Bukefalos 28 år!

Mish

Trådstartare
Hejsan

Har redan tidigare skrivit en tråd http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1007964

Där säljaren nu gått med på att ta hem/köpa tillbaka hästen, Detta var två veckor sen och om en vecka ska hästen tillbaka till kliniken.

Vad kan jag ha för krav på säljaren?
Hästen är behandlad och bör då alltså åka tillbaka till klinik om en vecka, bör säljaren ha hunnit hämta hästen innan detta så att hon ska göra detta?
Hur länge ska jag vänta?
Varje gång vi ringer säger h*n bara att hon ska ringa upp när h*n har tid, vilket aldrig händer.

Kan jag snart börja ställa några vidare krav, känns som de mest bara skjuter upp det och aldrig vill ta tag i det. Ska vi kontakta advokat och lösa det den vägen?

Säljaren är ett företag
 
Sv: Krav

Ja du,det låter som att säljaren inte har lust att ta tillbaka hästen,har inte läst tråden innan,ska göra det men är det ett företag som säljer hästar så har du väl 6 månader på dig att lämna tillbaka hästen..Hur längesedan är det du köpte hästen?
 
Senast ändrad:
Sv: Krav

Kör tillbaka hästen. Meddela att du kommer med hästen x-dag och att säljaren ska ha pengarna redo då.

Lägg inte ut mer pengar på hästen, det kommer bara att resultera i att du bränner mer pengar i slutänden.
 
Sv: Krav

Jag köpte hästen sista veckan i maj, alltså inte 6 månader än.

Lovisaleonora_
Det är 100mil tur och retur till säljaren, funderar dock på om jag kan säga ett datum som sista datum och sedan börja ta betalt för vad det kostar mig att ha hästen?
 
Sv: Krav

Har kollat den möjligheten och finns ingen transportör som kör från vår dör till deras, utan hästen måste hämtas av dem från en viss plats. Hur vet jag att jag kommer få tillbaka mina pengar osv om jag skickar med en transport firma?
 
Sv: Krav

På vilket sätt är hästen sjuk? Gick den igenom veterinär besiktning utan anmärkning när ni köpte den och står det i kontraktet att den var försäkrad?
 
Sv: Krav

Du kan ju prova att meddela dem att hästen ska vara avhämtad och pengarna återlämnade senast xx-xx-xx, annars utgår avgift om x 000 kr/påbörjad kalendermånad.
 
Sv: Krav

Hejsan

I kontraktet står det att säljaren ska föra över försäkringen då den hade en markering vid böjprov.
Detta var ett krav från vår sida då vi inte ville köpa en häst med markering om vi inte fick överta den gammla försäkringen och på så sätt kunde göra en egen utredning om hältan.(Därav kontraktsbrott då ett av våra största krav i kontraktet inte är uppfyllt)

Vi köpte hästen tog hem den och undersökte men vår veterinär kunde inte finna något då.

Andledningen till att vi själva inte kunnat föra över deras försäkrinbg till oss är för att försäkringsbolaget inte tillåtit det då vi varken har haft personnummer eller försäkringsnummer.

Sen efter en dag i hagen kom hästen in och var halt, vi tog den då till kliniken då hältan inte gick över. På kliniken finner vi då gammla förslitningsskador i båda fram, samt knä och kotledsinflamtion i ena bak.
Veterinären kunde inte se någon hälta på longeringsprov innan böjningen utan fick reaktionerna efter, han tror att hästen varit så snäll att den försökt dölja sina smärtor i frambenen och de i sin tur har ledit till inflamtionerna bak, vilket han sen inte klarade av att dölja:cry:

Men som veterinären sa är dessa skador inget han har lyckats dragit på sig under tiden vi haft han, vilket känns skönare på ett sätt men samtidgt vet man att man ridit runt på en "trasig" häst:(

Hade vi haft hästen försäkrad hade vi inte dragit in säljarna utan gjort allt detta själva! Men nu är det som det är och säljarna har själva gått med på att låta köpet gå tillbaka...

Hoppas att det går att förstå,jag tycker bara så otroligt synd om denna underbara häst som försäkt vara en så mycket till lags att han inte vissat smärta eller något i närheten av det öht.:(
 
Sv: Krav

Okej, ja för när vi bestämmde att de skulle ta hem honom så sa hon att de skulle lösa det osv.
Men nu när det inte händer något från deras sida vill man gärna ha en andledning att skynda på det lite, speciellt när han ska tillbaka till kliniken om en vecka, känns dummt om den första behandlingen går till spillo för att vi inte kan komma överens om en plan.

Men jag skule alltså kunna ställa detta kravet hos dem?
Att de får betala för hästens vidare kostnader hos mig om hästen inte hämtas hem, trots endast muntligt om att de köper tillbaka?
 
Sv: Krav

Kräv att få detaljerna kring återköpet! Självklart ska du inte behandla DERAS häst, för det är det ju eftersom de godkänt återköpet. Att det sedan inte är löst i detalj är en annan sak.

De kan ju faktiskt välja att strunta i att behandla och bara ta bort hästen om de så önskar. Självklart när de gjort rätt för sig gentemot dig.
 
Sv: Krav

Jag känner också att det känns onödigt att behandla han när de bara komma öka på de kostnader som säljaren redan har gentemot mig, så jag tycker att de bästa vore att de hämtar hem hästen innan måndag.

Så det kommer jag nu att kräva, sen from måndag kommer jag ta ut extra avgifter om hästen inte till fullo betalas samt hämtas hem.
Sen hoppas jag på det bästa!
 
Sv: Krav

Glöm inte att du måste meddela detta på ett stensäkert sätt. Personligen hade jag gett längre respit än till måndag (kanske 10 dagar). Snigelpost, mail och rekommenderat brukar jag köra. Och i samtliga försändelser skriva att jag sänt detta (identiskt lika) brev både som normalpost, rekommenderat brev och som mail. Och aviserat det via SMS (för det brukar jag göra)
 
Sv: Krav

Okej

Ja tänkte att jag skulle skicka de på alla de sätten
Jo tio dagar kan ifs vara ett rimligt krav, bara det att det känns som de redan haft 14 dagar på sig så man vill ju gärna skynda på det hela.
 
Sv: Krav

Pengarna är insatta på mitt konto och hästen åker nästa vecka.
Så allt är nu löst!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 878
Senast: Lhas
·
Tjatter Efter att ha läst tråden "Hjälp, jag har för mycket prylar" som femtioelva köpare/spekulanter har de mest konstiga frågor och klagomål...
Svar
1
· Visningar
922
Senast: Happimess
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 297
Senast: MissFideli
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
19 607
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp