Krig och konflikter i Mellanöstern (ändrad fr. Västasien)

Bukefalos 30 år!

Herregud, Israel har dödat minst 89 och skadat 800 på en jävla dag i Libanon. Och de skryter om 100 flyganfall på 10 minuter.
254 dödade nu, det är tydligen attacken som Israel hade planerat innan Hezbollah gav sig in i kriget efter att Ali Khamenei dödades. Dvs. hade det här hänt oavsett om Hezbollah hade fortsatt att respektera vapenvilan från 2024, som Israel bröt emot i stort sett varje dag.

Ingen kommer bygga pipeline och lastilar klarar inte att transportera samma volymer.

Plus att de pipelines som finns är ofta utsatta för stölder. Nu vet jag inte om det görs så här numera men tidigare kunde en tjäna rätt mycket pengar på att bevaka sektioner av pipelines. Du fick en karta över "din" pipeline, en jävla massa ammo och förnödenheter. Sedan var det bara att skjuta alla som kom i närheten av pipelinen. En jag känner fick erbjudande om att göra det på 90-talet men han avböjde :D

Edit: Men det var verkligen SJUKA pengar... men en fick ju utgå ifrån att tjuvarna kunde skjuta tillbaka :rofl:

Benjamin Netanyahu:

Som ni vet har en tvåveckors vapenvila mellan USA och Iran utlysts. Nej, vi blev inte förvånade i sista stund över detta.
Jag vill betona att detta inte är slutet på kriget.
Detta är ett steg för att uppnå alla krigsmål. Iran kommer att gå in i förhandlingar när de är besegrade och svagare än någonsin.

Undrar hur länge det tar tills Trump ser Netanyahu som en förrädare (till Trump). Vi har sett hur Trump kan svänga och hämnas. Och Netanyahu har lurat in honom i ett krig som blivit en katastrof för många länder, inklusive USA och gjort att Trumps opinionssiffror lyser blodrött.

Undrar hur länge det tar tills Trump ser Netanyahu som en förrädare (till Trump). Vi har sett hur Trump kan svänga och hämnas. Och Netanyahu har lurat in honom i ett krig som blivit en katastrof för många länder, inklusive USA och gjort att Trumps opinionssiffror lyser blodrött.
Jag tror Netanyahu har biti över ett större stycke än han kan svälja, allt fler amerikanare vänder sig mot Israel nu, de tappar stöd och kriget har inte blivit den framgång han hoppats på inför valet i Israel senare i höst. Opinionen vänder även i Israel och han kan inte heller starta hur många konflikter som helst för att rädda sitt eget skinn.

Jag tror Netanyahu har biti över ett större stycke än han kan svälja, allt fler amerikanare vänder sig mot Israel nu, de tappar stöd och kriget har inte blivit den framgång han hoppats på inför valet i Israel senare i höst. Opinionen vänder även i Israel och han kan inte heller starta hur många konflikter som helst för att rädda sitt eget skinn.
Jag tror samma, Israel har varit i krig länge nu och har inte lyckats avväpna vare sig Hezbollah, huthierna eller ens Hamas.

Jag förstår inte. Är det fortfarande vapenvila eller inte? Läser ikapp iranska medier:

Qalibaf: 3 nyckelparagrafer i eldupphör har brutits innan förhandlingarna har startat. Under sådana omständigheter är ett ömsesidigt eldupphör eller att genomföra förhandlingar ologiskt:

1- Underlåtenhet att följa den första paragrafen i tio-punktsplanen om eldupphör i Libanon — ett åtagande som premiärminister Shahbaz Sharif också uttryckligen nämnt och kallat för "omedelbart eldupphör överallt, inklusive Libanon och andra områden, som träder i kraft omedelbart";

2- Inträde av en angripande drönare i Irans luftrum som förstördes i staden Lar i Fars-provinsen och ett tydligt brott mot paragrafen som förbjuder alla former av ytterligare intrång i Irans luftrum;

3- Förnekande av Irans rätt till anrikning, vilket var den sjätte paragrafen i denna ram.

Nu har även den "grundläggande ramen för förhandling" brutits öppet och tydligt i tre nyckelparagrafer innan förhandlingarna ens har börjat.

Problemet är att även oppositionen står bakom kriget i Libanon och Iran till hundra procent.

Jag förstår inte. Är det fortfarande vapenvila eller inte? Läser ikapp iranska medier:

Qalibaf: 3 nyckelparagrafer i eldupphör har brutits innan förhandlingarna har startat. Under sådana omständigheter är ett ömsesidigt eldupphör eller att genomföra förhandlingar ologiskt:

1- Underlåtenhet att följa den första paragrafen i tio-punktsplanen om eldupphör i Libanon — ett åtagande som premiärminister Shahbaz Sharif också uttryckligen nämnt och kallat för "omedelbart eldupphör överallt, inklusive Libanon och andra områden, som träder i kraft omedelbart";

2- Inträde av en angripande drönare i Irans luftrum som förstördes i staden Lar i Fars-provinsen och ett tydligt brott mot paragrafen som förbjuder alla former av ytterligare intrång i Irans luftrum;

3- Förnekande av Irans rätt till anrikning, vilket var den sjätte paragrafen i denna ram.

Nu har även den "grundläggande ramen för förhandling" brutits öppet och tydligt i tre nyckelparagrafer innan förhandlingarna ens har börjat.
Svårt det där att göra deal med Trump. Hans ord om avtalet [satir]:

"A beautiful deal. It’s a big, beautiful, powerful deal. People are calling me – experts, the smartest people, they have tears in their eyes – and they’re saying, 'Sir, we’ve never seen anything like it.' It’s the most incredible deal this world has ever seen, maybe even the universe. The other side? They got nothing. We took everything. It’s total victory, and it’s going to be huge."

Säker på det? Vad jag lyckats läsa mig till så har han inte 100% stöd utan många israeler är trötta på kriget.
De enda politiker som teoretiskt sätt skulle kunna utmana honom står bakom alla Israels krigshandlingar, de kritiserar bara Bibis hanterande emellanåt (ibland för att de är ännu värre). Och en majoritet av befolkningen har också varit för alla krig, även om det såklart skiftar lite när det påverkar deras vardagsliv för mycket, men inte direkt för att de är emot krigen i sak.

Herregud. Den nakne kejsaren tror att han ska tjäna en hacka på Hormuzsundet nu också 🙄

Leavitt

Idén om att gemensamt ta ut avgifter från Hormuzsundet av Iran och USA utreds just nu!

Reporter: Presidenten föreslog att han skulle stödja en gemensam investering för att ta ut avgifter från fartyg i sundet. Tror han att USA framöver ska tjäna pengar på sundet?

Leavitt: Det är en idé som presidenten har tagit upp och något som kommer att diskuteras under de kommande två veckorna.

Spaniens premiärminister: Europeiska unionen måste suspendera sitt samarbetsavtal med Israel

Pedro Sánchez: Idag genomförde Netanyahu sin hårdaste attack mot Libanon sedan invasionens början. Hans förakt för liv och internationell rätt är outhärdligt. Libanon måste inkluderas i eldupphörsavtalet. Europeiska unionen måste suspendera sitt samarbetsavtal med Israel.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka