Kräver pengar för hjälp?

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare MalinLundqvist93
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 165
  • Visningar Visningar 14 278
Sv: Kräver pengar för hjälp?

eller menar du att du hade tyckt det var en OK deal om det kallats för delägarskap? D v s samma kostnad och samma tider/regler men ett annat namn?

Nej, det jag menar är att i princip alla som tycker att det är vettigt att betala för att vara medryttare (vilket även jag tycker), verkar tänka "Men vadå, medryttaren betalar några hundralappar och får rida massor osv" och ta för givet att det alltid är så.

När jag pluggade hästinriktat förut och berättade hur hästläget var i Sthlm blev alla jätteförvånade, de hade inte en tanke på att det tex kunde kosta mer än 3000 spänn/månad i stallhyra eller vara tokdyrt att ha en hobbyhäst.

Det är VÄLDIGT lätt att från alla håll höra att man har orimliga krav som medryttare, eller att man helt enkelt ska hålla käft och vara tacksam för att man får rida privatryttarnas hästar. Det där med att kompromissa eller komma fram till en bra deal verkar bara vara medryttarens ansvar. Ägarna ska kunna ställa vilka knasiga krav som helst och medryttarna ska bara vara glada för allt.

Att säga att det "bara är att leta efter någon som passar bättre" är lätt, men när det knappt finns någon då?

Vissa säger att det kan vara dyrare för att det på det stora hela är billigare och bättre än ridskola. Hur kan 1500 spänn per månad (18000 spänn per år) för att rida en gång i veckan UTAN instruktör, vara billigare och bättre än att betala 9000kr för två terminer på ridskola där man rider varje ridpass för just en instruktör osv?

STALLkostnaden ja. Det är ju bara en liten del av alla kostnader med att hålla en häst.

Vad du tycker är OK kostnad står väl inte i relevans till hur mycket ägaren betalar för en DEL av hästens kostnader? Påverkas ditt val på ICA av hur/om du vet vad ICA köper in gurkorna för? Eller betalar du vad du tycker verkar rimligt för en gurka (det du har råd med) oavsett vad den kostat ICA att köpa in?

Men igen: det går ju inte att KRÄVA något av hästägaren - mer än det man kommit överens om. Antingen tycker man det verkar vara OK, provar och utvärderar. Eller så tycker man det är för dyrt/för lite ridning/för mycket mockning och struntar i det. Det går ju inte att säga: OK, jag kan tänka mig att rida men tycker inte om hästbajs så mockningen får du fixa på annat sätt.

*Knapplån*

Som flera säger, det är flera sidor av varje mynt här... :p I de flesta fall som jag har sett, har det varit så här.

Hästägaren, ska tvingas låna ut sin häst gratis, som denne betalar stallhyra, foder, försäkring, utrustning bla bla bla bla för. Eftersom hästägaren är rädd om sin häst, vill denne givetvis gärna att den som får låna hästen, rider regelbundet för tränare, vilket hästägaren också gör... Medryttaren får betala tränaren själv, men får låna bil och transport gratis av hästägaren som till och med kan ställa upp som chaufför om inte medryttaren har bil/körkort.

Medryttaren vill själv ha en häst att rida och sköta för att utveckla sin ridning utan att betala fem öre, för slitage på häst och utrustning. Men den ska enbart rykta och rida, möjligen mocka åt "egna hästen", men absolut inte sköta fodring, ut- och insläpp av andra hästar. För det hinner denne inte. Utan hästägaren måste ÄNDÅ åka ut och sköta resten av hästeriet den dag, som medryttaren har hästen.

Jag är ledsen, men att medryttaren gör hästägaren en tjänst, det rimmar i många fall väldigt dåligt.

Jag kan inte åka till ridskolan och säga att hej, jag vill börja rida här.
"Jaha, det kostar 2500 kronor för 10 gånger".
VAD? Ska jag betala? Jag gör er ju en tjänst, jag motionerar hästen åt er.

Passar inte dealen så leta efter en bättre, hittar du det var priset för högt (eller du har tur) men om du inte hittar något bättre alternativ då har du för höga krav eller för liten plånbok. Visst kan det finnas enstaka ägare som tjänar på att ha medryttare men marknaden är fri och jag ser inte något direkt fel i det (utom då att man eventuellt skulle skattat för pengarna).

Det är också lätt att slänga upp siffror här om hur mycket folk tar betalt, men frågan är om någon verkligen är villig att betala 1500 kr i månaden för 1 gång i veckan. Visst kan det vara någon som ställer upp (och kanske tom tycler det är en bra deal pga exempelvis hästens utbldning) på det men anledningen att många stöter på en sån deal är förmodligen att det är svårt att få någon att nappa och dessutom stanna kvar.

Min erfarenhet är att de medryttare jag har haft som har betalat för att rida ofta varit väldigt mycket mer seriösa och verkligen ridit ordentligt. De som ridit gratis har mer ridit när de haft lust och sen struntat i att rida när de inte orkar eller haft tid, men ju mer betalt jag har tagit desto mer har medryttaren velat ha ut av sin ridning och därmed har det även blivit mer givande för min häst.

Detta är största anledningen till att jag tar betalt av medryttare. Dom som fått rida gratis har slutat efter några månader. Inte dykt upp när dom lovat. Kommit med dåliga bortförklaringar flera veckor åt gången när der varit kallt och mörkt ute osv.

Jag har ffa medryttare för min hästs skull. För att hon ska få mer motion och mer varierad ridning. För mig kostar det dessutom mer om hon ska ridas mer. Dels behöver hon helskos istället för gå barfota dels behöver hon lite mer mat. Så jag brukar ta betalt ungefär för vad skoningen kostar mig.

Senast ändrad:

*Knapplån*

Som flera säger, det är flera sidor av varje mynt här... :p I de flesta fall som jag har sett, har det varit så här.

Hästägaren, ska tvingas låna ut sin häst gratis, som denne betalar stallhyra, foder, försäkring, utrustning bla bla bla bla för. Eftersom hästägaren är rädd om sin häst, vill denne givetvis gärna att den som får låna hästen, rider regelbundet för tränare, vilket hästägaren också gör... Medryttaren får betala tränaren själv, men får låna bil och transport gratis av hästägaren som till och med kan ställa upp som chaufför om inte medryttaren har bil/körkort.

Medryttaren vill själv ha en häst att rida och sköta för att utveckla sin ridning utan att betala fem öre, för slitage på häst och utrustning. Men den ska enbart rykta och rida, möjligen mocka åt "egna hästen", men absolut inte sköta fodring, ut- och insläpp av andra hästar. För det hinner denne inte. Utan hästägaren måste ÄNDÅ åka ut och sköta resten av hästeriet den dag, som medryttaren har hästen.

Jag är ledsen, men att medryttaren gör hästägaren en tjänst, det rimmar i många fall väldigt dåligt.

Jag kan inte åka till ridskolan och säga att hej, jag vill börja rida här.
"Jaha, det kostar 2500 kronor för 10 gånger".
VAD? Ska jag betala? Jag gör er ju en tjänst, jag motionerar hästen åt er.

ha ha ha ha :bow:

Hej!
Jag har precis avslutat ett medryttaravtal. Fick betala 1000 kr, och sen har jag fått reda på att stallet kostar 1600 varmhyra. Det har jag nu i efterhand varit lite mycket. Jag har inga problem att betala för mig och 1000 kr ser jag inte som mycket. Dock så ska kanske hästen vara lite yngre och jag kanske vill träna med den ( det betalar man ju själv för). Den jag har varit medryttare på har varit äldre och jag har tyckt det har varit roligt så jag har köpt egen sadel och träns och allt annat som används när man rider och ändå betalat 1000 kr. Jag har nu fått nog och letar ny.

Det jag försöker säga är att det är lätt att bli utnyttjad också (köpa saker är ens eget val) men att ta ut mer än hälften av stallkostnaden för en 22 åring är lite väl.

Men ingick verkligen allt i varmhyran då?
Sen tillkommer ändå skoning, vaccinationer, tänder, försäkring osv som också blir ganska mycket pengar per år.

Det är VÄLDIGT lätt att från alla håll höra att man har orimliga krav som medryttare, eller att man helt enkelt ska hålla käft och vara tacksam för att man får rida privatryttarnas hästar. Det där med att kompromissa eller komma fram till en bra deal verkar bara vara medryttarens ansvar. Ägarna ska kunna ställa vilka knasiga krav som helst och medryttarna ska bara vara glada för allt.

Fast jag måste ju säga att jag mer sett den motsatta sidan. Vilket rimligen innebär att problemen finns från båda håll. De krav jag har ställt upp på de medryttare jag haft (som slutat för att de tyckt att kraven varit för hårda och att det inte funkat i deras liv) var:

* att komma de dagar vi överenskommit att medryttaren ska rida
* att göra NÅGOT med hästen, även om det ösregnar eller är kallt ute (helst ett normalpass på 45 min-1,5 h men jag har inte knotat över kortare pass heller)
* att mocka åt honom och blanda foder
* att vårda hästen
* att kommunicera med mig och tala om om det är något som inte funkar - så att jag får en chans att hjälpa till att reda upp en situation som håller på att bli dålig. Oavsett om detta rört hästens uppförande, ryttarens känslor inför ridning eller hantering eller bara rent allmänt, tex om skolan eller jobbet gör att det blir svårt att hinna med. Rak och trevlig kommunikation åt båda hållen helt enkelt.
* att sköta sig i stallet (sopa efter sig själv etc) och att vara trevlig mot de andra i stallet så att jag som hästägare inte får problem med stallplatsen på något sätt.

I gengäld har mina medryttare fått:
* rida gratis, en till två gånger per vecka
* jag har skaffat utrustning som passar dem, nu senast en annan sadel eftersom min nya medryttare är mycket mindre än jag
* välja mellan uteritt eller banträning, med eller utan instruktör efter eget tycke och smak (begränsning bara i att jag vill att hästen skall få varierad träning så att vi får anpassa oss efter varandras behov/önskemål om att träna på banan, oftast innebär det att om medryttaren berättar att den vill rida på banan på torsdag så avstår jag från den planerade banträningen på onsdag och tar den en annan dag). Alla gångarter är ok, men jag har uttryckt ett önskemål om att ett träningspass bör vara minst 45 minuter och innehålla i vart fall skritt och trav.
* all tänkbar hjälp jag kan ge dem, stöd, "lektioner" som jag håller och visar hur jag brukar lösa saker, jag följer med dem ut om de vill köra (det får de inte göra själva om jag inte konstaterat att de verkligen kan) och jag kommer ut till stallet lite då och då när jag vet att medryttaren ska vara där för att få en liten pratstund så att vi upprätthåller kommunikationen...

Jag har svårt att se att det är helt ensidigt och att det bara är medryttaren som anpassar sig faktiskt! Men TROTS det så har jag förlorat flera stycken, dessutom på det trista sättet att de bara slutat höra av sig. Jag begriper inte själv vad jag gör för fel...

Att säga att det "bara är att leta efter någon som passar bättre" är lätt, men när det knappt finns någon då?

Det är ju så det är bara. Vill man ha häst så får man köpa en, kan man inte, eller vill man inte så får man försöka hitta en medryttarhäst. Och finns det fler som söker häst än det finns hästar - jag då blir ju hästägarens möjligheter att ta saftigt betalt/ställa höga krav större. Och vice versa, vill man ha en medryttare och bor så att det finns fler som söker medryttare än det finns intresserade sådana så får man hitta något sätt att ge en medryttare det där extra - för att alls få någon.

Tror att det är det som kallas marknadsekonomi. Tillgång och efterfrågan styr priset.

Vissa säger att det kan vara dyrare för att det på det stora hela är billigare och bättre än ridskola. Hur kan 1500 spänn per månad (18000 spänn per år) för att rida en gång i veckan UTAN instruktör, vara billigare och bättre än att betala 9000kr för två terminer på ridskola där man rider varje ridpass för just en instruktör osv?

Då har man ju fått till en dålig deal helt enkelt. Men det är ju bara att välja själv om man vill gå in i den dealen så jag förstår faktiskt inte varför man klagar. Gillar man inte dealen så får man säga upp avtalet.

Det jag däremot förstår, bara allt för väl, är om man stannar i en dålig deal för att man fäst sig oerhört vid hästen. Det är ju när känslorna kommer in som det blir svårt...

Men ingick verkligen allt i varmhyran då?
Sen tillkommer ändå skoning, vaccinationer, tänder, försäkring osv som också blir ganska mycket pengar per år.

Det är tveksamt marinafarina bor i Malmöområdet (enligt profilen) och det låter som en typisk hyra i ett halvkollektiv stall där det tillkommer mat och en del stallpass. Ligger stallet en bit från Malmö kan det stämma men man får ha bra tur eller åka långt för att komma ner i den hyran i ett fullservicestall med alla mat.

Detta är största anledningen till att jag tar betalt av medryttare. Dom som fått rida gratis har slutat efter några månader. Inte dykt upp när dom lovat. Kommit med dåliga bortförklaringar flera veckor åt gången när der varit kallt och mörkt ute osv.

Jag har ffa medryttare för min hästs skull. För att hon ska få mer motion och mer varierad ridning.

Jag har medryttare av samma skäl. Hästen får gärna gå en eller ett par dagar mer än jag har tid att rida per vecka.

Jag har varit inne på ett omvänt system för medryttare och betalning faktiskt. Funderat på att säga att "du får rida gratis - men en avbokning (inte byte av dag utan ren avbokning) kostar 100 kronor per gång och 300 kronor för avbokning samma dag...

För det som verkligen ställer till det för mig som hästägare är ju när jag TROTT att medryttaren skulle göra det hon sagt att hon skulle - och sedan har man fått ett sms vid sjutiden på kvällen att nja... hon hann visst inte...

Då får man ju en väldig fart att åka ut och mocka i alla fall så att det blir gjort. Och gärna hinna göra något med hästen också. Inte så kul när man satt mitt i middagen med familjen eller något och förlitade sig på medryttaren.

Så en avbokningsavgift har föresvävat mig faktiskt. Det kostar ju mig en hel del när jag får störta från planerade aktiviteter för att medryttaren känner sig snuvig.

Jag har medryttare av samma skäl. Hästen får gärna gå en eller ett par dagar mer än jag har tid att rida per vecka.

Jag har varit inne på ett omvänt system för medryttare och betalning faktiskt. Funderat på att säga att "du får rida gratis - men en avbokning (inte byte av dag utan ren avbokning) kostar 100 kronor per gång och 300 kronor för avbokning samma dag...

För det som verkligen ställer till det för mig som hästägare är ju när jag TROTT att medryttaren skulle göra det hon sagt att hon skulle - och sedan har man fått ett sms vid sjutiden på kvällen att nja... hon hann visst inte...

Då får man ju en väldig fart att åka ut och mocka i alla fall så att det blir gjort. Och gärna hinna göra något med hästen också. Inte så kul när man satt mitt i middagen med familjen eller något och förlitade sig på medryttaren.

Så en avbokningsavgift har föresvävat mig faktiskt. Det kostar ju mig en hel del när jag får störta från planerade aktiviteter för att medryttaren känner sig snuvig.

Att man inte har kommit på DET förut. Det är ju en kanonidé. :bow: För som du säger, det har hänt ganska många gånger att medryttaren ringt och sagt att "ont i magen", "hunden är krasslig", "punktering på cykeln" och så vidare. Och då oftast i sista minuten, dessutom.... särskilt dagar, då det regnat eller varit kallt.

Jag har betalande medryttare till min häst. Jag har valt det för att, enligt min erfarenhet, betalande medryttare är mer seriösa och villiga att ta sig an hästen och skötseln runt om.
Visst, jag tar betalt, men det är knappast så att jag tjänar några pengar på det. Som det ser ut nu kostar hästen 3000:-/mån utöver det som mina medryttare betalar.
Jag har haft "gratis-ryttare", som på sina dagar, bara har åkt till stallet och ridit och sedan inte brytt sig om att de också skulle mocka och fixa foder.
Det finns säkert bra gratis medryttare också, men jag har inte stött på någon.

Nu är min min häst uppstallad på en anläggning med ridhus och stor uteridbana, detta är för mina medryttares skull (de vill kunna träna).
Jag hade lika gärna kunnat valt ett stall utan ridhus som hade varit betydligt billigare för min del och passat mig bättre eftersom jag hellst lufsar runt i skogen.

Vi valde att göra så att de får dela på mellanskillnaden , jag ser det som en win-win situation. Jag kan ut och lufsa som jag vill och de har tillgång till ridhus.

Jag uppskattar att läsa olika argument och förklaringar här :)

*Men te.x. detta med att sadeln och hästen slits dem dagarna då medryttaren rider.. låt hästen vila istället?
Och det med dagmatte till hunden var en jättebra jämförelse, för jag skulle ju aldrig någonsin betala en hundägare, som behöver avlastning och hjälp med hunden, för att hjälpa henne/honom! Never!

*Jag kan även förstå att tar man betalt får man en säkerhet av att personerna som vill rida din häst är seriösa.
Och att hästen kostar så mycket i månaden, att man får lite extra cash, även om det är lite, så är det fortfarande mindre att betala på hästen i månaden.

Jag önskar bara att det fanns fler personer som inte tog betalt, så vi "fattiga studenter" som fortfarande går i skolan har möjlighet att ha en häst för en dag eller två i veckan.
Och då är det ju självklart jätteviktigt att personen som hyr ut hästen har bestämda regler, som också har nämnts i denna tråd. Man ska komma den och den dagen i veckan, vid den tiden och göra sin och så med hästen, samt sköta stallsysslorna.

Tack så mycket för olika åsikter! Förstår båda argumenten :)

Fast NI Lånar ju faktiskt hästen. Varför ska någon betala för att du ska få rida?

Och nej, jag varken betalar för att rida andras hästar eller har medryttare på min.

Och här är ju alltså hela problemet.

Några tycker att andra ska sponsra deras intresse - för de är fattiga och har inte råd att betala för det. Just för att det är så dyrt. Resonemanget går inte ihop när man först konstaterar att det är dyrt att ha häst, och sedan vill ha det gratis.

Själv tycker jag att det varit bättre om andra lånat ut sin bil till mig, gratis, så hade jag sluppit ha en själv och betala dyra kostnader för service, reparationer och försäkring.

Jag har haft ett par medryttare på mina hästar & då har dom fått rida gratis men själva bekosta träning & anläggningskort.

Tyvärr så börjar det slarvas efter några veckor & sen hittar dom på annat kul, saker försvinner eller tas isönder osv.

Jag kommer att börja ta betalt då jag resonerar som så att betalar man, vill man ha valuta för sina pengar dvs kommer när man ska osv.

Är inte orimlig som hästägare, utan dom får göra som dom vill inom rimliga gränser med hästens välbefinnande i focus.

Ska snart annonsera efter medis igen, blir så less på det då jag inte behöver hjälpen men saknar sällskapet. :(

Varför ska du få rida gratis bara för att du är fattig student?

Har man inte råd med något så har man inte råd, och ska inte komma och förvänta sig att få det gratis istället. Varför ska någon annan betala för din hobby?

Tänk om "jag är fattig" hade varit ett giltigt skäl att få saker gratis.. gud jag hade gått in till närmsta fotoaffär och bett om en ny kamera..

Jag behöver inte hjälp. Jag kan gott mocka o pyssla om min egen häst själv. Jag har däremot varken tid eller lust att hålla hästen i ordentlig kondition. Visst, hästen skulle kunna lunka runt lite i skogen med mig ett par dagar i veckan, men hon mår bättre av att träna o tävla och vara igång ordentligt. Då är det väl perfekt för en yngre tjej att rida en äldre häst, kunna träna och tävla lite lättare klasser o lära sig hur det är o ha egen häst. Varför skulle jag inte ta betalt för det?
Tjejen kan ju alltid skaffa en egen häst o göra detta med, det skulle bli mkt dyrare. Det blir dessutom dyrare för mig att ha hästen i tävlingskondis än att den bara lullar runt. Mer foder, skor som slits fortare, utrustning som behövs etc.

Jag önskar bara att det fanns fler personer som inte tog betalt, så vi "fattiga studenter" som fortfarande går i skolan har möjlighet att ha en häst för en dag eller två i veckan.
Och då är det ju självklart jätteviktigt att personen som hyr ut hästen har bestämda regler, som också har nämnts i denna tråd. Man ska komma den och den dagen i veckan, vid den tiden och göra sin och så med hästen, samt sköta stallsysslorna.

Tack så mycket för olika åsikter! Förstår båda argumenten :)

Men fortfarande, varför ska vi hästägare sponsra din och andras ridning helt gratis?

Visst vi får "hjälp" av medryttaren med, men samtidigt ser vi till att medryttaren får hålla på med sitt intresse, oftast har medryttarna dessutom ganska så fria händer vad de får göra.
Dessutom kostar det faktiskt oss hästägare en del att ha en medryttare.

Jag har himla svårt att tro att jag får bo i din lägenhet/hus 1-2 dagar i veckan året om och äta det jag vill, duscha, titta på din tv, använda din dator osv utan att betala lite hyra.

Tror inte du skulle låna ut din bil till ngn 1-2 ggr i veckan utan att de tankar den ens en gång?

Vad är skillnaden?

Liknande trådar

Hästmänniskan Ni vet när man vill ha något riktigt illa och det då verkar som alla andra i världen har det förutom du? Känns verkligen som varenda... 2 3
Svar
41
· Visningar
3 416
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 331
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
11 938
Senast: lilsan
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 511

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka