Krav på ligghall??

Hästarna på lösdriften min pålle går i står iaf i ligghallen ofta när det är busväder ute. En del av dom ligger även och sover.
Visste använder de den som toalett, men den används lika mycket som "ståhall" eller "ligghall".

Håller dock med dig om regler på hagar etc, det är riktigt dåligt.

Camarguehäststamboken har tagit hand om det på egen hand och har satt upp regler för uppfödare angående storlek på hagar, max antal hästar per hektar etc.

Mina hästar ligger gärna i sin ligghall. Även på sommaren men speciellt nu när det är snö ute och om det är vått och slaskigt. Så visst kan det kallas för ligghall.

Jag tycker att det är jättebra att det kommer sådana lagar, då kan hästen själv välja om den vill vara ute eller inne. Mina gillar att vara i sin ligghall och de vistas mycket där men de kan gå ute hur mycket de vill. :)

Tjosan, där ser man.
Trodde mina kusar var mer representativa än så. Oavsett väder är dom ute, fr a nu när dom har tillgång till alla hagar.

Obs att jag inte är emot hallen som sådan. Det var det där med "ligg". Nåja, det fungerar tydligen på tänkt sätt för er andra. :)

LIA

Sv: Krav på ligghall??

Väcker liv i tråden :)

Är det någon som vet vad som exakt vilka regler som gäller ligghall numer, dags dato 070309?

Där jag är finns 3 "ligghallar" (3 olika flockar) och är i stort sett bara på sommaren de använder dem. Lite roligt att se ridhästarna ligga och vila i snön när de har en torr ligghall 10 meter bakom.

Men visst har väl den regeln / lagen funnits länge??
I stallen jag stått så ha vi haft dem ute 12 h, inte mer för att slippa bygga ligghall.

Ja alla hästar som går ute mer än 12h/dygn skall ha ligghall.
Måtten står på www.djurskyddsmyndigheten.se

Rackarns, trodde de lagt ned?
Jag var inne på Jordbruksverkets hemsida och hittade heller inte direktlänken?

Strunt samma, tank jo darling =)!

Till min fråga:

De djur som skall ha ligghall är "utegångsdjur" och förklaringen till vilket djur som är utegångsdjur lyder såhär:

"Utegångsdjur
Utegångsdjur är djur som går ute eller har möjlighet att gå ut på betesmark eller i rasthage halva dygnet eller mer under den kalla årstiden då betestillväxt inte sker.
Endast hästar som är lämpade för utevistelse under den kalla årstiden får användas som utegångsdjur under förutsättning att de yttre förhållandena, som terräng och markbeskaffenhet, är lämpliga för djuren.

Utegångsdjur ska ha tillgång till ligghall eller annan byggnad, som ger dem skydd mot väder och vind samt en torr och ren liggplats.

Allmänna råd: En ligghall för hästar bör normalt bestå av tre väggar och tak. Den öppna långsidan bör i normalfallet ha söderläge"

De berör bara "den kalla årstiden".
Jag tolkar då texten som att djur som går ute sommarhalvåret inte kan klassas som utegångsdjur och således inte berörs av lagen gällande ligghall.

Rätt eller fel?

Senast ändrad:

Jag tolkar då texten som att djur som går ute sommarhalvåret inte kan klassas som utegångsdjur och således inte berörs av lagen gällande ligghall.

Rätt eller fel?

Rätt.
Under betessäsongen så behövs ingen ligghall.
Betessäsongen anses vara då betestillväxt sker.

Djur som går på bete måste inte ha ligghall, som bete räknas perioden som djuren huvudsakligen kan livnära sig på växande gräs.

Såg att inte ung hann före...

Sv: Re: Krav på ligghall??

Oxå hört det.. Hoppas VERKLIGEN det har blivit ett KRAV på daglig utevistelse för hästar då oxå, annars kommer väl folk ställa dem i stallet dygnet runt ist :crazy: Har det inte blivit krav på utevistelse så tycker jag människorna som bestämt detta är helt väck.. Hoppas allt är bättre än vad jag fått höra.. :crazy:

det har det inte blivit så jag tror inte det här med vindskyddet stämmer heller. enda lagen som finns är att hästarna ska kunna röra sig fritt i alla gångarter till exempel i ett ridhus, men det kanske är en sån där övergångslag tills ridskolorna i mittersta sthlm fixat hage...så den kanske gäller över sådär...3-4 år.... sen måste dom ha fixat vissa saker. jag vet dock att om hästarna går ute mer än 12 timmar under vinterhalvåret krävs liggahall för då klassas de som utegångsdjur

enda lagen som finns är att hästarna ska kunna röra sig fritt i alla gångarter till exempel i ett ridhus,
Det verkar inte som att vi ens kommer att ha det kravet. :(
Se tråden: Behöver hästar ha hagar?

LIA

Jodå, enligt förslaget om regler för hästhållning som har skickats till EU ska hästar normalt sett dagligen ges möjlighet att röra sig fritt i sina naturliga gångarter, citat från förslaget
"5 kap. Rastning och utevistelse
Allmänna krav
1 § Hästar ska normalt sett dagligen ges möjlighet att röra sig fritt i sina naturliga gångarter.
För föl och unghästar upp till 12 månaders ålder ska denna rastning ske tillsammans med minst en annan häst.
Första stycket gäller inte
1. hästar som på grund av skada eller sjukdom inte bör röra sig fritt,
2. när hästar tillfälligt befinner sig på annan ort än där de stadigvarande hålls,
3. om det är nödvändigt för att skydda hästarna vid onormala väderleksförhållanden,
4. om det är nödvändigt för att skydda hästarna från skador eller sjukdom vid
onormala markförhållanden som inte kunnat förebyggas,
5. om det är nödvändigt för att skydda hästarna mot allvarliga insektsangrepp,
eller
6. om det finns en omedelbar fara för rovdjursangrepp som rimligen inte kan
undanröjas på annat sätt.
Andra stycket gäller inte om risk för oönskad betäckning föreligger.
2 § Sådan rastning som avses i 1 § ska ske utomhus i rast- eller beteshagar.
Där möjlighet saknas att anlägga rast- eller beteshagar kan sådan rastningistället ske i ridhus, paddock eller motsvarande"

1 § Hästar ska normalt sett dagligen ges möjlighet att röra sig fritt i sina naturliga gångarter.

Där möjlighet saknas att anlägga rast- eller beteshagar kan sådan rastningistället ske i ridhus, paddock eller motsvarande

Man kan alltså klara bestämmelserna genom att släppa ut hästen någon minut varje dag i en rasthage på 10x10 m. Hur blir det då med "naturliga gångarter"? Hästen behöver inte ens släppas ut, om man väljer ridhus!!!

Med det ynkliga förslaget finns inga möjligheter att tvinga fram rimliga levnadsförhållanden för hästar. Människornas intressen och penningbegär styr! Ställen som det i Umeå (du har väl läst om det) kommer att fortsätta finnas. För att inte tala om ridskolor och div ridsportanläggningar.

Jag har inte plöjt igenom förslaget i detalj, men ska göra så. Vid en snabbtitt verkar det mest vara en byggnadsbeskrivning, författad av någon som aldrig sett en häst.

Om jag är förbannad? :angel:

LIA

Men herregud, ska det vara så svårt att skapa lagar anpassade efter HÄSTENS behov och inte människans!? gud, jag skäms över att vara människa! :eek: Murmel...murmel...muff....

Det är väl en självklarhet att hästar ska få daglig utevistelse och möjligheten att få röra sig FRITT? Nähäpp - inte det? SUCK! Gud ja blir så arg så jag vet inte vart jag ska ta vägen.

jag har sparat datumen! minns ej vart jag hittade dom men det var efter tips in till någon myndighetssida iallafall..

OBS att detta gäller utegångshästar som är ute mer än 12 h/dygn..

"Hästar bör ha tillgång till ligghall under nedanstående perioder.

Skåne, Blekinge och Halland
15 nov – 1 april

Övriga Götaland utom småländska höglandet
Mälardalen
15 nov – 15 april

Övriga Svealand, Småländska höglandet, Södra norrlands kusttrakter
1 nov – 1 maj

Övriga Norrland utom fjälltrakterna
15 okt – 15 maj

Fjälltrakterna
1 okt – 1 jun
"

De där datumen står i det nya förslaget som inte har gått igenom ännu.
Så man ha dem som vägledning, men som bestämmelse gäller de ännu inte.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Idag på morgonen (runt 9) var jag i hagen hos hästarna där ligger en stor lada längs sidan och bakom den våra grannars hus... 2
Svar
24
· Visningar
2 292
Senast: Grazing
·
R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon... 2
Svar
23
· Visningar
2 397
Senast: CaisaCax
·
Anläggning Jag ska bygga några boxar i min ladugård, men har fastnat i ansökan om förpröving. Dels är jag frustrerad över att jag behöver ansöka om... 2
Svar
29
· Visningar
3 255
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma... 2
Svar
24
· Visningar
3 268
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025