: Krav på daglig utevistelse?

Guden mammon är rikedomens gud (som i pengar, alltså). I detta fallet tolkade jag det som att ridskolan inte vill lägga pengar på att fixa gången och hagen, för att ist behålla pengarna själv...

+ några andra.

Tyvärr är det ju så att väldigt få ridskolor faktiskt har RÅD att fixa liknande saker.
Speciellt när det gäller mindre ridskolor som är 'helt' beroende av ideell arbetskraft.

Att de har halta hästar osv gör ju det hela säkert bara till en mer ond cirkel.
Med vet. vård och extra hovslagare så går det ju åt mer pengar = ännu mindre pengar till att fixa hagar.

Nu kanske inte detta gäller den berörda ridskolan, men der är ju svårt att veta om man inte är involverad i styrelsen så man med säkerhet vet att det inte har försökt åtgärdas.
 
Sv: Krav på daglig utevistelse?

Jag har frågat varför de inte dränerat och fått till svar "det har vi inte tänkt på". Det skulle dessutom inte bli så dyrt eftersom maskiner finns på plats och grustaget ligger i närheten. Ibland kan man också få fyllnadsmaterial som blir över när tex kommunen gräver/bygger. Jag påpekade att det därför inte behövde bli så dyrt.

En sådan här sak borde dessutom prioriteras eftersom det faktiskt står i vår kära djurskyddslag att hårt belastade ytor ska hårdgöras/dräneras. Istället åker instruktörerna land och rike runt för att hitta nya hästar. Vad kostar inte det att först köra över halva landet för att titta, sen köra med släp nästa dag för att hämta. Givetvis på betald arbetstid.

Men det var mycket som jag tycker försämrades på denna ridskola under tiden jag var där men det var ju inte detta tråden skulle handla om så vi kan kanske ska avsluta just denna diskussion
 
Sv: Krav på daglig utevistelse?

Fast om jag får nerslag av djurskyddet, så är 'jag har inte råd' giltig anledning, då får jag fixa pengarna eller göra mig av med djuren.

Dessutom om lagen följs och det anmärks på otjänliga hagar t ex, så om man inte åtgärdar är det viten. Som kostar skjortan.

Men varför ska det vara annorlunda om en ridskola inte har råd, jämfört med om en privathästägare inte har råd egentligen?
 
Sv: Krav på daglig utevistelse?

Min teori - tänk på vem som skrek högst om spiltförbud, ansåg att ridskolor inte skulla ha lösdrift, att elever inte skulle hämta hästar i hagar (och således inte vill ha krav på X h utevistelse/dag) - Svenska ridsportsförbundet. Som höll ridskolorna om ryggen (och en del toppryttare med antar jag..).

Och när den stooooora paraplyorganisationen motarbetar, så tja..

Fast det där var faktiskt en riktigt genomskinlig ursäkt från förbundets sida (eller vem det nu var som kläckte ur sig den). Vid traditionell stallhållning eller vad vi nu ska kalla det släpper personalen ut hästarna på morgonen (förmiddagen) och tar in hästarna på eftermiddagen (efter lunch).

Vid lösdrift vänder man ju bara lite på det personalen släpper ut hästarna på kvällen, det är väl ändå inga elever som tillåts komma mitt i natten för att pyssla om sin älsklingshäst? Och så tar personalen in hästarna på förmiddagen kanske precis innan lunch och ger då hästarna lunch och låter dom äta i lugn och ro. Sällan kommer väl ridskolebarn före tre eftersom de flesta antingen är på dagis eller i skola?

Lägger man då en nybörjar lektion (eller lite mindre avancerad lektion) sist på kvällen så hinner de flesta hästar torka om de blivit svettiga. Ett par rejäla lampor lyser upp mörkret då är det inga problem att släppa ut hästar sent.
 
Sv: Krav på daglig utevistelse?

Nej, och som någon ridskoleägare/ridskolechef skrev i samband med det, hos dem hämtade inga elever hästar i hagarna iaf, så vad var skillnaden för personalen att hämta i hage eller lösdrift?
 
Sv: Krav på daglig utevistelse?

däremot på den ridskola jag var på (och som jag inte skulle nämna mer i denna tråd:angel:) där skickades elever ut att hämta hästar och ombads även att hjälpa till vid utsläpp i sommarhagen på vårkanten.

Jag hjälpte till vid ett utsläpp som höll på att ge mig gråa hår. Ridläraren tog två hästar och eleverna varsin. Så går vi på led ner till hagen, sista biten är en ganska smal gång mellan paddock och stenmur. När vi närmar oss hagen skriker ridläraren "knäpp upp grimmorna". Alla andra gör det så jag faller väl för grupptrycket antar jag. När ridläraren är nästan framme vid grinden släpper hon sina hästar:eek:, de sista hästarna är ju långt efter. Sen släpper man hästarna allt eftersom man kommer fram till grinden.

Nu gick det förvisso bra, men det här måste ju vara ett av de mesta farliga sätt att handskas med hästar. Ingen hade hjälm heller såklart det var ju varmt:mad:

Vad jag har fått lära mig (inte på en ridskola dock) så ska man absolut inte göra på detta viset men vad vet jag, jag var ju bara en betalande elev
 
Sv: Krav på daglig utevistelse?

Ja men jag tänkte mer om det var ett gränsfall, så man kanske kunde undvika en anmärkning.

Ang de sista vet jag inte. Ridskola = "nödvändig" verksamhet, privat = hobby?
Men visst borde det vara lika för alla.!
 
Sv: Krav på daglig utevistelse?

Ah ja i ett sådant fall så låter det mer som lathet? :p

"Inget man tänkt på" låter däremot bra korkat. :devil:
 
Sv: Krav på daglig utevistelse?

Både utevistelseregler och ensamhästar är något som djurskyddsmyndigheterna är grymt dåliga på att ta tag i. Det slutar alltid med någon knäpp kompromiss där man kan göra i princip vilka undantag som helst från känd kunskap. Och hästarna får betala.

Tråkigt, för hästarna.

Verkligen!

Jag har upplevt att detta beror lite på vart man bor. När det gäller just hästhållning och i Norge - så varierar kontrollen på djurskyddet avsevärt. Men överlag, i Sverige också, så fokuserar det främst på de solklara fallen av taskig djurhållning. Beror det på tid, pengar?

Att det ska behöva komma en lag på att hästar skall ha daglig utevistelse är tragisk, som med många andra lagar som rör djur. Men, det positiva är att den kommit, med tanke på att det behövs.

Jag led med travhästarna där jag arbetade, som alltid stod inne på söndagen eftersom de anställda då var lediga. Vi var några stycken som p.g.a. detta arbetade 7 dagar i veckan, just för att dessa skulle få komma ut. Ett bit härifrån, finns ett riktigt "fancy" stall med värdefulla hästar inom ridningen. Ryttare som rider på mycket hög nivå. Jag tappade respekten för dessa direkt! De flesta går inte ute alls, utan rids bara. Många unghästar får "pleggas" om de inte ridits regelbundet. Totalt sinnessjukt, det följs dessutom aldrig upp, trots påbackningar till högre instans. :devil:

Vet faktiskt inte hur lagen är här i Norge, ska googla lite!
 
Sv: Krav på daglig utevistelse?

Största problemet är brist på resurser, som ju sitter i pengar.

Dock, en del av problemet är helt enkelt 'flathet' eller vad man ska säga. När nu en inspektör åker förbi en hage där de går i lera till kotorna, eller är ute i ett stall där det går lera till kotorna - så borde de KRÄVA bättre hage. Byt hage tillräckligt ofta, tillräckligt stor så den inte blir upptrampad eller dränera och grusa. Istället för inte säga nåt i 9 fall av 10, och i det tionde anse det är okej de står inne tills det torkat upp =/
 
Sv: Krav på daglig utevistelse?

Ja, det är tyvärr så.

Men sedan tänker jag så här, om en inspektör kommer till en plats där hästar står med lera upp till öronen, så borde det vara ett solklart fall på dålig djurhållning OCH pålagt att hagarna skall förbättras. Så är det dock inte, men ...

Det jag också reagerar på, är hur "seriösa" ryttare - som dessutom bedrivit häst länge och i höga klasser - får lov att hålla i verksamheter (som jag också nämnde i tidigare inlägg) i form av utbildning, instruktioner och uthyrning av boxar - där hästarna i stort sett aldrig är ute i hage.

Deras motion består av att ridas 1-2 ggr/dag. Lägg då till, att motionen görs i regel, i ett ridhus. Om hästarna "har tur", får de komma ut lösa, i ett ridhus alternativt om de har ÄNNU MERA TUR - någon gång i en paddock. Hur kan det vara möjligt och hur tänker man då, som hästägare?
 
Sv: Krav på daglig utevistelse?

Ang det här med inspektörer, så var det för snart tio år sen hästinventering där jag bodde då, en av de första kommunerna som körde det.

Inspektören kom körandes en dag. Jag var på jobbet, pappa visade runt. Hon var där cirkus 10 minuter. Tittade in i stallet (boxarna var ngt för små, typ saknades 2 cm på ena ledden, takhöjden var också för låg, 10 cm under minimimått om jag minns rätt), mätte inget. Var en milt sagt udda stalllösning (platsbrist), så du gick in genom en port, och 1 m innanför låg 2 boxar i bredd som täckte hela utrymmets bredd. Man fick gå genom ena boxen för att nå foder, sadelkammare etc. Pappa erbjöd sig visa de utrymmena men nej det behövdes inte.

Sen beundrade och rosade hon hagarna i säkert 5 minuter (det VAR superstora, fina hagar dock), konstaterade att gödselstacken såg ju bra ut (låg på mark, får man inte, står i prot med att den är på mark men inte som anmärkning).

I protokollet står att hästarnas hull och hovvård är utan anmärkning. Vilket är intressant, då hon tittade på två täckade hästar som gick till skenorna i djupsnö i en hage på 200 meters håll från där hon stod. Nu VAR förvisso båda hästarna i bra hull med bra fossingar, men inte kollade hon det.

Sen åkte hon ner i byn. Första stoppet en bonde som hade dotterns GAMLA (30 år typ) ponny gåendes. Ponnyn fick förstklassigt hö, han borstade den och kammade den varje dag, hovvården sköttes och ponnyn var rund och fin. Gick lös på gården, och gubben brukade gå och prata med den under sysslorna.

De gick in, och slet fram måttstocken. 8 cm för lågt i tak. Höj taket eller vite (minns att de inte ens mätte hos mig, jag hade 10 cm..). Han valde att ta bort hästen, och jag förstår honom, enorma kostnader för att höja ett tak för en så gammal häst.

Nästa stopp annan bonde i byn, där det FANNS att anmärka. Hästen stod i grisstallet (luft = obra), och med så lågt i tak att öronen enligt uppgift tog i taket. Anmärkning, bygg lösdrift eller ta bort hästen. 1½ ÅR senare byggdes lösdriften, och ingen vite dömdes ut.

Det sista fallet var solklart, enda felet där är att han fick nya tidsfrister hela tiden att bygga lösdriften.

Men bonden där i mitten med den gamla ponnyn. Det var INGEN skillnad i hur hans häst och mina hade det. BÅDA hade för lågt i tak, men det påverkade inte hästarna som kunde veva upp huvudet utan att slå i. Hos mig mätte de inte - min TRO är att det var för hon klev in, konstaterade att jaha här har vi två boxar med namnskyltar och foderstatstavlor, täckade ridhästar. De tas om hand bra.
Hos bonden så vad har vi här, en svankryggig gammal raggig ponny i full vinterpäls som står i spilta och går på gården med sällskap av en gammal gubbe som ser ut att stå med ena foten i graven. Här ska mätas..

Och det är helt fel bedömningsgrunder.
 
Sv: Krav på daglig utevistelse?

Men herregud! :eek:

Kan en människa ge så vitt skilda bedömningar ... ?
Jag vet inte ens vad jag ska skriva .....
 
Sv: Krav på daglig utevistelse?

Men det jag undrar över, är hur en hästägare tänker som inte anser att det är grundläggande hästhållning att hålla sin häst ute varje dag.
 
Sv: Krav på daglig utevistelse?

funderar lite över att så många antyder att djurskyddsmyndigheterna inte har varit tillräckligt tydliga och hårda vad gäller lagarna om utevistelse etc. Vi har ju inte ens någon djurskyddsmyndighet i Sverige!!! Den las ju ner så fort den borgerliga regeringen fick makten (helt enligt deras vallöften), trots det verkar det som så oerhört många hästägare fortfarande tror att det finns en djurskyddsmyndighet...Att de nya reglerna om utevistelse blev så vaga beror enbart på att svenska ridsportsförbundet med ridskolor i spetsen å det grövsta motsatte sig förslagen om tydliga och hårda krav om utevistelse som hade gjort arbetet för oss djurskyddsinspektörer betydligt lättare. Som läget är nu sedan djurskyddet from årsskiftet gick över från kommun till länsstyrelse finns det inte en chans att att kontrollera ngn utevistelse eller göra ngt annat förebyggande arbete för djurens skull. Vi hinner ju inte ens med de akuta ärenden som finns. I mitt län har vi gått från 12 inspektörer till 6 st. Så huruvida hästarna får gå ute eller inte, det kommer under de närmsta åren vara helt och hållet upp till hästägarnas goda vilja.
 
Sv: Krav på daglig utevistelse?

Nu har det ju varit likadant både för, under och efter att DSM fanns.. Det var ingen hårdare kontroll innan DSM kom, det blev ingen hårdare kontroll när de kom.

Däremot spottade DSM ur sig förordningar, vissa bra, andra kan man undra om de skapade dem utan att ha ens grundläggande koll.

Men tillsynen att förordningarna efterlevdes var lika bristfällig under DSMs tid som efteråt. Så om folk skriver fel är förvisso värt att påpeka, men gör ingen reell skillnad, kritiken är lika svidande oavsett om den riktas mot DSM eller JSV.
 
Sv: Krav på daglig utevistelse?

funderar lite över att så många antyder att djurskyddsmyndigheterna inte har varit tillräckligt tydliga och hårda vad gäller lagarna om utevistelse etc. Vi har ju inte ens någon djurskyddsmyndighet i Sverige!!! Den las ju ner så fort den borgerliga regeringen fick makten (helt enligt deras vallöften), trots det verkar det som så oerhört många hästägare fortfarande tror att det finns en djurskyddsmyndighet...Att de nya reglerna om utevistelse blev så vaga beror enbart på att svenska ridsportsförbundet med ridskolor i spetsen å det grövsta motsatte sig förslagen om tydliga och hårda krav om utevistelse som hade gjort arbetet för oss djurskyddsinspektörer betydligt lättare. Som läget är nu sedan djurskyddet from årsskiftet gick över från kommun till länsstyrelse finns det inte en chans att att kontrollera ngn utevistelse eller göra ngt annat förebyggande arbete för djurens skull. Vi hinner ju inte ens med de akuta ärenden som finns. I mitt län har vi gått från 12 inspektörer till 6 st. Så huruvida hästarna får gå ute eller inte, det kommer under de närmsta åren vara helt och hållet upp till hästägarnas goda vilja.

Eller vår politiska vilja - det finns alla möjligheter i världen att påverka. Vi är många som tycker att det var fel beslut att lägga ned DSM som precis börjat få fart på arbetet. Fast ännu mer fel var det att flytta arbetet till länsstyrelserna med en kraftig besparing. Jag bryr mig egentligen inte om vem som är huvudman - men det krävs resurser som inte längre finns.

Varför inte göra djurskyddet till en viktig valfråga 2010?
 
Sv: Krav på daglig utevistelse?

Vi är många som tycker att det var fel beslut att lägga ned DSM som precis börjat få fart på arbetet.

Och vi är ännu fler som tycker det var rätt. Det är nog svårt att hitta något mer inkompetent än deras hantering av djurskyddsfrågor.

Men jag kan hålla med om att de började få upp farten, lite för mycket bara.
 
Sv: Krav på daglig utevistelse?

Vi hinner ju inte ens med de akuta ärenden som finns. I mitt län har vi gått från 12 inspektörer till 6 st. Så huruvida hästarna får gå ute eller inte, det kommer under de närmsta åren vara helt och hållet upp till hästägarnas goda vilja.

Jag läste att ännu fler skulle sägas upp från länsstyrelsen berör det några djurskyddsinspektörer vet du det?
 

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 017
Senast: Linda_A
·
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 689
Senast: Inte_Ung
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 394
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
13 744
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp