Kräver pengar för hjälp?

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare MalinLundqvist93
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 165
  • Visningar Visningar 14 280
Sv: Kräver pengar för hjälp?

Jag önskar bara att det fanns fler personer som inte tog betalt, så vi "fattiga studenter" som fortfarande går i skolan har möjlighet att ha en häst för en dag eller två i veckan.

Det här med att vara "fattig". Jag är långt ifrån rik! Just nu är jag mammaledig och får ut ungefär lika mycket som en student, men jag har prioriterat min häst. I och med det så har jag fått prioritera bort andra saker.
Jag ser till att han har vad han behöver men har inte råd att köpa något något "onödigt" bara för att jag vill ha.

Tillägg: Jag köpte min häst när jag var just en "fattig student", så det går att ha en egen häst även då om man prioriterar ;)

Jag skulle betala om jag fick någon att hjälpa mej med hästen:crazy:
Efter att jag krascha armbågen i julas har häststackarn fått stå...
Nu räknar jag dagarna till jag ev hinner börja rida några gånger innan nästa operation. :cry:
INGEN ska behöva betala mitt fritidsintresse. Jag har ju valt själv att ha häst:o
Ev slitage på utrustning, den skulle ju nötas oavsett om det är jag eller någon annan som nöter arslet på den:confused:

* Jenny *

Jag skulle betala om jag fick någon att hjälpa mej med hästen:crazy:
Efter att jag krascha armbågen i julas har häststackarn fått stå...
Nu räknar jag dagarna till jag ev hinner börja rida några gånger innan nästa operation. :cry:
INGEN ska behöva betala mitt fritidsintresse. Jag har ju valt själv att ha häst:o
Ev slitage på utrustning, den skulle ju nötas oavsett om det är jag eller någon annan som nöter arslet på den:confused:

* Jenny *

Men nu betalar ju du ditt intresse själv?

Men VARFÖR ska DU betala någon ANNANS intresse? Är inte det skevt?
Det är ju ingen som betalar ditt intresse...

Mest rimligt är nog att ta alla hästens kostnader per år och slå ut till en månadskostnad som man sen slår ut per dag och sen torde medisen betala det som hästen kostar/dag gånger antal dagar medryttaren använder hästen.

I ett sånt läge där man blivit skadad och måste verkligen ha ngn annan som rider hästen mkt (för det handlar ju då om att medryttaren rider hästen helt eftersom ägaren är skadad) så förstår jag om man inte vill ta ut medryttarkostnad. Men det är lite annorlunda när läget är så. i ett sånt läge så ska ryttaren asolut kunna rida utan kostnad (eller tom få en slant för det!)
Men jag tycker dom sagt att det är en helt annan situation än vanligt medrytteri och medryttaren har ett ytterst stort ansvar under en sådan period.

Jag önskar bara att det fanns fler personer som inte tog betalt, så vi "fattiga studenter" som fortfarande går i skolan har möjlighet att ha en häst för en dag eller två i veckan.
Och då är det ju självklart jätteviktigt att personen som hyr ut hästen har bestämda regler, som också har nämnts i denna tråd. Man ska komma den och den dagen i veckan, vid den tiden och göra sin och så med hästen, samt sköta stallsysslorna.

Det är inte en rättighet att ha häst och har man inte pengarna/kan tänka sig att jobba hårdare för att hitta någon som inte vill ha betalt i reda pengar, ja, då blir man hästlös. Svårare än så är det inte.

Och vet du vad? Jag går också i skolan. Jag har kasst med pengar och ska dessutom betala löpande räkningar. Jag betalar ändå för min medryttarhästs hovslagarkostnader - eftersom jag prioriterar för att kunna utöva mitt intresse :devil:

KL
Känner hur hornen växer fram när jag läser såna här trådar. Tror de flesta som skapar dem är "bortskämda snorungar" som tycker att nån annan ska sponsra deras intresse.

Jag har haft både betalande och icke betalande medryttare och även en halvfodervärd en gång. Beroende helt på omständighet och vad jag velat ha ut av det hela och beroende på vad medryttaren fått göra.

Får man bara skritta ut typ så tycker jag däremot att det är fel att ta betalt, men har man en hyffsat välriden och trevlig häst och medryttaren får rida varierat och kanske även träna och tävla tycker jag absolut de ska betala för sig! Är ju det som är skillnaden tycker jag iaf får man bara göra skitjobbet skritta ut och liknande är det hästägaren som tjänar mest på det men får man rida varierad och träna och/el träna så sliter man ju även på utrustning och häst och ska såklart vara med och betala för kalaset!

Jag har nu en 12 åring som rider mitt kallblodstravarsto hon rider gratis men får själv betala om hon vill träna el tävla. Min karl känner hennes pappa sen tidigare och vi bor grannar och dessutom så gillar jag tjejen så det känns helt okej, men skulle jag skaffa nån mer medryttare skulle jag absolut ta betalt!

Sen eftersom jag har eget stall, 5 hästar och ändå är där flera gånger om dan så är det ju inte så att bara för att jag skaffar en medryttare blir jag stalledig så det känns som det inte ger mig så mkt och så vet jag att det brukar vara så att de dagar man bestämt att medryttaren ska rida så kanske man slutar jobba lite tidigare eller nåt och har både tid och lust att rida själv och då känns det ju lite surt att man redan lovat bort sin häst till nån annan gratis.

KL

När jag var utan egen häst tyckte jag att det var toppen att kunna vara medryttare. Jag tyckte att det var billigt att få tillgång till en häst mot en del av kostnaden. För de medryttarhästar jag haft har jag betalat mellan 500-800 kr per månad och ridit 2-3 dagar i veckan. Det har varierat om jag fått göra vad jag vill när jag rider eller om vi haft ett bestämt upplägg, tex att ägaren sköter dressyrarbetet medan jag rider ut och hoppar. Om jag då är mest intresserad av hoppning och uteritter passar ju det mig perfekt, även om jag inte får göra precis vad jag vill. Hade ägaren istället velat att jag bara skulle skritta ut och eventuellt rida ett dressyrpass då och då skulle jag inte varit intresserad av att betala lika mycket eftersom det hade varit mindre värt för mig. Jag hade troligtvis inte varit intresserad om det varit gratis heller.

Finns det då ingen hästägare med det upplägget som passar mig - ja då är det ju bara så det är. Då får jag helt enkelt sänka mina krav, betala mer eller låta bli. Jag kan ju inte kräva att någon ska erbjuda mig det jag önskar till ett pris jag tycker är rimligt, men har jag tur så hittar jag något som matchar min önskan. Tycker man att alla hästägare är konstiga och ställer orimliga krav så är man kanske fel ute själv. Jag känner inte riktigt igen mig i det här att det skulle vara så svårt att hitta vettiga hästägare från när jag var medryttare. Visst fanns det fler annonser jag aldrig skulle svara på än som var intressanta, men de annonserna är ju bara att bortse från. Matchar de inte mina krav så är det helt enkelt inget för mig, inget jag behöver gå och störa mig på alltså.

Nu har jag istället tre egna hästar varav två har medryttare ett par dagar i veckan. Jag tar inte betalt då de som rider är bekanta på olika sätt och jag tycker att det fungerar bra som det är. Skulle jag skaffa en ny medryttare skulle jag troligtvis ta lite betalt då jag tycker att det är rimligt att medryttaren bidrar med en del. Vore jag desperat efter hjälp och har svårt att hitta någon skulle jag väl få ha någon som rider gratis eller själv betala för det. Men jag har svårt för åsikten att man som hästägare utnyttjar de som vill rida genom att ta betalt, då är det ju bara att skaffa egen häst eller strunta i att rida. Det finns liksom ingen garanti, varken för medryttare att det ska finnas medryttarhästar, eller för hästägare att det ska finnas medryttare.

I mitt liv gör det faktiskt inte det. Jag kan inte prioritera bort mitt hus och mina barn.

Det finns folk som priorterar bort både hus och barn, att du av förståeliga skäl inte gör det är trots allt ditt val och din prioritering.

Det finns folk som priorterar bort både hus och barn, att du av förståeliga skäl inte gör det är trots allt ditt val och din prioritering.

Så du menar att nu när jag redan har hus och barn så ska jag prioritera bort dom för att skaffa mig en häst nu medans jag fortfarande är student? Eftersom det var det jag svarade på s a s.

Att prioritera bort sådant när man inte har det innan är en helt annan sak men nu svarade jag ju på ett inlägg där en person sa att det är fullt möjligt att ha häst som student bara man prioriterar. Och jag sa också att i mitt fall så går inte det.

Delvis *kl*

Jag har min häst inackorderad på fullskötselstall för att slippa medryttare.. Dom dagar jag vill vara ledig går han i hagen och skrotar och är jag bortrest så får han också semester. Då vet jag att utrustningen och hästen är i det skick jag lämnade det/honom i!

Har på förra hästen haft medryttare, för det mesta betalande av en mindre summa varje månad. Det var två st (efter varandra, inte samtidigt) som fungerade hyfsat resten ljög, struntade i att komma, hittade på konstiga ursäkter eller helt enkelt slutade höra av sig helt plötsligt..:crazy:

Är sååå skönt att slippa komma ut till stallet och finna utrustningen skitig, boxen ej mockad på två dagar m m!!!:mad:
Kommer aldrig mer ställa hästen i ett stall utan full skötsel!!

Senast ändrad:

I mitt liv gör det faktiskt inte det. Jag kan inte prioritera bort mitt hus och mina barn.

Förstår att det kanske inte fungerar för alla, livssituation väger självklart in. Jag bodde i en billig hyresrätt och hade inga barn när jag pluggade och därför hade jag råd att ha hästen, hade jag haft barn/hus då så hade det antagligen inte blivit något hästköp just då.

Senast ändrad:

Jag har också precis varit "fattig student" och nu är jag dessvärre arbetslös...
Jag får vackert be snällt om att få låna pengar av mina föräldrar eftersom de vet att de får tillbaks det så fort jag har möjligheten att betala tillbaks. Annars hade jag blivit tvungen att sälja min häst!
Och tyvärr är det så här i livet... Kan man inte betala det som krävs, nej då får man vara utan.. Men man kan tyvärr inte vänta sig att någon betalar åt en..

Senast ändrad:

Det är tveksamt marinafarina bor i Malmöområdet (enligt profilen) och det låter som en typisk hyra i ett halvkollektiv stall där det tillkommer mat och en del stallpass. Ligger stallet en bit från Malmö kan det stämma men man får ha bra tur eller åka långt för att komma ner i den hyran i ett fullservicestall med alla mat.

Jag bor i Malmö ja! Det mesta ingick, allt som allt blev det 1800, Har ganska bra koll på det då jag ridit den ett tag.
Jag säger inte att detta är mycket pengar för att vara medryttare som jag skrev så har jag inga problem att betala. Men avtalet sa LITEN del av stallhyran.

Jag tycker inte iheller att en medryttare ska inte ska betala något det är klart man ska betala, man får ju använda någon annans häst och blir samtidigt bättre själv, sen är ju alla ägare olika styrande.

KL

Har skummat igenom tråden lite snabbt och sitter verkligen och gapar av förvåning! :eek: Innan jag tröttnade(!) på att ta hand om andras hästar, vilket jag gjorde dagligen i några år, så var jag medryttare och fodervärd åt ett antal hästar och för mig var situationen många gånger den omvända mot den som beskrivs här..

Ett ganska bra tag hade jag en unghäst på foder, plus en till tre medryttarhästar eller hästar som jag hjälpte till med i stallet och där var det ofta så att jag fick ett (eller flera) sms sent på eftermiddagen där det stod "hej! Kan du ta X idag för jag hinner inte?". Snäll som man var så ville man inte säga nej och sätta ägaren i sk*ten, så till slut kunde man stå med tre hästar att rida/mocka/fixa mat åt när man från början bara hade planerat att åka ut till sin egen.

De gånger jag har tränat med andras hästar så har jag naturligtvis betalat träningen själv. Jag har plöjt ner rätt stora summor i att rida till andras outbildade och oridna hästar och även om jag också tjänat på det så hade det varit kul med liite uppskattning från ägarnas sida ibland. Istället var det ofta så att om jag hade en häst en vecka så gick den seriösa pass 5 dagar den veckan och sen när ägaren kom hem igen så fick hästen stå, skitkul när jag hade slitit häcken av mig. :devil:

Jag har aldrig betalat för att rida andras hästar, men i mitt fall så anser jag att jag har gjort ägaren en tjänst genom att i princip "alltid" vara tillgänglig som sista minuten-hjälp. Jag fattar inte vad ni andra har varit med om för oseriösa typer, för mig är det självklart att man håller ett avtal och gör sitt "jobb" på ett tillfredsställande sätt!

Knapp!
Vad roligt!
Säg om någon har ett enormt stort hundintresse, men inte kan ha egen...denne blir då dagmatte åt en hund var matte/husse inte har tid/ork pga skola/jobb/övriga intressen.

Ska man som dagmatte då betala för att man får "ha hunden som sin egen" för att man har intresset och sliter på både hund och utrustning?

Det är nog bara i hästvärlden det tas betalt för att göra en tjänst :)

En bekant till mig tom betalade folk för att de skulle ut å gå med hennes hund (de fick fria händer med den trevliga hunden). De allra flesta betedde sig som flera härinne säger om medryttare som inte betalar, dvs de kom bara när de orkade fast de hade lovat, hörde inte av sig om de inte kunde komma, gjorde sig onåbara, skumt folk som svarade på dagmatteannonserna osv. Så att betala för att få hjälp är heller ingen garanti att det ska funka.

Allt går om man vill, det var liksom det som var poängen, du prioriterar hus och barn (gudskelov) före en häst. Vad du vill prioritera är upp till dig. Ska man studera och ha häst så lär man får prioritera bort i stort sett allt annat och jobba som attan för att få ihop det, och inte skrev personen att man kan ha häst, hus, barn (motorbåt, semesterresor, köpa dyra elektronikprylar och flyga som hobby).

Nu är det direkt svårt att prioritera bort barn i efterhand även om det faktiskt finns de som gör det, men att vänta / inte skaffa barn är fullt möjligt om man vill behålla en dyr hobby.

Jag förstår inte riktigt termen "kräva betalt". Vill du inte betala så låt bli - leta efter en gratis medryttarhäst, köp en egen eller byt hobby!

Jag har haft min häst i 9 år nu. Vilket prioriteringsmässigt för mig betyder att jag inte varit utomlands på den tiden, inte köper kläder annat än vad jag måste ha osv osv. Jag var närmare 30 när jag hade råd att köpa egen häst, fram tills dess var jag medryttare och betalade gladeligen en summa för att få "ha egen häst" ett par dagar i veckan. Och ja, jag var då student!

Detta är ett hysteriskt uttjatat ämne....alla har väl ett val får jag förmoda???

Liknande trådar

Hästmänniskan Ni vet när man vill ha något riktigt illa och det då verkar som alla andra i världen har det förutom du? Känns verkligen som varenda... 2 3
Svar
41
· Visningar
3 416
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 334
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
11 940
Senast: lilsan
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 512

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka