Krav på ligghall??

Sv: Re: Krav på ligghall??

Ligghall? Redan namnet är befängt. Används aldrig till att ligga i! Endast som toalett samt, på sommaren, som skydd mot insekter.

Fast där håller jag inte med dig! Hästarna använder en BRA ligghall! Mina använder den nästan lite för mkt kan jag tycka, står ofta inne ca 8h/dygn. Och det är sällan de väljer att ligga ngn annanstans än där inne!

Sv: Krav på ligghall??

Ja det varierar tydligen. Inget fel på vår "ligghall". Den används flitigt på sommaren, ofta hela dagarna. Grannarna har en ännu bättre, nämligen en hel loge. Är hästarna där annat än på sommaren? Icke!
Varken våra eller grannarnas (och andras här på Buke) hästar använder alltså utrymmet som ligghall, däremot till annat som jag skrev. Ska tillägga att dom heller inte får något ätbart därinne förutom saltstenar.

Trots det eländiga vädret hela hösten och stora delar av vintern, har våra hästar varit ute och även legat där i blötan.
Någon orsak måste det väl finnas till skillnaden i beteenden. Hagarna kanske? Eller hästanvändandet? Eller raser? Eller annat?

LIA

Jag tror att det kan bero på individerna jag.
Gammelman 29år gillar verkligen att både stå och ligga i ligghallen.
Och unghästarna och fölen gillar också ligghall.

I så fall är det konstigt att alla våra hästindivider här är likadana. Och att dina också är likadana, fast tvärtom.

Nej, jag tror att det handlar om något annat.

LIA

Nej mina är olika men lika.
De vuxna hästarn är inte mycket i ligghallarna.
Utom lil-sis blåöga då, som bara älskar sitt tak.

Det kanske beror på placeringen av ligghallarna då.
Jag ställde dem där hästarna brukade ligga.

IM000044-1.jpg

Senast ändrad:

Mina hästar verkar älska att stå i ligghall oavsett vinter eller sommar. Dock skall det vara väldigt öppet och mer som ett vindskydd, annars går dom inte in. Det är nog lite olika... fast jag måste hålla med LIA om att det fotast används som toalett istället för ligghall ;) jag höll på å bli tokig i somras när hästarna sket - och sket...och sket ännu mer.

Fast i mitt fall tror jag mycket beror på att vi just haft ett föl, han gillade att ligga därinne och såklart mamma och kompisen följer med då också.. Så kan ju berott på det... Var nog därför dom höll till där inne så mycket...

Jag har haft fem olika hästar på våran lösdrift, och fyra av dem har varit inne mkt året runt. Den som inte var inne var en vuxen varmblodsvalack. Övriga: två unga nsv, ung shettis och vuxen hbl var och är som sagt inne mkt...

Det var vindskydd med tre väggar, och den lagen trädde om jag inte mins fel 1/1 2004.

Vi flyttar runt våra hästar på vinter halvåret på åkermark, så hur vi skall fixa detta vet jag inte.

:confused: Det har jag inte hört något om?? Där jag bodde tidigare i hälsingland fanns det kontrollanter som åkte runt tilla alla häst ägare i komunen.. Hon kollade så stallen va godkända. at hästarna va på rätt hull och att avmaskning, hovar med mera skötes korrekt..
Nu hade vi iof vindskydd i 3 av våra hagar.. Men inte på sommarbetet..

Men många av mina vänner har inte det.. Och vi fick inte veta något om det kravet??

:confused: Nu hade vi iof vindskydd i 3 av våra hagar.. Men inte på sommarbetet..

Men många av mina vänner har inte det.. Och vi fick inte veta något om det kravet??

Man behöver inte ha ligghall på betet dvs den tiden på året då djuren huvudsakligen kan livnära sig på gräset som växer, tidpunkten varierar i olika delar av landet. "Vintertid" är det däremot krav på ligghall på lösdriftsdjur.

Storleken ska minst vara 0,8 x boxstorlekskrav per djur om djuren ej fodras i ligghallen, utfodras de i ligghallen ska det vara minst samma yta per djur som i en box.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Idag på morgonen (runt 9) var jag i hagen hos hästarna där ligger en stor lada längs sidan och bakom den våra grannars hus... 2
Svar
24
· Visningar
2 292
Senast: Grazing
·
R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon... 2
Svar
23
· Visningar
2 397
Senast: CaisaCax
·
Anläggning Jag ska bygga några boxar i min ladugård, men har fastnat i ansökan om förpröving. Dels är jag frustrerad över att jag behöver ansöka om... 2
Svar
29
· Visningar
3 255
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma... 2
Svar
24
· Visningar
3 268
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025