Krig och konflikter i Mellanöstern (ändrad fr. Västasien)

Bukefalos 30 år!

Jag läste ett par inlägg på bluesky att denna överenskommelse innebar att man får betala Iran för varje oljefat som passerar Hormuz Strait (Trumps fina "art of deal" slår till igen), stämmer detta?

Om Israel skulle anfalla Turkiet så kommer USA vara tvunget att stå på NATOs sida, tillsammans med övriga allierade. Till skillnad mot för attackerna mot Libanon och Iran så är ju Turkiet NATO-medlem och kan isf åberopa artikel 5.
Jag läste ett par inlägg på bluesky att denna överenskommelse innebar att man får betala Iran för varje oljefat som passerar Hormuz Strait (Trumps fina "art of deal" slår till igen), stämmer detta?
Varje fartyg som passerar kommer få betala en avgift som ska delas med jag tror det var Oman?

Jag tror att USA och Israel har lurat Iran igen, precis som förra gången. USA har som vi alla vet attackerat iran mitt under pågående förhandlingar, och att man går med på Irans 10-punkt lista nu för vapenvila tyder på att USA och Israel endast vill använda dessa 2 veckor till att stärka sina positioner inför fortsatt krig.

Man kan ju hoppas att USA avsätter Trump innan dess, men det känns inte heller troligt.
Och även att stora mängder olja och annat kan skeppas ut genom Hormuz, det finns i världen tror jag en lagerkapacitet för kanske runt två månaders blockad av Hormuz innan det blir kris med ransoneringar och instabililtet på marknaden och det började närma sig gränsen. Finns tusentals fartyg redan lastade som nu kan få ut olja och fylla på lagren så fjorton dagare ger en reset som skapar tidsutrymmet för USA och Israel att inleda en större attack.

Plus dåsom du skriver att USA får tid att positionera sin militär och göra dem klara för ett angrepp.

Om Israel skulle anfalla Turkiet så kommer USA vara tvunget att stå på NATOs sida, tillsammans med övriga allierade. Till skillnad mot för attackerna mot Libanon och Iran så är ju Turkiet NATO-medlem och kan isf åberopa artikel 5.

Varje fartyg som passerar kommer få betala en avgift som ska delas med jag tror det var Oman?
Tack Trump, the art of the deal mannen slår till igen 🙄

Och även att stora mängder olja och annat kan skeppas ut genom Hormuz, det finns i världen tror jag en lagerkapacitet för kanske runt två månaders blockad av Hormuz innan det blir kris med ransoneringar och instabililtet på marknaden och det började närma sig gränsen. Finns tusentals fartyg redan lastade som nu kan få ut olja och fylla på lagren så fjorton dagare ger en reset som skapar tidsutrymmet för USA och Israel att inleda en större attack.

Plus dåsom du skriver att USA får tid att positionera sin militär och göra dem klara för ett angrepp.
Jag undrar hur många som börjar åka runt Afrika istället 🤔

Fast jag kanske bör först ta reda på var oljefaten kommer ifrån egentligen :o

Det finns nu en hel del som på allvar börjar tro att Trump helt börjar tappa greppet (förståndet), alltså inte bara det vanliga pratet om hur galen han är utan även de som försöker ge en objektiv bild. Efter den senaste veckan med hans hot än hit än dit, de följer ju samma linje som tidigare men det har eskalerat kraftigt nu när det inte går som tänkt, lutar jag också åt det.
Tar lite tillbaka det här, känner mig mera osäker nu efter det senaste med vapenvilan, hans agerande ger mera mening om det är som jag tror att det bara är förberedelse för en större attackfrån USA och Israel.

Kuwait, Irak och Förenade Arabemiraten har inget annat val än att passera sundet pga geografin.
Nu blir det rena spekulationer men jag undrar hur långt industrin behöver pressas innan man börjar fundera på att ta till transport på land till en bättre placerad hamn. Dvs när/om avgifterna i sundet höjs så pass att det blir mera prisvärt.

Tar lite tillbaka det här, känner mig mera osäker nu efter det senaste med vapenvilan, hans agerande ger mera mening om det är som jag tror att det bara är förberedelse för en större attackfrån USA och Israel.
Jag tror Trumpen är hårt trängd på hemmaplan så frågan är om han törs göra så mycket trots Israels påtryckningar. Det troliga är även att det nu blir bojkott av israeliska varor och de kan nog glömma att vara med i Eurovision i år pga attackerna i Libanon, Gaza och Iran. Risken för attentat kommer vara för stor och ingen vill ta i dem med tång.

Nu blir det rena spekulationer men jag undrar hur långt industrin behöver pressas innan man börjar fundera på att ta till transport på land till en bättre placerad hamn. Dvs när/om avgifterna i sundet höjs så pass att det blir mera prisvärt.
Om du kollar kartan ser du att det är ganska omöjligt.

Om du kollar kartan ser du att det är ganska omöjligt.
Hamnar i Saudiarabien (tex Jidda mot röda havet) vore väl inte omöjligt?
Opraktiskt i jämförelse med fartyg javisst, men därav min spekulation på hur långt de skulle behöva pressas.

Spontant tänker jag att man nog inte kommer att kunna räkna hem en sådan lösning, en typisk VLCC tankbåt lastar i storleksordningen 300 000 m3 råolja, det motsvarar ungefär 7000-8000 trailerekipage...

Ingen kommer bygga pipeline eller vägar i öknen nu.
Vägar finns ju redan. Nedan blåa linje är motorväg 50 som leder från Kuwait ...
Saudi_Arabia_50_map.png

... till motorväg 80 som leder till Jidda
Saudi_Arabia_40_map.png

Det är inte direkt några grusvägar heller 😅

Spontant tänker jag att man nog inte kommer att kunna räkna hem en sådan lösning, en typisk VLCC tankbåt lastar i storleksordningen 300 000 m3 råolja, det motsvarar ungefär 7000-8000 trailerekipage...
Nä det är helt sant!
Det skulle behövas många lastbilar! Därav jag funderade på järnvägen också.
1280px-Rail_transport_map_of_Saudi_Arabia.png

Men det innebär ju såklart lastbilar fram till järnvägen.

Jag menade inte att detta var realistiskt men ett tankeexperiment från min sida :D

Edit: Alltså, hur högt skulle avgiften behöva pressas innan man började fundera på det.

Det visar sig att det finns redan en pipeline i Saudiarabien för att man ska kunna undvika sundet.
1280px-East-West_crude_oil_pipeline.svg.png

Samt Trans-Arabian Pipeline nedan
Tapline.png

Men bemärk var denna slutar (Lebanon)..! 😬 Denna skulle nog Israel bli glada över om den användes mera!

Edit: Glöm den sista, missade att den slutade användas 1976 😅 Men den första är i bruk fortfarande.

Det finns ingen som helst infrastruktur i området för att skyffla all olja som normalt passerar Hormuz-sundet någon annan väg. Trump har ju själv föreslagit byggandet av en motorväg genom UAE-Oman, vilket snabbt debunkades av någon mellanstadiematematiker som påvisade att hela vägen direkt skulle korkas igen av stillastående olje-långtradare.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd
  • Valp 2026

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka