Krav på ligghall??

Arabis

Trådstartare
Hörde ngt på radion igår om att det var/ skulle bli krav på ligghall, även till hästar som bara är ute dagtid.
har ni hört det? En jobbar kompis hade oxå hört det, + att det gällde från årsskiftet som var nu.
Varför har man inte hört mer om det innan i så fall??

mäeee. va jobbit.. vi flyttar ju runt våra hagar hela tin.. :(

Det var vindskydd med tre väggar, och den lagen trädde om jag inte mins fel 1/1 2004.

Vi flyttar runt våra hästar på vinter halvåret på åkermark, så hur vi skall fixa detta vet jag inte.

Oxå hört det.. Hoppas VERKLIGEN det har blivit ett KRAV på daglig utevistelse för hästar då oxå, annars kommer väl folk ställa dem i stallet dygnet runt ist :crazy: Har det inte blivit krav på utevistelse så tycker jag människorna som bestämt detta är helt väck.. Hoppas allt är bättre än vad jag fått höra.. :crazy:

håller fullkomligt med!! det är så fruktansvärt synd om dom hästar som får stå innne hela dagarna. en häst uppe på klubben får göra det (eller många, men speciellt en har riktiga prob lem med det) och han biter sönder sina täcken, då sätter dom sån "haklapp" på honom så att han inte kan göra det.. stackarn.. :(

Gällde det bara under de kalla årstiderna eller året om?

gäller det verkligen hästar som är inne på natten? jag läste om det i tidningen i morrse. (www.unt.se) jag fattade det som att det mest var hästar som gick på lösdrift och var ute dygnet runt. det kan ma nju hoppas iallafall. inte sjutton tänker jag bygga vindskydd i alla våra hagar heller :mad: det är väl lite överdrivet tycker jag.
till hästar som även är ute på natten är det bra men de flesta tar ju in sina hästar på natten då tycker jag inte att det behövs vindskydd i varje hage!
om det gäller alla hästar så tror jag att det kommer att vara många hästar som inte får gå ut alls! :mad: :cry:

Har pratat med länsstyrelse idag, var tvungen att höra mig för. Det ÄR krav på ligg hall för hästar from årsskiftet. Gäller de hästar som går ute mer än 12 h / dygn.

Här nedan följer en skrivelse som min käre far letade upp åt mig.

"Om hästar hålls som utegångsdjur, d.v.s. de vistas ute mer än halva dygnet under den tid på året då betestillväxt inte sker, ska de ha tillgång till ligghall som ger skydd och en torr och ren liggplats."

Jag tycker det är bra att är lag på ligghall till lösdrifts hästar. För skog ger inte samma skydd mot regn och kyla som något med tre väggar och tak.

Jag blev lite häpen när jag läste att det skulle bli lag på detta jag trodde nämligen att det redan var en lag som sa att alla hästar skulle ha en ligghall om de var ute mer än halva dygnet under vinterhalvåret.

Det låter ju vettigt, eftersom att alla hästar inte tas om hand så bra som man hoppas på.. Men man hade ju lika gärna
hoppats på att det skulle kunna komma en lag på ett minimum
antal timmar utevistelse också..

ja det blir något att berätta för polaren.. att de måste bygga ännu flera grejer åt hästarna :smirk: eller så får dom börja släppa in hästarna vid 18 tiden..

jag trodde nämligen att det redan var en lag som sa att alla hästar skulle ha en ligghall om de var ute mer än halva dygnet under vinterhalvåret.
Det har tidigare bara gällt hästar som föds upp och hålls för träning och tävlig. I praktiken så blev det nästan bara trav- och galopp-hästar.

Jag trodde också att den lagen redan fanns! :) Jag har ligghall för mina hästar går ute dygnet runt. På sommaren har de en fin skogsdunge stt ta skydd i.

jag mejlade och frågade jordbruksverket de sa att det endast gäller hästar som går ute dygnet runt. som tur va :D

så nu bler det väl förhoppningsvis fart på våra grannar kan man hoppas. deras hästar står ute dygnet runt utan täcken eller någonstans att gå in. även på vintern. har sagt åt dem men dom påstår att hästarna inte alls fryser å att det är jag som är pjåskig med mina och har täcke på en shettis när det är kallt ute.. :bump:

Den definition av utegångsdjur som finns i broschyren finns inte i någon författning så den får väl ses som en rekomendation till hur bekreppet utegångsdjur skall tolkas.
PL

*Reglerna gäller för hästar som går ute dygnet runt vintertid.*

så här skrev dom när jag mejlade och frågade...

Är det inte dags att vi hjälper div myndigheter att konstruera vettiga, realistiska och fr a hästanpassade regler? :p

Ligghall? Redan namnet är befängt. Används aldrig till att ligga i! Endast som toalett samt, på sommaren, som skydd mot insekter.
Alla regler med mått osv på boxar mm? Inte en regel om storlek på hagar eller tid för hagvistelse. Inte ens krav på detta!
Inga krav på vettig kompetens hos hästinnehavare.
Osv, osv, osv!

I stort sett inga krav på det som skall vara "hästens naturliga liv"!
Däremot gott om regler i millimetrar när det gäller onödigheter.

LIA

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Idag på morgonen (runt 9) var jag i hagen hos hästarna där ligger en stor lada längs sidan och bakom den våra grannars hus... 2
Svar
24
· Visningar
2 292
Senast: Grazing
·
R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon... 2
Svar
23
· Visningar
2 398
Senast: CaisaCax
·
Anläggning Jag ska bygga några boxar i min ladugård, men har fastnat i ansökan om förpröving. Dels är jag frustrerad över att jag behöver ansöka om... 2
Svar
29
· Visningar
3 255
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma... 2
Svar
24
· Visningar
3 268
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka