Kräver pengar för hjälp?

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare MalinLundqvist93
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 165
  • Visningar Visningar 14 279
Sv: Kräver pengar för hjälp?

Tjäna pengar :crazy:???

Min häst kostar/mån:
Hö: 675 kr
Spån: 200 kr
Lucern: 100 kr
Hovslagare: 833 kr (1250 kr var sjätte vecka)
Försäkring: 200 kr
Summa: ca 2000 kr

Och nu har jag säkert glömt något + att jag inte alls tagit med någon kostnad för utrustning. Dessutom har jag inte tagit med bensinpengar för att åka till hovis var sjätte vecka, vilket är 6,5 mil x 2, eller för att åka ca var åttonde vecka (4,5 mil x 2) till höbonden för att hämta hö.

Stallhyra har jag ingen, tack och lov.

Om jag hade haft medryttare som ridit ett par gånger/vecka och betalat mig, säg, 500 kr/mån, tycker du då att jag hade tjänat stora pengar???

Jag har letat medryttarhäst i omgångar och fascineras över att det är så extremt svårt att hitta vettiga hästägare.

Jag är absolut beredd att betala för mig men eftersom jag är student å har jag satt ett max på 7-800 kr för 2 ggr i veckan. Det är det jag klarar av att betala s a s. Jag har ju haft häst själv nästan hela mitt liv så jag vet ju att det kostar.

Döm om min förvåning när de flesta vill ha 1500 kr plus i månaden och då får man bara skritta ut typ. Eller så vill de att man tar stallpass såsom in- och utsläpp av hela stallet (utöver medryttarkostnaden alltså), något jag inte är villig att göra i ett stall där jag inte känner de andra hästarna eller hästägarna.
I alla dessa fall ska man självklart mocka och göra i ordning foder till "sin" häst de dagar man är där.
I många av dessa fall skulle jag dessutom i viss mån kunna hjälpa till med vidareutbildning osv. i och med att jag har unghästvana, tävlat en hel del etc. men det verkar inte vara något som uppskattas.

Nä, har gett upp tanken på medryttarhäst litegrann och kommer att köpa en egen igen den dagen när min ekonomi är i balans (d.v.s icke student ;) )

Knapp!
Vad roligt!
Säg om någon har ett enormt stort hundintresse, men inte kan ha egen...denne blir då dagmatte åt en hund var matte/husse inte har tid/ork pga skola/jobb/övriga intressen.

Ska man som dagmatte då betala för att man får "ha hunden som sin egen" för att man har intresset och sliter på både hund och utrustning?

Det är nog bara i hästvärlden det tas betalt för att göra en tjänst :)

Vill man desperat ha hjälp får man nog stå risken att ingen svarar om man vill ha betalt. I så fall är det ju oftast så att det handlar om hårt styrd hjälp, d v s inte fritt med träningar etc utan man behöver hjälp med mockning, fodring etc.

Söker man medryttare för avlastning och vill ha betalt - ja, det är väl upp till var och en att bedöma om det är värt pengarna? Att FÖRVÄNTA SIG att få rida gratis känns ju både snålt och dumt när det handlar om en hobby som kostar mycket pengar.

Själv har jag betalt för hjälp med motionering och mockning, men jag kan mycket väl tänka mig att betala för att få tillgång till en vettig häst att rida och träna. Jag har varit hästägare i så många åt att jag aldrig skulle förvänta mig att få en så dyr hobby betald av andra.

Knapp!
Vad roligt!
Säg om någon har ett enormt stort hundintresse, men inte kan ha egen...denne blir då dagmatte åt en hund var matte/husse inte har tid/ork pga skola/jobb/övriga intressen.

Ska man som dagmatte då betala för att man får "ha hunden som sin egen" för att man har intresset och sliter på både hund och utrustning?

Men i de flesta fall jag vet om, är det ju inte bara fråga om en tjänst.. Om någon bara "ska hjälpa till" att sköta hästen är ju kanske ingen kostnad befogad, men samtidigt anser i alla fall jag att medryttaren oftast har mera att vinna än ägaren.. Denne får utöva sitt intresse, utan större ansvar, får möjlighet att utveckla sin ridning till en moderat avgift. Glöm inte att hästägaren även utsätter sig för viss "risk", dvs att hästens utbildningsståndpunkt kan gå ned, olater kan uppstå mm. Dessutom är det betydligt svårare att hålla en tävlingshäst i toppform med en medryttare. De flesta medryttare jag känner till rider ca 2 -3 ggr i veckan = ca hälften av tiden, men betalar bara en bråkdel av vad det kostar i sin helhet. (Halvfodervärd är väl iofs ett bättre ord som mera beskriver vad det handlar om.)
Däremot om medryttaren är skickligare än ägaren, och kan sägas öka hästens värde, är det inte OK att ta betalt tycker jag, då är det gratis som gäller... Även när medryttarens möjlighet att utnyttja hästen är begränsad, som enbart skritt osv, tycker jag det är fel att ta betalt.

Vad det gäller hund, går det inte riktigt att jämföra som du skriver. Det är ju mera "förvaring/skötsel", och det är det sällan enbart när det gäller medryttare. Jämför istället om någon vill ha "din" hund till att träna/tävla/jaga - då skulle jag ta betalt även av den!

Har inte denna frågan varit uppe för diskussion i typ 5-6 trådar redan?

I vilket fall.... Som folk redan skrivit, varför ska hästägare sponsra andras intressen? Varför ska vi betala för att hålla hästen med alla kostnader det innebär för att någon annan ska få rida gratis? Jag vet iaf med mig att min häst inte är någon gratiskarusell..

Klokt sagt!

Jag har oxå erfarenhet av olika typer av medryttare. En tjej fick vara medryttare gratis, men hon skötte det under all kritik! Tillslut gick det så långt att jag tyvärr fick sparka ut henne med huvudet före.

Då bestämde jag mig att jag aldrig mer skulle ha medryttare! Jag har dessutom inget behov av någon så det var inget svårt beslut.

Men, så frågar en tjej som känner min mor om hon kan få bli medryttare, mot betalning, några dagar i veckan. Hon skötte det så bra att jag faktiskt inte tog emot några pengar av henne fast hon gärna ville.

Skulle jag i framtiden behöva en medryttare kommer jag annonsera ut att det är mot betalning, sköter han/hon sig sen är det inte säkert jag kräver pengarna. Men jag säger som de andra att jag har bättre erfarenhet av de som betalar för sig.

Vad då? En hund behöver motion, skötsel och omvårdnad precis lika mycket som en häst?
Och som hundälskare får man utöva sitt stora intresse, fast någon annan betalar det åt en?
Dessutom behöver hunden ofta mer motion än en häst = hundens utrustning slits mer.

Håller med väldigt många här!!
Hade jag skaffat en medryttare nu (vilket jag inte kommer göra) så hade jag tagit betalt.
Jag vill inte betala runt 4000 spänn i månaden för att någon annan ska rida min häst gratis 2-3 dagar i veckan...

Jag tror också på att de betalande medryttarna är mer seriösa och vill ha ut något av det.
Jag har förut haft medryttare till min häst och dessa har ridit gratis!
Ansvaret sköttes inte!!
De sket i att komma till stallet.. Hästen kunde vila tre dagar i veckan när de skulle ha hand om honom, vissa dagar gick han två pass.
Ibland tittade jag förbi i stallet för att kolla att allt var okej när det inte var mina dagar, då hade de nästan struntat i att mocka och bara strött över spån över både bajs och kiss!
Min häst skulle ha 5 kg hö på kvällen och jag reagerade på att påsen var så lätt, kontrollvägde och vågen hamnade på 2 kg!
När min häst var skadad var jag snäll nog att (även om det är tråkigt) låta medryttaren skritta honom under konvalecensen och då gjorde hon detta gratis plus att jag skötte allt annat runt hästen! Hon behövde alltså bara rida och göra iordning honom för ridturen själv.
Efter detta fick jag höra att hon hade varit ute och travat och galopperat min halta häst!!! :mad:
Inte konstigt att han inte va bra på återbesöken..
Minst två av dagarna varje vecka som medryttaren skulle ha fick jag ett sms klockan sex/sju på kvällen där det stod: "jag kan inte komma idag."
Då fick jag vackert åka ut och ta hand om allting själv...

Man ska inte dra alla över en kant men jag har bara haft icke-betalande medryttare och INGEN av dem har skött sitt ansvar!

Fast sen kostar en hunds utrustning inte lika mycket som en hästs, så vida du inte ska ha halsband och koppel med dyra ädelstenar förstås.

Knapp!
Vad roligt!

Min häst kostar minst 5000 kr/månad, min hund kostade max 500 kr... En hunds utrustning (oftast koppel + halsband) kostar några hundralappar och kan väl jämföras ungefär med slitage av grimma/billigt träns, en sadel kostar inte alltför sällan uppåt 25-30 000 kr... Så jag vet inte om jag kan tycka att ditt exempel är speciellt jämförbart.

Eller så kan man se det som så att en medryttare får hyra en häst x antal dagar i veckan och därmed betalar hästägaren för att få utöva sin hobby.

Jag har letat medryttarhäst i omgångar och fascineras över att det är så extremt svårt att hitta vettiga hästägare.

Jag är absolut beredd att betala för mig men eftersom jag är student å har jag satt ett max på 7-800 kr för 2 ggr i veckan. Det är det jag klarar av att betala s a s. Jag har ju haft häst själv nästan hela mitt liv så jag vet ju att det kostar.

Döm om min förvåning när de flesta vill ha 1500 kr plus i månaden och då får man bara skritta ut typ. Eller så vill de att man tar stallpass såsom in- och utsläpp av hela stallet (utöver medryttarkostnaden alltså), något jag inte är villig att göra i ett stall där jag inte känner de andra hästarna eller hästägarna.
I alla dessa fall ska man självklart mocka och göra i ordning foder till "sin" häst de dagar man är där.
I många av dessa fall skulle jag dessutom i viss mån kunna hjälpa till med vidareutbildning osv. i och med att jag har unghästvana, tävlat en hel del etc. men det verkar inte vara något som uppskattas.

Nä, har gett upp tanken på medryttarhäst litegrann och kommer att köpa en egen igen den dagen när min ekonomi är i balans (d.v.s icke student ;) )

Det där känner jag igen.

Förut letade jag medryttarhäst. Ofta var det då "Hej, du kan komma och rida min häst en halvtimme på tisdagar i skogen och en timme på banan på fredagar. Varannan helg får du ta insläpp eller utsläpp av hela stallet, då går hästen i hagen hela dagen och ska absolut inte ridas. Betala 1-2000kr/mån så är det lugnt!"

Lägg märke till att jag skrev att det ofta är så. Det är inte ens så att det är någon enstaka som är sådan. I Stockholm är det väldigt vanligt. Jag förstår att folk vill ha mer pengar här än på andra ställen för att ha råd att öht ha häst, men då hade det väl varit smartare med delägarskap eller iaf ge medryttaren liiiite mer frihet än "gör det och det den och den dagen" osv.

Men det handlar ju mer om att man ska ha tag på en deal som bättre passar en själv. Är jag ute efter en vit blus för under 300 kr köper jag ju inte en röd blus för 625 kr.

Det som erbjuds är något annat än man letar efter. Det handlar ju inte främst om vilken avtalsform man väljer, eller menar du att du hade tyckt det var en OK deal om det kallats för delägarskap? D v s samma kostnad och samma tider/regler men ett annat namn?

Om du vill vara medryttare så är det ju faktiskt du som behöver hjälp och vi som hästägare gör dig en tjänst.

Varför köper ni inte hästar själv och ger bort delägarskap för en tusenlapp istället för att rekommendera andra att göra det? Vad skulle det innebära rent juridiskt?

Ett alternativ vore ju att flera personer köper en häst ihop och delar dagar och alla kostnader men jag tror att folk kan ha svårt att hålla sams.

Jag själv skulle aldrig äga en häst tillsammans med någon annan än min sambo eller bästa kompis.

Nu är det sällan svart eller vitt att vara medryttare och att ha en medryttare.

Medryttaren VILL rida och sköta en häst, men har antagligen inte råd/tid att ha en egen?
Det är ju inget arbete som medryttaren har för att överleva direkt utan det är ett intresse som denne vill utöva på ett eller annat sätt.

En hästägare betalar dyra pengar varje månad för att ha sin häst.
Många tex jag har en medryttare även fast jag inte behöver.
Om jag vore utan min medryttare hade jag ändå inte behövt åka till stallet då sköter stallägaren hästen istället.

Jag betalar 5000kr/mån för min häst + ca 5000kr/mån i träningar + bilen + bensin + hästtransporten osv.

Är det rimligt att jag ska betala dessa dyra pengar för mitt intresse och låta ngn annan utöva sitt intresse gratis?
När medryttaren ofta rider nästan lika mkt som jag?

Hästen behöver mer mat ju mer den rids, skorna slits mer, all utrustning slits mer osv.

Det är ett givande och tagande.

Min erfarenhet är också att de betalande medryttarna är mer seriösa än gratisridarna.

Dock betalar min medis ingenting nu, men tex när det var dags för en ny sadel sköt hon in med en slant även fast hon inte behövde.
Det tycker jag var trevligt!
Och om man skulle slå ut den slanten/mån hon rider så är det inte många pengar det handlar om...

Hej!
Jag har precis avslutat ett medryttaravtal. Fick betala 1000 kr, och sen har jag fått reda på att stallet kostar 1600 varmhyra. Det har jag nu i efterhand varit lite mycket. Jag har inga problem att betala för mig och 1000 kr ser jag inte som mycket. Dock så ska kanske hästen vara lite yngre och jag kanske vill träna med den ( det betalar man ju själv för). Den jag har varit medryttare på har varit äldre och jag har tyckt det har varit roligt så jag har köpt egen sadel och träns och allt annat som används när man rider och ändå betalat 1000 kr. Jag har nu fått nog och letar ny.

Det jag försöker säga är att det är lätt att bli utnyttjad också (köpa saker är ens eget val) men att ta ut mer än hälften av stallkostnaden för en 22 åring är lite väl.

Liknande trådar

Hästmänniskan Ni vet när man vill ha något riktigt illa och det då verkar som alla andra i världen har det förutom du? Känns verkligen som varenda... 2 3
Svar
41
· Visningar
3 416
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 331
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
11 939
Senast: lilsan
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 512

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka